Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  99 10348
Sitat av Alfadir Vis innlegg
Trådstarter må lære seg hva orddelingsfeil egentlig er.
Når man deler ordet med bindestrek fordi det ikke er mer plass på linjen, så kalles dette orddeling.
Vis hele sitatet...
Deling av ord er alltid orddeling. Orddeling inkluderer særskriving, som brukes for å beskrive orddeling uten bindestrek.
Sitat av adiabatic Vis innlegg
Jeg forstår ikke hvorfor det skal være nødvendig med en smiley i parentes.
Vis hele sitatet...
Av samme grunn som man bruker smiley andre steder, geez ..
Sitat av byp4ss Vis innlegg
Av samme grunn som man bruker smiley andre steder, geez ..
Vis hele sitatet...
Og problemet med å plassere den til slutt er..? Det blir mye ryddigere og lettlest. Jeg skrev ikke at jeg ikke forsto hvorfor man brukte smilyer, men heller hvorfor det er nødvendig med en smiley i parentes.
Sist endret av adiabatic; 3. juni 2009 kl. 01:02.
Her er noen regler jeg bruker ofte for å skille mellom ord.

Én = one, En = a
Og = and, Å = to (Óg er forøvrig det samme som "også").
Hvert = each, Vært = been.

Det finnes nok flere av disse, men prinsippet kan videreføres til mange ord, og brukes andre veien også (were,where,wear).
Sitat av bobbo Vis innlegg
(Óg er forøvrig det samme som "også").
Vis hele sitatet...
Det skrives "òg".

For øvrig skal "for øvrig" særskrives.
Sist endret av xtapolapocetl; 3. juni 2009 kl. 05:27.
En annen feil jeg ser mange gjør i dag, er at de setter apostrof der det skal være bindestrek. Dette blir ofte gjort av mange som har tilnærmet feilfri rettskriving ellers. Noen eksempler kan være mp3'en, PC'en, CD'en, BMW'en, og lignende. Her skal det være bindestrek. Det skal altså se sånn ut: mp3-en, CD-en, og PC-en. Det skal være bindestrek ved bøying av forkortelser.

Apostrof skal kun brukes der som det skal vise manglende bokstav; for eksempel der man -- gud forby -- skal uttrykke en frase på dialekt eller "sleng."

Apostrof skal heller ikke brukes i denne sammenhengen: Spania's konge, bilen's motor, etc., her skal det se ut som dette: Spanias konge, bilens motor. Dette antar jeg at kommer av at vi blir preget av Engelsk.
Apostrof brukes ved genitiv i ord som ender på s, z og x. Altså Rex' skål, Nils' datamaskin, Johannes' blad.

Ja, jeg bruker det engelske tegnet for fot, ikke en apostrof, da det er mer tilgjengelig på tastaturet.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Synes man burde ta opp forskjellen på :

FJOR
og
FJORD

Kan også være verdt å ta med at vi vanligvis ikke har genitivsapostrof på norsk.

FEIL:
[COLOR="Red"]En del av Freakforum's brukermasse er svært sosialistisk.[/COLOR]

RIKTIG:
[COLOR="DarkGreen"]En del av Freakforums brukermasse er svært sosialistisk.[/COLOR]

UNNTAK:
Når ordet slytter med s-lyd (s eller x), altså for eksempel slik:

[COLOR="DarkGreen"]På Freakforum blir Karl Marx' fødselsdag feiret med brask og bram.[/COLOR]
Sist endret av Snillorg; 3. juni 2009 kl. 08:05.
Jøss, du lærte meg nettopp det læreren min brukte 1 år på!
Sitat av Jazzin Vis innlegg
Jøss, du lærte meg nettopp det læreren min brukte 1 år på!
Vis hele sitatet...
Pass på at det ikke går over i en skoletråd og stenges. :P

