Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  70 3612
Dette temaet er ofte diskutert... Men det høres lite om det i hverdagen.

La oss se for oss et scenario:

Mia er 16 år, og har nettop begynt på 1. videregående. Hun fikk nettop nyheten om at hun er gravid. Hun har et vanskelig valg om hvorvidt hun skal beholde barnet, eller ei. Hva bør hun gjøre?


Hva synes dere? Burde hun beholde det, eller ta abort? Hvilke følelser har DU for abort?
Sist endret av tabletop; 26. mai 2009 kl. 23:47. Grunn: Leif tok en tur innom...
Kommer vel helt an på hvem det gjelder. Hvilket forhold hhun har til "et skikkelig" liv.
Hvis jeg skal sette meg i den situasjonen tror jeg at abort ville vært det beste da mye av livet vil bli endret. Skolegang og ditt sosiale liv vil bli snudd på hode og jeg tror ikke en 16 år gammel jente er klar for å ta vare på et barn.
Helt greit for meg, syntes det er opp til kvinnen å ta den avgjørelsen. Dog syntes jeg også at mannen skal ha en viss innflytelse, da jeg ikke har lyst til å sitte igjen med å betale barnebidrag i 18 år. Da det var begge som valgte å ha samleie.

Har en som er i KrFu i klassen min, og han likestiller det med drap. Noe jeg ikke er så enig i. Denne debatten kommer uansett aldri til å bli oppklart, siden alle har sine egne synspunkter om dette. Blir som å krangle om religion.
Sist endret av treimoz; 26. mai 2009 kl. 23:52.
Hvis jeg tenker at det er jeg da som har hjulpet Mia til å bli gravid. Da ville jeg for all del oppfordret henne til å ikke fullføre svangerskapet. Ville argumentert med at ingen av oss var klare for å ha et barn og vi har ingen utdanning som kan hjelpe oss med forsørging av barnet. Ville vært lite gunstig for noen av oss å flytte hjemme fra for å starte familie, igjen på grunn av penge problemet. Og å ha barnet hjemme ville vært en belastning mine/hennes foreldre ikke skal trenge å ha. Så jeg ville sagt, ta abort. Men in the end så er det Mia sitt valg om hun vil eller ikke. Jeg bare sitter å håper at hun tar det riktige iforhold til posisjon i livet.

Edit: Post 400
Sist endret av yellowpillow; 26. mai 2009 kl. 23:52.
Abort. Definitivt! Herregud! Hun har nesten et helt tiår igjen med studier før hun sitter med en fast jobb og hus!
Meningsløs debatt!

Er så utrolig lei slike scenario diskusjoner! Da får du i alle fall bruke noen minutter på å lage et case som kan gjøre det interessant. Hvem er hun, hvilken bakgrunn har hun, hvilken familiesituasjon snakker vi etc etc...

Det samme gjelder egentlig "hva slags følelser har dere for abort" spørsmålet. Følelser er irrelevant og meningsløst å diskutere!

Abort slik jeg ser det handler om hvorvidt fosteret er et liv eller ikke (subsidiært 'når' fosteret blir et liv). Det kan man diskutere. De fleste er enig i at man ikke skal drepe, og derfor handler ikke debatten om hvorvidt det er greit å ta abort eller ikke, men når fosteret går fra å være celler til å være liv, og man derfor kan snakke om drap.

Men hva jeg mener? (her kommer en brannfakkel)


Livet begynner ved unnfangelse og all abort er derfor drap. Jeg er imot alle former for selvbestemt abort. Det er ingen vits å komme trekkende med alle mulige sinnsyke katastrofetilfeller (tolvåringen som er blitt serievoldtatt av åtte fremmede menn o.l.) for alle forstår at slike ekstremsituasjoner blir noe annet. Diskuter gjerne på et prinsippielt nivå...
tabletop's Avatar
Trådstarter
Sitat av treimoz Vis innlegg
Har en som er i KrFu i klassen min, og han likestiller det med drap. Noe jeg ikke er så enig i. Denne debatten kommer uansett aldri til å bli oppklart, siden alle har sine egne synspunkter om dette. Blir som å krangle om religion.
Vis hele sitatet...
Men det er slike debatter som alltid er meningsfulle! Å høre en tom samtale kan være lærerikt det, men å høre andres meninger om ditt og datt, er gull i følge min mening! Og jeg elsker responsen jeg fikk nå, det er slik samtale jeg ville ha!
Jeg ville absolutt rådet Mia til å ta abort, men skulle nok klart å respektere henne om hun kunne gitt ett godt grunnlag for hvorfor hun ikke hadde tatt abort. Det jeg ikke respekterer er folk som faktisk ønsker å forby abort.
tabletop's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cikey Vis innlegg
Meningsløs debatt!

Er så utrolig lei slike scenario diskusjoner! Da får du i alle fall bruke noen minutter på å lage et case som kan gjøre det interessant. Hvem er hun, hvilken bakgrunn har hun, hvilken familiesituasjon snakker vi etc etc...

