Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 3127
Som tittelen sier, hvordan gikk vi fra å være vikinger noen hundre år tilbake i tid hvor vi herja over store landområder og var en fryktet gruppe mennesker med hovedbase i Norge og omegn. Til å bli en gjeng sosialister eller hva man skal kalle det, iallefall det vi har blitt idag.. Vi har omtrent ingenting vi skulle ha sagt virker det på meg. Vi ser gjentatte eksempler på hvor lite vi har å si i internasjonale saker som har med Norge å gjøre, da tenker jeg f. eks på Martine Magnussen saken blandt annet med fler. Andre land gjør narr av oss til tross for at vi er verdens rikeste land. Er vi det?

Jeg spør dere, hva skjedde? Hvor og når ble ting som de ble?
Jeg tror det var en kombinasjon av kristendom og svartedaud som amputerte oss rimelig kraftig der en stund. Så endte vi opp i union, og ble av naturlige årsaker ganske passive.
Vi var et relativt stort rike sammenlignet med fyrstedømmer omkring i Europa. Ettersom det ble dannet riker i f.eks. Tyskland og England for å nevne noen, hadde vi svært lite å stille opp med.
Det faktum at vi er "pusekatter", om det er det vi skal kalle det, handler vel strengt tatt om at siviliserte nasjoner ikke driver offensiv krigføring. Selv om det er gjennomførbart, kriger vi ikke til oss Island i 2009.

Edit: Hva gjelder Martine-saken, hvem er det som gjør narr av oss? Her er det internasjonalt regelverk, og det faktum at verken GB eller Norge har utleveringsavtaler med Jemen.
Når det gjelder Krekar-saken, på den andre siden...
Sist endret av lambador; 16. oktober 2009 kl. 12:36.
Jeg tror Nichotin er inne på noe veldig fundamentalt her ja. Man må huske at antall liv tapt under svartedauden er estimert til noe over 50% bare her i Norge. I Europa mener man at så mye som 60% av befolkningen kan ha gått med. Dette er store tall, og det er helt naturlig at et land blir amputert under slike tilstander. Men jeg tror ikke det har så veldig mye for seg å gråte over spilt melk dessverre. I etterpåklokskapens lys var det kanskje heller ikke så uheldig for norges status i dag. Hva har vi å vinne på større landareal og innbyggertall? Hvis vi tenker velferdsstat, ville det blitt flere innbyggere å fordele statsbudsjettet på, men samtidig ville vi hatt en større strøm skattebetalere. Jeg vet helt ærlig ikke hvordan den ligningen ville sett ut, men jeg prøver meg med et skudd i mørket å sier at kanskje, men bare kanskje ville du og meg hatt det bittelitt verre?
Nå var det vel slik at de fleste "vikingene" var bønder, gjetere, handelsfolk etc etc. Mens et fåtall dro på "tokt" og voldtok nonner.
Og hvor tror du vi hadde vært i dag om vi hadde fortsatt "vært vikinger"?
Jeg mener ikke at vi skulle vært vikinger men vi har relativt liten innflytelse. Det er hva jeg føler på meg. Men kan jo godt hende jeg ikke har fått med meg det helt store bildet. Jeg prøver å se det da
Ikke for å være prikete; Men verdens rikeste land er vi nok dessverre ikke.
Jeg håper ikke du er prikete, mente du prikkete. Du er altså prikkete men du mener ikke å være det? Nei, det går nok bra. Ikke så for å være pirkete ellernoe altså.

Når det gjelder rikeste landet tenker man vel på bruttoinntekt pr. innbygger i snitt i forhold til andre land?
Sitat av Dibsent Vis innlegg
Ikke for å være prikete; Men verdens rikeste land er vi nok dessverre ikke.
Vis hele sitatet...
Ikke verdens rikeste, men ett av de

Når det kommer til trådens tema så er holder jeg med Nichotins første innlegg.
Overgangen fra Norrøn mytologi til kristendom.Overgangen fra å dø i kamp og å ende opp på Evighetens Feiteste Fest med Tor og Odin, til å vende det andre kinn til og å være underkuet.

