Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  70 3608
o shit waddup
Ser ut som om jeg rota noe grusomt når jeg flyttet litt rundt på ting. Beklager
Jeg syns det er viktig å understreke at en overvekt av aborter påbygges på mange egoistiske valg..alltid er spørsmål om hva som er bra for barnemor..
Selvfølgelig; er valget enkelt og lettvint grunnet lite penger, voldtekt, utdannelse, "onenightsstands", jobb, sykdommer etc. så velger du å fjerne den igangsatte prossesen av et barn. Du kan ikke legge frem fasitregler i denne stallen, her må hver enkelttilfelle vurderes.

Viktig er at man må rette avgjørelsen for hva som er best for barnet.

Eks: muslimske Fatima har sex "bak" hennes families rygg med Ola Nordmann. Hans nordiske spermier gjør susen, og sørger for å smelle hun på tjukka selv om de er svært forsiktige. Hun blir gravid og er stilt i en tap-tap situasjon. Hun kan ikke beholde barnet, da hennes familie ikke vil ha noe med hverken henne eller ungen å gjøre. Her spiller religion veldig mye inn, og legger et tungt slør over problemet for Fatima. Bare abort gir henne kuldegrader på ryggen.

Veldig viktig er den gravide ser ned og tenker hva hun skal gjøre med denne karen. Har han noe verdig fremtid, har han økonomisk støtte? Har han to foreldre som kan ta seg av deg (om det så er ufrivillig)? Er hans oppvekst innenfor trygge rammer, og kan dette gjennomføres? Har du LYST på barn? Hvis noen av spørsmålene svares med et nei, så vet du hva du skal gjøre. Og da får ikke religion etter min mening heller ikke spilles inn. Ja, det ville nok blitt et barn, men det ingen skal lide under et slikt viktig valg!Et barn har rett til å vokse opp med to foreldre som har planlagt dette sammen og er forberedt.
Et barn fortjener uansett ikke å bli født av en dame som teller over menn hun naila sist måned og pengene i lommeboken.

Ja til fritt valg og rett til abort.
Sist endret av Jersey Schultz; 27. mai 2009 kl. 02:24.
Jeg er fullstendig for selvbestemt abort. Det er din kropp og det er ditt valg om du vil la noe gro inni deg. Et foster er for meg ikke noe annet enn en svulst før det er så godt på vei at det kan overleve uten hjelp av noe annet enn en mor.

Jeg er forsåvidt også enig med Defqon i at mannen og burde ha noe å si når det kommer til abort. Å få et barn påvirker ikke bare barnets mor. Hvis mannen mener at han ikke er klar til å bli far, eller rett og slett ikke i stand til det, burde ikke ikke kvinnen "tvinge" han til det. I det minste burde de inngå et kopromiss i at mannen ikke skal ha noe med barnet å gjøre i ettertid, inkludert barnebidrag. Hvis mannen ikke vil ha barnet og kvinnen likevel bærer det fram, burde det heller sidestilles med kunstig befruktning.
Sitat av Jehes Vis innlegg
Er du imot kondomer? Altså det dreper jo milliarder av sædceller som potensielt kunne blitt mange barn. Prevensjon hindrer jo unnfangelse, er dette da medvirkning til drap i dine øyne?
Vis hele sitatet...
Nei, nei, et vist minimum av logikk klarer vi å enes om her. Dersom du leser hva jeg har skrevet så mener jeg livet begynner vel unnfangelsen, ikke ved sædutløsningen... Andre prevensjonsmidler kan vi selvsagt diskutere nærmere, angrepillen for eksempel er et interessant tilfelle.

Jeg tror forresten heller ikke at du får grønne hårete håndflater av å onanere, så har vi den på plass samtidig.

Sitat av Jehes Vis innlegg
Begynner livet til et menneske momentant i det sekundet sædcellen trenger inn i eggcellen? Det er bare klumper med celler som treffer hverandre og potensielt (mye kan gå feil i et svangerskap) kan bli et menneske.
Vis hele sitatet...
Ja det mener jeg. Celledelingen begynner da og slutter når vi dør. For meg virker det som en grei definisjon av livet. Selvsagt kan mye gå galt. Jeg har heller aldri sagt at jeg er imot spontanaborter. (igjen, et vist minimum av logikk kan vi helt sikkert enes om.


Sitat av Jehes Vis innlegg

Ser ikke helt din logikk i at all abort er drap. I mine øyne er det ikke et liv før det tenker og føler, det er det bare et skall under oppbygning.

