Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2374
Hvis jeg går 6mnd tilbake i tid ser jeg meg selv som en alkoholisert, pillefjern lasaron. jeg har holdt "festen" gående siden jeg var 15 år med alkohol og amfetamin som hovedbase, men har også brøytet meg gjennom alle mulige andre stoffer som jeg ikke vil gå innpå i detalj. Jeg var rett og slett en junkie uten sidestykke.

Så skjer det store! Jeg smeller dama på tjukka og fikk en sønn i oktober i fjord. Livet ble snudd totalt på hodet, plutselig måtte jeg "ta ansvar" for noen andre en meg selv, og den følelsen skremte vannet av meg.

Det sier seg selv at når noe slikt skjer så MÅ mann skjerpe seg, og jeg kuttet grådig ned på mitt forbruk av rusmidler. Dette holdt i en månes tid før rus instinktet koblet inn igjen, og det i stor grad. Da skulle jeg liksom "ta igjen det fortapte" og ramla rett i samme tralten som jeg hadde vert i i 9år tidligere. HARDT.

Hele jævla forholdet mellom oss tre som nettopp var blitt en familie holdt på å gå rett i septikken. Dama satt hjemme som nybakt mor med en skrikende unge, mens JEG var ute og "fartet" i dagevis.

Etter en måned med galskap og nedturer innså den lille rosinen av en hjerne jeg har at "dette ikke går". Jeg måtte gjøre noe før det var for sent. Vi pakket sakene våres og flyttet til en "øde øy" der jeg ikke hadde noen jeg kjente i fra før.
Dette funket mye bedre, men jeg tenkte alltid på stoff og "fest". Denne konstante tenkingen og til tider problem med abstinenser fra amfetaminet slet noe jævlig på forholdet til oss tre, da jeg stadig vekk var sur, grinete og mektig forbannet. Og risikoen for total tilbakefall var enorm.

"Hva faen skal jeg gjøre?".

Jeg har aldri hatt så mye til overs får rusen av cannabis. Jeg har røyket en del tidligere, men det har får det meste vært for å "toppe" andre ruser jeg har hatt. Sjeldent fyrt i nykter tilstand da jeg som regel fikk noia eller ble dårlig.
Plutselig en dag ute på vår "øde øy" da surringen og abstinensene herjet som verst kom en gammel kompis på besøk. Han hadde med "noe jævla bra flis" som jeg bare MÅTTE prøve. I frykt for noia orket jeg ikke fyre sammen med han, men han gav meg et par gram før han stakk. Da mørket "seg" på satt jeg og så på den flisa jeg hadde fått og bestemte meg for å "fyre". Jeg slet litt med mekkinga siden jeg ikke har hatt så mye med hasj og gjort før. Jeg lagde en joint og fyrte opp. Siden den gang har jeg røyka hasj hver eneste kveld og det er nå blitt 4mnd siden.

Etter jeg begynte å røyke innså jeg så mange ting jeg ALDRI har innsett før. Jeg innser hvor forbanna fint jeg egentlig har det og jeg tar vare på familien min med beste omhu. Jeg har ikke lenger lyst til og stikke av og "feste" i dagevis, og dama sier selv at jeg har blitt en helt annen og bedre person. Jeg har begynt å tenke mer på folk rundt meg og jeg har faktisk fått ett snev av sympati.

så kommer det store spørsmålet.
VIL DETTE VARE FOR ALLTID? det har gått 4mnd nå, og jeg lever i beste velgående. Jeg røyker max en femmer med god hasj i uken, men bare på kveldstid etter sønnen min har lagt seg.

Jeg har vanskelig for å se meg selv i fra ett annet perseptiv så jeg ber dere leserne om hjelp. Hva synes dere om dette? Er det noen andre som er/har vært i samme situasjon? Det eneste jeg innser er at hasj har hjulpet meg på områder der ingenting annet har hjulpet. Det har gjort meg til ett bedre menneske, og har reddet familien min....... ELLER?

