Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3037
Jeg sitter å er mektig irritert. Gitaren min av typen Epi Studio er ustemt på H strengen fra bånd (ca) 9 og oppover.
Hva i alle dager kan dette skyldes?

Gjelder forresten samtlige av de 3 lyseste strengene.
Sist endret av Pelle55; 5. juni 2008 kl. 23:11.
Strengen er dårlig intonert!
Trådstarter
utdyp babe
Nettop bytta strenger? Hvis ja:

Få gitaren stemt i alle bånd hele gitarhalsen opp, må du intonere hverenkelt streng - dvs. justere lengden på strengen. Skjer ofte med nye strenger som blir strukket. Gitaren kan "stemme" seg selv feil et par ganger, men så slutter de å strekke seg...

Hvis ikke er det kanskje noe galt med gitar-halsen...
Sist endret av Butchern; 5. juni 2008 kl. 23:15.
Trådstarter
Ja, jeg har egentlig ganske gamle og fæle strenger nå. de har litt rust og sånn fordi jeg har røket flere i det siste grunnet mæd skills.

kan det ha noe med den "broen" ved pickupsa å gjøre? der er det flere ting å stille på.
eller kan det være rustet?
gitaren er bare ett år gammel
Hvis det ikke er en veldig fersk streng som du sier, så er det nok ikke i festet noe ligger, i og med at den er stemt helt til bånd 9. Vil heller tro at det er strengen som fusker litt!

Men du har ikke problemet med dette på fler av strengene?
Få tak i en stemmer, plugg den i gitaren og slå på E-strengen. Stem E-strengen rett. Bruk deretter venstre pekefinger til å trykke ned E-strengen i 12. bånd. Trykk like hardt som du gjør når du spiller. Er E-strengen ustemt i 12. bånd, må du skru på skruene på gitarstolen.

Er 12. bånd "stemt" for høyt, skrur du fra gitar-halsen. Er 12. bånd "stemt" for lavt, gjør du det motsatte.


...eller sjekk ut linken jeg skrev ned
Sist endret av potetsaus; 5. juni 2008 kl. 23:24.
Trådstarter
Bøttsjer: Ja flere av strengene, jeg tror på det intonering greiene. jeg skjønner prinsippet.

Potetsaus: Kindergarden all over again, det var fint og elementert. takker. jeg har stemmer, skal se hvajeg får til
Gamle strenger blir ofte ustemte, og får dessuten dårlig tone med tiden, noe som i seg selv er god nok grunn til å bytte strenger.

Så gjør det. Kjøp en pakke strenger og erstatt samtlige gamle med nye. Bruk så tuneren/gehør/tunemybass og stem gitaren. Bruk så dine über skills til å spille villt og hjernedødt på alle strengene. Bruk gjerne mye bending. Så stemmer du gitaren på nytt, siden den nå er ustemt igjen. Voila! Du har en stemt gitar.
Sist endret av Deth; 6. juni 2008 kl. 11:32.
Et annet godt triks når du setter på strengene, er å dra i dem et par ganger etterhvert som du strammer strengen. Strengene vil fortere "sette" seg da, enn om du bare spiller og tar tiden til hjelp.