Det samme gjelder egentlig "hva slags følelser har dere for abort" spørsmålet. Følelser er irrelevant og meningsløst å diskutere!

Abort slik jeg ser det handler om hvorvidt fosteret er et liv eller ikke (subsidiært 'når' fosteret blir et liv). Det kan man diskutere. De fleste er enig i at man ikke skal drepe, og derfor handler ikke debatten om hvorvidt det er greit å ta abort eller ikke, men når fosteret går fra å være celler til å være liv, og man derfor kan snakke om drap.

Men hva jeg mener? (her kommer en brannfakkel)


Livet begynner ved unnfangelse og all abort er derfor drap. Jeg er imot alle former for selvbestemt abort. Det er ingen vits å komme trekkende med alle mulige sinnsyke katastrofetilfeller (tolvåringen som er blitt serievoldtatt av åtte fremmede menn o.l.) for alle forstår at slike ekstremsituasjoner blir noe annet. Diskuter gjerne på et prinsippielt nivå...
Vis hele sitatet...
Jeg ser hva du mener, men er ikke fosteret (eller cellen) et barn når det først er 12 uker? Og det er vel ta fristen for abort går ut. Så i hovedsak dreier det seg ikke om drap, men om en vil endre sitt liv i en såpass tidlig alder som 16, eller leve et liv der en lurer på hva som kunne skjedd.
Hvorfor er all abort drap? Å ta et liv i abortsituasjon blir som å tråkke ihjel en maur, du har ingen personlige tilknytteleser til det.

Å ta abort er en frigjørelse fra et ansvar du ennu ei er rede til å bære. Abort er som et legemiddel, det hjelper deg for å få deg på rett kjøl.
Problemet ligger i at morsinstinktet tar overhånd i slike situasjoner, jeg tror nok ikke kvinner tenker som menn i denne situasjonen. Mens vi leker med biler, leker de med baby. Ligger kanskje noe der, hvem hadde ikke ønsket den feteste bilen? De drømmer om unge, satt litt på spissen, men jeg tror det ligger noe i det.

EDIT:
Jeg ser hva du mener, men er ikke fosteret (eller cellen) et barn når det først er 12 uker? Og det er vel ta fristen for abort går ut. Så i hovedsak dreier det seg ikke om drap, men om en vil endre sitt liv i en såpass tidlig alder som 16, eller leve et liv der en lurer på hva som kunne skjedd.
Vis hele sitatet...
Men man hindrer fortsatt et liv i å komme til verden, noe han tenker på som drap
Sist endret av treimoz; 27. mai 2009 kl. 00:01.
Det er jo nettopp det som blir diskusjonen da.. Når blir celleklumpen et liv. Norske myndigheter har satt den grensen ved 12 uker, men er det noe mindre liv i uke 10 ? Eller noe mer liv i uke 15? Hvem kan dokumentere det?

En 16-åring må ta ansvar for egne valg. Kan man forsvare drap fordi det er ubeleilig å ta ansvar? Hva med voksne mennesker med downs? Kan vi ta livet at dem når det passer litt dårlig også?

Som sagt, det koker ned til når celleklumpen blir et liv...
tabletop's Avatar
Trådstarter
Sitat av treimoz Vis innlegg
Problemet ligger i at morsinstinktet tar overhånd i slike situasjoner, jeg tror nok ikke kvinner tenker som menn i denne situasjonen. Mens vi leker med biler, leker de med baby. Ligger kanskje noe der, hvem hadde ikke ønsket den feteste bilen? De drømmer om unge, satt litt på spissen, men jeg tror det ligger noe i det.

EDIT:

Men man hindrer fortsatt et liv i å komme til verden, noe han tenker på som drap
Vis hele sitatet...
Du har absolutt rett der! Morsinstinktet kan ofte ta overhånd! Og hvilken gutt ville vel ikke hatt den feteste bilen (litt usikker om noen vil ha den feteste ungen Neida, beklager )?!
Sitat av Cikey Vis innlegg
Meningsløs debatt!

Er så utrolig lei slike scenario diskusjoner! Da får du i alle fall bruke noen minutter på å lage et case som kan gjøre det interessant. Hvem er hun, hvilken bakgrunn har hun, hvilken familiesituasjon snakker vi etc etc...

Det samme gjelder egentlig "hva slags følelser har dere for abort" spørsmålet. Følelser er irrelevant og meningsløst å diskutere!

Abort slik jeg ser det handler om hvorvidt fosteret er et liv eller ikke (subsidiært 'når' fosteret blir et liv). Det kan man diskutere. De fleste er enig i at man ikke skal drepe, og derfor handler ikke debatten om hvorvidt det er greit å ta abort eller ikke, men når fosteret går fra å være celler til å være liv, og man derfor kan snakke om drap.

