Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2152
Menneskene som jobber på Sosialkontoret er de mest upersonlige jeg har vært borti. Snakker på rams om regler og dokumentasjon uten å gi den som hører på noe som helst inntrykk av å bli hørt selv. Kom dit med en åpen innstilling; med tålmodighet, men jeg skjønte fort at her er det den som er best på å smiske og syte som får mest. Etter jeg forklarte at jeg jobbet i byggebransjen, og etter at jeg viste frem den knekte tommelen min, får jeg: "Hvorfor er du her? Hva er det du tror vi kan hjelpe deg med?". Ikke siden mine mange uenigheter med norsklærerne mine har jeg opplevd å møte veggen på samme måte.

Åtte sorter dokumenter? Det holder altså ikke å bevise for dine overordnede, ved dokumentasjon, alle mine bevegelser på kontoen de siste tre månedene? NEIDA. Kunne nok tenkes at jeg hadde gjemt unna litt og tenkt fremover, ja. Videre må man kunne dokumentere utbetaling av feriepenger fra alle arbeidsgiverne det siste året. Hadde jeg hatt feriepenger til gode, så hadde jeg vel for faen ikke sitti der på sosialen da!!

Men det er faen ta meg det de kjerringene sitter og tenker om de stakkarene som trenger hjelp. At det går an å være en så dårlig menneskekjenner at du konsekvent, med belegg, slår alle over en kam og tror det er jobben din!?! Denne fremmedgjøringen vil bare få folk som allerede er i en vanskelig livssituasjon til å fylle seg med frustrasjon og sinne. En situasjon som ikke betoner seg noe lysere når hjelpa du trenger må komme innen ei uke og du må skaffe åtte dokumenter på den tida.

Jeg blir så provosert av at jeg mistenkes for å være en kynisk og manipulerende utbytter når alt jeg vil ha er litt hjelp fordi jeg har mistet inntekta for en tre ukers tid. Hvor vanskelig skal det være å få litt penger til husleie og mat når du har brekt tommel? Skal vel ikke være nødvendig å måtte vise at man er fullstendig kjørt i grøfta av dårlig samvittighet? Eller å vente i tre uker?

De som jobber med mennesker burde vite best av alle at det må ligge en skjønnsmessig vurdering i bunn av alle saker. Å basere de faktiske rammene på tall gjør at alle stiller likt selv om vi alle har forskjellig bakgrunn og det blir på ingen måte samsvarende med prinsippet gi etter evne - få etter behov.

Trodde den høna egentlig at jeg var i stand til å svindle staten for skarve 9982kr maks?

Hvem er det egentlig sosialtjenesten skal hjelpe? Er den for de som faller utenfor eller for de som lever utenfor?
Sånn har de vell alltid vært, Vet om flere i min famillie som har opplevd lignende. Ikke mye å gjøre enn å ha papirene i orden, dumt at de som har betalt skatt og ikke gjort noe ulovlig i 25år må kunne forsvare seg selv personlig for å få skarve 10k i mnd. Skulle nesten trodd det var de som sitter i skranken sine penger vi tar av.
Tror du har misforstått begrepet sosial dumping.

Har du ikke noe som heter sykemelding på jobben din?
Sosial dumping er når fremmedarbeidere kommer hit for å jobbe i 3 mnder,
og så etter ei helg hjemme har byttet ut Trabien med en Audi S6 Avant Quatro.
Sist endret av fxxked; 7. juli 2009 kl. 11:35.
Sitat av fxxked Vis innlegg
Sosial dumping er når fremmedarbeidere kommer hit for å jobbe i 3 mnder,
og så etter ei helg hjemme har byttet ut Trabien med en Audi S6 Avant Quatro.
Vis hele sitatet...
Tøv. Sosial dumping er når polakker kommer hit for å jobbe i tre måneder, tjener 20 kroner timen, og den norske arbeidslederen (som allerede kjører en Audi S6 Avant Quatro) blir enda rikere fordi han slipper å betale vanlig norsk lønn til polakkene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Om du har knekt tommelen, så går du til legen og seier at du jobber i anleggsbransjen, og må ha sjukemelding, og får sjukepenger. Det er ingen grunn til å gå på sosialen.

