Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  71 4383
Den omstrtidte mannen var i dag gjest i Tv2's Tabloid, hvor han fortalte om sitt syn på Hitler.
Irving kunne fortelle at han nå prøvde å renvaske Hitler etter at han har fått slengt så mye dritt etter seg. Irving kunne i tillegg medele at Norge ikke hadde hatt noen store problemer med tyskerne under krigen, og at den norske forsvarsbevegelsen var veldig slapp.

Irving er godt kjennt for sin fornektelse av Holucaust, og hans evne til å spore opp ukjente kilder

Hvordan kan mannen si noe sånnt?
Norge kjempet da hadrt under krigen? Ikke det at jeg er noen historikker, men Norske soldater og mostandsmenn kjempet hardt, og hele Norge var et vansklig land og innta.
Og hvordan kan han benekte Holucaust? Skal plutselig flere millioner jøder, homofile og funksjonshemmede forsvinne i en kort periode på under 10 år?
Hvis Irvings teori stemmer, så lurer jeg på hva tyskerne brukte fangeleirene til....

Hva mener dere om Irving?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Norge kjempa ikkje hardt. Vi senka et tysk slagskip, i landfestning mot skip (gitt utfall). Vi mobiliserte per post(!) istadenfor via radio og oppslag. Vi kapitulerte etter eit par månader, og slåst ikkje meir etter det. Invasjonsstyrken Hitler sende var latterleg liten, og hadde ein hatt mobiliserte styrkar burde ein slik liten militærstyrke vore lempa på sjøen igjen. Forsvareren har dei fleste fordelane i Noreg...

Tyske soldater behandla Noreg svært pent, ettersom vi trossalt var Arere. Så akkurat den biten om Noreg har han nok langt på veg rett i - krigshistoria har blitt rimelig farga av heimefronten i etterkrigstida.

Det vil imidlertid ikkje sei at han har rett i holocaustfornektingane sine, og det er vel neppe stort meir å sei om det enn at det mildt sagt er grundig motbevist. Fyren er uinteressant i mine auge. Det er ingen ting nytt det han kjem med, og mesteparten av det er i tillegg totalt uinteresssant. Det er overraskande at media gidd gi han spalteplass.
Mannen har lov til å si hva han vil, og det er medias _plikt_ til å fremme synspunktene hans. Det er ingen lov som forbyr han fra å være en komplett idiot. At han tar feil er det liten tvil om, og det er derfor utrolig at noen i det hele tatt bryr seg om hva han sier.

Fritt Ord har sikkert lyst til å gi han en pris.
Såvidt jeg fikk med meg så sa han at Hitler ikke visste om jødeutryddelsen, at han var en forkjemper for jødene og lignende. Skjønn det den som kan.
Er ikke kisen historiker selv?
FerieFyr's Avatar
Trådstarter
Han er ikke utdannet historiker, men han liker å tro det....
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mushy Vis innlegg
Mannen har lov til å si hva han vil, og det er medias _plikt_ til å fremme synspunktene hans. Det er ingen lov som forbyr han fra å være en komplett idiot. At han tar feil er det liten tvil om, og det er derfor utrolig at noen i det hele tatt bryr seg om hva han sier.
Vis hele sitatet...
Motseier ikkje du deg sjølv når du hevder media har plikt til å fremje synspunkta has, og samtidig seier at det er utruleg at folk bryr seg om kva han seier?

Media har på ingen måte plikt til å fremje synspunkta. Media har ingen plikter, berre rettar - i følgje dei sjølv. Her ser eg imidlertid ingen grunn til å fremje synspunkta has. Dei er uten grunnlag, og media har da ikkje plikt til å trekke fram grunnlause påstander?
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Sitat av FerieFyr Vis innlegg
Han er ikke utdannet historiker, men han liker å tro det....
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke for noe av det Irving sier, det er jo latterlig, men det du påstår er at man trenger å være utdannet for å ha god greie på en sak, det er ikke helt riktig.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Jeg er ikke for noe av det Irving sier, det er jo latterlig, men det du påstår er at man trenger å være utdannet for å ha god greie på en sak, det er ikke helt riktig.
Vis hele sitatet...
"Historiker er en betegnelse for en person som jobber med faget historie.

For å bli historiker må man ha utdannelse fra universitet eller høgskole med historie i fagkretsen, helst med en mastergrad. For å bli forsker innen historie kan man ta en doktorgrad i historie."

http://no.wikipedia.org/wiki/Historiker
Nåja, mulig det var ikke store slagene i sør, men de møtte en del motstand nord i landet. Ta slaget om Narvik for eksempel, som pågikk fra 9. April til 8. Juni. Her ble faktisk tyskerne drevet tilbake før de klarte å klore seg fast. Av en eller annen grunn så er det ikke mye undervisning i de Norske skoler om den motstanden tyskerne faktisk møtte her til lands, både under invasjonen og under krigen, og dette er forferdelig synd, da mange tror at vi bare la oss flate når tyskerne sto å banka på Norges porter.

