Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 5806
Hei, er litt usikker på om dette høyrer heima her, det var det nærmaste eg fann


Eg nå-og-da bruker av cannabis/hasj. og drikker som ein vanleg nordmann. Flatfylla nå-og-da, eit par pils ein og anna kveld. vel, uansett.


Min reaksjon med alkohol er at eg vert ekstremt frekk, og grusom. ikkje valdeleg eller slik, men rett og slett bare dum, frekk og idiot altså, alle hemningar forsvinner, og det er jo ikkje så kjekt. Burde kunne vera på byen. Det rare er at dette aldri skjer med weed. klart, forskjellige reaksjoner og alt det der. Men eg synst dette er veldig interesant.

Nokon som har noko erfaring med/son "mean drunk"?
Alkohol har vel fått alle til å bli den typen du beskriver én eller annen gang. Det er likevel enkelte av oss som alltid klarer å holde igjen fra å bli voldelig atpåtil. Jeg lurer på hvordan taxikøer hadde sett ut dersom alle var høye på cannabis istedet for å være drita fulle.
tingen er jo at det skjer 'alltid'. så vegrar meg frå å drikka. godt eg nett fekk ny 'kontakt'
Såklart mister jeg alle heminger og sånt når jeg drikker, blir stort sett aldri voldelig da. Men jeg er en person som ikke angrer på hva jeg gjør uansett hva det er, så at jeg mister heminger og sånt er bare positivt.
Dette er noe som kan hende den beste.

Kjenner personer som er veldig respekterte og godt likt som blir helt idioter, men med ymse cannabisprodukter blir saken en helt annen.
Selv tåler jeg øl meget godt, men kombinerer jeg øl og sprit er det nesten 100% sikkert at jeg oppfører meg som en forbanna idiot mens denne rusen pågår.
Har jeg røykt noe godt sitter jeg vanligvis bare i et hjørne og har det helt greit så lenge det ikke blir for mye støy og forstyrrende elementer.
Hvis det blir for mye bråk så er jeg ikke sen om å be om at støynivået senker seg et par hakk.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Det er ikke noe spesielt stoff i alkoholen som gjør deg spesielt slem, men det er ikke noe ukjent problem akkurat. Har du analysert deg selv og situasjonene du drikker i? Drikker du med venner du liker, folk du egentlig synes er irriterende, liker du egentlig å omgi deg med masse mennesker, hva er motivasjonen din for å drikke, hvilke episoder fremprovoserer frekkheten osv.? Jeg finner det vanskelig å tro du blir ufyselig av å sitte hjemme og ta deg noen øl med kompiser, med mindre du har noen underliggende problemer, og det har du sikkert ikke.

Selv kan jeg bli relativt lett å provosere hvis jeg befinner meg på steder jeg ikke liker med mennesketyper jeg ikke har noe til overs for, men prøver da selvfølgelig å unngå den type situasjoner.
Effekten av alkohol er veldig kulturelt og sosialt betinget. I vesten er det det en slags oppfatning av at alkohol er et sannhetsserum og som gjør at folk får færre hemninger, men det er ingenting biologisk som tilsier at alkohol skal ha denne effekten. Alkohol setter ned sansene og reaksjonsevne, men det at noen blir voldelige/frekke/løse når de drikker har med sosiale og egne forventninger av effekten av alkoholrusen.

Studier har også vist at ting man lærer når man er beruset, husker man enklere igjen når man er beruset. Dette gjelder også adferdsmønster.

Tipset mitt blir å prøve å gjøre drikkingen til noe positivt. Tenk at du drikker for å feste og komme i godt humør, ikke for å bli full. Start hjemme med noen pils og gladmusikk mens du ser en komiserie. Kan høres banalt ut, men det er du selv som er ansvarlig for din oppførsel når du er beruset. Jeg tror ikke du blir frekk på fylla fordi du innerst inne er en "ond" person og alkoholen slipper det løs.