Men dette med smileys har kommet for og bli. Det er en grei måte å få frem meningen på et forum eller msn for den saks skyld. Det burde derimot være dødsstraff for og skrive masse smileys, samt mange utropstegn. Sånn som dette er ikke greit!!!!!!
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Deling av ord er alltid orddeling. Orddeling inkluderer særskriving, som brukes for å beskrive orddeling uten bindestrek.
Vis hele sitatet...
Orddeling er kun deling av ord over to linjer. Særskriving er ikke orddeling.
Orddeling er et typografisk grep som kan gjøres hvor man deler et ord ved linjeskift, slik at første delen av ordet blir stående igjen på slutten av en linje, men fortsettes på neste linje. Ved orddeling skal man alltid benytte seg av bindestrek for å vise at de to adskilte delene henger sammen. Hvor i ordet man skal dele ved orddeling følger to regler, nemlig enkonstantsregelen og ordleddsregelen. Enkonstantsregelen er å dele slik at den delen av ordet som havner i begynnelsen av neste linje, begynner på en konsonant (ek-sem-pel, me-dium). Ordleddsregelen er når man deler mellom leddene i ordet (eks-emp-el, medi-um). Sistnevnte regel er foretrukket ved lengre, flerleddede og sammensatte uttrykk, mens førstnevnte regel er å foretrekke for usammensatte ord.

Det er en utbredt misforståelse at orddeling er det samme som særskriving, nemlig deling av sammensatte ord midt i en setning.
Vis hele sitatet...
-Wikipedia

Så legger vi den debatten død
Sist endret av jarl; 3. juni 2009 kl. 18:29.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Jeg kjenner læreren i meg liker dette!
En ide til de som sliter med skriving er å skive posten i word først. Da har man retteprogram som kan hjelpe... Skal jeg skrive mail som jeg må sikre mot skrivefeil gjør jeg alltid dette...
Kommareglene er mange og kan være vanskelig for enkelte. Da syns jeg heller de reglene du har med på slutten er viktigere... På barneskolen er kommaregler noe av det siste man lærer.
Vis hele sitatet...
I dag har teknologien komme så langt at mange nettlesarar har mogelegheit for stavekontroll av tekstfelt. Google <nettleser> spell check gir deg mange gode resultat.
Sitat av snegler Vis innlegg
Når jeg gikk til skolen, pleide jeg å nynne på en dubstep-låt.
Vis hele sitatet...
Nå vil jeg ikke være den som tar dette opp igjen ENDA en gang, men jeg mener så absolutt at dette uansett er feil, til tross for dine mange forsøk på å si at dette er "hver gang når".

FJERN DET! Det blir som det perfekte eksempelet på at folk ikke kan forskjellen.
Indignert
snegler's Avatar
Trådstarter
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Nå vil jeg ikke være den som tar dette opp igjen ENDA en gang, men jeg mener så absolutt at dette uansett er feil, til tross for dine mange forsøk på å si at dette er "hver gang når".

FJERN DET! Det blir som det perfekte eksempelet på at folk ikke kan forskjellen.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke gjøre noe med tidligere innlegg. Det må bli gjort av kru...
Sist endret av snegler; 3. juni 2009 kl. 19:03.
▼ ... over en måned senere ... ▼
I lys av visse andre tråder med blant annet høytsvende metafysisk innhold og lav terskel for rettskriving bumper jeg denne. For å gjøre det litt produktivt slenger jeg med et lite bidrag.
Du har kalt særskriving for orddeling. Orddeling er deling av ord ved linjeskift.

Jeg savner bl.a. stoff om "istedenfor/i stedet for".

