Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 2016
En lærer på skolen min fortalte at meg at jeg ikke burde ha mobilen liggende i lommen, grunnet telefonens signaler vil "stråle"? gjennom testiklene som kan føre til dårlig sædkvalitet, som igjen kan føre til misdannede barn. Som de fleske ønsker jeg å opprettholde mine små..
Er det noe sant i dette?


Dette var forresten ingen april-spøk, da jeg ble fortalt dette lenge før jul 2007.
Sist endret av fiNk; 2. april 2008 kl. 21:28.
Hehe, det stemmer ikke veldig bra nei.
Forskere mener det påvirker så lite at det ikke har noen betydning.
Lurer du på om faren din brukte mobilen for mye?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Ja dette kan skje over lengere eksponering, men strålingsnivået på dagens telefoner sammenlignet med for ti år siden er ca en minskning på 95%.
Ja, det er sant ^^ men som sagt... det finnes jo ting som er farlige, mne blir brukt pga. lav risikofaktor...


F.eks Kebab... man utvikler hjerte og karinfekjsoner ^^ xD Skal du holde deg unna kebab da?! :O
fiNk's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kugie
Forskere mener det påvirker så lite at det ikke har noen betydning.
Lurer du på om faren din brukte mobilen for mye?
Vis hele sitatet...
Faren min er 58 år gammel, og han fikk mobil etter at jeg ble født.. jeg er 16..

Jeg har også sett et eksempel på dette for noen år siden, med en båt med stor antenne på. Manskapet hadde fått damebesøk, og noen av damene hadde født misdannede barn, pga så mye "stråling"? fra den antennen. Noen som vet hva jeg prater om?
Dette går nok bra, gutten min. Læreren din tullet sannsynligvis med deg
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er omdiskutert. Mobiltelefoner kan ha svært høg sende-effekt - opp til 2W, og det er ikkje utenkelig at det kan påvirke ting i kroppen. Det er ingen klare studier som påviser sammenheng i eine eller andre retninga.

Derfor er jo det enklaste å vere føre var - anta at det til en viss grad er skadelig, og ha den i t.d jakkelomme, eller mobilholder i beltet. Da reduserer du risikoen drastisk, ettersom stråling avtar med kvadratet av avstanden... Det koster deg ingenting.
fiNk's Avatar
Trådstarter
Sitat av potetsaus
Dette går nok bra, gutten min. Læreren din tullet sannsynligvis med deg
Vis hele sitatet...
Nei. Jeg er faktisk 100% sikker på at han IKKE tullet. Han legger faktisk mobilen i sekken sin.

Men takk for svar. Da kan jeg ha med meg mobil uten å bekymre meg
Sist endret av fiNk; 2. april 2008 kl. 21:51.
Selvfølgelig kan det skje. Det er jo stråling og varmeutvikling. Dette gjelder også når du holder mobilen inn mot øret, men det er som sagt små mengder og gjelder som regelt fjortis jenter som sitter med mobilen 24/7...
fiNk's Avatar
Trådstarter
Sitat av Lulz
gjelder som regelt fjortis jenter som sitter med mobilen 24/7...
Vis hele sitatet...

HAHA! jeg sender max en melding om dagen. lol.. +- en samtale til kontofon..
Det er nok sant det lærern din sier. Er faktisk en i klassa mi som går rundt med en sånn "sokk" med mobilen i som henger utapå buksa for å forhindre akkurat det der. Jo, lenger unna du har mobilen, jo bedre.

Men jeg ville ikke tatt det så alvorlig, tror nok ikke det er så veldig farlig som mange sikkert skal ha det til.
Syns man skal være veldig skeptisk til stråling og sånt. All fornuft (min ihvertfall) tilsier at det ikke er noe særlig å utsette seg for stråling døgnet rundt. Jeg er av de som legger mobilen i sekken istedenfor i lomma. Siden mobiltelefoner er et relativt nytt fenomen, kan ingen vite hva eksponering over lang tid kan gjøre med deg. Alt forskerne sier er at de ikke har "påvist" noen fare, dette betyr ikke nødvendigvis at det er ufarlig.
alle har vel kjent at øret er varmt etter at dere har snakket i telefonen en halvtime? microbølger heter det. du vet hva som skjer i en microbølgeovn? jo, du steiker ting. nå er jo dette selvsagt to vidt forskjellige ting, men dere ser tegninga?
bruker mye "kargo" pants (noe som heiter det?) og har då mobilen nede på kneet omtrent. Er litt skeptisk til den misdanna barn-delen, men skal ikkje se bortifrå at sæd-kvaliteten kan verta dårlegare ved form av dårlegare forplantnings-evne.