Et drap er å ta et liv, men når begynner livet?
Vis hele sitatet...
Gratulerer, leste du første innlegget mitt? Det er akkurat dette som er debatten. Som jeg skrev handler abortspørsmålet ikke om hva man mener om abort, men hva man mener om når livet begynner. At det er galt å drepe er de fleste nemlig enige om.

Dersom det å tenke selvstendige eller logiske tanker er et krav til livet, er da de med formiske tankeevne mindre verdt?
Sist endret av Cikey; 27. mai 2009 kl. 22:40.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Jeg tror forresten heller ikke at du får grønne hårete håndflater av å onanere, så har vi den på plass samtidig.
Vis hele sitatet...
Måtte le av denne

Sitat av Cikey Vis innlegg
Ja det mener jeg. Celledelingen begynner da og slutter når vi dør. For meg virker det som en grei definisjon av livet. Selvsagt kan mye gå galt.
Vis hele sitatet...
Det er her vi blir uenige. For meg virker ikke dette som en grei definisjon av livet. Etter min mening er det ikke et liv før cellene responderer på en viss stimuli. Hovedsaklig det at individet skal kunne tenke og føle.

Sitat av Cikey Vis innlegg
Dersom det å tenke selvstendige eller logiske tanker er et krav til livet, er da de med formiske tankeevne mindre verdt?
Vis hele sitatet...
Nei det mener jeg virkelig ikke, men dette blir en diskusjon på et helt annet plan.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Sitat av snegler Vis innlegg
Eftersom det ikke finnes noen gode biologiske grunner en kan bruke til å definere når et foster blir et menneske, er jeg enig med cikey i at abort etisk sett er galt. Alternativet må være å si at abort er greit helt til opp til fødsel.
Vis hele sitatet...
Så lenge foreldrene vil det, og barnet ikke har mulighet til å bry seg, ser jeg ikke problemet med mulighet for abort helt opp til fødselen, med mindre det kan føre til komplikasjoner for moren, som ulldott nevnte. Om foreldrene føler de har grunn til dette, er nok dét et tegn på at barnet ikke bør bli født. «Lidelse» bør være i fokus i alle debatter som handler om rett på liv eller død. I stedet velger folk å blende seg selv med filosofier om verdien av liv. Å leve eller ikke leve? Det er urelevant, sier jeg.

Dette er med mindre vi skal falle ned på et teologisk nivå, hvor jeg videre må få spørre de av dere som er troende: Om vi skal tro majoriteten av kristne, kommer man til et «bedre» sted etter døden, hvis man ikke synder, og om vi skal tro majoriteten av hinduister, buddhister og new-age-ere, blir man reinkarnert. I alle tilfeller høres jo dette ut som en bedre deal for barnet enn de grunnene foreldrene måtte ha for å velge abort. Hva er da problemet?
Sist endret av Kakcoo; 28. mai 2009 kl. 05:44. Grunn: rettelse
Det er umulig å sette seg inn i situasjonen om man ikke har vært der selv. Jeg har en svært nær venninne som opplevde dette for et års tid siden, og valgte å ta abort. Abortdebatten var et yndet diskusjonstema i religionstimene, og min venninne var en av dem som mente at hun absolutt ville tatt abort og at det var feil å tenke på avort som drap.

Idag sliter hun fryktelig psykisk, og sitter med følelsen av at hun har drept et spedbarn. Dette, i sammenheng med at hun opplevde svik fra barnefaren rett før aborten, har faktisk blitt så ille at hun idag er sykemeldt fra jobben.

Poenget mitt er: Du kan sitte og argumentere for og imot, men du vil aldri vite hvordan akkurat DU takler situasjonen før du står der selv. Jeg for min del ville beholdt det, men så er jeg heller ikke 16 år lenger.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Catnip Vis innlegg
Poenget mitt er: Du kan sitte og argumentere for og imot, men du vil aldri vite hvordan akkurat DU takler situasjonen før du står der selv. Jeg for min del ville beholdt det, men så er jeg heller ikke 16 år lenger.
Vis hele sitatet...
Eg kjenner folk som er for abort, men som veit dei aldri ville gjort det sjølv. Det handler om å gi folk valfridomen, slik at dei *kan* ta abort om det er det beste. Det er ikkje ei løsning for alle, langt ifra, men mogelegheita er viktig.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg kjenner folk som er for abort, men som veit dei aldri ville gjort det sjølv. Det handler om å gi folk valfridomen, slik at dei *kan* ta abort om det er det beste. Det er ikkje ei løsning for alle, langt ifra, men mogelegheita er viktig.
Vis hele sitatet...
Misforstå meg ikke, det er jeg helt enig i!