Men hva jeg mener? (her kommer en brannfakkel)


Livet begynner ved unnfangelse og all abort er derfor drap. Jeg er imot alle former for selvbestemt abort. Det er ingen vits å komme trekkende med alle mulige sinnsyke katastrofetilfeller (tolvåringen som er blitt serievoldtatt av åtte fremmede menn o.l.) for alle forstår at slike ekstremsituasjoner blir noe annet. Diskuter gjerne på et prinsippielt nivå...
Vis hele sitatet...
Tenker da å spørre deg om et lite spørsmål. Hvis du er Mia, du har fremtiden og drømmene planlagt. Du skal etter videregående studere i Paris på kunstskole. Etter det skal du starte et galleri i Muchen. Men så kommer denne graviditeten inn i bildet. Du vet at hvis du velger å beholde barnet så har du ikke mulighet for å realisere noen av disse drømmene vertfall før du er 30. Og da er det for sent. Igjen husk på at du er Mia nå. Og du vet at du og din familie er i økonomisk vansklighetstid, så hvis du skulle beholde barnet måtte dere selge bilen og flytte til en mindre bolig. Moren din måtte også slutte på jobben for å forsørge ditt barn. Ville denne "ikke drep" tankegangen være like sterk når du viste hvordan det ville påvirke livene til familiemedlemmene dine?

Trekker inn bare aktuelle spørsmål om økonomi og spørsmålet om skyld her. Håper du svarer
Sist endret av yellowpillow; 27. mai 2009 kl. 00:05.
tabletop's Avatar
Trådstarter
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Tenker da å spørre deg om et lite spørsmål. Hvis du er Mia, du har fremtiden og drømmene planlagt. Du skal etter videregående studere i Paris på kunstskole. Etter det skal du starte et galleri i Muchen. Men så kommer denne graviditeten inn i bildet. Du vet at hvis du velger å beholde barnet så har du ikke mulighet for å realisere noen av disse drømmene vertfall før du er 30. Og da er det for sent. Igjen husk på at du er Mia nå. Og du vet at du og din familie er i økonomisk vansklighetstid, så hvis du skulle beholde barnet måtte dere selge bilen og flytte til en mindre bolig. Moren din måtte også slutte på jobben for å forsørge ditt barn. Ville denne "ikke drep" tankegangen være like sterk når du viste hvordan det ville påvirke livene til familiemedlemmene dine?

Trekker inn bare aktuelle spørsmål om økonomi og spørsmålet om skyld her. Håper du svarer
Vis hele sitatet...
Det var en flott problemstilling, min gode pute! Hadde det vært mulighet for å endre åpningsposten, ville jeg si måtte ha brukt denne som et eksempel Liker måten du ser for deg Mia på; ung og lovende, med fremtiden foran seg, men sine drømmer knust. Valg.. Ikke lett, nei!
Tenker da å spørre deg om et lite spørsmål. Hvis du er Mia, du har fremtiden og drømmene planlagt. Du skal etter videregående studere i Paris på kunstskole. Etter det skal du starte et galleri i Muchen. Men så kommer denne graviditeten inn i bildet. Du vet at hvis du velger å beholde barnet så har du ikke mulighet for å realisere noen av disse drømmene vertfall før du er 30. Og da er det for sent. Igjen husk på at du er Mia nå. Og du vet at du og din familie er i økonomisk vansklighetstid, så hvis du skulle beholde barnet måtte dere selge bilen og flytte til en mindre bolig. Moren din måtte også slutte på jobben for å forsørge ditt barn. Ville denne "ikke drep" tankegangen være like sterk når du viste hvordan det ville påvirke livene til familiemedlemmene dine?

Trekker inn bare aktuelle spørsmål om økonomi og spørsmålet om skyld her. Håper du svarer
Vis hele sitatet...
Hvor mye er et liv verdt? Folk som sitter i rullestol med cerebral Parese er også en økonomisk påkjenning, selv om våre skattepenger dekker det meste.

edit: ikke at jeg er imot abort, men har litt lyst til å diskutere dette fra begge hold
Sist endret av treimoz; 27. mai 2009 kl. 00:10.
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Tenker da å spørre deg om et lite spørsmål. Hvis du er Mia, du har fremtiden og drømmene planlagt. Du skal etter videregående studere i Paris på kunstskole. Etter det skal du starte et galleri i Muchen. Men så kommer denne graviditeten inn i bildet. Du vet at hvis du velger å beholde barnet så har du ikke mulighet for å realisere noen av disse drømmene vertfall før du er 30. Og da er det for sent. Igjen husk på at du er Mia nå. Og du vet at du og din familie er i økonomisk vansklighetstid, så hvis du skulle beholde barnet måtte dere selge bilen og flytte til en mindre bolig. Moren din måtte også slutte på jobben for å forsørge ditt barn. Ville denne "ikke drep" tankegangen være like sterk når du viste hvordan det ville påvirke livene til familiemedlemmene dine?

