Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 4670
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
god kveld.

har nå jobba som telefonselger i litt over en uke, men fikk i dag valget mellom og si opp selv eller og bli sagt opp. grunnen til at jeg blei sagt opp var at jeg ikke solgte nokk.
synets selv dette var litt tidlig da jeg har jobba kun en dag etter opplæringa var ferdig.

jeg valgte og si opp selv, da dette ser bedre ut ved en annen anledning

så da lurer jeg på om de hadde lov til og si meg opp, så tidlig?


takker for svar
Kontrakten din spesifiserer vel gjerne en prøveperiode.

Har du lest den ?
Mulig jeg tar feil, men når man først blir ansatt er man vel under en prøvetid? Så da kan vel arbeidsgiver si deg opp.

Uansett, det er ikke lett å jobbe som telefonselger. Enten selger du godt, eller så selger du ikke, og da passer man kanskje ikke som telefonselger?
Sist endret av s1gh; 2. desember 2011 kl. 20:04.
Er det ikke best å få sparken med tanke på støtte av NAV? Ikke veit jeg. Dessuten får vel heller ikke fremtidig ny arb. giver vite om du sa opp eller du fikk sparken.. Jeg hadde vel ikke satt det på CV engang personlig.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fyllerør Vis innlegg
Er det ikke best å få sparken med tanke på støtte av NAV? Ikke veit jeg. Dessuten får vel heller ikke fremtidig ny arb. giver vite om du sa opp eller du fikk sparken.. Jeg hadde vel ikke satt det på CV engang personlig.
Vis hele sitatet...
siden jeg går på skole og hadde tenkt og ha det som en jobb ved siden av så nei det er best og si opp selv

det som jeg stussa på var ikke at jeg var blitt oppsagt, men at det var så kort tid etter at jeg fikk jobben, hadde liksom ikke noe tid til og forbedre meg, hvis dere skjønner hva jeg mener
Arbeidsmiljøloven § 15-6
Arbeidstakeren er vernet mot oppsigelse i prøvetiden på den måten at oppsigelsen må være begrunnet i enten arbeidstakers tilpasning til arbeidet, faglig dyktighet eller pålitelighet. Dersom oppsigelsen i prøvetiden er begrunnet i andre forhold vil den vanlige saklighetsvurderingen etter § 15-7 komme til anvendelse.

Oppsigelsen skal gis innen utløpet av den avtalte prøvetiden. Prøvetid må alltid avtales skriftlig.

Arbeidstaker som blir oppsagt i prøvetiden har i utgangspunktet ikke rett til å fortsette i stillingen under behandlingen av tvist om oppsigelsen, kun dersom den ansatte får rettens kjennelse for dette.

De særskilte reglene om prøvetid gjelder der oppsigelsen blir gitt innen utløpet av den avtalte prøvetid. Det er altså ikke noe krav om at arbeidstaker skal ha fratrådt innen prøvetidens utløp.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Trådstarter
kontrakten ser slik ut:
<*snip*>
Sist endret av meitemark; 3. desember 2011 kl. 00:05. Grunn: Fordi jeg ikke fant flere å banne
Sitat av EvenBratsberg Vis innlegg
kontrakten ser slik ut:
<*snip*>
Vis hele sitatet...
Det er avtalt inntil 6 måneders prøvetid med 1 dags gjensidig oppsigelsestid i prøveperioden.
Vis hele sitatet...
Godt forklart det der.
Sist endret av meitemark; 3. desember 2011 kl. 00:11. Grunn: Fordi jeg ikke fant flere å banne
Finnes det virkelig noen som skriver under en kontrakt hvor mann ikke får lønn under opplæring? Kunn 40kr pr salg, og etter opplæringa hele 90kr timen ?
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Finnes det virkelig noen som skriver under en kontrakt hvor mann ikke får lønn under opplæring? Kunn 40kr pr salg, og etter opplæringa hele 90kr timen ?
Vis hele sitatet...
Jeg tjente jo bedre på rimi for 10 år siden faktisk.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Trådstarter
muligens jeg formulerte meg litt dårlig istad. men jeg lurte på om de hadde rett til og si meg opp grunnet "faglig" kompetanse, (aka. at jeg ikke solgte) så kort tid etter jeg begynte,
synes dette var veldig rart
Ja de har lov til det.