Jeg refererte vel heller til dem som spør "Hva ville du gjort/ synes du Mia burde gjøre i denne situasjonen". Det er så fryktelig vanskelig å ta stilling til for oss som ikke har vært der.

men at muligheten skal være der, det sier jeg meg enig i på alle måter.
Klarte ikke holde det for meg selv, men jeg mener...

Det burde helt klart være opp til hver enkelte kvinne om hun vil ta abort eller ikke, samtidig som det burde være opp til hver enkelte mann om han vil stå ansvarlig og med dette måtte betale barnebidrag om han vil ta del i barnets liv.

Jeg syns abort også burde være tidsbegrenset, ikke ut fra tiden det tar å utvikle seg tanker o.l, men selvfølgelig når det utvikles et nervesystem som påvirker hva vi oppfatter som smerte. For der kommer det en grense. Døden er personlig,men smerte er universelt. Om jeg vil leve eller ikke burde være opp til min mor, så lenge jeg ikke kan føle smerte, rundt 12 uker etter unnfangelse begynner vel nervesystemet å dannes og fosteret kan føle smerte. Etter den tid burde jeg få bestemme sjøl om jeg vil leve eller ikke!

Mener det er rundt denne tiden alternativet for abort også forsvinner her i Norge, klart det er ekstremsituasjoner hvor noen har blitt voldtatt og ikke visste det og fikk gjennomført en abort etter 12 uke, men mener dette er en generel anbefaling fra leger. Uten at jeg er brydd av kilder.

Det er ingenting spesielt med et individ, og det argumente med at et hvert barn kan være " en Mozart" er bare for dumt, Mozart blir til jord som resten av oss, og den dagen sola sluker denne planeten, er det ingen som bryr seg om Mozart eller meg. Smerte derimot er en spesiel følelse de aller fleste har felles, nemlig fordi smerte er noe du opplever i nuet.
Jeg mener abort skal være selvbestemt. Dogmatiske begrunnelser eller "da tar man et liv"-argumenter kan ta seg en bolle: hvor mange potensielle "liv" tar man ikke ved å masturbere bare én gang? Hyklerske tåper har jeg lite til overs for.
Hvis du gjør abort ulovlig kommer mange jenter i fengsel for barnedrap. Dette er bevist i mange land hvor det sågar er en "barneluke" på et sykehus hvor unge mødre kan dumpe barnet sitt anonymt etter fødsel. Når kristendommen hadde sitt sterkeste grep om europa var barnedrap som oftest en av de tingene jenter oftest ble dømt for.
Dette er ikke en bra ting siden vi kan være enige om at abort er bedre etter 12 uker kontra 9 måneder.

Debatten er forøvrig veldig "spennende" i mine øyne, selv om jeg er 100% for abort. Men vær så snill ikke dra religion inn i dette. Det finnes mange gode argumenter mot abort. Og de burde ikke blandes inn med "fordi gud, allah osv sa det."
Jeg synest hun burde drøfte dette med personen som vell, var med på moroa!

Viss jeg var personen som gjorde henne gravid, ville jeg nektet henne abort.
Jeg ville sagt at jeg heller tar ungen, så får hun bestemme selv om hun vill være med i oppveksten.

Dette er et scenario jeg har tilbrakt mange stunder å fundert på.

(Er forøvrig en gutt på 18 år, viss det er av relevans)
Sist endret av jarl; 2. juni 2009 kl. 21:10.
Sitat av jarl Vis innlegg
Jeg synest hun burde drøfte dette med personen som vell, var med på moroa!

Viss jeg var personen som gjorde henne gravid, ville jeg nektet henne abort.
Jeg ville sagt at jeg heller tar ungen, så får hun bestemme selv om hun vill være med i oppveksten.

Dette er et scenario jeg har tilbrakt mange stunder å fundert på.

(Er forøvrig en gutt på 18 år, viss det er av relevans)
Vis hele sitatet...
Etter norsk lov så har du dessverre ikke noen rett til å bestemme dette, ønsker jenta abort, så blir det abort.

