Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 799
Hei -
Litt lang og surrete post dette, men trenger virkelig hjelp!

Jeg har tatt mellom 200 - 280 mg Oxycontin de siste 3-4 uker. Har ikke bare svelgt hel, men har også delt opp for raskere virkning da jeg strever så voldsomt med smerter.

Startet med oxycontin og oxynorm for ca 3 måneder siden og forbruket har bare gått oppover og oppover, årsak til at det ble sånn er nok en fin blanding av ekstreme smerter, i tillegg til at jeg føler jeg liker rusen..

Får tablettene fra lege på grunn av sterke smerter, så ikke noe illegalt.

Legen syntes nok jeg nå spurte om resept litt for ofte og oppdaget da at jeg har tatt for mye. Jeg var ærlig med legen og sa det akkurat som det var, smertene er helt jævlige til tider og at jeg de siste 3-4 uker bare «ga opp» og bare tok en tablett når smertene ble ille.

Skulle egentlig tatt 2 x 40 mg pr døgn, har aldri fått høyere dosering enn dette.
Nå vil legen jeg med en gang gå rett ned til 40 mg x 2 som opprinnelig var foreskrevet.

Er livredd for abstinenser. Har strevd med å kutte Oxycontin før. Også da foreskrevet fra lege. Jeg blir helt ødelagt psykisk. Tror helt reelt at jeg skal dø…

Hvordan bør jeg fordele disse 2 x 40 mg i løpet av dagen. Bør jeg ta de hele og med 12 timers mellomrom, eller vil jeg kjenne mindre abstinenser dersom jeg deler opp i feks 4 x 20 mg og fordeler utover?

Og det siste jeg spekulerer veldig på, burde legen egentlig ha laget en nedtrappingsplan til meg mtp. reelt forbruk på 200 - 280 mg som jeg har brukt de siste 3-4 uker?
Det er jo den samme legen som har skrevet ut så store mengder til meg (når jeg har spurt)..


Planen er foreløpig ikke å ligge noe under døgndose på 2 x 40 mg, men trenger altså gode råd og hjelp for å komme meg dit!!

Vurderer nesten å legge meg inn for avrusning, men ikke vet jeg hvordan man gjør det heller!

På forhånd takk!!
Ta kontakt med legen som har skrevet ut pillene til deg. Vedkommende er lovpålagt å gi deg en nedtrappingsplan.
Vil være nyttig om du sier akkurat hvordan det er for deg. Ikke at du tar så fort smertene er der, men at du har hatt et ekstremt overforbruk og at du har tatt "medisinene" på alternative måter og at du liker rusen og kjenner at det er et problem og en bekymring.

Du kan alltids ta kontakt med fastlegen, ara eller noe annet som kan søke deg inn på avrusning. Slikt kan det være noe ventetid på, så det er noe du med fordel burde være forberedt på.
Også er det helt greit at legen din har skrevet ut medisinene til deg. Allikevel så sier du at du har vært borti dette problemet tidligere også og at du overhodet ikke har fulgt det legen har sagt. Dermed vil jeg påstå at det å si at ansvaret ligger helt og holdent på legen er litt farfetched. Jeg er allikevel enig med deg i at det er litt kunnskapsløst av legen å ikke reagere på at du har tatt 5-6 ganger forskrevet dose og ikke viser kjennskap til de utfordringene som kan oppstå med oxy-medikament.
Uansett så er jeg av den forståelse at det er veldig opp til deg å sette ord på hva du gjør, hvordan du gjør det, hvordan du reagerer og hvordan du håndterer de medisinene som er gitt til deg.
Og det sier jeg på ingen måte fra et dust ståsted, selvom jeg forstår at jeg kan fremstå som ganske så krass. Jeg har rusbakgrunn og er bare ganske oppgitt over den generelle ansvarsfraskrivelsen som mange (kanskje de fleste) som ruser seg opererer på.