Hva Irving angår så syns jeg hele fyrn virker som et eneste stort troll. Og påstå at Hitler ikke viste om Holocaust blir bare latterlig.
Sist endret av grudgE; 26. mai 2009 kl. 21:52.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Pliny the Elder
True glory consists in doing what deserves to be written; in writing what deserves to be read.
Vis hele sitatet...
Han her gjør vel ingen av delene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av grudgE Vis innlegg
Nåja, mulig det var ikke store slagene i sør, men de møtte en del motstand nord i landet. Ta slaget om Narvik for eksempel, som pågikk fra 9. April til 8. Juni.
Vis hele sitatet...
Det var motstand ja, men den var spredt og veldig ad-hoc. Det var ikkje mobilisering. Fleire kystfort let tyske fartøy med sløkte lanterner passere uten å skyte. Det var tilfeldig kva som vart gjort.

Og det er poenget mitt - hadde det vore ein heilheitleg plan på det, og hadde mobiliseringsordren gått ut via radio istaden for per post så er det mykje mindre truleg at Weserübung hadde vore vellukka. Og det er det kritikkverdige. Og difor blir det lagt så lite vekt på det i norsk skule trur eg. Ved å framstille det som ei overmakt istadenfor ei sterkt amputert angrepsstyrke på 10000.

Og etter kapitulasjonen var det svært lite krigshandlinger i Noreg. I krigshistoria har vi imidlertid hørt om den modige Shetlandslarsen og slike, men kor mykje bidrog dei til krigen sitt totale utfall? Eg har høyrt sagt at ei svensk kulelagerlast betydde meir for krigen sitt utfall enn samla innsats på norsk jord, og eg trur ikkje det er spesielt langt unna sannheita. Det som betydde noko av norske bidrag var muligens skipsfarten...
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av Mushy Vis innlegg
Mannen har lov til å si hva han vil, og det er medias _plikt_ til å fremme synspunktene hans. Det er ingen lov som forbyr han fra å være en komplett idiot. At han tar feil er det liten tvil om, og det er derfor utrolig at noen i det hele tatt bryr seg om hva han sier.

Fritt Ord har sikkert lyst til å gi han en pris.
Vis hele sitatet...
Det mest "sjokkerende" i denne saken etter min mening (mtp at alle vet at Irving er en gjøk) er at TV2 betalte for hans reies og opphold, siden når er det medias oppgave å skape nyheter?
FerieFyr's Avatar
Trådstarter
Sitat av grudgE Vis innlegg
da mange tror at vi bare la oss flate når tyskerne sto å banka på Norges porter.
Vis hele sitatet...
Enig. Jeg har lest noen bøker, sette noen historiske dokumentarer om hvordan Norge faktisk ga tyskerne kamp i nord. I forhold til Danmark var jo krigen i Norge rene tusenårskrigen. I Danmark brukte tyskerne ikke mindre enn 8 timer på å innta landet. De mistet èn soldat, ikke i kamp, men i en motosykkelulykke.

Men tilbake til Irving. Jeg skjønner ikke hvorfor han gidder å benekte Holucaust.
Han er blitt utestengt fra 7 land for sine uttalelser!
FerieFyr's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Det mest "sjokkerende" i denne saken etter min mening (mtp at alle vet at Irving er en gjøk) er at TV2 betalte for hans reies og opphold, siden når er det medias oppgave å skape nyheter?
Vis hele sitatet...
Grunnen til at de betaalte reise og opphold var fordi han ble innvitert av Tv2 til programmet Tabloid. Sikkert en av godene han fikk for å stille opp. Men nå har han jo dratt hjem igjen pga de store protestene.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Ah, da har jeg misforstått, trodde han skulle ha foredrag på Lillehammer og, og at dette og ble dekt av TV2. Beklager.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av FerieFyr Vis innlegg
Enig. Jeg har lest noen bøker, sette noen historiske dokumentarer om hvordan Norge faktisk ga tyskerne kamp i nord.
Vis hele sitatet...
Joda, det var trefninger. Poenget er bare at det var ein heil masse ting som burde vore gjort, som aldri vart gjort. Mobilisering via brev, og ikkje radio. Kystfort som ikkje var fullt ut bemanna med trente personer. Forvirrande ordrer frå Generalstaben. Masse slikt. Dei kampane som var skjedde på tross av regjeringa, ikkje på grunn av den.