Det at du kjem på sosialen med slikt fører, naturlig nok IMHO, til at dei blir mistenksomme, ettersom folk vanligvis blir sjukemeldt av slikt.
Upersonlighet er selve grunnlaget for byråkratiet. Dersom slike saksbehandlere blir personlig involvert og går ned på et personlig nivå vil hele systemet bryte sammen. Weber hadde en del å si om dette dersom du skulle være interessert, og som alle andre har vært innom, du fullstendig missforstått begrepet sosial dumping!
Sett bort fra de fakta de andre har påpekt i tråden og det inntrykket jeg får av tonen i tråden din så vil jeg ikke påstå at å skaffe 8 dokumenter på en uke er særlig krevende. Selvfølgelig frustrerende å havne i en økonomisk knipe for en stund, men det er ikke slik at du går personlig konkurs av 3 ukers tapt inntekt.

Det er forresten ikke de som jobber på sosialkontoret sin skyld at det er vanskelig å få utbetalt støtte.
La ikke så mye i begrepet sosial dumping egentlig, syntes bare det passa med opplevelsen. Ikke ta det så høytidelig.

Sjukemelding hjelper ikke. Jobber på et vikarbyrå som opererer fra dag-til-dag og der forplikter man seg ikke for lenger enn en dag. Dermed får man ikke sjukepenger der med mindre man er i et langvarig oppdrag, hvilket jeg ikke er.

"...men det er ikke slik at du går personlig konkurs av 3 ukers tapt inntekt." Hva faen vet du om det? Til det kan jeg fortelle at dette blir tre uker på rugbrød og nudler med bæring av gipsplater annenhver dag fordi jeg bare har ei arm. Og nei, du har rett i at det ikke er veldig krevende å skaffe til veie alt som må inn i den søknaden, men som del av helhetsinntrykket jeg fikk på kontoret der føltes det som et unødig hinder plassert der for å holde rasket borte fra søkinga. Og Det er ganske provoserende, men jeg tar poenget ditt.

"Upersonlighet er selve grunnlaget for byråkratiet. Dersom slike saksbehandlere blir personlig involvert og går ned på et personlig nivå vil hele systemet bryte sammen."

Det der hørtes ut som en sannhetserklæring. Sier du at det ikke går an å være medmenneskelig og prinsipiell samtidig? Saksbehandleren kunne fortalt premissene på en objektiv måte for så å sette seg inn i min situasjon og se hva som var mulig innenfor de grensene som er satt. De burde selvfølgelig ha en profesjonell tilnærming til jobben sin, men når "rådgivning" nærmest føles som et avhør er det noe som er feil. Å synse i hva som er galt blir bare spekulasjon, men jeg mistenker at problemet ligger i at saksbehandlerne har sluttet å gjøre jobben sin selv og prøver i stedet å lære brukerne hvordan systemet fungerer.
Det er ikke til å komme bort fra at NAV er dårlig. Jeg har familie som jobber høyt opp i NAV og bla. skriver den nye trygdelova i programmet osv. Og grunnen til at NAV (sosialkontoret) er så dårlig er fordi svært få av de har fått opplæringen de skulle hatt. Og det at de er trege er fordi saksbehandlerne heller ikke har hatt tilstrekkelig opplæring, slik at alle vanskligstilte saker skaper kø og balluba.
Jeg har opplevd de har ROTA bort papirene mine, 2 ganger! Så jeg måtte anskaffe nytt.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Tøv. Sosial dumping er når polakker kommer hit for å jobbe i tre måneder, tjener 20 kroner timen, og den norske arbeidslederen (som allerede kjører en Audi S6 Avant Quatro) blir enda rikere fordi han slipper å betale vanlig norsk lønn til polakkene.
Vis hele sitatet...
Feil, sosial dumping er når en norsk en må tjene 120 kroner timen for å få kjøpt en bil i vårt land en med 20 kroner i timelønn kan kjøpe i sitt hjemland.
Norsk kjøpekraft og lønnsnivå er mye høyere enn den gjengse polakk så der mangler du litt innsikt fxxked.

Sosial dumping må måles i det landet hvor det arbeides, og betyr at en sosial gruppe tjener uforholdsmessig og gjerne uhensiktsmessig lite i forhold til andre sosiale grupper. Polakker i norge tjener ofte mindre en nordmenn i norge. Nordmenn i Polen tjener typisk mer eller på linje med en polakk.
Ta dere en titt på definisjonen av sosial dumping, virker som mange tror dem har rett http://no.wikipedia.org/wiki/Sosial_dumping
Det der er en wikipediartikkel som kan være skrevet av hvem som helst og som ikke gir noen som helst kilder; ergo kan du ikke si "ta dere en titt på definisjonen" når jeg likegodt kunne skrevet den selv for 10 min siden. Kildekritikk mann.