Bare drikk og ha det gøy, så ordner det seg.
Sliter litt noen ganger med at jeg tilter i fylla selv.
Skjer bare når det er sprit inn i bilde (kan drikke meg til døde på øl uten at jeg klikker)
Så det har vel strengt tatt ikke bare med settingen og psyken der og da og gjøre?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Franks Vis innlegg
Sliter litt noen ganger med at jeg tilter i fylla selv.
Skjer bare når det er sprit inn i bilde (kan drikke meg til døde på øl uten at jeg klikker)
Så det har vel strengt tatt ikke bare med settingen og psyken der og da og gjøre?
Vis hele sitatet...
Det tror jeg faktisk. Det er akkurat som myten om at barn blir ville av godteri. De blir jo det, men det er bare fordi det blir hypa opp på forhånd av foreldrene. Psykologisk sett er det en ubarmhjertig sammenligning, men slik må vi bare innse at vi også er.
Barn blir jo gira av sukker. Inntak av raffinert sukker gir eksempelvis stor frisetting
av dopamin og beta-endorfin noe som gjør at vi kjenner oss årvåkne, konsentrerte, glade, euforiske,
mindre smertefølsomme, kan føle en økt selvfølelse og optimistisk.. Amfetamin gjør også det, til sammenligning!
Kan du vise til en kilde, angående sukkeret? Hadde vært interessant.
Jeg har aldri hørt om at amfetamin fører til frigjøring av beta-endorfiner heller. Lyst til å utdype?
Sitat av Marken Vis innlegg
Alkohol har vel fått alle til å bli den typen du beskriver én eller annen gang. Det er likevel enkelte av oss som alltid klarer å holde igjen fra å bli voldelig atpåtil. Jeg lurer på hvordan taxikøer hadde sett ut dersom alle var høye på cannabis istedet for å være drita fulle.
Vis hele sitatet...
Det hadde ikke vært noen taxi-kø. Folk ville sittet hjemme i stuene sine, røyka seg fjerne, og klaget over at de var droner for samfunnet, noe de definitivt ikke kom til å være, ettersom en drone, etter sigende, jobber.

Til trådstarter: Drikk mindre..
Sist endret av nilsern; 27. oktober 2009 kl. 16:36.
Sitat av Felsworn Vis innlegg
Men eg synst dette er veldig interesant
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke så rart. Forskjellige rusmidler har forskjellige effekter på hjernen. Alkohol er jo en av verstingene når det gjelder slossing, frekkhet, tap av besinnelse osv. De fleste andre hard drugsa har ikke den effekten på folk i det hele tatt. Men så har jo vi blekfjesa gjennom historien drukket så mye alkohol at vi ikke har så lett for å bli avhengig som andre raser har.
"Men så har jo vi blekfjesa gjennom historien drukket så mye alkohol at vi ikke har så lett for å bli avhengig som andre raser har."
Vi nordmenn er ikke beskytta mot og utvikle alkoholisme,hvor har du det fra?Jeg har vært innom så og si alle "hard drugs",men det er kun alkohol jeg sliter med i hverdagen.
Folk undervurderer avhengihets-potensialet til alkohol.
Sist endret av JayHova; 27. oktober 2009 kl. 17:50.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Kan du vise til en kilde, angående sukkeret? Hadde vært interessant.
Jeg har aldri hørt om at amfetamin fører til frigjøring av beta-endorfiner heller. Lyst til å utdype?
Vis hele sitatet...

Her er kilde ang. sukkeret
http://www.fritthelsevalg.org/htmlsi...&flag=1&id=341
http://www.org-nlh.no/upload/Other/Mental_Helse.pdf

Ang. amfetamin mente jeg egentlig kun at det blir frigjort dopamin. Så sorry for det ang. beta-endorfiner/amf.
Men beta-endorfiner og amfetamin har temmelig lik påvirkning på rotter i labyrint forskning. Uten det sier noe spesielt.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2143027
Alkohol er vel muligens et av de største samfunns problemer vi har i dag. Vet vi blir fort lei av og bli formanet om skadevirkninger osv.

Les denne artikkelen som er skrevet av en 9 klassing ved Skjåk ungdomsskole i 1998: http://home.online.no/~se-sper/a_probl.htm Skulle gjerne gitt den Kp hvis det var mulig ?