Trekker inn bare aktuelle spørsmål om økonomi og spørsmålet om skyld her. Håper du svarer
Vis hele sitatet...
Dette er fullstendig uinteressant, om du ikke tar den prinsipielle debatten cikey etterlyser. Det blir som å diskutere hvorvidt det er greit å drepe noen fordi du vil tjene penger på det.

Eftersom det ikke finnes noen gode biologiske grunner en kan bruke til å definere når et foster blir et menneske, er jeg enig med cikey i at abort etisk sett er galt. Alternativet må være å si at abort er greit helt til opp til fødsel.
Vil ikke si det er uinteressant, trådstarter spør om hva man synser om temaet, og så vrir jeg på det for å se om han skifter mening fra et annet stå sted.
tabletop's Avatar
Trådstarter
Sitat av treimoz Vis innlegg
Hvor mye er et liv verdt? Folk som sitter i rullestol med cerebral Parese er også en økonomisk påkjenning, selv om våre skattepenger dekker det meste.

edit: ikke at jeg er imot abort, men har litt lyst til å diskutere dette fra begge hold
Vis hele sitatet...

Har et godt svar på hva et liv er verdt, her jeg Hørte presten snakke om det samme en gang under en TV-gudstjeneste jeg filmet. Hvis vi samler alt jernet i kroppen, for så og utvinne dette for å lage ett produkt, vil en få en grei spiker. Husker ikke detaljer, men han kom frem til at en samlet, vitenskapelig, pris på et menneske var 7,34kr. Skal forhøre meg imorgen om hva det var Men et menneske kan aldri bli regnet i pris, men i kjærlighet. Alle mennesker er like mye verdt, uansett alder, rase eller kjønn!

Og angående rullestol avhengige personer, og deres påkjenninger økonomisk... Nå snakker vi om et barn, som skal ta av seg et barn. En voksen er i bedre stand til å ta vare på en annen person enn et barn som skal ta vare på nok et barn.
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Trekker inn bare aktuelle spørsmål om økonomi og spørsmålet om skyld her. Håper du svarer
Vis hele sitatet...

Det blir helt umulig for meg å være Mia, men ville jeg gå imot alle mine prinsipper fordi det var ubeilig? Nei, det ville jeg ikke.

Synes jeg drap er mer ok fordi alternativet passer dårlig? Nei.

Tror jeg at det finnes bedre løsninger for Mias barn enn å drepe det dersom Mia ikke ønsker / har mulighet til å beholde det? Ja, helt åpenbart...

EDIT: Legg merke til at det ikke er Mia som er viktig i denne saken. Hun må ta ansvar for sine valg. Poenget her er barnet man dreper.

Kan jeg se for meg noen som helst situasjon hvor drap fører til noe bedre enn alternativet? Ja, men det inkluderer et aktivt valg fra den drepte. (altså aktiv dødshjelp)


EDIT2:
Nå snakker vi om et barn, som skal ta av seg et barn. En voksen er i bedre stand til å ta vare på en annen person enn et barn som skal ta vare på nok et barn.
Vis hele sitatet...
Ærlig talt, er man voksen nok til å lage barn er man voksen nok til å ta seg av barn... Det har aldri vært unaturlig med unge mødre fra naturens side, det handler utelukkende om kultur. Og det er ingen kulturer i verden som er bedre skikket til å hjelpe Mia enn vår, så det argumentet faller på stengrunn...
Sist endret av Cikey; 27. mai 2009 kl. 00:21.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Kan jeg se for meg noen som helst situasjon hvor drap fører til noe bedre enn alternativet? Ja, men det inkluderer et aktivt valg fra den drepte. (altså aktiv dødshjelp)
Vis hele sitatet...
Og deri ligger også problemet med aktiv dødshjelp. Kan en si at en person som ønsker å være død, for f.eks å lette familien for økonomiske byrder gjør et autonomt valg?

(Beklager om jeg går OT...)
Sitat av snegler Vis innlegg
Og deri ligger også problemet med aktiv dødshjelp. Kan en si at en person som ønsker å være død, for f.eks å lette familien for økonomiske byrder gjør et autonomt valg?

(Beklager om jeg går OT...)
Vis hele sitatet...
Det kan vi godt diskutere, men da i en annen tråd. Det vil være helt umulig å svare på uten å kjenne situasjonen. Men tror jeg at et slik valg kan være autonomt. Ja, helt åpenbart. Men at det alltid vil være det, nei, helt sikkert ikke!
tabletop's Avatar
Trådstarter
Sitat av snegler Vis innlegg
Og deri ligger også problemet med aktiv dødshjelp. Kan en si at en person som ønsker å være død, for f.eks å lette familien for økonomiske byrder gjør et autonomt valg?

(Beklager om jeg går OT...)
Vis hele sitatet...
Dødshjelp kan også gå inn under dette, burde en få lov til å ta et liv, på et grunnlag av alder, kjønn, økonomisk stilling, etc.