Men so kan da jo henda det vert store oppslag i avisa om 15 år om at eksponering over lang tid er svært farleg, ikkje veit eg. :/
Sist endret av kverulanten; 2. april 2008 kl. 22:21. Grunn: leif's makes the world go around!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kintii
alle har vel kjent at øret er varmt etter at dere har snakket i telefonen en halvtime? microbølger heter det. du vet hva som skjer i en microbølgeovn? jo, du steiker ting. nå er jo dette selvsagt to vidt forskjellige ting, men dere ser tegninga?
Vis hele sitatet...
Det har nok heilt andre grunner enn stråling. Prøv f.eks å holde en skumgummibit mot øret i fen halvtime. I tillegg blir transistorer i telefonen varme pga. resistans, noko som bidrar.

Max-effekten på senderen i en mobil er 2W. Ikkje halvparten av dette treff vev i kroppen din, så effekten avgitt i vev er nok langt langt langt under 1W. Det er enkelt og greit så lite at blodsirkulasjonen åleine kan transportere det vekk uten problemer...
Today's lesson boys!(and girls) NEVER, talk in 750 mobile-phones at once!
Tror ikke misdannede barn er veldig sansynlig. Sed blir produsert (og dør?) hele tiden, så i såfall måtte mobilen "mutert" sedprodusentene (correct me if i'm wrong). Er forøvrig noen forskningsrapporter som har antydet at oppbevaring av mobiltelefon i lomma øker sjansen for prostata-kreft.
En kompis i militæret var totalt overbevist på om han hadde mobilen i lomma ble ballene hans grillet.
Han var helt hypernazi med hvor langt unna mobilen skulle ligge unna han når han sov osv. Det beste var når vi feks skulle ut på byen å han måtte ha mobilen med seg, da pakket han mobilen inn i alufolie å la den i sokken.
Ironien bak det hele var at han var i samband, å satt majoriteten av tjenesten sin som radaropperatør å sånt - det stråler jo IKKE.
Det var en debatt på TV 2 om akkurat dette med stråling og innvirkning på mennesker for ikke så veldig lenge siden. På den ene siden satt Statens Strålevern, og på den andre siden satt personer som mente at de på en eller annen måte var allergisk mot stråling fra mobiler, trådløse nettverk og andre slike ting.

Representanten fra Statens Strålevern gjentok gang på gang at det per i dag ikke foreligger noen undersøkelser som med sikkerhet kan si at kroppen på noe vis påvirkes av denne type stråling. Den andre siden hadde vistnok en del forskningsrapporter som skulle bevise det motsatte, men da de la disse fram viste det seg at de overhodet ikke holdt mål. Dette var rapporter fra undersøkelser hvor man ikke hadde tatt hensyn til regler man tar som en selvfølge når man skal forske på noe, og rapportene fulgte heller ikke noen av de vanlige oppsettene.

Problemet med stråling fra mobiler er at det ikke har vært forsket lenge nok på det til at man kan si noe om de langvarige virkningene. De rapportene som eksisterer per i dag har ikke grunnlag for å si noe om langtidseffektene av denne daglige utsettelsen for stråling. De mer seriøse konkluderer i følge Statens Strålevern dog med at stråling fra mobiltelefoner og trådløse nettverk ikke skal ha noen negativ effekt på oss.
Sist endret av Glykose; 2. april 2008 kl. 23:56.
jeg tror mobiltelefoner er ganske farlig egentlig, men det tar vel noen år før det kommer ut i media, som med røyk, du blir jo helt grilla i huet av å snakke lenge.

men dette er bare noe jeg tror da, har ingen argumenter eller beviser , så ikke slakt meg=)
Sitat av shinobi
jeg tror mobiltelefoner er ganske farlig egentlig, men det tar vel noen år før det kommer ut i media, som med røyk, du blir jo helt grilla i huet av å snakke lenge.

men dette er bare noe jeg tror da, har ingen argumenter eller beviser , så ikke slakt meg=)
Vis hele sitatet...
Tror bare det er fordi batteriet blir mye varmere fordi man snakker i mobilen da dette krever mye mer strøm, og ikke nødvendigvis grunnet stråling.
men jeg får jævlig vondt i huet også, og det føles seriøst ikke bra ut, har også funnet ut at det varierer fra tlf til tlf, eldre tlf er oftest verre. Men det kan være batteriet, som du sier.
Sist endret av shinobi; 3. april 2008 kl. 08:39.
Sitat av shinobi
men jeg får jævlig vondt i huet også, og det føles seriøst ikke bra ut, har også funnet ut at det varierer fra tlf til tlf, eldre tlf er oftest verre. Men det kan være batteriet, som du sier.
Vis hele sitatet...
Det renger nødvendigvis ikke å bety noe, siden batteriene før var også dårligere. Men er selvfølgelig godt mulig du har rett.

