Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 982
Google har annonsert at de vil slippe sitt eget operativsystem i 2011, også kalt Chrome. Det vil bli et opensource-operativsystem. OS-et vil være rettet mot de som bruker mye tid på nettet, og er designet for små netbooks til deksktop-PC-er.

Tatt fra googleblog:
Speed, simplicity and security are the key aspects of Google Chrome OS. We're designing the OS to be fast and lightweight, to start up and get you onto the web in a few seconds. The user interface is minimal to stay out of your way, and most of the user experience takes place on the web.
Vis hele sitatet...
Tror nok Windows vil holde på sine faste brukere i en god stund framover. slike opensource OS er mer rettet mot de som er interesserte. De som ikke har peiling på linux også videre vil nok si "hva er dette" når de ser andre os en windows. Selv spurte læreren min hva slags program jeg hadde oppe da jeg hadde linux på skole-pcen. Verden er ikke alltid like lett
Det er det jeg tenkter også, men om det er noen som har ressurser til å utfordre MIcrosoft, må det bli Google. Google satser også på å bli mer hardware-vennlig hva drivere og kompabilitet angår enn Linux-distroer, så det skal bli spennende å se hva de får til. De har jo tross alt muligheten til å nå et temmelig bredt publikum bare ved markedsføring som Chrome(nettleseren) -- som, ikke lenge etter utgivelse, allerede var en kjempesuksess. Men det skal litt til før jeg dropper Linux til fordel for Google.
Sist endret av adiabatic; 8. juli 2009 kl. 15:28.
Jeg tror dette kan bli veldig spennende. Gleder meg faktisk skikkelig!

Sitat av GoogleBlog
However, the operating systems that browsers run on were designed in an era where there was no web. So today, we're announcing a new project that's a natural extension of Google Chrome — the Google Chrome Operating System. It's our attempt to re-think what operating systems should be.
Vis hele sitatet...
http://code.google.com/p/nativeclient/

Ganske sentral del for Chrome OS. Masse morsomt lesestoff.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Først og fremst: det var jo ingen stor overraskelse at Google laget et operativsystem.
Tror dette kan bli interessant. Microsoft har godt av konkurranse, og Mac har allerede bevist at folk kan tenke seg å bruke noe annet enn windows.
Liker også at Google benytter seg av linux, i steden for å begynne helt fra scratch og introdusere et helt nytt system. Dog er jeg litt usikker på hvilke følger fokuset på nettapplikasjoner vil få. I utgangspunktet tenkte jeg at om det er en ting som kunne få programvareselskaper til å støtte linux i større grad, så var det dette. Litt usikker på hvor aktuelt dette vil bli, hvis fokus skal være på nettapplikasjoner som uansett fungerer i en hvilken som helst nettleser (forhåpentligvis). Men jeg skjønner jo at Google helst vil ha brukerene til å benytte googles løsninger som gmail og google docs.
Allikevel kan det jo tenkes at drivere og hardwarestøtte for linux vil bli enda bedre pga ChromeOS.
Jeg tviler på at ChromeOS klarer å takle alle mulige kombinasjoner av hardware. Det har tatt Microsoft flere år til å få det til å kjøre stabilt på flest mulig forskjellige kombinasjoner av hardware. Mac har det ganske enkelt, for de må bare optimalisere OS'et sitt for den hardwaren de bruker, slik har ikke Microsoft det. Hadde Microsoft solgt egne pcer slik som Mac gjør, så tror jeg OS'et hadde vært mye mer stabilt.
Sitat av jeppfi Vis innlegg
Jeg tviler på at ChromeOS klarer å takle alle mulige kombinasjoner av hardware. Det har tatt Microsoft flere år til å få det til å kjøre stabilt på flest mulig forskjellige kombinasjoner av hardware. Mac har det ganske enkelt, for de må bare optimalisere OS'et sitt for den hardwaren de bruker, slik har ikke Microsoft det. Hadde Microsoft solgt egne pcer slik som Mac gjør, så tror jeg OS'et hadde vært mye mer stabilt.
Vis hele sitatet...
Vel, Chrome OS skal jo bygges på Linux såvidt jeg har skjønt. Og det er vel ikke mange nye systemer som Linux ikke takler i dag. Faktisk må jeg si at jeg har hatt bedre erfaring når det gjelder driverstøtte på Linux enn på Windows (så lenge de eksisterer )

Og det er mange andre faktorer til stabilitet enn bare drivere og hardware.