NHO mener det er sosial dumping når en Polakk i Norge tjener mindre enn han hadde gjort i hjemlandet Polen. Da må det være minimum 20kr timen.

Fagbevegelsen mener det er når "lønns og arbeidsvilkår blir så dårlig at det konkurrerer ut norske arbeidstaker, og undergraver det norske tariffsystemet". Arbeidstilsynet sier at det er når "utenlandske arbeidstakere som utfører arbeid i Norge får vesentlig dårligere lønns- og arbeidsvilkår enn norske arbeidstakere."

http://www.fellesforbundet.no/templa....aspx?id=18578
http://www.arbeidstilsynet.no/c26967...html?tid=47088
Det kan jo også hende de er litt "kalde" fordi alle som ikke får viljen sin med dem(penger til vanlig) mener de er personlig ansvarlig for det, og at de er drittsekker fordi de ikke gir akkurat *deg* penger. De blir sikkert skjelt ut daglig av desperate narkomane som trenger penger, folk som skal prøve og snylte osv.

At de er trege er et faktum, men har igrunn lite med saken gjøre, det er derimot noe som burde gjøres noe med straks.
Sosialarbeidere har titalls klienter som de må gå gjennom hver eneste dag. De har ikkke tid til å bli kjent med hver og en, og av hensyn til andre som trenger hjelp, prioriterer de effektivitet fremfor å bli personlige.

Og grunnen til at de ikke kan hjelpe deg,e r som slashdot sier: Hvis du har ikke kan jobbe på grunn av en skade, så får du sykemelding. Sosialtjenesten er til for å hjelpe folk i en krisesituasjon eller som på andre måter sliter. Arbeidsledige eller de som akkurat har tapt en inntektskilde kan få hjelp der. Men for en knekt tommel, er det ingen grunn til å blande inn sosialen.
Er det noen som skulle hatt kritikk i denne saken så er det vikarbyrået som driver slik de gjør. Det kan da neppe være lov?
Trådstarter
Sitat av adiabatic Vis innlegg
Men for en knekt tommel, er det ingen grunn til å blande inn sosialen.
Vis hele sitatet...
Hvorfor jeg "blanda inn" sosialen har jeg svart på før. Se opp.

Kanoner - "Er det noen som skulle hatt kritikk i denne saken så er det vikarbyrået som driver slik de gjør. Det kan da neppe være lov?"

Har egentlig litt forståelse for at det er sånn, i og med at det bare er et fåtall som faktisk jobber der hver dag, og det er stort sett ikke over lange perioder. Tror det ville blitt vanskelig å komme på plussida hvis de skulle gitt sykepenger til alle de bomsene som trekker der.
Sitat av Slapshox Vis innlegg
Menneskene som jobber på Sosialkontoret er de mest upersonlige jeg har vært borti. Snakker på rams om regler og dokumentasjon uten å gi den som hører på noe som helst inntrykk av å bli hørt selv. Kom dit med en åpen innstilling; med tålmodighet, men jeg skjønte fort at her er det den som er best på å smiske og syte som får mest. Etter jeg forklarte at jeg jobbet i byggebransjen, og etter at jeg viste frem den knekte tommelen min, får jeg: "Hvorfor er du her? Hva er det du tror vi kan hjelpe deg med?". Ikke siden mine mange uenigheter med norsklærerne mine har jeg opplevd å møte veggen på samme måte.

Åtte sorter dokumenter? Det holder altså ikke å bevise for dine overordnede, ved dokumentasjon, alle mine bevegelser på kontoen de siste tre månedene? NEIDA. Kunne nok tenkes at jeg hadde gjemt unna litt og tenkt fremover, ja. Videre må man kunne dokumentere utbetaling av feriepenger fra alle arbeidsgiverne det siste året. Hadde jeg hatt feriepenger til gode, så hadde jeg vel for faen ikke sitti der på sosialen da!!

Men det er faen ta meg det de kjerringene sitter og tenker om de stakkarene som trenger hjelp. At det går an å være en så dårlig menneskekjenner at du konsekvent, med belegg, slår alle over en kam og tror det er jobben din!?! Denne fremmedgjøringen vil bare få folk som allerede er i en vanskelig livssituasjon til å fylle seg med frustrasjon og sinne. En situasjon som ikke betoner seg noe lysere når hjelpa du trenger må komme innen ei uke og du må skaffe åtte dokumenter på den tida.