Hvis jeg har en venn som heter Vidar, som liker å telle, bør jeg kalle ham telle-Vidar eller Telle-Vidar?
Sist endret av bobbo; 11. juli 2009 kl. 11:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kan man bruke bindrestrek flere ganger i ett ord? F. eks, "CD-hylle-hjul".
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
boblesaft; det er jeg ikke sikker på, men jeg tror du skal lete ganske lenge før du finner et gyldig eksempel på hvor man trenger det. Hvis det er hjul på ei CD-hylle man skal ha, heter det CD-hyllehjul.
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Kan man bruke bindrestrek flere ganger i ett ord? F. eks, "CD-hylle-hjul".
Vis hele sitatet...
Ja det kan man. Tur-retur-billett er ett eksempel. Berg-og-dal-bane har faktisk tre bindestreker.
Sist endret av DonTomaso; 11. juli 2009 kl. 11:50.
Er flere av hoss her inne som nesten ikke kan skrive (ja, eks meg) , veldig mange som har kunskap men ikke vi poste det pga så mye mass om rettskriving. hadde det ikke vært ide og haddt sted vi kune post for og få rett skrevet ting ?
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Sitat av ranvik Vis innlegg
Er flere av hoss her inne som nesten ikke kan skrive (ja, eks meg) , veldig mange som har kunskap men ikke vi poste det pga så mye mass om rettskriving. hadde det ikke vært ide og haddt sted vi kune post for og få rett skrevet ting ?
Vis hele sitatet...
Word har en slik stavekontroll. Er det ikke bare å kjøre det du vil poste inn der, så retter den opp for deg..?
Lurer på noe jeg da folkens sier dere i eller på stua? jeg sier nå skal jeg ut i stua, men inn på kjøkkenet, hva er "regelen" her? eller er det noen? kan man si: jeg skal bare ut på stua? :P
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av skepsis Vis innlegg
Lurer på noe jeg da folkens sier dere i eller på stua? jeg sier nå skal jeg ut i stua, men inn på kjøkkenet, hva er "regelen" her? eller er det noen? kan man si: jeg skal bare ut på stua? :P
Vis hele sitatet...
Det har vel mye med hvor man kommer fra, hva man er lært ville jeg tro.

Jeg sier :

Jeg har en sofa på stua, men jeg liker å ha fest i stua.
men hvorfor er stua så anderledes fra andre rom? :P på kjøkkenet, på soverommet, på badet, I stua
Hankjønn: i
Intetkjønn på
Hunkjønn: eksisterer ikke i Bergen

Noen som har noen eksempler som ikke følger den regelen?
så hvorfor er stua og gangen hankjønn og resten intetkjønn? wtf?
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Skjønner ikke at folk klarer å ta feil mellom å/og regelen.

"Jeg liker og hacke å game"

De fleste oppbegående mennesker skjønner at det blir feil.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Skjønner ikke at folk klarer å ta feil mellom å/og regelen.

"Jeg liker og hacke å game"

De fleste oppbegående mennesker skjønner at det blir feil.
Vis hele sitatet...
Din påstand er da tydeligvis feil.

"Jeg vil ut og sparke fotball" er en litt vanskeligere setning. Her er "sparke" et verb, men likevel skal det være "og". Eller, det blir vel "og"? :p
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Din påstand er da tydeligvis feil.

"Jeg vil ut og sparke fotball" er en litt vanskeligere setning. Her er "sparke" et verb, men likevel skal det være "og". Eller, det blir vel "og"?
Vis hele sitatet...
Jeg er 99% sikker på at det er å, altså "ut å sparke fotball". Sparke er et verb som i denne sammenhengen står i infinitiv, og hovedregelen er da at det skal være å.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Din påstand er da tydeligvis feil.

"Jeg vil ut og sparke fotball" er en litt vanskeligere setning. Her er "sparke" et verb, men likevel skal det være "og". Eller, det blir vel "og"?
Vis hele sitatet...
Som DonTomasa påpeker så tar du feil her. Hvis du vil ha et tips når to verb står på den måten og du blir i tvil: forsøk å endre setningen til fortidsform.