Og du burde være glad. 90,- timen? dude, det er farlig lite.
Få deg en jobb på en random matbutikk.
Sitat av EvenBratsberg Vis innlegg
muligens jeg formulerte meg litt dårlig istad. men jeg lurte på om de hadde rett til og si meg opp grunnet "faglig" kompetanse, (aka. at jeg ikke solgte) så kort tid etter jeg begynte,
synes dette var veldig rart
Vis hele sitatet...
Det er jo selge som er jobben din, er du ikke flink til det er det klart det er skjellig grunn.


Ola blir ansatt som IT-ansvarlig i kommunal sektor, han spiller CS hele dagen den første uken selv om det er hans jobb å oppdatere serverparken med ny firmware.
Det er skjellig grunn til å si opp Ola.
Sitat av EvenBratsberg Vis innlegg
muligens jeg formulerte meg litt dårlig istad. men jeg lurte på om de hadde rett til og si meg opp grunnet "faglig" kompetanse, (aka. at jeg ikke solgte) så kort tid etter jeg begynte,
synes dette var veldig rart
Vis hele sitatet...
Vel du sa jo opp selv og har skrevet under på det, du ser jo i kontrakta at firmaet er lugubert...
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Ola blir ansatt som IT-ansvarlig i kommunal sektor, han spiller CS hele dagen den første uken selv om det er hans jobb å oppdatere serverparken med ny firmware.
Det er skjellig grunn til å si opp Ola.
Vis hele sitatet...
det blit littt feil og sammenlikne slik. da jeg faktisk satt på telefon og ringte kontinuelig, jeg satt ikke og gjore masse annet drit som jeg ikke skulle.

blir mer som og annsette en ny lærling for så og si han opp etter en uke fordi han hadde problemer med og innstallere de driverne, grunnet mangel på kompetanse.
Sitat av EvenBratsberg Vis innlegg
det blit littt feil og sammenlikne slik. da jeg faktisk satt på telefon og ringte kontinuelig, jeg satt ikke og gjore masse annet drit som jeg ikke skulle.

blir mer som og annsette en ny lærling for så og si han opp etter en uke fordi han hadde problemer med og innstallere de driverne, grunnet mangel på kompetanse.
Vis hele sitatet...
Nei, det er en fin analgi ettersom verken han eller du møtte målene som var satt til deg.

Og en lærling som ikke klarer å installere drivere kan man godt hive på dør med en gang.
Det står svart på hvit i kontrakten at du vil bli evaluert de første 5 dagene under opplæring. De var ikke fornøyd med ditt salg. Slik jeg leser kontrakten har de sitt på det rene.

Skaff deg en jobb i butikk som noen ovenfor foreslår. Salg er ikke din sterkeste side. Enkelte tjener godt i slike jobber da manipulering er en god egenskap i enkelte situasjoner.
Sist endret av stagg; 2. desember 2011 kl. 20:49.
Dersom en person ikke har kompetanse, så vil det jo lønne seg å ansette en med?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sålenge de ikke er fornøyde med arbeidet ditt, så kan de gi deg føyken.

Om du satt å ringte hele tiden har sikkert fint lite å si, da de sikkert syntes det er mer morro om du selger noe. Uansett, jeg ser det iallefall på den lyse siden, vi er kvitt 1 stk telefonselger
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Nei, det er en fin analgi ettersom verken han eller du møtte målene som var satt til deg.

Og en lærling som ikke klarer å installere drivere kan man godt hive på dør med en gang.
Vis hele sitatet...
vil uansett bli feil og sammenlikne med det. du kan heller sammenlikne det med en komplett reprasjon på en pc, han ikke får til,

da jobben er og selge, og jeg er helt ny i selger yrket
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Det er jo selge som er jobben din, er du ikke flink til det er det klart det er skjellig grunn.


Ola blir ansatt som IT-ansvarlig i kommunal sektor, han spiller CS hele dagen den første uken selv om det er hans jobb å oppdatere serverparken med ny firmware.
Det er skjellig grunn til å si opp Ola.
Vis hele sitatet...
Vel, "Ola startet på IT-linjen for å kunne bli nettverksdrifter. Syv dager etter skolen startet strøk han på eksamen".

Helt latterlig å si opp noen dagen etter én (1!!?) ukes opplæring. Man rekker såvidt og bli kjent med produktet man selger på én uke. Selger 101 er at man må tro på produktet man selger, ev. vise overfor kunden at man har troen på produktet - dessuten kreves det en viss tilpassningstid til å bli vandt til kundegruppen produktet rettes mot.