Jeg blir så provosert av at jeg mistenkes for å være en kynisk og manipulerende utbytter når alt jeg vil ha er litt hjelp fordi jeg har mistet inntekta for en tre ukers tid. Hvor vanskelig skal det være å få litt penger til husleie og mat når du har brekt tommel? Skal vel ikke være nødvendig å måtte vise at man er fullstendig kjørt i grøfta av dårlig samvittighet? Eller å vente i tre uker?

De som jobber med mennesker burde vite best av alle at det må ligge en skjønnsmessig vurdering i bunn av alle saker. Å basere de faktiske rammene på tall gjør at alle stiller likt selv om vi alle har forskjellig bakgrunn og det blir på ingen måte samsvarende med prinsippet gi etter evne - få etter behov.

Trodde den høna egentlig at jeg var i stand til å svindle staten for skarve 9982kr maks?

Hvem er det egentlig sosialtjenesten skal hjelpe? Er den for de som faller utenfor eller for de som lever utenfor?
Vis hele sitatet...
Nå veit du åssen Obiora følte det.
Nå er jeg nok både litt slem og stygg her. Men hvorfor i alle dager skaffer du deg ikke en fast jobb? Eller en jobb hvor du skaffer deg rettigheter til sykepenger og ytelser fra NAV?

Alle blir syke fra tid til annen. Om du ikke tar høyde for det, så er du jo litt naiv mener jeg da. Skjønner godt at de stusser på sosialkontoret. De er ment som en "siste løsning" for folk som ikke har til mat på bordet (satt på spissen). Alt man skal få av penger, om det så er fra NAV eller sosialkontoret, så krever det mye dokumetasjon. Det skal ikke være lett, og godt er det. Det er snakk om å FÅ penger og folk bør ha høy terskel for å søke om dette mener jeg.

Syntes du virker uansvarlig og bortskjemt her jeg. Du må sørge for at du klarer deg selv og at du har en jobb som gir deg rettigheter. Klarer du ikke det, så får du ta jobben det er å få pengene av sosialkontoret uten å syte over det. Det å bli syk burde du kunne forutsett mener jeg.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Trådstarter
Mista fort interesse for denne tråden pga alle nørdene, så jeg har ikke sjekka tilbake på en stund, men denne her kan jeg ikke la stå usvart.

Sitat av Helga Vis innlegg
Nå er jeg nok både litt slem og stygg her. Men hvorfor i alle dager skaffer du deg ikke en fast jobb? Eller en jobb hvor du skaffer deg rettigheter til sykepenger og ytelser fra NAV?
Vis hele sitatet...
Jeg var mellom jobber?

Sitat av Helga Vis innlegg
Alle blir syke fra tid til annen. Om du ikke tar høyde for det, så er du jo litt naiv mener jeg da. Skjønner godt at de stusser på sosialkontoret. De er ment som en "siste løsning" for folk som ikke har til mat på bordet (satt på spissen). Alt man skal få av penger, om det så er fra NAV eller sosialkontoret, så krever det mye dokumetasjon. Det skal ikke være lett, og godt er det. Det er snakk om å FÅ penger og folk bør ha høy terskel for å søke om dette mener jeg.
Vis hele sitatet...
Du antar for mye. Jeg var i en tung periode jeg omtrent ikke hadde mulighet til å sette av penger i det hele tatt og slekt er det veldig lite av, så det anså jeg som absolutt siste mulighet. "Mat på bordet"? Det var snakk om overlevelse ja. Kunne lånt litt av hver av de like blakke venna mine, ringt rundt til bekjente eller begynt å stjele, men jeg tenkte det var greit å "sjekke" der først.

Selvfølgelig skal det være grenser, men det finnes tilfeller der instinktene burde rope: Hør med sjefen. Dette er akutt.

Sitat av Helga Vis innlegg
Syntes du virker uansvarlig og bortskjemt her jeg. Du må sørge for at du klarer deg selv og at du har en jobb som gir deg rettigheter. Klarer du ikke det, så får du ta jobben det er å få pengene av sosialkontoret uten å syte over det. Det å bli syk burde du kunne forutsett mener jeg.
Vis hele sitatet...
Uansvarlig? På en del områder. Bortskjemt? Absolutt ikke. Og, for siste gang, jeg kunne nok tatt den jobben med dokumentasjonen var det bare ikke for at da ville pengene kommet etter jeg trengte dem. Og hva var vel poenget med det?