Sein puffing på øde øy..........
Sist endret av mentalmelt; 23. april 2009 kl. 23:46. Grunn: Rettet hundrevis av skrivefeil. Vennligst skriv norsk neste gang.
Herregud, han lurer på om hasjen hjelper ham, eller om dette kun er en luke som sakte, men sikkert lurer ham til tilbakefall (på hardere stoffer som amf etc). Nå har jeg bare røyka en gang, og ikke har jeg fått funk heller; så jeg ser ikke på meg selv som en kvalifisert person til å svare 7kr8.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
jeg tror du er på rett vei.

det å kutte ut totalt når du har vært så "ute på kjøret" som du har vært, er det de færreste som klarer.
dette bør du derimot ikke bruke som en unnskyldning for deg selv, da vil det være mye lettere å gå tilbake til gamle uvaner.

en femmer i uka er for meg ganske mye, og jeg tror du kan klare å trappe ned til halvparten om du går sakte men sikkert.
røyk en halv joint en kveld, spar resten til neste dag.. fortsett slik og prøv å la det bli "rutine" og spare på halve.

om du klarer å pushe deg selv til å bare røyke halvparten f.eks, og deretter bare til helgene, så tror jeg du kommer deg langt.

beklager at jeg ikke har så mye annet fornuftig å si nå, er på jobb så måtte fatte meg kort.

bra at du har tatt ansvar og prøver å gjøre ting godt igjen, noe det virker som om du er i stand til å klare.
Trådstarter
Sitat av vtgxtc Vis innlegg
Herregud, han lurer på om hasjen hjelper ham, eller om dette kun er en luke som sakte, men sikkert lurer ham til tilbakefall (på hardere stoffer som amf etc). Nå har jeg bare røyka en gang, og ikke har jeg fått funk heller; så jeg ser ikke på meg selv som en kvalifisert person til å svare 7kr8.
Vis hele sitatet...
jeg har selv og fundert på akkurat dette med tilbake fall.
det har ikke hendt ennå,men jeg VET att uten harsj så ville jeg
mest sansyneli vert uten både kjerring og unge nå.

Sitat av somnium Vis innlegg
jeg tror du er på rett vei.

det å kutte ut totalt når du har vært så "ute på kjøret" som du har vært, er det de færreste som klarer.
dette bør du derimot ikke bruke som en unnskyldning for deg selv, da vil det være mye lettere å gå tilbake til gamle uvaner.

en femmer i uka er for meg ganske mye, og jeg tror du kan klare å trappe ned til halvparten om du går sakte men sikkert.
røyk en halv joint en kveld, spar resten til neste dag.. fortsett slik og prøv å la det bli "rutine" og spare på halve.

om du klarer å pushe deg selv til å bare røyke halvparten f.eks, og deretter bare til helgene, så tror jeg du kommer deg langt.

beklager at jeg ikke har så mye annet fornuftig å si nå, er på jobb så måtte fatte meg kort.

bra at du har tatt ansvar og prøver å gjøre ting godt igjen, noe det virker som om du er i stand til å klare.
Vis hele sitatet...
planen er så absolutt og trappe ned og till slutt fårhopentlivis bli "clean",men jeg frykter det kan bli vanskeli.
Sist endret av 7kr8; 18. april 2009 kl. 15:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
At du nå tar bedre vare på deg selv og resten er jo utelukkende positivt! Så om du ser på det som de beste av to onder får du et bra perspektiv. Det er aldri bra å ruse seg med små barn uansett hva. Og du røyker bare på kvelden som er bra.

Så for og svare på spørsmålet ditt så synes jeg det høres ut som en bra løsning midlertidig. Men du burde jo prøve å tappe ned som somnium sier.
Sitat av vtgxtc Vis innlegg
Herregud, han lurer på om hasjen hjelper ham, eller om dette kun er en luke som sakte, men sikkert lurer ham til tilbakefall (på hardere stoffer som amf etc). Nå har jeg bare røyka en gang, og ikke har jeg fått funk heller; så jeg ser ikke på meg selv som en kvalifisert person til å svare 7kr8.
Vis hele sitatet...
Nei men du svarte vel på det fordet, omm enn litt indirekte. Nå har vel trådstarter sluttet med tyngre stoffer som følge av hasj bruk, kanskje et bevis på at hasj/cannabis er et nedtrappingstoff og ikke omvendt? Og hvis det hjelper han med å holde seg vekke fra tyngre stoffer ser jeg ikke noe galt med det. Jeg syntes vel at å røyke hver kveld hørtes litt mye ut, men så lenge du holder det til kveldstid og ikke går rundt stoned hele dagen skal ikke jeg moralisere.
Jeg ser absolutt det positive i dette også. Hvis du røyker/har røykt så lenge at amfetaminabstinensene forsvinner så er du på god vei. Da er det egentlig bare det psykiske igjen, og da kan du begynne å gjøre som Somnium sier... Hasj har jo forsåvidt i seg selv aldri skadet noen, så det er mye bedre at du tar deg en joint på kveldstid enn at du bruker amf og alkohol på heltid.