"Jeg lurer på hvordan taxikøer hadde sett ut dersom alle var høye på cannabis istedet for å være drita fulle."
Ta en tur til Kristiania og opplev det selv. Kan annbefales!
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Vi nordmenn er ikke beskytta mot og utvikle alkoholisme,hvor har du det fra?Jeg har vært innom så og si alle "hard drugs",men det er kun alkohol jeg sliter med i hverdagen.
Folk undervurderer avhengihets-potensialet til alkohol.
Vis hele sitatet...
Jeg sa ikke at vi er beskyttet mot å utvikle alkoholisme. Hvor har du det fra?
Men vi drukket mye mere enn andre raser gjennom tidene og kroppene våres har tilpasset seg deretter. Feks "Native Americans", de har mye antall alkohol avhengige. Det er fordi de har lavere utdannelse rate, men biologiske faktorer spiller også inn.

The high alcohol tolerance in Europeans and some other ethnic groups has probably evolved as a consequence of centuries of exposure to alcohol in established agricultural societies. [2]
Vis hele sitatet...
Beklager,tolka innlegget ditt feil.
har merket at jeg reagerer på alkhol på en anna måte enn før.
Blir mye sintere og mye mer idiot. Før hadde jeg det bare gøy og rota med de jeg absolutt ikke burde rote med.
Nå kan jeg plutslig krangle med kompisene mine og si mye rart som jeg egentli ikke mener. Var ikke sann før.
Har kanskje noe med at toleransenivået mitt har blitt rimlig høyt etter 4-5 år med ganske så heavy drikking.
kan drikke og drikke til all hukommelse blir svart, men ingen spying etc.

sosiale settings tror jeg har mye og si. Og humøret før man drikker blir ofte veldig forsterket.
Er du litt irritert på en fyr edru er det lett for å gå flere steg videre når man merker at promillen stiger. Emosjonelle følelser blir forsterket av rusen.

Lurer på å heller begynne og røyke meg fjern før byen, sikkert mye kjekkere for alle andre
Har jeg utvikla alkoholismne når jeg klarer å drikke mere og mere øl uten å på " drita " eller full. Man trenger ikke å ha et sett " baller " når man enkelt kan styrte et par øl så tørr du stort sett alt.
Skjønner ikke hvordan det er mulig å bli "avhengig" av alkohol. Jeg er en som gjerne drikker en god del en helg eller 3 i måneden. Men har aldri følt noen form for abstinens, eller andre avhengighetssymptomer.
Kan på sett og vis forstå om noe av det ligger i psyken. For det er jo ofte utrolig "vanskelig" å gå på konsert o.l uten litt drikke. Men tror dette er rent psykisk.

Angående at du blir voldeldig/aggresiv/frekk osv. når du drikker:
Dette er helt knyttet til din egen underbevisste personlighet.
Ingen (og da mener jeg INGEN), jeg kjenner blir frekk eller unødvendig aggresiv når dem drikker.
Og selv kunne jeg aldri tenke meg å havne i bråk, da slåssing er det værste jeg vet.

Og dette gjenspeiler seg i alkohol rusen også. Unngår for alt, ting som kan ende med konflikter.
Er jo tross alt ikke på fest/byn for å lage bråk, men for å kose meg og ha det gøyt.