"Jeg ville ut [] sparke fotball". Da ser du at bare det ene verbet endrer seg, mens det andre fremdeles står i infinitiv, og dermed skal ha infinitivsmerke.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg er 99% sikker på at det er å, altså "ut å sparke fotball". Sparke er et verb som i denne sammenhengen står i infinitiv, og hovedregelen er da at det skal være å.
Vis hele sitatet...
Men siden teksten også sier at han skal ut, skal han to ting, og da blir det vel og? I slike tilfeller skrev jeg alltid "å", før, men etter en heftig diskusjon med en kompis, ble jeg overtalt til å bruke "og".
Sist endret av boblesaft; 11. juli 2009 kl. 16:31.
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Men siden teksten også sier at han skal ut, skal han to ting, og da blir det vel og? I slike tilfeller skrev jeg alltid "å", før, men etter en heftig diskusjon med en kompis, ble jeg overtalt til å bruke "og".
Vis hele sitatet...
Regelen med "to ting" gjelder hvis det er to verb som bindes sammen. F.eks: Han skulle ut for å spise og drikke.
Sitat av fabianca Vis innlegg
Som DonTomasa påpeker så tar du feil her. Hvis du vil ha et tips når to verb står på den måten og du blir i tvil: forsøk å endre setningen til fortidsform.

"Jeg ville ut [] sparke fotball". Da ser du at bare det ene verbet endrer seg, mens det andre fremdeles står i infinitiv, og dermed skal ha infinitivsmerke.
Vis hele sitatet...
Hmmm. Jeg er ikke helt overbevist. Tar man bort "ut" står "sparke" fremdeles i infinitiv. Altså "Jeg skulle sparke forball" er riktig. Skulle jeg ut i tillegg, høres "Jeg skulle ut og sparke fotball" riktig ut. Altså jeg skulle ut, og jeg skulle sparke fotball.

Derimot blir "å" riktig hvis jeg sier "Jeg skulle ut for å sparke fotball".

Edit: Glem det. Jeg har lest litt rundt og funnet ut at "ut å" er en ekvivalent til "ut for å".
Sist endret av xtapolapocetl; 11. juli 2009 kl. 17:42.
I mine øre/øyne må det bli "Jeg vil ut for å sparke fotball", men "Jeg vil ut og sparke fotball".
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av bobbo Vis innlegg
I mine øre/øyne må det bli "Jeg vil ut for å sparke fotball", men "Jeg vil ut og sparke fotball".
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, men da har du jo endret hele setningen. "Og" binder nå sammen "gå" og "sparke", og "vil" har ikke lenger noe med saken å gjøre.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Din påstand er da tydeligvis feil.
Vis hele sitatet...
Det jeg skrev var et eksempel på feilen mange gjør. Eller misforstår jeg deg nå?
Sitat av Muradi Vis innlegg
Det jeg skrev var et eksempel på feilen mange gjør. Eller misforstår jeg deg nå?
Vis hele sitatet...
Du sa du ga et eksempel på hva mange oppegående mennesker burde skjønne er feil. Det finnes mange oppegående mennesker som ikke skjønner at det blir feil.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av luni Vis innlegg
Som DonTomasa påpeker så tar du feil her. Hvis du vil ha et tips når to verb står på den måten og du blir i tvil: forsøk å endre setningen til fortidsform.

"Jeg ville ut [] sparke fotball". Da ser du at bare det ene verbet endrer seg, mens det andre fremdeles står i infinitiv, og dermed skal ha infinitivsmerke.
Vis hele sitatet...
Man kan også se på om verbene i infinitiv er sideordnet: han ville reise bort og forsørge seg selv. Her er verbene sideordnet og det skal være "og". Er derimot det neste verbet objekt for det foregående skal det være "å": han måtte forsøke å snakke riktig.