Jeg har selv jobben som selger i mange år, både på dør, per telefon og i butikk - så jeg vet hva jeg snakker om. Selv om jeg er flink å selge vinduer i dag, betyr ikke at jeg er flink å selge biler i morgen. Dessuten må alle få tid til å tilpasse seg en ny jobb. Ta eksempelet om IT-ansvarlig over. Selvsagt bruker han den første uken til å gjøre seg kjent med hvordan nettverk er bygget opp i bedriften, før han i det hele tatt velger å implementere noe selv.

EDIT: Lønnsnivå og holdning til ansatte bevitner uansett at dette er en useriøs bedrift. Dette er et eksempel på en bedrift som etter høy sannsynlig er det typiske "lumske" telefonselgerselsakpet, som ikke overlever lenge i et marked med seriøse oppdragsgivere.
Sist endret av m0nte; 2. desember 2011 kl. 20:54.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Trådstarter
Sitat av stagg Vis innlegg
Det står svart på hvit i kontrakten at du vil bli evaluert de første 5 dagene under opplæring. De var ikke fornøyd med ditt salg. Slik jeg leser kontrakten har de sitt på det rene.

Skaff deg en jobb i butikk som noen ovenfor foreslår. Salg er ikke din sterkeste side. Enkelte tjener godt i slike jobber da manipulering er en god egenskap i enkelte situasjoner.
Vis hele sitatet...
vell, har gjort tester med med elever i klassen, så maipulering kan jeg så vist klare, snakket meg unna godt over 100anmerkninger bare i 10klasse. samtidig som jeg ikke fikk nedsatt.
Sitat av EvenBratsberg Vis innlegg
da jobben er og selge, og jeg er helt ny i selger yrket
Vis hele sitatet...
Greit at du er helt ny i yrket, men de ser fort om du har det som trengs.
Du kan lære deg å bli en god selger, sure, men for en arbeidsgiver vil det lønne seg med en person som tar det kjapt, og som kan vise til resultater med en gang.

Det kan godt være at du finner et annet yrke innen salg der du får mer tid til å lære, men i telefonselger-bransjen må man nesten vise til resultater med en gang.
Sist endret av s1gh; 2. desember 2011 kl. 20:52.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Det står jo i kontrakten at de evaluerer deg i 5 dager, har du ikke vist positiv økning, eller har skikkelig potensiale for tlf-selger, så forstår jeg jo grunnen.

Hvis de hadde beholdt deg, så kunne det jo vært at de ikke tjente noe særlig på deg, og man vil jo nødig gå i minus pga sine ansatte.

Du sier jo selv at du ble sagt opp etter opplæringa, så du ble jo opplært?

Edit: Siden du snakket deg unna over 100 annmerkninger i 10'ende, så har du tenkt på at det kanskje var holdningene dine som gjorde at du fikk føyken?
Sist endret av Fleff; 2. desember 2011 kl. 20:54.
Sitat av EvenBratsberg Vis innlegg
vell, har gjort tester med med elever i klassen, så maipulering kan jeg så vist klare, snakket meg unna godt over 100anmerkninger bare i 10klasse. samtidig som jeg ikke fikk nedsatt.
Vis hele sitatet...
Joda. Mulig du er flink til å snakke rundt hue på enkelte personer, men du har nå mistet jobben. Det står også i kontrakten du har skrevet under på at de kan gjøre slik de har gjort. Sagt deg opp.

Ser ikke helt hvorfor du absolutt vil jobbe med telefonsalg? For meg personlig så må det være en av de jobbene jeg sist ville tatt, altså siste utvei om jeg måtte ha penger. Kjedelig arbeid med stor risiko for en sur person i andre enden av telefonen. Men det er bare min personlige mening.
Må ærlig si at norskkunnskapene til den som har skrevet denne kontrakten er langt under gjennomsnittet. Gjorde tildels vondt å lese med såpass mye gramatikkfeil, og ikke minst bruken av komma-hagle. Tror ikke det var så lurt å legge ut hvem arbeidsgiveren er/var, men det er vel lite du får gjort med det nå.
Sist endret av waf; 2. desember 2011 kl. 20:58.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fleff Vis innlegg
Du sier jo selv at du ble sagt opp etter opplæringa, så du ble jo opplært?