Om du drikker for andre grunner enn å ha det gøyt, så ville jeg anbefale deg å ikke drikke alkohol.
Det ligger ikke bare i psyken, alkohol kan medføre sterk fysisk avhengighet med potensielt farlige abstinenser.
Sitat av djxfade Vis innlegg
Om du drikker for andre grunner enn å ha det gøyt, så ville jeg anbefale deg å ikke drikke alkohol.
Vis hele sitatet...
Kan jo hende at etterhvert at en må ha alkohol for å ha det gøy, så da vil jeg anbefale å ikke drikke alkohol.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av djxfade Vis innlegg
Skjønner ikke hvordan det er mulig å bli "avhengig" av alkohol.
Vis hele sitatet...
Sitat av djxfade Vis innlegg
Om du drikker for andre grunner enn å ha det gøyt, så ville jeg anbefale deg å ikke drikke alkohol.
Vis hele sitatet...
Du svarer vel deg selv her? Mange synes det er veldig digg med en øl på kvelden etter en dag med jobb og oppvask og middagslaging og trening. Hvis man har litt dårlig kontroll kan det fort bli 2 øl, og det kan fort bli oftere og oftere. Det finnes nok flere enn vi tror som drikker 2-3 liter øl hver kveld. Da trenger man ikke å få særlig med abstinenser, men hvis det har gått lang nok tid kan det ha blitt en så innarbeidet vane at den psykiske avhengigheten har blitt så kraftig at man ikke klarer å slutte.
Sitat av djxfade Vis innlegg
Om du drikker for andre grunner enn å ha det gøyt, så ville jeg anbefale deg å ikke drikke alkohol.
Vis hele sitatet...
Ja, alkohol kommer jo ikke i mange variasjoner av smaker og former fordi det skal smake godt eller nytes på noen måter. Her handler det kun om å bli full.
Jeg blir totalt idiot etter 12 øl! Er nå hatet av de fleste jeg ikke kjenner rundt i distriktet etter at jeg har truet de med bank, og fortalt dem hvor stygge de er.
Ettersom jeg ikke klarer å kontrolere hva jeg sier og gjør når jeg blir full, tørr jeg rett og slett ikke å gå skikkelig på fylla på fester hvor det er en del folk jeg ikke kjenner. Tro meg, det er ingen i buskerud som har fått så mye bank som meg på fest
Sitat av djxfade Vis innlegg
Angående at du blir voldeldig/aggresiv/frekk osv. når du drikker:
Dette er helt knyttet til din egen underbevisste personlighet.
Ingen (og da mener jeg INGEN), jeg kjenner blir frekk eller unødvendig aggresiv når dem drikker.
Og selv kunne jeg aldri tenke meg å havne i bråk, da slåssing er det værste jeg vet.
Vis hele sitatet...
Stiller meg nesten spørrende til at dette er knyttet helt til din egen underbevisste personlighet.
Blant mine kompiser merker jeg store forandringer, en dag kan en være verdens gladeste, men neste gang aggresiv og ufordragelig.

Skulle ønske jeg kunne sagt at jeg ikke kjenner noen som ikke blir frekke eller unødvendig aggresive når de drikker. Dette skjer altfor ofte.

Tror egentlig oppførselen din avhenger av mange ting, blant annet miljø, alkoholinntak (mange blir jo annerledes når de drikker sprit f. eks), i tillegg til at du enkelt får ut følelser, noe en kanskje vanligvis sliter med.
Føler ofte en tendens at folk som har vanskelig for å uttrykke følelser edru, ofte kan svinge veldig i alkoholrusen med tanke på blant annet oppførsel.
Sitat av Marken Vis innlegg
Jeg lurer på hvordan taxikøer hadde sett ut dersom alle var høye på cannabis istedet for å være drita fulle.
Vis hele sitatet...
Haha, det hadde vert utrolig kult tror eg!

Eg har selv litt erfaring med dette, selv om eg vanligvis ikkje er en veldig frekk eller hissig person når eg drikker alkohol, men det er mange ganger eg har blitt veldig hissig over ting som egentlig er ubetydelige når eg har vert full.

Derimot, når eg har røyket cannabis, så er alt på en måte helt greit. Man gidder på en måte bare ikkje bry seg om det. Det er hvertfall min erfaring.
Sitat av djxfade Vis innlegg
Ingen (og da mener jeg INGEN), jeg kjenner blir frekk eller unødvendig aggresiv når dem drikker.
Vis hele sitatet...
Enten så drikker dere lite, ellers så er dere en veldig unik gjeng. Har aldri (og mener jeg ALDRI) vært på fest uten at noen har blitt kastet ut, banket opp, bråkt, etc etc

Sitat av Gaffa Vis innlegg
Jeg blir totalt idiot etter 12 øl! Er nå hatet av de fleste jeg ikke kjenner rundt i distriktet etter at jeg har truet de med bank, og fortalt dem hvor stygge de er.
Ettersom jeg ikke klarer å kontrolere hva jeg sier og gjør når jeg blir full, tørr jeg rett og slett ikke å gå skikkelig på fylla på fester hvor det er en del folk jeg ikke kjenner. Tro meg, det er ingen i buskerud som har fått så mye bank som meg på fest
Vis hele sitatet...
Du innrømmer selv at du blir idiot når du drikker og ender som regelt opp med bank, men fremdeles så drikker du. Godt eksempel på alkohol avhengighet.
Sist endret av Mexxy; 10. november 2009 kl. 07:39.
veldig mange bra innlegg her. hadde heilt gløymd denna tråden