Lykke til skal du ha uansett.
Sitat av Flode Vis innlegg
Nei men du svarte vel på det fordet, omm enn litt indirekte.
Vis hele sitatet...
Om du vil vite hva min mening er, så mener jeg at han har tatt store skritt i riktig retning, men at han også burde forsiktig trappe ned. For en femmer i uka er en del når man har ansvar for kone og barn.
jeg tror hashen hjelper deg ihvertfal nå . skal noe til og slutte der du slapp, og etter egne erfaringer trenger man som regel noe. det tar vekke suget etter andre ting som er postivt i din sitvasjon etter hva jeg tenker. så etter hva jeg syns gjør du det veldig bra ta tiden til hjelp, hash er lite skadelig i forhold til andre saker,så kan hende det kan være bra og bruke tid og stablisere seg,når du har klart og slutte med de andre tingene, er hashen en mindre ut fordring og få ut av bildet. ta ting steg for steg Husk at bare er tanker rundt din sitvasjon, kan ikke si hva som er rett og galt for deg, bare lufte mitt, og håpe det hjelper noe uansett lykke til
All makkaen Var ikke bra for meg heller
Men Hasjen hjalp meg..

Hasjen gjør at jeg lever enn dag i dag!
ihvertfall fra mitt instinkt. hasjen gjør meg mer filosofisk og strategisk, jeg gjør ting som må gjøres og tro det eller ei, men jeg er faktisk mer kreativ enn jeg noen gang har vært.
mennesker har problem med å vere helt avholds når de har fått smaken. selv røyker jeg til tider. Jeg var veldig imot hasj og cannabis før jeg prøvde det. Og angrer ikke på at jeg prøvde det. Det har endret mitt syn på forskjellige ting.
Så lenge du ikke ser på det som et problem så er det heller ikke et problem. Men en 5er i uken er litt mye i min mening. Prøv å kutt ned til 3.

Så jeg trur hasjen hjelper deg å komme gjennom problemene på. Berre ikke dekk over problemene med hasj. Da blir det et problem ut av det.
Sist endret av itZsaiN; 23. april 2009 kl. 17:22.
Jeg syns dette høres veldig lovende ut!Jeg velger å ikke kalle cannabis et dop, men et rusmiddel, som selvfølgelig som alle andre rusmidler kun skal nytes for gledens skyld. Jeg føler jeg også har blitt et bedre menneske etter jeg startet å røyke. Jeg har blitt mer engasjert i ting, derved også familie og venner. Jeg bryr meg mer om andre. Cannabis gjør deg til en roligere, gladere person og med en svært mye mer avslappet hverdag. Hvis dette har påvirket din familie i positiv forstand, taler dette kun for deg selv. Lykke til videre på øya der du bor!

itZsaiN:tror mengde og dosering er helt opp til hver enkelt. Hvis 3g i uken funker for deg er det kult.
Du trenger egentlig ikke bli helt CLEAN, hvis du føler hasjen hjelper. Klarer du å gå ned fra 5 til 3 gram, så vil du etterhvert klare 2 gram i uka. Dette kan sammenlignes med en standard helgfyll. Istedet for alkohol, røyker du gall. Ser ikke noe i veien med det, hvis gallen gjør deg godt! Hvis 5 gram i uka symboliserer 1 gram daglig, vil du ved å nedtrappe til 3 gram røyke annenhver dag. Fra å røyke annenhver dag til kun å røyke i helgene er neste skritt, som symboliserer at du har trappa ned til 2 gram i uka. Hvis vi viser det slik:

5g = man-fre
3g = tir, tor, lør - man, ons, fre, (søn)*
2g = fre, lør

------------

*søndag er nedtrappingsdagen fra 5 - 4 - 3 gram og forsvinner komplett når tiden er inne for å trappe ned til 2 gram. Eller valgfritt, hvis du kun trapper ned til 3 gram, men da foreslår jeg 0,5 gram kun på søndager = 3,5 gram i uka.