Ifølgje dei som har peiling på det er kystfort mot skip alltid samme utfallet - senka skip. Det illustrerte Oscarsborg, som var væpna med utstyr fra 1905 og bare bemanna med utrente personer, og kun nok til å bemanne et batteri, ved å senke kriegsmarines stoltheit Blücher. Hadde norske kystfort hatt ordre om å skyte på mørklagte skip, hadde Fornebu hatt ordre om å minere rullebane, så hadde invasjonen sett heilt annleis ut trur eg.

Eg prøver ikkje å hevde at det ikkje var kamper - det eg hevder er at den norske regjeringa i 1940 feilberekna situasjonen grovt, og la landet ope for invasjon. I etterkant har ein forsvart det og latt som om det var ei total overmakt som invaderte, og at vi ikkje hadde hatt sjans til å forsvare oss mot den styrken som kom. I tillegg verkar det som om folk gløymer at Noreg kapitulerte betingelseslaust eit par måneder etter 9. april. Vi var ikkje i krig etter kapitulasjonen! Motstanden etter det var i hovedsak av symbolsk betydning. Så kan en jo alltids diskutere symboler til ein blir blå i trynet, men det endra neppe krigen.

Ja - vi kunne prøvd på det andre land prøvde på, og fekk til: Tito lempa tyskarane ut av Jugoslavia, med voldsomme sivile tap. Eg er overtydd om at den norske ikkje-motstandslina var fornuftig, for det førte til at svært lite infrastruktur vart skadd (unnateke finnmark), og svært få døde. I det heile kom Noreg godt ut av krigen som følge av ikkje-angrepslina. Men det blir feil å i ettertid hevde at vi førte ein aktiv motstandskamp når vi ikkje gjorde det.

Det er verdt å lese bøkene "Uheldig generalstab", "Det utrolige døgnet" og "Nakne soldater" som gir rimelig gode bilder av kva som skjedde 9. april og etter det.
Tenkte litt på han før idag, mens han frekventerte diverse nyhetskanaler. På en måte så ønsker jeg han og de latterlige påstandene dit peppern gror. På en annen side så fremmer han diskusjon som jeg mener bidrar til opplysning om hva som faktisk hendte og sørger for at krig og konsentrasjonsleirer ikke blir glemt.

Så for meg så har mannen sin misjon, bare det at jeg ser en annen effekt av hans bravader enn det han ønsker seg. Litt deilig, på en måte.-
FerieFyr's Avatar
Trådstarter
Han skulle det også, men som sagt tidligere, det var for mange som demonstrerte. Også hørte jeg noe om at han ble støket fra gjestelisten på Lillehammer, men det er jeg ikke sikker på.
Og etter kapitulasjonen var det svært lite krigshandlinger i Noreg.


Vel, historien sier noe annet:

http://no.wikipedia.org/wiki/M%C3%A5l%C3%B8yraidet
FerieFyr's Avatar
Trådstarter
Sitat av lygra Vis innlegg
Og etter kapitulasjonen var det svært lite krigshandlinger i Noreg.


Vel, historien sier noe annet:

http://no.wikipedia.org/wiki/M%C3%A5l%C3%B8yraidet
Vis hele sitatet...
Men dette var vel ikke organisert av den Norske stat. Var vel heller enkelt personer/grupper som prøvde å stikke kjepper i hjulene på tyskerne.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av lygra Vis innlegg
Og etter kapitulasjonen var det svært lite krigshandlinger i Noreg.


Vel, historien sier noe annet:

http://no.wikipedia.org/wiki/M%C3%A5l%C3%B8yraidet
Vis hele sitatet...
Niks. Historia seier at det var nålestikk. Det var få døde i dei nålestikka, og dei hadde forferdeleg lite å sei for tysk befestning av Noreg. 120 av 120000 tyske soldatar falne er ikkje meir enn det eg vil kalle symbolsk krigshandling. Det forkorta ikkje krigen. Det var symbolhandlinger.
Sitat av FerieFyr Vis innlegg
Men dette var vel ikke organisert av den Norske stat. Var vel heller enkelt personer/grupper som prøvde å stikke kjepper i hjulene på tyskerne.
Vis hele sitatet...
Dette raidet kunne ikke hvert gjennomført uten hjelp fra Norske patrioter.