Edit: Siden du snakket deg unna over 100 annmerkninger i 10'ende, så har du tenkt på at det kanskje var holdningene dine som gjorde at du fikk føyken?
Vis hele sitatet...
opplæringa var et kurs på noen timer, så dagen etter var det en presentasjon av produktet, etter det var det rett ut på telefon

tror ikke det var holdningen nei, fikk komentarer hele tiden om at jeg var syyyykt possitiv, og at jeg snakket med engasjement. jeg hadde tydligvis også den perfekte telefonselgerstemmen. :/ men fortsatt fikk jeg ikke salg.
jeg elsker også og diskutere, og argumentere.
Sist endret av Frufsa; 2. desember 2011 kl. 21:00.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Det er jo selge som er jobben din, er du ikke flink til det er det klart det er skjellig grunn.


Ola blir ansatt som IT-ansvarlig i kommunal sektor, han spiller CS hele dagen den første uken selv om det er hans jobb å oppdatere serverparken med ny firmware.
Det er skjellig grunn til å si opp Ola.
Vis hele sitatet...

Men Ola prøvde ikke engang å gjøre jobben.
Det gjorde TS..
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Trådstarter
Sitat av waf Vis innlegg
Må ærlig si at norskkunnskapene til den som har skrevet denne kontrakten er langt under gjennomsnittet. Gjorde tildels vondt å lese med såpass mye gramatikkfeil, og ikke minst bruken av komma-hagle. Tror ikke det var så lurt å legge ut hvem arbeidsgiveren er/var, men det er vel lite du får gjort med det nå.
Vis hele sitatet...
hadde det vert en ide for at jeg ikke skal få problemer seinere og få en admin til og slette linken til bildet?
Sitat av EvenBratsberg Vis innlegg
vil uansett bli feil og sammenlikne med det. du kan heller sammenlikne det med en komplett reprasjon på en pc, han ikke får til,

da jobben er og selge, og jeg er helt ny i selger yrket
Vis hele sitatet...
Tror alle skjønner poenget ditt EvenBratsberg. De liker bare å tirre deg, å du biter på hehe
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Trådstarter
Sitat av stagg Vis innlegg
Ser ikke helt hvorfor du absolutt vil jobbe med telefonsalg? For meg personlig så må det være en av de jobbene jeg sist ville tatt, altså siste utvei om jeg måtte ha penger. Kjedelig arbeid med stor risiko for en sur person i andre enden av telefonen. Men det er bare min personlige mening.
Vis hele sitatet...
er ikke det at jeg vil jobbe som en telefonselger, men jeg trenger virkelig de pengene sårt. og det er ikke så lett for en 17åring uten arbeidserfaring tidligere og skaffe seg jobb :/
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Men Ola prøvde ikke engang å gjøre jobben.
Det gjorde TS..
Vis hele sitatet...
Hva vet vel vi om det utenom TS' egne uttalelser, hvor han faktisk forteller at han er forferdelig god til å snakke seg ut av ting i tillegg ?
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Trådstarter
Sitat av IphoneFreak Vis innlegg
Tror alle skjønner poenget ditt EvenBratsberg. De liker bare å tirre deg, å du biter på hehe
Vis hele sitatet...
er litt sur grunnet oppsigelsen, så det er ikke vaskelig og tirre meg nå xD. jeg er skjele glad at jeg ikke har kamerater på besøk nå. det hadde nok ikke endt så fint nei.
Sitat av EvenBratsberg Vis innlegg
er ikke det at jeg vil jobbe som en telefonselger, men jeg trenger virkelig de pengene sårt. og det er ikke så lett for en 17åring uten arbeidserfaring tidligere og skaffe seg jobb :/
Vis hele sitatet...
Er faktisk helt utrolig lett, jeg hadde fire jobber mellom at jeg var 10 og 17, fire mellom jeg var 17 og 22 og to jobber fra jeg var 22 til 23 og en jobb siden et som jeg har hatt fast i fire år.

Dersom du ikke bor helt i gokk, men siden arbeidsplassen din var i Skien er mulighetene uendelig med marginal pendling.
Sist endret av AtXbYeA; 2. desember 2011 kl. 21:05.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Trådstarter
Sitat av EvenBratsberg Vis innlegg
hadde det vert en ide for at jeg ikke skal få problemer seinere og få en admin til og slette linken til bildet?
Vis hele sitatet...
bumper denne posten da jeg blei litt nervøs :/

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Er faktisk helt utrolig lett, jeg hadde fire jobber mellom at jeg var 10 og 17, fire mellom jeg var 17 og 22 og to jobber fra jeg var 22 til 23 og en jobb siden et som jeg har hatt fast i fire år.