Flott respons! Kjenner jeg blir lenge oppe i natt
Sitat av tabletop Vis innlegg
Dette temaet er ofte diskutert... Men det høres lite om det i hverdagen.

La oss se for oss et scenario:

Mia er 16 år, og har nettop begynt på 1. videregående. Hun fikk nettop nyheten om at hun er gravid. Hun har et vanskelig valg om hvorvidt hun skal beholde barnet, eller ei. Hva bør hun gjøre?


Hva synes dere? Burde hun beholde det, eller ta abort? Hvilke følelser har DU for abort?
Vis hele sitatet...
Helt likegyldig til det.

Ja, det er drap. Å spise fisk til middag er også drap. Å eksperimentere med museceller er drap.

Jeg driter sannsynligvis også i Mia. Hvem er Mia lissom? Sannsynligheten er høy for at hun er en eller annen white trash jente i adidas klær, piercing i navelen, veslevoksen og lett på tråden, som har latt seg griseknulle av en eller annen bad boy fra haugenstua. Så hva?

Hver dag dør det noen i trafikken. Hver dag blir en liten drittunge påkjørt i Moskva. Og så skal jeg lissom bry meg noe mer om en liten møkkaklump av celler i en livmor, i en jente jeg driter i?
Håper noen her kan svare fra et kristent stå sted(dette forutsetter at du er kristen). I og med at jeg har muntlig eksamen i Kristendom, og spørsmålet om abort. Om ja, rundt 11 timer.
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Det er kjempe lett å peke og si morder, men du kommer heller aldri til å være i den situasjonen hvor du står ovenfor valget mellom å bære frem noe som du vet at du skal elske, men som du kan komme til å hate fordi det ødela livet ditt (om du ikke bare blir apatisk til det og neglisjerer tassen) eller en tur til legen og så leve med spørsmålet "hva om" og muligheten til å få en knast senere i livet som du kan ta godt vare og elske ubetinget.

Det beste med hele argumentasjonen er at du sier at det første er det eneste moralske valget fordi du har kvaler ang. det andre.
tabletop's Avatar
Trådstarter
Sitat av b0mbefly Vis innlegg
Helt likegyldig til det.

Ja, det er drap. Å spise fisk til middag er også drap. Å eksperimentere med museceller er drap.

Jeg driter sannsynligvis også i Mia. Hvem er Mia lissom? Sannsynligheten er høy for at hun er en eller annen white trash jente i adidas klær, piercing i navelen, veslevoksen og lett på tråden, som har latt seg griseknulle av en eller annen bad boy fra haugenstua. Så hva?

Hver dag dør det noen i trafikken. Hver dag blir en liten drittunge påkjørt i Moskva. Og så skal jeg lissom bry meg noe mer om en liten møkkaklump av celler i en livmor, i en jente jeg driter i?
Vis hele sitatet...
God mening, med mye sterke ord En kan godt tenke slik; "Et liv her og et liv der, spiller vel ingen rolle?", men det ene livet kan like godt forandre verden som noe annet! Drap kan jeg ikke kalle det, dersom grensen på å ta abort er 12 uker, der fosteret ikke har blitt et menneske enda.

Og dere vil sikkert ha en definisjon på et menneske også, da Idet fosteret har fått et hjerte som banker, en hjerne som funker, er det et menneske. Før det er det, som b0mbefly kaller det: "en liten møkkaklump av celler"
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Håper noen her kan svare fra et kristent stå sted(dette forutsetter at du er kristen). I og med at jeg har muntlig eksamen i Kristendom, og spørsmålet om abort. Om ja, rundt 11 timer.
Vis hele sitatet...
Veldig enkelt. Abort er galt. Ingen liker abort, hverken den hellige ånd, jesus eller gud.

Ingen menigheter liker abort. Men du kan få tilgivelse. I praksis får du det av x% av menighetsmedlemmene, og alltid av jesus iflg noen, og aldri iflg andre, du kommer lukt til hællvete. Det er ikke så greit å bli klok på. Men kanskje stemmer begge deler. Alt er mulig for Gud.

Så, dvs, det er både rett og galt. Det er galt for den praktiserende delen av kristendommen, dvs den delen som også kalles kultur. Det er galt i forhold til deler av den norske skriftoversettelsen. Men det kan tenkes det er OK for Jesus, om du bare ber 200 Ave mariaer.
Sist endret av b0mbefly; 27. mai 2009 kl. 00:41.
Tenkte det ikke helt sånn. Mente ikke hvordan bibelen og kirken ser på abort. Men hvordan en kristen person med egne meninger som lever i dagens moderne samfunn ser på abort. Hvor vidt du følger retningslinjene bibelen gir eller om du viker fra dette.