Forøvrig så synes jeg at David Irving uttaler seg som en ekte nazist.
FerieFyr's Avatar
Trådstarter
Sitat av lygra Vis innlegg
Forøvrig så synes jeg at David Irving uttaler seg som en ekte nazist.
Vis hele sitatet...
Agreed! Kunne ikke hvert mer enig. Han er verre enn de verrste nazistene!
Det mest oppsiktsvekkende med Irvings besøk, utover TV2s rolle, er hvordan deler av både venstre- og høyresiden dels bevisst misforstår hva ytringsfrihet er. SOS-rasisme vil nekte Irving adgang til riket samtidig som de påstår at det ikke har noe med ytringsfrihet å gjøre, det er rimelig absurd. Å nekte folk adgang til riket på bakgrunn av deres ytringer har alt med ytringsfrihet å gjøre. Samtidig så mener enkelte på høyresida at å ikke tilby Irving adgang til TV-skjermen og talerstoler er et angrep på ytringsfriheten og at TV2 i denne saken fremstår som ytringsfrihetens ridder. Det er også rimelig absurd. Ytringsfrihet innebærer ikke at alle og enhver med spinnville idéer må få fri adgang til avisspaltene, TV, konferanser og what not. Det innebærer heller ikke at man ikke kan protestere mot at gærninger (eller hvem som helst igrunn) får en talerstol. Irving har all rett til å si hva han vil, SOS-Rasisme og andre har all rett til å protestere mot at Litteraturfestivalen og TV2 gir ham en talerstol og internettroll har all rett til å protestere mot at SOS-Rasisme protesterer.
Selv om han har en del "merkelige" oppfatninger av historien så er han et menneske tro det eller ei. Og alle mennesker har en rett til å bli hørt. Samt at alle andre mennesker står fritt til å velge om de vil høre på eller ei. Som voltaire sa " Jeg er ikke enig med hva du har å si, men jeg vil forsvare din rett til å si det med døden" Ytringsfriheten lenge leve..:P
Sitat av FerieFyr Vis innlegg
Men dette var vel ikke organisert av den Norske stat. Var vel heller enkelt personer/grupper som prøvde å stikke kjepper i hjulene på tyskerne.
Vis hele sitatet...
Igjen så står fakta på vår side. Hvem tror du ga ordre om disse angrepene? Jo, den engelske og norske regjering(som var i England i eksil).

Og med at Irving, også du slashdot(ikke te det som at jeg sammenligner dere)sier at norsk motstand ikke hadde noen betydning er feil. Norsk motstand hadde veldig stor betydning for moralen og nasjonalfølelsen blant nordmenn. Dette gjorde at mange hadde håp om en slutt på den tyske okkupasjonenen. Denne moralen henger igjen i mange nordmenn idag og gjør oss til et veldig stolt og sammensveisa folk.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Motseier ikkje du deg sjølv når du hevder media har plikt til å fremje synspunkta has, og samtidig seier at det er utruleg at folk bryr seg om kva han seier?

Media har på ingen måte plikt til å fremje synspunkta. Media har ingen plikter, berre rettar - i følgje dei sjølv. Her ser eg imidlertid ingen grunn til å fremje synspunkta has. Dei er uten grunnlag, og media har da ikkje plikt til å trekke fram grunnlause påstander?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg mener ikke det er å si seg selv i mot. Pressen skal informere, og i denne sammenheng mener jeg det er viktig for allmennheten å få opplyst at en så kontroversiell mening blir ytret av en så kjent person (Som da er kjent gjennom akkurat disse ytringene). Men det er klar forskjell på å avfeie ytringene med et "psssh" enn med voldelige demonstrasjoner og drapstrusler.

Medier som følger Vær Varsom-plakaten eller lignende retningslinjer har plikter de har skrevet under på at de skal oppfylle.

Media burde absolutt trekke frem grunnløse påstander i slike tilfeller, rett og slett på grunn av det kontroversielle innholdet. Jeg tror at en slik publisering bare styrker befolkningens oppfattelse av at det nazistene gjorde var grusomme handlinger.
Det er kun en latterlig påstand. At tyskerene bedrev raseutryddelse under 2.VK er ikke annet enn et faktum. Tyske krigsveteraner har til og med fortalt om dette.
Aksemaktene måtte avsette divisjoner pga av partisanere(motstandsgrupper) på østfronten.
Og partisanerne i joguslavia klarte og drive ut aksemaktene av ladet.

Når man da ser på Norsk motstand blir denne fort veldig liten, selv om den absolutt var der.
Men som det har blitt nevnt før så slapp vi billig unna siden vi stod likestilte med tyskefolk.
Husker når Tabloid kom på skjermen idag. Jeg var på vei opp trappa når de begynte å snakke om David Irving. Jeg stoppet opp tvert og håpet på at kanskje Irving var å se på skjermen. De innfridde.

Jeg mener så absolutt at David Irving fortjener å bli hørt. Han har mye å fortelle og det meste av det kan dokumenteres av dokumenter han selv graver opp, siden at ingen andre har interesse av å lete etter dokumenter som ikke støtter den kollektive sannheten. Blandt annes så finnes det ingen dokumenter som viser at Hitler visste om at jødeutryddelsen fant sted under andre verdenskrig. Mener å huske at han sa at "den siste løsningen" var planlagt først ETTER at krigen var over.