Lenge leve viljen og festen!
Sist endret av dukjærenorge; 16. oktober 2009 kl. 13:47.
Hva mener Fyllerør at UD burde gjort i forhold til Jemen da? Sendt jagerfly og soldater?
hadde vi fortsatt vært "vikinger" hadde vi vel blitt mer som somaliske pirater tenker jeg..
noen fler som ser den?

hadde ikke hatt så mye å si i det store bildet, men kunne skapt "frykt" i nordsjøen..

Sist endret av moret; 16. oktober 2009 kl. 13:52.
Utvikling av morderne våpen gjordet blodøksen og sverdet ganske så puslete i forhold! mener jeg.

De landa vikingene gjordet hærverk i klarte å forsvare seg bedre?

Har faktisk tenkt på dette, fra å være hard-core vikinger til ja------> Jan Thomas?
Hva om svartedauen og kristendommen ikke hadde kommet? Norske vikinger hadde tatt over hele England, og norrønt ville vært værdens mest brukte språk. Det hadde vært Norge som hadde hatt kolonier i Afrika, Asia og Amerika. Joda, noen ting forblir drømmer.
Ser det er ikke mange av dere som har vært i nord norge! :P Jan Thomas er typisk østfoldfenomen. nja.
Saken er nok ganske enkel slik som du beskriver. Vi har nemlig ikke den innflytelsen vi så gjerne vil tro vi har.

Jeg skal ikke nevne navn i denne sammenheng siden dette er en person som står meg nær, men jeg kjenner noen høyt opp i UNICEF systemet. Vedkommende sier at det er bare her i Norge det blir snakket om Norge som en nasjon som gir mye i bistand og at vi hele tiden er så gavmilde. I landene som mottar støtten vet knapt folk hva Norge er... Det står ikke på ei eneste brødskive eller krone som blir sendt at den er sendt "med vennlig hilsen fra Norges befolkning".
Jeg har ikke dermed sagt at det er nytteløst å hjelpe.

Selv ikke de andre nasjonene innenfor UN/UNICEF ser på Norge som en slik nasjon. Vi får det fremstilt på denne måten fra Norske myndigheter, men sannheten er at det vi gir er bare en dråpe i havet sammenliknet med de store nasjonene i verden. Kanskje gir vi mye pr. innbygger, men hvem pokker bryr seg vel om det i den store sammenheng?

Når det gjelder Martine saken er det helt klart diplomatisk problematikk og utleveringsavtaler som hindrer utlevering, og IKKE MINST Norges vilje til handling. VI burde i det minste søke kontakt med personer i Jemen som kan være til hjelp.

I andre saker er vi nok kanskje litt tafatte. Kanskje er ikke bildet av Ola Dunk så ulikt en stakkarslig bonde som står litt uforstående og vifter med lua i hånden... Tenker ikke minst på Krekar som skulle vært kjølhalt fra alle Vikingskip i hele verden!!!

PS! Jeg kommer klokken 16.00, håper det er øl i snekka!!
Det viser seg vel gang på gang at blodtørstige erobringskåte land/folk aldri klarer å opprettholde makten over lengre tid uansett. Men vi kan fortsatt skryte på oss å være en sjøfartsnasjon. Før 1. verdenskrig hadde vi jo den 3. største handelsflåten i hele verden, til tross for hvilket puslete land vi var (hvis mine historiekunnskaper fortsatt sitter).

Hvis andre land gjør narr av oss for å være verdens rikeste land syns jeg du bare skal ignorere det.
Sitat av Lunicks Vis innlegg
Og hvor tror du vi hadde vært i dag om vi hadde fortsatt "vært vikinger"?
Vis hele sitatet...