Ja, kan vel strengttatt vera motiva med utgåing og folka eg festar med. Trur eg kanskje burde finna nokon med litt den same normale feststemninga som meg ^^
Sitat av Muradi Vis innlegg
Enten så drikker dere lite, ellers så er dere en veldig unik gjeng. Har aldri (og mener jeg ALDRI) vært på fest uten at noen har blitt kastet ut, banket opp, bråkt, etc etc
Vis hele sitatet...
Eller så har de ikke så mange undertrykkede emosjonelle problemer, og besitter rett og slett en god porsjon mer folkeskikk enn dine venner. Kan også godt være at de er noen år eldre, og har innsett at det å være beruset ikke er en unnskyldning for å oppføre seg som en drittsekk.
Har gått på utallige smeller, dog når jeg kun har drukket sprit. Det har endt med slåsskamper, hærverk, glattcelle, rettssak, erstatningskrav, flere vennskap gått til helvete, mye rykter og faenskap. Fyllenervene etter ei slik kule unner jeg ikke engang min verste fiende. Av øl blir jeg bare koslig, glad og forferdelig utagerende mot damer, men det er bare jævla gøy. Det er iallefall mange i byen her som ender opp på "sintefylla" nå og da, og jeg synes det er jævla teit selv, og er derfor jeg har slutta å drikke meg full på sprit Virker for meg som det kommer an på hvilke type folk man henger med. Jeg blir 3 år i hodet av sprit, og henger jeg med feil folk, noe jeg desverre har en lei tendens til, går det ofte til helvete. Men det er relativt normalt, de aller aller aller fleste har gått på en slik smell selv. Såå, jeg holder meg til øl og kos. Forøvrig drikker jeg meg fortsatt full ut av en annen verden, men på en annen måte.
Sist endret av Vandelay; 11. november 2009 kl. 06:52.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Eller så har de ikke så mange undertrykkede emosjonelle problemer, og besitter rett og slett en god porsjon mer folkeskikk enn dine venner. Kan også godt være at de er noen år eldre, og har innsett at det å være beruset ikke er en unnskyldning for å oppføre seg som en drittsekk.
Vis hele sitatet...
Nå har ikke alder så veldig mye å si. Opplever mer bråk blandt 30-40 år gamle menn på puben enn hos 14-15 åringer på privatfester, og noen ganger omvendt.
Sist endret av Mexxy; 11. november 2009 kl. 18:59.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Nå har ikke alder så veldig mye å si. Opplever mer bråk blandt 30-40 år gamle menn på puben enn hos 14-15 åringer på privatfester, og noen ganger omvendt.
Vis hele sitatet...
Det er åpenbart ikke alle som vokser opp selv om de blir voksne, men det gjelder heldigvis ikke alle. De aller fleste jeg kjenner har fått et langt mer ansvarlig forhold til bruk av rusmidler etter hver som de har blitt eldre. Dette er naturligvis i stor grad basert på sosiale forhold og normer der man vokser opp, ikke alle er like heldig stilt sånn sett.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av djxfade Vis innlegg
Skjønner ikke hvordan det er mulig å bli "avhengig" av alkohol. Jeg er en som gjerne drikker en god del en helg eller 3 i måneden. Men har aldri følt noen form for abstinens, eller andre avhengighetssymptomer.
Vis hele sitatet...
Unødvendig å sette avhengig i anførselstegn i denne sammenhengen. Det er mange som er avhengige av alkohol, både psykisk og fysisk. At du personlig føler du drikker mye uten å bli avhengig motbeviser ikke at det finnes alkiser som får store problemer dersom de går en dag uten å få i seg alkohol.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det er åpenbart ikke alle som vokser opp selv om de blir voksne, men det gjelder heldigvis ikke alle. De aller fleste jeg kjenner har fått et langt mer ansvarlig forhold til bruk av rusmidler etter hver som de har blitt eldre. Dette er naturligvis i stor grad basert på sosiale forhold og normer der man vokser opp, ikke alle er like heldig stilt sånn sett.
Vis hele sitatet...
Det er dessverre ikke alltid slik nei. Man ser jo mange eksempler på 40åringer som mentalt, ikke er mer moden enn den jevne 17åring. Etter å ha sett hvordan noen gutter går fra å være ungdom(15-16) år til å være voksen(22+) uten å modne i hodet, mens resten av deres sosiale krets gjør det, har jeg lurt på om det noen ganger kan være alkoholen som bidrar til denne, uhm, utviklingshemningen..