Denne kollektive sannheten om mange hendelser i nyere historier tror jeg virkelig er bare halvsannheter, om ikke noe som kanskje burde kalles løgn som får taperne til å virke ondere og seierherrene til å virke mer noble enn de egentlig var.
Sofa hvaaaaaa??? Mener du at du tror på det han sier??
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Sofa hvaaaaaa??? Mener du at du tror på det han sier??
Vis hele sitatet...
at Hitler var en jødevenn og at 6 millioner jøder IKKE døde under andre verdenskrig? Nei.

Men selv om at han sier noe som høres litt(?) merkelig ut, så må du ikke gå ut fra at alt som kommer ut av munnen hans bare er svada. David Irving er i stand til å dokumentere mange av påstandene sine, bare ikke de som er store nok til å forandre synet på hele andre verdenskrig.
Sitat av FerieFyr Vis innlegg
Skal plutselig flere millioner jøder, homofile og funksjonshemmede forsvinne i en kort periode på under 10 år?
Vis hele sitatet...
U-t-v-i-k-l-i-n-g-s-h-e-m-m-e-d-e!

@Slashdot: At vi ikke ga tyskerne god motstand er nok kanskje en sannhet sett opp mot andre aksjoner under WWII, men Tyskerne måtte absolutt betale for å innta landet vårt. Selv dokumentaren Festung Norwegen viser jo at tyskerne måtte slåss for hver bit av landet vårt. Du burde også tatt degn en titt på Rørholts bok usynlige soldater. Der står det litt om hvermansens bidrag og oppoffringer i løpet av kringen.

Men du har selvfølgelig rett i all din kritikk av den norske mobiliseringen og krigshandlingene. Var det ikke en sak om at øverstkommanderende ble stilt for krigsrett etter krigen?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Og med at Irving, også du slashdot(ikke te det som at jeg sammenligner dere)sier at norsk motstand ikke hadde noen betydning er feil. Norsk motstand hadde veldig stor betydning for moralen og nasjonalfølelsen blant nordmenn. Dette gjorde at mange hadde håp om en slutt på den tyske okkupasjonenen. Denne moralen henger igjen i mange nordmenn idag og gjør oss til et veldig stolt og sammensveisa folk.
Vis hele sitatet...
Ja, det hadde stor betydning for moralen og nasjonalfølelsen til folk. Difor ordet symbolaksjoner. Det hadde ikkje stor betydning for krigen. Tyskerane forsvant ikkje frå Noreg på grunn av handlinger på norsk jord for å sei det slik.
Nei nei! Det tror jeg ingen kan påstå etter litt historie tid i historie delen av hjernen.

@Kanoner hvorfor tror du bare at U-t-v-i-k-l-i-n-g-s-h-e-m-m-e-d-e ble rensket vekk? Tror det der var litt lite gjennomtenkt post. Som du sikkert husker så rensket nazistene ut de dem ikke trengte. Altså da utviklingshemmede, syke, funksjonshemmede( en kar som er lam fra nakken og ned kan ikke bygge opp et land) jøder(!) ect.
Alle som har sett filmen pianisten husker godt snutten der mannen i rullestol blir kastet ut for verandaen og ned på gaten.

Fornøyd LoRd?
Sist endret av yellowpillow; 27. mai 2009 kl. 09:08.
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Nei nei! Det tror jeg ingen kan påstå etter litt historie tid i historie delen av hjernen.

