Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1307
Jeg er på utkikk etter noe bra jazz musikk. Hører vanligvis på metal, ol. men det er digg med litt variasjon.
Er det noen som har noe bra å annbefale?

På forhånd takk!
Pat Metheny og "The way up"-albumet er å anbefale. Om du liker storband-jazz, er "Take the 'A' train" ,ed Duke Ellington et bra valg - forutsatt at du finner et bra opptak.
Esperanza Spaldings første album. Pure gold.
Thelonious Monk for litt god piano Jazz og Arne Domnerus for herlig saxofon
Hmm.. akkurat som i metal finnes det jo et drøss av sjangre under paraplyen jazz, om du kunne vært litt mer spesifikk på hva slags type jazz du var på utkikk etter hadde det kanskje vært letter å komme med noen anbefalinger!

Vil du ha trad. jazz mer moderne jazz, swing, grooveorientert jazz, frijazz etc. etc. Evt. hvis du nevner noen referanser så hadde det også vært lettere å komme med anbefalinger!
Da jeg begynte å komme mer inn i jazz fant jeg en torrent som het Draugei's Prog-Jazz-Fusion Selection. Der er det mye bra.
Noen band og musikere jeg fikk derifra som jeg aldri kommer til å legge fra meg er Mahavishnu Orchestra, Kebnekajse og Dave Holland Quartet. Der finner du også ting du sikkert har hørt om og som i hvert fall jeg aldri går lei: Miles Davis, John Coltrane og Jaga Jazzist blant andre.

Ellers så er Jamie Cullum populær, men det blir kanskje litt for poppa.

Mange av de store navnene som Miles Davis og John Coltrane har gitt ut helt sykt mange plater. Da er samleplatene bra entry level-materiale. Særlig med Miles som har vært innom så mange vidt forskjellige sjangre.
Sist endret av patches; 6. mai 2009 kl. 07:50.
Sjekk ut hele Blue Note-katalogen. Soulful jazz, ikke noe kjedelig post-moderne runkeskalajazz.
snki's Avatar
Trådstarter
47 4
Sitat av Fonzey Vis innlegg
Hmm.. akkurat som i metal finnes det jo et drøss av sjangre under paraplyen jazz, om du kunne vært litt mer spesifikk på hva slags type jazz du var på utkikk etter hadde det kanskje vært letter å komme med noen anbefalinger!

Vil du ha trad. jazz mer moderne jazz, swing, grooveorientert jazz, frijazz etc. etc. Evt. hvis du nevner noen referanser så hadde det også vært lettere å komme med anbefalinger!
Vis hele sitatet...
Jeg er så og si helt ny under jazz paraplyen, så jeg må nesten teste ut litt forskjellig, og se hva jeg liker best Men hvis du sier dine favoritter, så kan jeg se om jeg liker det

Takk for alle svar!
Marcus Miller spiller vel jazz? Jeg synes han har mye bra. Såvidt jeg har fått med meg er dette jazz fusion.
snki's Avatar
Trådstarter
47 4
Sitat av Fellwarden Vis innlegg
Marcus Miller spiller vel jazz? Jeg synes han har mye bra. Såvidt jeg har fått med meg er dette jazz fusion.
Vis hele sitatet...
Finner ikke han på spotify
Sjekk ut Radka Toneff. Hun var en norsk Jazzsangerinne med fantastisk stemme. Du finner henne på spotify
Her har du en EKSTREMT stor jazz og klassiskliste, dritmye gullsanger der. Elsker å høre på den når jeg skal slappe av!

http://open.spotify.com/user/jwnz/pl...hSNKhrzbDUMhB9
JAZZ er jo så utrolig mye forskjellig da..
litt mettal hue selv, personlig liker jeg best Louis Armstrong type jazz