Et eksempel på noe mange ville trodd var feil: han skulle forsøke å begynne å lære å lese og skrive riktig norsk.
Dette blir riktig fordi å begynne er objekt for skulle forsøke, å lære er objekt for begynne, mens lese og skrive er sideordnet og begge to er objekt for lære, må det hete "å lese og (å) skrive".
Jeg har ikke lest gjennom hele tråden, men jeg la merke til en feil i førstepost.
Når jeg gikk til skolen, pleide jeg å nynne på en dubstep-låt.
Vis hele sitatet...
Når jeg går til skolen, pleier jeg å nynne på en dubstep-låt.
Begge deler er riktig skrevet bare at du skrev det om til presens.
Sitat av mikkello Vis innlegg
Begge deler er riktig skrevet bare at du skrev det om til presens.
Vis hele sitatet...
Siden snegler skrev det i preteritum, så skal det bli da og ikke når.
Hvem bryr seg om småfeil, det er en del av å være menneske å gjøre feil. Dessuten forstår alle hverandre helt fint selv om de ikke hvet hvor man skal sette komma`en og punktum`en.
Er vi nå kommet i gjentakelsesfasen? Samtlige som ikke gidder å lese tråden skal si alt som er sagt før..?
Sitat av twisted shroom Vis innlegg
Hvem bryr seg om småfeil, det er en del av å være menneske å gjøre feil. Dessuten forstår alle hverandre helt fint selv om de ikke hvet hvor man skal sette komma`en og punktum`en.
Vis hele sitatet...
Det er riktig, men når snegler oppretter en slik tråd som dette, så bør han i det minste kunne vite når man skal bruke da og når.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Man kan også se på om verbene i infinitiv er sideordnet: han ville reise bort og forsørge seg selv. Her er verbene sideordnet og det skal være "og". Er derimot det neste verbet objekt for det foregående skal det være "å": han måtte forsøke å snakke riktig.

Et eksempel på noe mange ville trodd var feil: han skulle forsøke å begynne å lære å lese og skrive riktig norsk.
Dette blir riktig fordi å begynne er objekt for skulle forsøke, å lære er objekt for begynne, mens lese og skrive er sideordnet og begge to er objekt for lære, må det hete "å lese og (å) skrive".
Vis hele sitatet...
Når man ramser opp, bruker man ikke "," isteden for "å/og", for å få en bedre flyt?

"Han skulle forsøke å begynne å lære[,] lese og skrive riktig Norsk." - Kan godt hende jeg er ute i skogen og plukker bær akkurat nå.
Det var jo ikke en oppramsing, men en beskrivelse av hva personen skulle gjøre(eller, forsøke å begynne å lære å gjøre ).

Du kan jo ikke sette komma etter lære, da han skal lære å skrive og lese norsk.
Sitat av Likegyldig Vis innlegg
Det er riktig, men når snegler oppretter en slik tråd som dette, så bør han i det minste kunne vite når man skal bruke da og når.
Vis hele sitatet...
Det ble allerede poengtert i tredje post, og det er overhodet ikke noe behov for å påpeke det igjen. Når du oppretter en slik post som dette, bør du i det minste vite hva folk har sagt på forhånd.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Det var jo ikke en oppramsing, men en beskrivelse av hva personen skulle gjøre(eller, forsøke å begynne å lære å gjøre ).

Du kan jo ikke sette komma etter lære, da han skal lære å skrive og lese norsk.
Vis hele sitatet...
Ah! Bare glem det, ved ettertanke var jeg svært dum og misforsto hele teksten. Jeg tenkte ikke at han skulle "lære å lese" men først skulle han lære, så lese så derfor ble det hele feil.
Sitat av Likegyldig Vis innlegg
Det er riktig, men når snegler oppretter en slik tråd som dette, så bør han i det minste kunne vite når man skal bruke da og når.
Vis hele sitatet...
Sikker?

http://doku.bitsex.net/index.php?title=Spr%C3%A5k
-"Når" brukes om gjentatte hendelser (kan også være gjentatte hendelser i fortid)

http://www.fiskaskole.no/norsk/skriveregler2.swf
-Når vi skal fortelle om noe som skjer eller har skjedd gjentatte ganger, bruker vi når.

http://www.vgskole.no/teachers/norsk...iltypekomm.php
'Da' viser til en bestemt handling (bestemte handlinger) i fortid.
'Når' brukes om handling(er) som gjentar seg (og om framtid).
'Da jeg hadde spist, gikk jeg ut.'
'Når han hadde spist, tok han alltid en hvil.'


Da jeg gikk til skolen, pleide jeg å nynne på en dubstep-låt.
Når jeg gikk til skolen, pleide jeg å nynne på en dubstep-låt.
- Den ene betyr "den gangen jeg gikk..." mens den andre betyr "hver gang jeg gikk...". Hvilken passer med "pleide"?