@Kanoner hvorfor tror du bare at U-t-v-i-k-l-i-n-g-s-h-e-m-m-e-d-e ble rensket vekk? Tror det der var litt lite gjennomtenkt post. Som du sikkert husker så rensket tyskerne ut de dem ikke trengte. Altså da utviklingshemmede, syke, funksjonshemmede( en kar som er lam fra nakken og ned kan ikke bygge opp et land) jøder(!) ect.
Alle som har sett filmen pianisten husker godt snutten der mannen i rullestol blir kastet ut for verandaen og ned på gaten.
Vis hele sitatet...
Vil vell ikke dra alle tyskerne under en kam på dette punktet.
FerieFyr's Avatar
Trådstarter
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Norsk motstand hadde veldig stor betydning for moralen og nasjonalfølelsen blant nordmenn.
Vis hele sitatet...
Man får en anti-nazistisk holdning selv den dag i dag, fordi vi kan se tilbake på de små, men modige motstands gruppene under krigen. Vi vet at vi ikke ga opp uten kamp, selv om det ikke var mye. Det er dette vi lærer om i historien nå. Vi stilte oss kritiske til Nazismen selv om vi viste at Tyskland var en "supermatk" på den tiden. De hadde en utrolig stor hær, men bare en brøkdel ble sendt til Norge, heldigvis...
Nå skal de jo sies at Norge var en av de landene som hadde flest tyske soldater innabords. Iforhold til folketall. På det meste var det opp i mot 400 tusen tyske soldater her. Og av at de ikke ble sendt hjem i det siste året av krigen kan ha utgjort forskjellen mellom tap og vinn for tyskerne. Tror vi skal være glade for at det var mange her jeg.
FerieFyr's Avatar
Trådstarter
Nå var det vel egentlig Japanerne som reddet de allierte ved å angripe Pearl Harbour. Slik at USA ble med i krigen. Det utgjorde den store forskjellen.
Sitat av Mushy Vis innlegg
Nei, jeg mener ikke det er å si seg selv i mot. Pressen skal informere, og i denne sammenheng mener jeg det er viktig for allmennheten å få opplyst at en så kontroversiell mening blir ytret av en så kjent person.
Vis hele sitatet...
Ingen har rett til å kreve å bli hørt, og ingen kan kreve at noen tidsskift skal skrive om meningene heller. Hvis det du sier er bra nok, vil den naturlige reaksjonen bli at folk omtaler det. Hvis man bare hyler ut, er det ikke noe problem at pressen tar på seg hørselvern.
Yellowpillow, jeg kommenterte det som for meg fremstod som en åpenlys feil. Meg bekjent hadde ikke nazistene et eutanasiprogram rettet mot funksjonshemmede, men utviklingshemmede. Det jeg prøvde å pirke på var at det er stor forskjell på disse tilstandene. Men om du både forstod forskjellen og brukte funksjonshemmede med vilje (som i at det er kommentert andre steder at nazistene utryddet funksjonshemmede (og hva da med krigsveteraner som ble skadet i krigen, var en del av de nemlig)) så beklager jeg påpekelsen min. Men som du påpeker så er vi ganske bra avsporet nå.
Først og fremst - Irving er en idiot, enkelt og greit. En plagsom og masete idiot, og kanskje litt farlig, men en idiot like fullt.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Joda, det var trefninger. Poenget er bare at det var ein heil masse ting som burde vore gjort, som aldri vart gjort. Mobilisering via brev, og ikkje radio. Kystfort som ikkje var fullt ut bemanna med trente personer. Forvirrande ordrer frå Generalstaben. Masse slikt. Dei kampane som var skjedde på tross av regjeringa, ikkje på grunn av den.

Ifølgje dei som har peiling på det er kystfort mot skip alltid samme utfallet - senka skip. Det illustrerte Oscarsborg, som var væpna med utstyr fra 1905 og bare bemanna med utrente personer, og kun nok til å bemanne et batteri, ved å senke kriegsmarines stoltheit Blücher. Hadde norske kystfort hatt ordre om å skyte på mørklagte skip, hadde Fornebu hatt ordre om å minere rullebane, så hadde invasjonen sett heilt annleis ut trur eg.

Eg prøver ikkje å hevde at det ikkje var kamper - det eg hevder er at den norske regjeringa i 1940 feilberekna situasjonen grovt, og la landet ope for invasjon. I etterkant har ein forsvart det og latt som om det var ei total overmakt som invaderte, og at vi ikkje hadde hatt sjans til å forsvare oss mot den styrken som kom. I tillegg verkar det som om folk gløymer at Noreg kapitulerte betingelseslaust eit par måneder etter 9. april. Vi var ikkje i krig etter kapitulasjonen! Motstanden etter det var i hovedsak av symbolsk betydning. Så kan en jo alltids diskutere symboler til ein blir blå i trynet, men det endra neppe krigen.

Ja - vi kunne prøvd på det andre land prøvde på, og fekk til: Tito lempa tyskarane ut av Jugoslavia, med voldsomme sivile tap. Eg er overtydd om at den norske ikkje-motstandslina var fornuftig, for det førte til at svært lite infrastruktur vart skadd (unnateke finnmark), og svært få døde. I det heile kom Noreg godt ut av krigen som følge av ikkje-angrepslina. Men det blir feil å i ettertid hevde at vi førte ein aktiv motstandskamp når vi ikkje gjorde det.