Håper det løser seg for deg og at du finner ut av det uten å sitte fast i hengemyra.
Han er pliktig til å trappe deg ned.
Oxy er 4 ganger sterkere enn doll
Hoppet av 500mg en gang i tiden, å uten overlapping, gikk det ikke. Måtte ordne en løsning.
Men kom av og gikk tilbake til morfin.
Oxy, alle varianter er verre enn morfin hva gjelder abstinenser.
Trenger du fortsatt bruke smertestillende, prøv noe annet, dolcontin, morfin. Mm.
Som regel finner du noe om legen er villig til å hjelpe.
Men har fått av lege i over 42 år, så finner du en vei ut, anbefaler jeg heller det.
Trådstarter
17 2
Men, er lege pliktig til å trappe meg ned fra 200 - 280 mg? Når maks dosering jeg skulle ta var 40 mg x 2?
Det er samme lege som har skrevet ut medisinen, men jeg som har tatt for mye.
Sitat av Gladmajol Vis innlegg
Hei -
Litt lang og surrete post dette, men trenger virkelig hjelp!

Jeg har tatt mellom 200 - 280 mg Oxycontin de siste 3-4 uker. Har ikke bare svelgt hel, men har også delt opp for raskere virkning da jeg strever så voldsomt med smerter.

Startet med oxycontin og oxynorm for ca 3 måneder siden og forbruket har bare gått oppover og oppover, årsak til at det ble sånn er nok en fin blanding av ekstreme smerter, i tillegg til at jeg føler jeg liker rusen..

Får tablettene fra lege på grunn av sterke smerter, så ikke noe illegalt.

Legen syntes nok jeg nå spurte om resept litt for ofte og oppdaget da at jeg har tatt for mye. Jeg var ærlig med legen og sa det akkurat som det var, smertene er helt jævlige til tider og at jeg de siste 3-4 uker bare «ga opp» og bare tok en tablett når smertene ble ille.

Skulle egentlig tatt 2 x 40 mg pr døgn, har aldri fått høyere dosering enn dette.
Nå vil legen jeg med en gang gå rett ned til 40 mg x 2 som opprinnelig var foreskrevet.

Er livredd for abstinenser. Har strevd med å kutte Oxycontin før. Også da foreskrevet fra lege. Jeg blir helt ødelagt psykisk. Tror helt reelt at jeg skal dø…

Hvordan bør jeg fordele disse 2 x 40 mg i løpet av dagen. Bør jeg ta de hele og med 12 timers mellomrom, eller vil jeg kjenne mindre abstinenser dersom jeg deler opp i feks 4 x 20 mg og fordeler utover?

Og det siste jeg spekulerer veldig på, burde legen egentlig ha laget en nedtrappingsplan til meg mtp. reelt forbruk på 200 - 280 mg som jeg har brukt de siste 3-4 uker?
Det er jo den samme legen som har skrevet ut så store mengder til meg (når jeg har spurt)..


Planen er foreløpig ikke å ligge noe under døgndose på 2 x 40 mg, men trenger altså gode råd og hjelp for å komme meg dit!!

Vurderer nesten å legge meg inn for avrusning, men ikke vet jeg hvordan man gjør det heller!

På forhånd takk!!
Vis hele sitatet...
Utrolig leit å høre om situasjonen din Gladmajol, men godt å høre at du nå valgte å være ærlig med legen din. Da blir det sikkert mye enklere å få hjelp både nå og på lang sikt.

Det er fullt mulig å gå fra 280 mg til 80 mg, men det kommer sannsynligvis til å bli svært ubehagelig over en periode. Har selv gjort det samme, men ikke med et like stort dropp i dose. Det er jo anbefalt å gå ned 5 mg til maks 10 mg i uken, men med dosen du bruker vil det ta lang tid. Du kan jo sjekke ut denne linken fra legemiddelhåndboken: https://www.legemiddelhandboka.no/G2...terke_opioider

Alternativet med innleggelse og en mye raskere nedtrapping gjør deg ferdig mye raskere, men krever en helt annen motivasjon for å gjennomføre. Vil uansett anbefale deg å dele opp de 80 mg i 4 hvis du må gå for en sånn løsning.

Når det gjelder om legen er pliktig til å trappe deg ned fra 200 - 280 mg når maks dosering du skulle ta var 40 mg x 2, finner jeg kun at "legen skal vurdere nedtrapping med mål om avslutning", men jeg antar at de fleste leger vil komme pasienten i møte og lage realistiske planer for nedtrapping.
https://www.helsedirektoratet.no/vei...ere-avslutning

Håper du får til en god dialog med legen nå som du har sagt hvordan det er og ønsker deg masse lykke til!
Sist endret av Mynona88; 1 uke siden kl. 13:57. Grunn: Manglede informasjon