På moderne PCer er nok ikke variasjonen av hardware Microsoft eller Linux sitt største problem, siden mye er standardisert i disse dager. Samtidig selges de fleste PCer/Laptoper som et komplett integrert produkt som er testet av leverandøren. Det er bare for de som leverer en Chrome OS laptop å passe på at hardwarekombinasjonen fungerer bra med Chrome OS.
Sist endret av Skyfex; 3. august 2009 kl. 17:04.
Synes det er meget bra at det kommer en ny konkurent på markedet. Konkuranse = bra!

I værste fall vil utviklingen gå raskere og windows vil satse enda hardere på å lage et kvalitetsprodukt.

Håper bare at Google klarer å ro iland noe brukbart
Nå har jeg ekstremt lite peiling på slike ting. Men er det ikke slik at linux for det meste er veldig vanskelig å bruke for privatpersoner som egentlig bare er ute etter litt surfing på internett og spilling? At windows er mer brukervennlig på slike områder liksom. Og hvis google da skal gå etter et OS som ligner linux sitt, så blir vel det på en måte det samme, eller?
Sitat av Skyfex Vis innlegg
På moderne PCer er nok ikke variasjonen av hardware Microsoft eller Linux sitt største problem, siden mye er standardisert i disse dager. Samtidig selges de fleste PCer/Laptoper som et komplett integrert produkt som er testet av leverandøren. Det er bare for de som leverer en Chrome OS laptop å passe på at hardwarekombinasjonen fungerer bra med Chrome OS.
Vis hele sitatet...
Nemlig. En annen ting (som det muligens er for tidlig å spekulere om) er om man også vil kunne laste ned en iso og installer chromeOS på egen PC selv som man kan med andre distroer i dag. Da får man brått en mye større variasjon i hardware og jeg håper i såfall at Google kan være med å pushe på så man får støtte fra leverandører mer enn det linux klarer i dag. Nå er kanskje ikke største problemet hardware, men heller programvare som ikke støttes så man må benytte enten wine eller windows i en virtual machine.

Målgruppen til Google her tror jeg er mye av samme som var målgruppen til Chrome nettleseren. En mix mellom de som er interesserte og vil teste ut nye ting, og en del av de som kanskje ikke hadde hørt om/visste at det fantes et alternativ. Jeg tror det er mye mer sannsynlig at de sistnevnte vil kunne tenke seg å prøve "googleOS" enn at de søker opp en linuxdistro.

Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Nå har jeg ekstremt lite peiling på slike ting. Men er det ikke slik at linux for det meste er veldig vanskelig å bruke for privatpersoner som egentlig bare er ute etter litt surfing på internett og spilling? At windows er mer brukervennlig på slike områder liksom. Og hvis google da skal gå etter et OS som ligner linux sitt, så blir vel det på en måte det samme, eller?
Vis hele sitatet...
Egentlig så kan du jo bruke linux til alt/det meste du kan bruke windows til. Et av problemene er spilling, nærmere bestemt at de fleste spill blir laget rundt windows/directX som ikke finnes på linux. Noe støttes dog gjennom wine.
Anbefaler deg å ta en titt på Ubuntu. Kan startes opp fra CD, trenger ikke å installere, så kan du prøve ut og se hva du synes.
Sist endret av EmanOn; 3. august 2009 kl. 19:07.