Det er verdt å lese bøkene "Uheldig generalstab", "Det utrolige døgnet" og "Nakne soldater" som gir rimelig gode bilder av kva som skjedde 9. april og etter det.
Vis hele sitatet...
Vi har vel vært inne på denne diskusjonen et par ganger før, slashdot... Og grunnene du ramser opp her er egentlig ganske talende. De norske styrkene, fra topp til bunn, var ALT for dårlig trent og utstyrt, mens en tyspisk tysk soldat på denne tiden var SVÆRT godt trent, både teknisk og taktisk - i tillegg til motivasjon: Husk at dette var helt på starten av krigen, dvs at tyske soldater i svært stor grad var mer eller mindre frivillige og langt på vei profesjonelle.
Minere rullebanene på fornebu? Tyskerne hadde allerede på denne tiden fallskjermjegere, og jeg mener å huske at det var slike styrker som kom, men siden det var enkelt å lande, så gjorde de det istedet for å hoppe. De hadde tatt fornebu, ikke FULLT like kjapt, men ikke langt unna.
En full mobilisering ville ikke hatt mye å si i det store bildet, siden de norske styrkene fremdeles ville ha vært dårlig utstyrt og trent, og hadde de norske styrkene vært bedre trent/utstyrt, så ville tyskerne etter all sannsynlighet rett og slett ha sendt en større styrke.
Må si at Irving og jeg ikke helt deler det samme synet på saker og ting, men er enig i den tidligere posten som siterer voltaire. Man må kunne få ytre seg, så sant han kommer med teorier etc, og ikke oppfordrer til vold/diskriminering eller lignende. Holocaust var en tragedie, flere millioner jøder, kommunster, sigøynere, tater, funksjonshemmede, pyskisk utviklingshemmede og andre som ikke passet inn i den sosial darwinistiske raseideologien til nazistene ble drept. MEN jeg tror nok også det er mer ved saken enn folk vet. sier ikke på noen måte at Irving har rett i sine påstander, men en sak har alltid to sider, og det er faktisk seiersherrene som skriver historien. (F.eks myen om at vest-berlin var så utrolig bra å bo i. de alliertes soner i det okkuperte tyskland var helt forjævlige de første årene av krigen. holdningen om å ikke straffe tyskerne endret seg ikke før man innså at den europeiske økonomien var avhengig av at tyskland kunne yte med sitt enorme industrielle potensial, og sin potensielle kjøpekraft... Tyskland har alltid vært en betydelig bidragsgiver til den europeiske økonomiske veksten og stabilitet.)

men det ble en lang digresjon.

til det med den norske motstanden under krigen:

skal man se veldig kynisk på det, stemmer det at norske motstandsmenn bare drev med "rampestreker" mot de tyske okkupantene. personlig vil jeg ikke bruke dette ordet, etter som mennene og damene som jobbet i motstandsbevegelsen risikerte livene sine, og derfor fortjener et bedre ettermæle.
det som er poenget er at den militære motstanden som ble ytt, både under invasjonen og etter okkupasjonen, var svært begrenset, og på mange måter symbolsk.

Tyskerne slet litt med å innta nordnorge (ja, slaget om narvik osv), men denne motstanden var i all hovedsak bestående av tyske og franske tropper. de norske styrkene ble slått ganske ettertrykkelig. det norge bidro med der var mer eller mindre guiding. Med unntak av regionene i nordnorge, falt norge raskt, og med svært lite motstand. At Blücher ble senket var ikke pga enormt god innsats fra norsk siden. det var mye flaks. de norske torpedoene fikk så avgjort maximalt uttelling fra sine treff, og til tross for sin alder klarte de å påføre mye skade.

Etter at norge ble okkupert hadde vi en regjering i eksil i London. vi klarte å redde unna gullreservene, og vi fikk reddet den norske handelsflåten. Handelsflåten var norges egentlige bidrag under krigen, og et vesentlig mye viktere bidrag enn gutta på sakuen. Krigsseilerne forsynte særlig Storbritannia med krigsmateriell og annet utstyr fra USA, og uten denne bistanden er det godt mulig britene hadde blitt tvunget i kne.

Gutta på skauen bidro på en helt annen måte. deres angrep og sabotasjer var som et irritasjonsmoment for tyskerne å regne. Men de bidro, særlig i etterkrigstiden, til å styrke det norske nasjonale selvbildet. Terrenget i norge er rimelig likt som i Afghanistan - man kan jo se hvor effektivt Taliban holder stand der...

det jeg egentlig vil frem til, er at motstandsbevegelsen på norsk jord bidro mer eller mindre utelukkende for å styrke det norske selvbildet. De som egentlig ledet norsk motstand, og som på ingen måte blir vist den respekt og ære de fortjener, er de norske krigsseilerne. DET var og er de egentlige norske heltene.
Sist endret av Beskjeden; 27. mai 2009 kl. 11:29.
Irving var i utgangspunktet invitert til å holde et foredrag på Litteraturfestivalen på Lillehammer. Etter de hadde invitert han, så fant de ut "Hey, denne mannen er jo en komplett idiot og historieforfalsker, vi kan ikke ha han her!"

Riktignok er det mer til det enn det. Irving ble invitert dit, men etter dette ble klart, begynte investorer å trekke seg ut på grunn av Irvings omstridte holdninger til historien, og med det presset Litteraturfestivalen til å trekke tilbake invitasjonen hans. Irving erklærte da at han skulle holde sitt eget foredrag på Lillehammer, ved siden av Litteraturfestivalen, og på det viset gjorde han det til et samlingssted for nynazister og nazisympatisører fra hele norden.