siterer også fra bibelen, for dem som ikke har lest den : 2.Mosebok 21:22-25: "Hvis noen menn er i slagsmål og skader en kvinne som er med barn, så hun føder for tidlig, men uten at det skjer noen skade, skal han sannelig bøtelegges, og han skal betale det kvinnens mann pålegger ham ut fra en utregning. Men hvis det skjer noen skade, da skal du gi liv for liv, øye for øye, tann for tann, hånd for hånd, fot for fot, brennmerke for brennmerke, sår for sår, skramme for skramme."
Sist endret av yellowpillow; 27. mai 2009 kl. 00:45.
tabletop's Avatar
Trådstarter
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Håper noen her kan svare fra et kristent stå sted(dette forutsetter at du er kristen). I og med at jeg har muntlig eksamen i Kristendom, og spørsmålet om abort. Om ja, rundt 11 timer.
Vis hele sitatet...
Hehe, du var sannelig heldig der! Dra frem notisblokka og skriv

Irland er jo katolsk (eller noe sånn), og tillater derfor ikke prevensjonsmidler, også abort. Alt kan være avhengig av religion. Kristendommen ser ikke så hardt ned på det, selv om det rett og slett er slik at mennesket "leker gud" (det samme gjelder stamceller/genforskning), noe ingen religion liker. Mennesket er ikke skapt for å leke gud, og iværtfall ikke med vitenskap (les: siterer Engler og Demoner: Vitenskapen er for ung til å skjønne religion, derfor må Gud si "Stopp, ta det sakte! Ro deg ned.")!
Er for abort. Synes forsåvidt loven burde blitt endra slik at ikke det er kun kvinnens avgjørelse. Er det en av partene som ikke vil beholde barnet, burde man ta abort, etter min mening.
tabletop: No offence, men jeg tror ikke noen er tjent med å sitere Angels And Deamons på en kristendomsprøve...
Sitat av tabletop Vis innlegg
God mening, med mye sterke ord En kan godt tenke slik; "Et liv her og et liv der, spiller vel ingen rolle?", men det ene livet kan like godt forandre verden som noe annet! Drap kan jeg ikke kalle det, dersom grensen på å ta abort er 12 uker, der fosteret ikke har blitt et menneske enda.

Og dere vil sikkert ha en definisjon på et menneske også, da Idet fosteret har fått et hjerte som banker, en hjerne som funker, er det et menneske. Før det er det, som b0mbefly kaller det: "en liten møkkaklump av celler"
Vis hele sitatet...
Det er en kontinuerlig overgang fra enkeltceller til organer. Det er ikke sånn at du har angioblaster helt til siste timen før midnatt 12 uke, og vips har du et ferdig hjerte. Organene vokser fram til fødsel, etter fødsel, og hvordan en har kommet fram til 12 uker, det aner jeg ikke. I ultrareligiøse USA er grensa i enkelte stater på 24 måneder, for 24 måneder er den absolutt laveste terskelen for at unger skal kunne overleve, rent empirisk, eller mer enn 500g minimalvekt. (Begge kriterier må være oppfylt.) Forutsetningen er også at du har kortison for å speede opp utfoldelsen av lungene.

Jeg gir !"#%€ i definisjoner, da definisjoner kun er en sovepute som erstatning av mangel på en absolutt grense for rett og galt en kan slå seg til ro med.

Aborter skjer. Hvem har du mest sympati med? Den som aborterer, eller (mis)fosteret i magen?
Mia er 16 år, og har nettop begynt på 1. videregående. Hun fikk nettop nyheten om at hun er gravid. Hun har et vanskelig valg om hvorvidt hun skal beholde barnet, eller ei. Hva bør hun gjøre?

Ja hva burde hun gjøre?
Det er vanskelig for oss utenfor å si hva Mia burde gjøre, vi kjenner hun ikke.
Men i utgangspunktet er valget enkelt, lytt til hjertet, magen og hodet, tenk litt over om hvorvidt hun ØNSKER barn på ett slikt tidelig stadium eller ei.
Hvis hun ikke ønsker barn, er jo valget opplagt.
Hvis hun derimot har svært lyst på en unge, MEN få barn kan by på seriøse økonomiske problemer, og fremtidig skolegang, er det en svært vanskelig sak for Mia.

Hvis dette er for eller mot abort tråd, sier jeg at jeg er for abort, uansett hvilke grunnlag det måtte være.
Tenk om det ikke hadde vært lov å ta abort i landet, fremtidig mor og far har vært uforsvarlig, gjort hun gravid, INGEN av dem ønsker barn OVERHODE, både pga livssituasjon og andre ting. tenk hvordan det måtte vært for barnet da, vokst opp med foreldre som egentlig ikke ønsket det, barn trenger kjærlighet.
Sist endret av Spelly; 27. mai 2009 kl. 00:51.
tabletop's Avatar
Trådstarter
Sitat av b0mbefly Vis innlegg
Veldig enkelt. Abort er galt. Ingen liker abort, hverken den hellige ånd, jesus eller gud.