Høyst sannsynlig hadde alle "vikingene" emigrert til Somalia i disse dager.

I hear business is booming!
Norges storhetstid var vel fra ca år1228 til år1319? Da kom svartedauden å ødela det meste.
Sitat av paroa Vis innlegg
Norges storhetstid var vel fra ca år1228 til år1319? Da kom svartedauden å ødela det meste.
Vis hele sitatet...
Det kom et skip til Bjørgvin...
Sitat av paroa Vis innlegg
Norges storhetstid var vel fra ca år1228 til år1319? Da kom svartedauden å ødela det meste.
Vis hele sitatet...
Ca. år 1200 til 1349 (da Svartedauden kom, ikke 1319) regnes som Norges storhetstid. Bare for å pirke.
Og etter at Svartedauden var over, slo naturen til enda en gang: http://no.wikipedia.org/wiki/Den_lille_istid
Sist endret av lygra; 26. oktober 2009 kl. 22:18. Grunn: Pirk
Hadde bare vikingene ikke gitt urbefolkningen i Amerika melkeprodukter
Sitat av Kalakov Vis innlegg
Hadde bare vikingene ikke gitt urbefolkningen i Amerika melkeprodukter
Vis hele sitatet...
Hva har det med saken å gjøre? xD
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Hva har det med saken å gjøre? xD
Vis hele sitatet...
Vikingene som dro til Nord-Amerika ble tydeligvis ikke møtt med åpne hender av indianerne. En teori er at vikingene gav indianerne meieriprodukter som gjorde dem syke. Indianerne kan ha tolket det som forsøk på forgiftning.

Men det var nok flere ting som gjorde at vikingene aldri klarte å slå seg ned i nord-amerika. Det er bl.a. funnet bålplasser med hundebein, som tyder på at vikingene måtte gå så langt som å spise hundene sine. Harde kår med andre ord.
Artig poeng her, har vi i norge egentlig vært flinke å herjet over store landeområder? ikke fått med meg dette jeg da, de eneste vi plaget litt var vel england, vi kom dit å plyndret å dro, men tror ikke de var vesentlig redd noen små båter for det?? Vet ikke innbyggertallet i norge på den tiden, men tipper vi skulle fått kjørt oss rundt omkring.. Piratene utenfor somalia er også noen man passer seg for nå liksom, men jeg tror få vil bli som de for det, å de har lite makt i den store verden....kjøre rundt å plyndre de som frakter varer osv, vi ser i alle fall ned på slik adferd i dag...

Norge som stormakt? å hadde virkelig noe å si før? hvor? hvem da? mener vi så nylig som omkring 100 år siden ble piska rundt av både svensker å dansker.. Kunne jo prøvd oss på romerriket eller noe slik?? 1000 år før disse berømte vikingene som vi er så stolte av seilte rundt å plyndret, de hadde jo nesten hele europa..pyramider ble bygd mens vi bodde i huler osv..

Men ja, norge=stormakt? når? hvor? trodde vi var en liten nasjon som egentlig var et uland helt til de fant olje, som gjør oss rikt pr innbygger, men fortsatt langt unna noe stor makt. Neste krav er vel at norge skal med på g8 osv?

Stikk fingern i jorda, selv om du er utrolig stolt av å være norsk.. så må man innse realiteter her i verden.. finnes private firmaer som har budsjetter på linje med statsbudsjettet til norge, mener cola hadde like stort for en stund tilbake, men cola kan da vel ikke gå inn å bestemme over folk selv om de har penger å er et fint firma?
Sist endret av seven_up; 2. november 2009 kl. 00:47.
Min teori er at saue-hold og den nordiske høsten har foredlet en så god fleinsopp at nordmenn har blitt bevisste sine medmenneskers lidelse gjennom "tripping". Man tenker mer over sine omgivelser klarer derfor i mange flere situasjoner ikke velge og selv være årsak til lidelse..