Poenget mitt er at det var en veldig klønete opptreden fra Litteraturfestivalen sin side. Da de først hadde invitert ham dit, så var skade allerede skjedd. Det å trekke hans invitasjon er som et stort slag i bakken for ytringsfriheten. Investorene ga dessverre ikke de andre aktørene store valget, men det er greit nok at det var en feil å invitere han dit til å begynne med, men de burde også latt han holde sin planlagte forelesning, og regulert oppstyret blant nynazister og andre radikale "sannhetkjempere".

Irving har en like stor rett til å uttale seg som alle andre. Det gjør ikke det han sier noe mer troverdig -- strengt tatt virker han mindre troverdig jo mer han prater, IMO. Men han skal likevel kunne gjøre det uten at det blir forsøkt forhindret. I et moderne samfunn utgjør ytringsfrihet og hvermanns rett til å uttale seg fritt en stor del av fundamentet, også om de er idioter.
Av å se Irving fikk jeg et nytt syn på ting. eller mer ett alternativ syn på ting

det han mener er at Hitler antagligvis ikke viste om massemordene på jødene før det var for sent, og mannen som orkestrerte dette var Heinrich Himmler. dette er realistisk med tanke på at ingen nyheter om Holocaust kom ut før etter krigen. og at det finnes dokumenter der Hitler snakker om at krigen ikke skulle eskalere til noe større enn en liten konflikt med Polen.

Viss dokumentene Irving henviser til, blir godkjent som autentiske, vil det revolusjonere historien vi har stolt på de siste 64 årene, og så skremmende som det er, så er det også svært spennende
Sitat av Phenom Vis innlegg
det han mener er at Hitler antagligvis ikke viste om massemordene på jødene før det var for sent, og mannen som orkestrerte dette var Heinrich Himmler. dette er realistisk med tanke på at ingen nyheter om Holocaust kom ut før etter krigen. og at det finnes dokumenter der Hitler snakker om at krigen ikke skulle eskalere til noe større enn en liten konflikt med Polen.
Vis hele sitatet...
Nei dette er tull. Hitler var en ravende anti-semitt og han hadde fått alle personer i statsapparatet og landet generelt til å sveve rundt ham og oppfylle hans ønsker. Det er en monumental øvelse i naivitet å tro at Htiler ikke enten oppfordret til holocaust eller godkjente muntlig en framlagt plan fra andre eller en kombinasjon av dette.

Det kom ingen nyheter om Holocaust ut fordi nazistene ville av gode grunner holde det hemmelig.

Ideelt sett ville nok Hitler vente enda lenger med krig; jo mer han kunne spise opp før krigen (som østerriket, deltagelse i den spanske borgerkrigen på fascistisk side, tsjekkoslovakia og memel) jo sterkere ville han bli. Danzig ville bli enda et område til tyskland og gjøre Polen direkte avhengig av Tyskland og muligens gi adgang for nærmest å annektere det uten krig. Men slik gikk det da ikke.

Hitler hadde planer for krig mot vestmaktene og mot sovjet, og det lenge før han kom til makten.
Sist endret av Kinseek; 1. juni 2009 kl. 08:26.
Er det noen som har lest noen av bøkene til Irving? Man bør uttale seg først etter å ha lest noe av verkene hans og ikke repetere det man får servert av mediene. Det at mediene i Norge er venstrevridde er ingen ukjent sak.
Noen av foredragene hans for de som ikke vil lese bøkene:
http://video.google.com/videosearch?...d+irving&emb=0
For de som ikke fikk med seg Tabloid intervjuet:
http://www.youtube.com/watch?v=mkizD...om=PL&index=12
Sitat av FerieFyr Vis innlegg
De hadde en utrolig stor hær, men bare en brøkdel ble sendt til Norge, heldigvis...
Vis hele sitatet...
Men brøkdelen dekket hver nordmann godt. Hvis jeg ikke husker feil, så fikk Norge flest tyskesoldater per innbygger under krigen.
Her jeg bor, så vart ingen drept av tyskere under krigen. Men det var derimot noen som vart drept av engelske bomber som traff feil.

Tyskerne bygget også opp mye av industrien her i området.

Sånne ting får meg til å begynne å tvile på at tyskerne var så ond som noen vil ha det til.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Her jeg bor, så vart ingen drept av tyskere under krigen. Men det var derimot noen som vart drept av engelske bomber som traff feil.

Tyskerne bygget også opp mye av industrien her i området.

Sånne ting får meg til å begynne å tvile på at tyskerne var så ond som noen vil ha det til.
Vis hele sitatet...
Eh? Du klarer ikke se det onde med det styresettet Hitler ville innføre i hele verden? Grunnen til at Norge kom ganske godt ut av krigen var jo at Hitler ville bygge opp Norge til "Rikets" hovedstad. Trondheim skulle bl.a. bli hovedstad for den ariske rasen.