Ingen menigheter liker abort. Men du kan få tilgivelse. I praksis får du det av x% av menighetsmedlemmene, og alltid av jesus iflg noen, og aldri iflg andre, du kommer lukt til hællvete. Det er ikke så greit å bli klok på. Men kanskje stemmer begge deler. Alt er mulig for Gud.

Så, dvs, det er både rett og galt. Det er galt for den praktiserende delen av kristendommen, dvs den delen som også kalles kultur. Det er galt i forhold til deler av den norske skriftoversettelsen. Men det kan tenkes det er OK for Jesus, om du bare ber 200 Ave mariaer.
Vis hele sitatet...
Ifølge de fleste menigheter kan du få tilgivelse for det meste. Å skrifte angående en, noe som mange kan kalle, vanskelig handling er alltid lurt. Å få tilgivelse fra Gud, er alt opptil hva en har gjort. Det spiller ingen rolle om hvor mange ave mariaer du ber, heller ikke bønner generelt, men hvorvidt du virkelig ønsker frelse hos Ham, og om du virkelig er troende (en som ikke bare søker Gud i vanskelige tider, men også i gode).
Sitat av b0mbefly Vis innlegg
I ultrareligiøse USA er grensa i enkelte stater på 24 måneder, for 24 måneder er den absolutt laveste terskelen for at unger skal kunne overleve, rent empirisk, eller mer enn 500g minimalvekt. (Begge kriterier må være oppfylt.) Forutsetningen er også at du har kortison for å speede opp utfoldelsen av lungene.
Vis hele sitatet...
Friskt å ta abort på et 15 måneder gammelt barn...
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Hvor vidt du følger retningslinjene bibelen gir eller om du viker fra dette.
Vis hele sitatet...
Jeg tør tippe at du ikke får et ærlig svar fra en kristen på dette, men en unnskyldning som bypasser Bibelen. Kristne følger Bibelen der det passer dem, og bruker Gud-er-god argumenter, der det passer preferansene bedre - slik ser det ut i praksis. De er jo bare mennesker de også, og mennesker juger til seg selv.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Friskt å ta abort på et 15 måneder gammelt barn...
Vis hele sitatet...
Faen det skulle stå uker.. zzzzzzzzzzz

EDIT: Hadde kanskje ikke vært så dumt? Om ungen viser seg å være helt ufordragelig, så kan en jo kanskje si nei takk når puberteten inntreffer?
Sist endret av b0mbefly; 27. mai 2009 kl. 00:51.
tabletop's Avatar
Trådstarter
Sitat av b0mbefly Vis innlegg
Jeg tør tippe at du ikke får et ærlig svar fra en kristen på dette, men en unnskyldning som bypasser Bibelen. Kristne følger Bibelen der det passer dem, og bruker Gud-er-god argumenter, der det passer preferansene bedre - slik ser det ut i praksis. De er jo bare mennesker de også, og mennesker juger til seg selv.
Vis hele sitatet...
La oss ikke spore av, og holde denne tråden fri for en slik debatt... Bring gjerne inn religion, og dets syn på saken, men la oss ta det temaet senere
tabletop's Avatar
Trådstarter
Men nå må vi tenke... Kvinnen har alltid det siste ordet, uansett.. Eller?
Sitat av b0mbefly Vis innlegg
Veldig enkelt. Abort er galt. Ingen liker abort, hverken den hellige ånd, jesus eller gud.
Vis hele sitatet...
Heldigvis er det folk som bryr seg fint lite om hva gud liker eller ei. Det er ingen gud som skapte jorden, det var big bang, organismer kom til jorden sansyneligvis pga en salgs ursuppe som har kunne lagd bakterie under rette omstendigheter. Uansett no sporer jeg av.

Så du mener at om en jente/kvinne har blitt voldtatt, gravid pga dette, så skal hun ikke kunne få ta abort?

Mener du også at det er bedre at en unge vokser opp med null kjærlighet, pga pga mor og far overhode ikke ønsket ett barn?

Høres J***I egoistisk ut.


Til table: Ja, mannen har FINT lite å si. Det er kvinnen som bestemmer...
Sist endret av Spelly; 27. mai 2009 kl. 01:00.
Jeg er prinsippiellt for abort, da innenfor en viss tidsramme. Og jeg syntes tidsrammen som er satt fungerer rimelig greit. Det er bedre å drepe en celle, enn å oppdra et barn man ikke klarer å ta vare på, eller er i økonomisk eller psykisk stand til å oppdra etter beste evne - og som barnet fortjener.

For min del er det ingen tvil om akkuratt dette.