Dersom du ikke bor helt i gokk, men siden arbeidsplassen din var i Skien er mulighetene uendelig med marginal pendling.
Vis hele sitatet...
er faktisk ikke like lett som du tror og få jobb i skien
De har lov til å si deg opp som kontrakten tilsier. Grunnen til din oppsigelse er vel mest sannsynlig grunnet at du har svært lite talent for salg. Arbeidsgiveren din har jobbet med dette hver dag i mange år og kan nok raskt spotte ut de som har talent for salg, og de som ikke har det. Ettersom
du tydeligvis ikke har noe talent eller fremtid innenfor telefonsalg er det mest sannsynlig det beste for både deg og arbeidsgiver, økonomisk sett. Få deg en annen jobb hvor du kan bruke talenter du har til å tjene bedre penger.
Sist endret av alphamale; 2. desember 2011 kl. 21:20.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Trådstarter
har fårtsatt ikke fått svar på om jeg kan få problemer hvis jeg la ut bilde av kontrakten med navnet på bedriften :/
Sitat av EvenBratsberg Vis innlegg
vil uansett bli feil og sammenlikne med det. du kan heller sammenlikne det med en komplett reprasjon på en pc, han ikke får til,

da jobben er og selge, og jeg er helt ny i selger yrket
Vis hele sitatet...
Du koster sikkert bedriften rundt 250-300 kr timen, og bedriften er derfor avhengig at du selger. Ellers så taper de jo en god del penger. Du har vel blitt lyttet på under samtaler og forsøk ført i riktig retning? Slik gjorde iallefall vi det, men likevel, etter kontinuerlig oppfølging var det alltid noen som ikke klarte å vise resultater. Klarer man ikke å få salg på 1-2 dager, så er det enten produktet det er noe seriøst galt med, eller så er kanskje ikke dette rette jobben for deg.
Det står i kontrakten din at du har taushetsplik selv etter du har fått sparken/sluttet. Å legge ut kontrakten er et sterkt brudd på denne taushetsplikten og du kan være nødt til å møte opp i retten for å bryte denne.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sacrito Vis innlegg
Det står i kontrakten din at du har taushetsplik selv etter du har fått sparken/sluttet. Å legge ut kontrakten er et sterkt brudd på denne taushetsplikten og du kan være nødt til å møte opp i retten for å bryte denne.
Vis hele sitatet...
hadde det vert noen admins på som hadde vert gisesnille og slettet alle linker til kontrakten?

Edit; gjerne hele tråden grunnet dette!
Sist endret av Frufsa; 2. desember 2011 kl. 21:31.
Even har drete seg litt ut med bildet av kontrakten, hvorfor kan ikke Nff slette den for hans del?
En taushetserklæring er vel noe som uansett ikke hører hjemme på en arbeidsavtale. Skal være et eksternt dokument som inneholder ytterlige opplysninger om hva erklæringen omfatter.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Trådstarter
Sitat av stagg Vis innlegg
Even har drete seg litt ut med bildet av kontrakten, hvorfor kan ikke Nff slette den for hans del?
Vis hele sitatet...
i mellomtiden hadde det vert greit om tråden fikk minst mulig oppmerksomhet, så venligst ikke komenter og la den dø ut
Nå er du vel langt ifra den eneste ifra unicall som fikk sparken den uken..
Sist endret av JohnMichael; 4. desember 2011 kl. 22:04. Grunn: typo
Forstår du er sur. I den jobben jeg er i nå, har jeg fått kanskje 1 time opplæring tilsammen over en god del måneder, men med hard jobb har jeg greid meg.

Det som er så jævli er at andre som begynte rett rundt meg får ting inn med teskje av sjefen. Får jeg ikke fast jobb som dem får så melder jeg meg inn i lo elns og går til sak. Skal faen ikke være så urettferdig...

Ang saken din, det er nok bare sånn det fungerer i salg. Det er sånn "rotte-jobb". Den som selger mest får bli - sikkert mye flaks også, om du treffer riktige folk og sånn. Ta deg heller lagerjobb, lettere å sette en eske derfra og dit enn å forsure dagen til folk.
Må si jeg blir litt overraska over den dårlige lønna i selskapene dere viser til

På jobben har vi også et salgsteam, og der får selger minimum 1100 kroner per salg. Riktignok salg retta mot bedrifter, men 70kr per salg?! Det er ganske hardt.

Jobb på provisjon, så er det kun deg selv som står i veien for høy lønn