**max 1 gram per dag, noe som ikke burde by på problemer hvis du bare røyker kveldstid etter at barnet har lagt seg.

------------
Enten 3/3,5 gram i uka eller helgrøyking på 2 gram, begge er i så moderate mengder ukentlig at hvis psyken tillater det, tilsvarer dette et normalt alkohol-inntak for hvermansen. Bytter du ut alkohol med cannabis får du et akseptabelt konsum cannabis ukentlig, til at du kan holde på så lenge du vil. Du kan tolke det dithen at du er blitt CLEAN, i den grad du egentlig mente ekskludert helgfyll. Det betyr at alkohol ville det blitt en gang iblant uansett, du ville fortsatt vært clean i ordets betydning. Dette gjelder i stor grad med hasj også hvis du føler det hjelper. Du røyker istedet for alkohol.

Jeg er et pluss-menneske, så jeg har aldri hatt skikkelig problemer med å kutte ut hasj, selvom jeg ofte fikk tilbakefall. Men dette med nedtrapping virket ganske greit med meg til slutt, og etterhvert ble hasj fraværende i måneder, bare for å dukke opp tilfeldig en sjelden gang innimellom. Dette var overraskende nok ikke problematisk. Et tips er å fylle fridagene med aktiviteter som sliter ut kroppen fysisk. Når du røyker neste kveld, så vil du føle deg steinere på samme dose stapp. Dette pågrunn av fysisk aktivitet hele dagen før. Dette kunne inndeles på øvelser spredd gjennom tre repetisjoner - morgen, ettermiddag, senkveld. Spasertur til lett jogging er et must som oppvarming. Da fyller du dødtid.

Et annet tips er å bake eller lage matretter fra scratch av. Med en kokebok kan du gå igang med middags- og kveldsretter der du får utfoldet deg på kjøkkenet. Destod bedre blir det å spise maten etterpå, noe du i stor grad vil kjenne på fridagene - matlyst. Tung mat utelukker hard trening, så du oppveier trening og matlaging med hverandre. Lett mat kan tillate hardere trening senere kanskje? Du har normale leggerutiner og våknerutiner.

Røykekveldene dine hviler du kroppen til nye økter neste dag. Når du har kommet i rutine der, kan du trappe ned til helgene. Da vil du annenhver dag trene og lage mat, og annenhver dag gjøre andre aktiviteter som lange gåturer, svømming, bowling, meditasjon, prosjekter, maling eller no, og husrengjøring. Søndag er absolutt en hviledag du tilbringer kræsja foran tv, dvd eller playstation. Du kan sove lenge denne dagen.

Med rett motivasjon klarer du denne fremgangsmåten over et par-tre måneder, og etter det regnes du som CLEAN (unntatt helgrøykinga som du gjør istedet for alkohol). Og siden du klarte det kunststykke å komme deg bort fra makka'n, tror jeg du gjennomfører en nedtrapping på cannabis også! Og så lenger det ikke skaper bry, blir trøbbel eller på noe annet vis en belastning i hverdagen, kan du vel fortsette så lenge du gidder med det konsumet der?

Akkurat så jeg nesten sitter på følelsen av at det er litt sunt egentlig..
Jeg ser at det er nevnt her, men føler for å si det allikevel. Rus og barn hører ikke sammen. Det er ett fett om man snakker om alkohol eller heroin. Ok at du røyker på kveldstid etter at barnet har lagt seg, men jeg råder deg til å instille hjernen din på at du til slutt skal slutte med alt. På den andre siden ser jeg også poenget med at slik du driver på nå er det minste av to onder.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Jeg ser at det er nevnt her, men føler for å si det allikevel. Rus og barn hører ikke sammen. Det er ett fett om man snakker om alkohol eller heroin. Ok at du røyker på kveldstid etter at barnet har lagt seg, men jeg råder deg til å instille hjernen din på at du til slutt skal slutte med alt. På den andre siden ser jeg også poenget med at slik du driver på nå er det minste av to onder.
Vis hele sitatet...
Så du mener man skal slutte å drikke alkohol når man får barn og?
syntes det var veldi teit, skal ikke de som har vert uheldige og havnet på skråplanet få en mulighet til og oppdra egne barn? ikke all rus er skadelig for barn så lenge det bruker hode vett og forsiktighet,men selvsagt mye begrensninger. unger betyr mye for en forelder, famili kan hjelpe foreldre til forbering. bekymrings meldinger funker ofte dersom saken solid og du mener det skader ungen, men frata barn er umoralsk uten godt grunnlag og undersøking mener da jeg
Sist endret av MissJosse; 27. april 2009 kl. 03:38.