Det er jo de samme greiene som går igjen i alle sammen jeg ser. Drikker masse, snakker om hvor mye de har drukket, sloss, snakker om hvor mye de har sloss, snakker om hvor gode venner de er og hvor stygge jævlene de sloss mot var, drikker mer, og slik fortsetter historien.

Vi har jo en så utrolig høy terskel for hvor mye og ofte det er akseptabelt å drikke. Det blir sagt at store mengder hasjrøyking kan redusere den mentale utviklingen til noen ungdom, noe som ikke virker ulogisk. Kanskje ikke pga av stoffet i seg selv, men tankemønstrene man danner seg(eller ikke danner seg i mangel på nye impulser og muligheten til å bearbeide dem. Virker som folk flest tror avhengighetsfaren er den eneste faren forbundet med narkotika, og her feiler staten litt) ved å sitte stein hjemme hver dag. Det er jo disse tankemønstrene som iløpet av ungdomstiden utgjør hvordan en modnes og gjør deg til en reflektert voksen.

Jeg lurer da på hva slags effekt tankemønstrene man danner av å drikke seg tilbake til steinaldermentalitet hver helg kan ha å si for utviklingen egentlig
Sitat av djxfade Vis innlegg
Skjønner ikke hvordan det er mulig å bli "avhengig" av alkohol. Jeg er en som gjerne drikker en god del en helg eller 3 i måneden. Men har aldri følt noen form for abstinens, eller andre avhengighetssymptomer.
Kan på sett og vis forstå om noe av det ligger i psyken. For det er jo ofte utrolig "vanskelig" å gå på konsert o.l uten litt drikke. Men tror dette er rent psykisk.
Vis hele sitatet...
Det er få rusmidler som gir deg avhengighet og abstinenser av å bli brukt et par tre ganger i måneden.

Jeg har hørt at alkoholisme kan være arvelig, ikke selve alkoholismen, men potensiale til å utvikle alkoholisme. Stemmer dette?
Jeg er egentlig ganske smilende til normalt, men når helgene kommer og jeg skal drikke blir jeg altid forbanna av små kommentarer og driter opp alt og havner nesten altid opp i slosskamper.

Men det gjør ingen ting fordi selv om jeg er grei og smilende så er værdagen veldig veldig kjedelig, det er den samme rutinen om og om igjen og alt er kjipt, det er akkurat som alt er grått, også kommer helgene de enste to dagene jeg lever litt, derfor gjør det ikke noe at jeg ikke husker noe serlig, bare at jeg hadde det gøy uten om det vanlige
Sist endret av Rest1Peace; 4. desember 2009 kl. 09:01.
Sitat av Rest1Peace Vis innlegg
Jeg er egentlig ganske smilende til normalt, men når helgene kommer og jeg skal drikke blir jeg altid forbanna av små kommentarer og driter opp alt og havner nesten altid opp i slosskamper.

Men det gjør ingen ting fordi selv om jeg er grei og smilende så er værdagen veldig veldig kjedelig, det er den samme rutinen om og om igjen og alt er kjipt, det er akkurat som alt er grått, også kommer helgene de enste to dagene jeg lever litt, derfor gjør det ikke noe at jeg ikke husker noe serlig, bare at jeg hadde det gøy uten om det vanlige
Vis hele sitatet...
Har du vurdert om det er den daglige negative innstillingen din til hverdagen som får deg til å reagere agressivt under alkoholpåvirkning? Konsentrer deg om å gjøre hverdagen litt mer positiv, så kanskje det går bedre i helga.
Sitat av Provo Vis innlegg
Har du vurdert om det er den daglige negative innstillingen din til hverdagen som får deg til å reagere agressivt under alkoholpåvirkning? Konsentrer deg om å gjøre hverdagen litt mer positiv, så kanskje det går bedre i helga.
Vis hele sitatet...
Det kan kan faktisk godt være, men det er akkurat som alt jeg ser går i replay det er det samme om og om igjen og rutinen går i skole, samme omgivelsene om det er natur eller hjemme hus osv det er rett og slett deprimerende, men når jeg først drikker og kommer i slosskamp begynner jeg å smile og bli glad vet ikke om dette er rart eller ikke men får så jævlig med andrenalin og det er noe som er spennde og utenom det vanlige .