Sitat av Cikey Vis innlegg
Det er jo nettopp det som blir diskusjonen da.. Når blir celleklumpen et liv. Norske myndigheter har satt den grensen ved 12 uker, men er det noe mindre liv i uke 10 ? Eller noe mer liv i uke 15? Hvem kan dokumentere det?
Vis hele sitatet...
Ikke for å være jævlig, men dette er rimelig godt dokumentert - og har hvert forsket veldig mye på de siste tiårene. Jeg skal ikke sette grensa for hvor det er akseptabelt, det får være opp til noen andre med bredere kompetanse.
Jeg syns egentlig at begge MÅ være enige hvis de skal beholde ungen, med andre ord; Hvis mannen er uenig så kan han si ifra, da må hun enten ta abort, ELLER for eksempel så skriver hun (og han) under på et papir der han fraskriver seg alt ansvar. Med andre ord, dama kan beholde ungen hvis hun vil, men da slipper faren å betale barnebidrag, men igjen har han ingen rett til å se ungen ever. Hvis dama er gravid og ikke vil beholde, men faren vil, så bestemmer hun såklart helt selv hva hun vil gjøre.
Dette er da blitt diskutert før, bare på et mye mer akademisk nivå takket være slashdot og noen andre smartinger.

Titt litt her dere http://www.freakforum.nu/forum/showt...vidarlo&page=5
tabletop's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Dette er da blitt diskutert før, bare på et mye mer akademisk nivå takket være slashdot og noen andre smartinger.

Titt litt her dere http://www.freakforum.nu/forum/showt...vidarlo&page=5
Vis hele sitatet...
Hehe, temaet er diskutert så og si overalt! Men skal lese igjennom og se om vi kan bruke noe som referanser Takker for linken
tabletop's Avatar
Trådstarter
Men hva med foreldrene? Vil ikke det være vanskelig? Å fortelle foreldrene, eller vennene dine, at du er gravid mp jo være en enormt vanskelig handling?!
Sitat av Cikey Vis innlegg
Meningsløs debatt!

Livet begynner ved unnfangelse og all abort er derfor drap. Jeg er imot alle former for selvbestemt abort. Det er ingen vits å komme trekkende med alle mulige sinnsyke katastrofetilfeller (tolvåringen som er blitt serievoldtatt av åtte fremmede menn o.l.) for alle forstår at slike ekstremsituasjoner blir noe annet. Diskuter gjerne på et prinsippielt nivå...
Vis hele sitatet...
Er du imot kondomer? Altså det dreper jo milliarder av sædceller som potensielt kunne blitt mange barn. Prevensjon hindrer jo unnfangelse, er dette da medvirkning til drap i dine øyne?

Begynner livet til et menneske momentant i det sekundet sædcellen trenger inn i eggcellen? Det er bare klumper med celler som treffer hverandre og potensielt (mye kan gå feil i et svangerskap) kan bli et menneske.

Ser ikke helt din logikk i at all abort er drap. I mine øyne er det ikke et liv før det tenker og føler, det er det bare et skall under oppbygning.

Et drap er å ta et liv, men når begynner livet?
o shit waddup
Sitat av tabletop Vis innlegg
Men nå må vi tenke... Kvinnen har alltid det siste ordet, uansett.. Eller?
Vis hele sitatet...
Om kvinnen skal ha det siste ordet? Hun skal ha det eneste ordet. Hele abortdebatten er et samensurium av etiske grenser og hvor de går for hver enkelt person. Å begrense abort-tidsommet med hensyn å gjøre operasjonen så komplikasjonsfri som mulig er forståelig.

Hele abortdebatten er et samensurium av etiske grenser og hvor de går for hver enkelt person. Å begrense abort-tidsommet med hensyn å gjøre operasjonen så komplikasjonsfri som mulig er fornuftig, men hvor den etiske grensen går for når et foster er et menneske eller ikke mener jeg har lite å si i denne saken.

Om en person som mener abort er drap blir voldtatt, tough shit, da får vel bare barnet komme. For alle de andre milliardvis av unike situasjoner med så enormt mye følelser, økonomi, planer og etablerte verdier blandet inn så får de bare ta et valg hver for seg.
Sist endret av ulldott; 27. mai 2009 kl. 01:55.
La oss si at det er en 16 åring i ett land som blir gravid, i landet er abort ikke mulig. Den 16 år gamle jenten har nettop startet livet og vil ABSOLUTT ikke ha ett barn. Hun syntes selv at hun kan ikke gi barnet i nærheten av omsorgen det trenger hun føler at situasjonen er håpløs. Hun vurderer å begå selvmord, men dette skjer ikke noe av. Hun prøver derfor å utføre abort selv, hoppe ned en trapp og lande på magen... yeah you name it.
Høres dette bra ut ?
Jeg tipper på om det ikke hadde vært selvbestemt abort her i landet, ville det vært mange barn som venter barn, som føler at dem er i en total håpløs situasjon, og gjør tilnermet alt for å komme seg bort fra den.

Damn: Gud liker ikke abort, blablabla. Vi må leve i nåtiden, ikke følger en som ikke lever lengre, (hvis han i det hele tatt har levd) sine regler/levevis, whatever. Situasjonen er annerledes no enn for noen tusen år siden. Tror ikke at det var så veldig mange som ble voldtatt, eller tøset seg på den tiden.
Sist endret av Spelly; 27. mai 2009 kl. 02:02.