Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 1711
Jeg tenkte og bestille noe på oppkrav fra komplett. Hvordan er reglene i norge om bestillning av varer på nett uten foresatte? Er det noen aldersgrenser eller noen begrensninger for mindreårige? Jeg er 15, vist det er til hjelp.

-Vegard
Eg har bestilt på nett i årevis, og no er eg 17 år.
Aldri hatt nokon problemar som omhandler alder.
Neida, skal nok gå bra. Bare husk å ordne det slik at du bestiller i ditt eget navn.
kengro's Avatar
Trådstarter
Ok, Takk for svar!
Hvis du har Visa Electron med nettbank kan du forhåndsbetale og, så slipper du oppkravsgebyret.
Sitat av vegardvg1 Vis innlegg
Jeg tenkte og bestille noe på oppkrav fra komplett. Hvordan er reglene i norge om bestillning av varer på nett uten foresatte? Er det noen aldersgrenser eller noen begrensninger for mindreårige? Jeg er 15, vist det er til hjelp.

-Vegard
Vis hele sitatet...
Les betingelsene fra Komplett. Der står det ganske greit at du kan bestille selv om du ikke er 18 år (oppkrav eller ved levering).

Problemene oppstår hvis du bestiller noe på oppkrav, som du ikke henter. Da blir du ilagt et gebyr. Betaler du ikke dette, går det til inkasso. Men du kan ikke sette deg i gjeld så lenge du er under 18. Og da begynner diskusjonen...
Er vel fra 15 år det er lovlig å bestille og bestemme over sine egne penger, så fremt at foreldrene ikke tar fra deg den retten hvis du bruker pengene dine på rusmidler og andre ting som kan skade deg.
Er aldri noe problem uansett å bestille ifra nett når man er under 18.
Bestilt ifra Komplett siden jeg var 12-13 år..
Sitat av jeppfi Vis innlegg
Er vel fra 15 år det er lovlig å bestille og bestemme over sine egne penger, ...
Vis hele sitatet...
Interessant. Har du en kilde på dette?

Hvis et barns formue er over en viss sum, så får ikke engang foreldrene lov til å bestemme over disse pengene. Da kommer overformynderiet inn og beslaglegger pengene til barna er 18.
§ 33.
En mindreårig rår selv over midler som han har tjent ved egen virksomhet efter det fylte 15de år, eller som vergen eller nogen annen har latt ham få til egen rådighet.
Vergen kan ta fra ham rådigheten dersom hensynet til den mindreåriges tarv krever det. Er den mindreårige over 15 år og sørger for seg selv, trengs samtykke fra overformynderiet.
Vis hele sitatet...
Der har du kilden
Sitat av jeppfi Vis innlegg
Der har du kilden
Vis hele sitatet...
Nei. Da må du lese vergemålsloven en gang til.

Hovedregelen er vergemålsloven §2: Den som er umyndig, kan ikke selv råde over sine midler eller binde sig ved rettshandel, medmindre annet særlig er bestemt.

Paragrafen du henviser til, gir en dispensasjon fra §2 ved at den mindreårige fra 15 års alder normalt får disponere pengene vedkommende har tjent på arbeid (f.eks. ved å gå med avisen) - eller andre penger som har blitt stilt til rådighet.

Du har rett i din påstand om at man kan bestemme over deler av pengene sine. Men dette gir ingen blankofullmakt til å bestemme over sine egne penger, og langt fra å inngå en rettslige avtaler (herunder stifte gjeld, eller inngå økonomisk bindende avtaler).

Så det var "Er vel fra 15 år det er lovlig å bestille..."-delen av påstanden din, jeg lurte på om du hadde kilde på?
Hvorfor skal du ha kilder på alt? Husker ikke hvor jeg har lest det, og gidder ikke å sjekke opp det. Mente penger man har tjent eller fått som du kan bestemme hva de skal brukes på.
Sitat av jeppfi Vis innlegg
Hvorfor skal du ha kilder på alt?
Vis hele sitatet...
Har du kilde på den påstanden?

Grunnen til at man ønsker kilder er at man gjerne ønsker å lese mer om noe man aldri har hørt om før.

Det er utrolig mange misforståelser ute og går blandt folk. Når dette blir gjenfortalt tilstrekkelig mange ganger, med stadig synkende presisjonsnivå, kan resultatet av historien bli noe helt annet enn utgangspunktet.

Som i ditt tilfelle, hvor du i beste fall var litt upresis i påstanden din. Da er det fint å spørre hvor du har det fra.

Nå vet jeg hva du mente, og hvor du hadde det fra. Og så vet jeg hva som er fakta.
Ingen problem hvis du har foreldrene dine med på din side, du trenger ikke det engang. Du setter bare opp brukern på din far eller mor, bestiller på postoppkrav med betaling på postkontoret. Det kunne selv et spedbarn gjøre, hvis den er istand til det
kengro's Avatar
Trådstarter
Nå har det seg slik at jeg har ingen skriver tilgjengelig, jeg glemte igjenn mobil laddern på svalbard. Hva skal jeg gjøre for og hente pakken?
Ta med legitimasjon, si at du har en pakke.

Med legitimasjon mener jeg noe som viser at du er den du sier du er. Bankkort?
Sist endret av VLK; 8. juli 2009 kl. 15:19.
kengro's Avatar
Trådstarter
Ok, Fikk også en mail med noe kollinr og noe annet, kan jeg vise de? Ja jeg har bankkort så da får jeg vell prøve og se hvordan det går
Ta med informasjonen i mailen :P
Kollinummeret altså
Sist endret av VLK; 8. juli 2009 kl. 15:25.
kengro's Avatar
Trådstarter
Ok, For jeg har alltid sedd en kort kode på sms som man viser for og få pakken
Det er det som er kollinummeret.
Må rette opp i noe her:

For å kunne hente en pakke ut, er det eneste du trenger kollinr.
I enkelte tilfeller må du ha med ID også (oftest pakker som leveres ut, uten oppkrav). Det vil også avhenge litt av hvem som er på jobb. Enkelte krever det oftere enn andre.

Nå for tiden, vil man ofte få tilbud om varsel på SMS, og da vil man få en 4-6 sifret hentekode på sms, som man oppgir.
Men normalt så bruker man en 11-12 sifret kollinr. Da det er fint få selskaper som tilbyr hentekode på sms per dags dato.
Sitat av kakeflekk Vis innlegg
Hvis du har Visa Electron med nettbank kan du forhåndsbetale og, så slipper du oppkravsgebyret.
Vis hele sitatet...
Nei, det er det som er greia med Visa Electron at du ikke kan handle over nett.

Visa Electron har ikke kort nr. og slikt som vanelig Visa har
Sitat av PolkagrisLaila Vis innlegg
Nei, det er det som er greia med Visa Electron at du ikke kan handle over nett.

Visa Electron har ikke kort nr. og slikt som vanelig Visa har
Vis hele sitatet...
Du kan jo overføre via nattbank?
Har man tilgang til nettbank via VE, så fungerer VE yppelig til å handle via nett med.
Uansett, så fungerer oppkrav like grett.

Også mulig å få kortnr på VE
Tror ikke man kan bruke nettbank-metoden på komplett, som det var snakk om her?