Er dette unormalt?
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Jeg har hørt at alkoholisme kan være arvelig, ikke selve alkoholismen, men potensiale til å utvikle alkoholisme. Stemmer dette?
Vis hele sitatet...
Ja, det stemmer, men det gjelder ikke bare alkohol, men for alle rusmidler.

Dette er veldig vanskelig å forske på, siden hvert gen som bidrar til avhengighet, utøver så liten forskjell at det er vanskelig å påvise eksperimentelt.
Men det er forskjellige måter gener kan variere vår "evne" til å bli avhengige. De kan forandre den synaptiske strukturen og funksjonen. Dette endrer måten synapser utvikler seg og adpaterer etter rusmiddeleksponering.

Synaptisk plastisitet og nevroadaptasjon er viktige uttrykk når det kommer til avhengighet.
Den vanligste formen for dette er nedregulering av reseptorer, effektivisering av transportører og større utslipp av nedbrytingsenzymer. Dette skjer vanligvis på de primære "målene" til rusmidler, som f.eks μ-opioidreseptoren, dopamin- og serotonintransportøren, CB1-reseptoren, β2-nikotin-acetylkolinreseptorer osv.

Men det finnes også sekundære "mål". Dette er mye mer varierende og komplisert, og omhandler ofte postsynaptiske intracellulære forandringer. For eksempel har studier med knockout-mus som mangler 5HT1b-reseptoren vist at disse gir mindre respons ved inntak av alkohol og kokain. Disse musene har også høyere nivåer av ΔFosB. Dette er proteiner som blir dannet ved administrasjon av et rusmiddel. De ligger igjen i hjernen(ofte områder som nucleus accumbens og striatum(mesolimbiske dopaminerge systemet)) lenge etter at rusmiddelet er ute av kroppen(dette skjer etter tilførsel av nesten alle stoffer, som kokain, amfetamin, alkohol, opioider, nikotin, fensyklidin, nikotin osv). Dette er proteiner som endrer transkripsjon i cellene. Jeg har såvidt skrapet overflaten av funksjonen til disse proteinene, så jeg kan dessverre ikke si mer.
Dette tyder ihvertfall på at serotonerge mekanismer spiller en rolle i avhengighet.

Andre transkripsjonsfaktorer er også viktige, som CREB. CREB knockout-mus har mindre sjanse for å utvikle opioidavhengighet.

Forskjellige nevropeptider påvirker også hvordan kroppen reagerer på rusmidler. Mus med lave nivåer av nevropeptid Y, drikker mindre alkohol. Mus med mangelfulle nevrotropiske faktorer reagerer annerledes på opioider og kokain; BDNF knockout-mus viser redusert respons til disse stoffene, mens GDNF knockout-mus utøver større respons.

Mer kan jeg dessverre ikke si om den saken før jeg har studert det nærmere. Det gir meg i alle fall hodepine.
Sitat av Rest1Peace Vis innlegg
Det kan kan faktisk godt være, men det er akkurat som alt jeg ser går i replay det er det samme om og om igjen og rutinen går i skole, samme omgivelsene om det er natur eller hjemme hus osv det er rett og slett deprimerende, men når jeg først drikker og kommer i slosskamp begynner jeg å smile og bli glad vet ikke om dette er rart eller ikke men får så jævlig med andrenalin og det er noe som er spennde og utenom det vanlige .

Er dette unormalt?
Vis hele sitatet...
Ja, det er heldigvis unormalt å sloss, men det burde være enda mer unormalt enn det faktisk er. Husk at det plutselig kan gå galt, og det kan skje veldig mye lettere enn man skulle tro.

Det er du selv som styrer hvor mye kjedelige rutiner du har i hverdagen, og det er du selv som styrer hvor mye du gjør for å bryte opp i rutinene og gjøre ting som gir deg adrenalin på fritiden på tryggere og snillere måter enn å banke andre. Det er dine valg som ligger til grunn i alle dine handlinger, og det er også du som bærer det fulle og hele ansvaret. Ettersom du føler deg depressiv og forbinder aggresjon og vold mot lykke, samt at du tydeligvis ikke har helt styring på hvor mye du drikker (du nevner blackouts), så er det stor fare for at situasjonen vil bli verre med mindre du gjør noe for å stoppe det. Drikkepause og en snakk med en psykolog er nok ikke dumt.