Du kan selvfølgelig prøve å overtale henne, men det er langt ifra sikkert at jenta vil bære frem et barn fordi du vil ta vare på det.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av tabletop Vis innlegg
Dette temaet er ofte diskutert... Men det høres lite om det i hverdagen.
Vis hele sitatet...
Nja, det som har blitt diskutert er om abort burde være et valg i det hele tatt. Er det moralsk rett og ta et liv?
Den spesifikke situasjonen til jenter som blir gravide blir lite eller ikke i det hele tatt diskutert i media. Det er heller det moralske rundt det faktum at vi dreper et ufødt barn.
Sitat av Jehes Vis innlegg
Etter norsk lov så har du dessverre ikke noen rett til å bestemme dette, ønsker jenta abort, så blir det abort.

Du kan selvfølgelig prøve å overtale henne, men det er langt ifra sikkert at jenta vil bære frem et barn fordi du vil ta vare på det.
Vis hele sitatet...
Er fult klar over at jeg ikke kan kreve dette juridisk.
Ser at det er mange som ønsker å gjøre det lettvint ved å skulle definere livet, og så si at liv i seg selv ikke er tillatt å drepe.

Hvilke celler er det som ikke er levende fra mamma og pappa selv er i livmora, til de får egen unge? Det er da bare levende celler involvert i hele kjeden?

For det andre, hva er galt med å drepe?

For det tredje, alle forsøk på å definere en grense på liv her blir totalt latterlige, kriteriene som settes opp bygger på forestillinger som ikke lar seg overprøve, som når celler reagerer på stimulii osv - hvilke celler gjør ikke det, lissom?

Det føles litt verre å ta abort for hver dag som går. Det er det eneste jeg kan si.

Jeg syns grensa burde ligge på inne i livmora/ute av livmora for tillatt abort.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Nei, nei, et vist minimum av logikk klarer vi å enes om her. Dersom du leser hva jeg har skrevet så mener jeg livet begynner vel unnfangelsen, ikke ved sædutløsningen...
Vis hele sitatet...
Skal vi blande inn logikk, så kan vi se på hva man med sikkerhet kan dedusere omkring abort. Det er snakk om en celleklump uten en bevissthet. Det er en uønsket ansamling av celler, som kan sammenlignes med en tumor. Det å føde et barn ingen vil ha, er ikke fordelaktig for hverken mor, barn eller andre involverte.

Jeg er for selvbestemt abort i alle tilfeller. Jeg ser ikke problemet ved gjentagelse, hvis moren faktisk finner det som en tilfredsstillende løsning. Det er ingen rasjonelle grunner til hvorfor man ikke skal kunne fjerne en celleklump som ikke kan oppfatte hva som skjer gjennom sanselig informasjon, ei heller har kapasitet til å prosessere denne informasjonen.

Det er, per definisjon, en parasitt. Frem til det er levedyktig utenfor morens livmor, er det morens valg. Moren er den organismen som utelukkende er ansvarlig denne parasittens overlevelse, og derfor er den som skal ta valget

Et foster er et potensielt liv, likt som en planke er et potensielt hus. Men likevel kan man velge å ikke la det bli et hus av det -- man brenner ikke ned et hus fordi man velger å ikke bygge det.
Selvbestemt abort synes jeg er veldig greit. Jeg er av den oppfatning om at det å ha unger ikke er en menneskerettighet, og at dette må planlegges. Hvilke forutsetninger har en 16åring til å ta vare på en baby og gi den en stabil oppvekst, når 16åringen ikke en gang er ferdig med sin egen?

Ingen er svaret.
Vel og sammenligne et foster på 12 uker som en tumor, og celleklump, blir litt feil.
Kropp, føtter, armer og øyne begynner vel og bli til.
Dette er ene og alene moren sin avgjørelse. Ettersom det er tillatt med selvbestemt abort, har hverken det kristne miljøet eller samfunnet generelt noe de skulle ha sagt. Det finnes folk som deler ut flyere på gaten der de bruker sterke fortellinger med sterke ord som: "abort er barnedrap" osv. Slike ting som ofte tenåringsjenter blir rørt av.

Om moren er for abort og tenker at et barn vil ødelegge hennes fremtidsplaner er saken grei. Om hun er mot abort og skal beholde barnet på bakgrunn av dette er saken også grei. Folk kan råde henne til å ta abort pga gitte scenarioer, men det er ikke de som evt. skal bære dette barnet til fødsel.

Vet man at et barn vil ødelegge fremtiden, men er mot abort what so ever. Får man bare la vær å ha sex. Er man med på leken, må man tåle steken.

*edit*

Det er dessverre slik at enhver kjønnsmoden jente og gutt kan bestemme seg for å lage barn, uansett om de er skikket til å oppdra det eller ikke.
Sist endret av Remien; 5. juni 2009 kl. 01:48.