Her er litt informasjon om Stråling fra mobilen fra Puls

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.1314056
Det hadde jo fks vært typsisk at mobilbransjen, som tjener en haug med cash , betaler forskere for å spre feilinformasjon eller holder tilbake informasjon om det, men det er jo bare spekulasjoner fra min side=) liker å konspirere litt og kjenner jeg mennesker rett skulle det faen meg ikke forundre meg, men kan jo også hende at forskningen ikke har kommet så lang , siden mobiltelefoner er relativt nytt.
Sist endret av shinobi; 3. april 2008 kl. 09:38.
Sitat av shinobi
Det hadde jo fks vært typsisk at mobilbransjen, som tjener en haug med cash , betaler forskere for å spre feilinformasjon eller holder tilbake informasjon om det, men det er jo bare spekulasjoner fra min side=) liker å konspirere litt og kjenner jeg mennesker rett skulle det faen meg ikke forundre meg, men kan jo også hende at forskningen ikke har kommet så lang , siden mobiltelefoner er relativt nytt.
Vis hele sitatet...
selvfølgelig, var det samme med sigaretter før.
Jeg kan hvertfall bekrefte at mitt barn ble velskapt og friskt.

Og jeg har hatt mobilen i lomma 5 cm fra penis og pung i over 10 år
Selv om det ble vellskapt og friskt , kan det jo hende at det ikke gjelder alle, kanskje du har ekstra bra sæd kvalitet=)
Det er ikke no vitenskaplig bevis på dette etter hva jeg lest, men det går mye rykter om det........
Noen mener at man kan bli steril, noen mener det ikke påvirker i det hele tatt.
http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=513898

Men så er spørsmålet, hadde han fått hjernekreft uansett?
Sitat av shinobi
Selv om det ble vellskapt og friskt , kan det jo hende at det ikke gjelder alle, kanskje du har ekstra bra sæd kvalitet=)
Vis hele sitatet...
Dama gikk på p-pilla.. og ble alikevel gravid.
Så jeg mistenker at jeg har supersperm
Jeg kjenner folk som sier at å ha laptopen på fanget er farlig? Er det fakta eller fleip?
Sitat av junkpal
Jeg kjenner folk som sier at å ha laptopen på fanget er farlig? Er det fakta eller fleip?
Vis hele sitatet...
Tror det er noe i det.

Det kommer rett og slett av det at laptoppen utgir mye varme, og testiklene skal holdes kaldere enn resten av kroppen (Derfor de ikke er inni kroppen men på utsiden) så ved å bli utsatt for mye varme over for lang tid kan dette gjøre en steril.
Sitat av junkpal
Jeg kjenner folk som sier at å ha laptopen på fanget er farlig? Er det fakta eller fleip?
Vis hele sitatet...
Du blir nok neppe steril, men dataen blir veldig varm over lengre tid. hehe
Men så klart "Alt med måte"
Sist endret av UnKnowN_300; 3. april 2008 kl. 10:23.
Problemet er alt vi ikke vet. Derfor er det anbefalt å eksponere seg så lite som mulig fra stråling, men jeg tror ikke at det er den største faren vi lever i hverdagen. Plasser deg godt forran en av radarene på din lokale flyplass - ja da snakker vi fremtidige problemer!

At en laptop kan være skadelig er bevist, det er varmestråling og en helt annen form for stråling enn det mobiltelefoner o.l. gir ut.
Nidhogg: Skulle gjerne hatt noe form for "bevis" som bekrefter det du sier, ellers er det verdt like mye som en bøtte dritt aka nada.

Deezire: Kan du linke til der det står at det er bevist? En side eller noe? eller var det noe du så på TV?
Sitat av junkpal
Nidhogg: Skulle gjerne hatt noe form for "bevis" som bekrefter det du sier, ellers er det verdt like mye som en bøtte dritt aka nada.

Deezire: Kan du linke til der det står at det er bevist? En side eller noe? eller var det noe du så på TV?
Vis hele sitatet...
Har sett om det der på tv jeg også, det er derfor testiklene henger i en hudsekk som er "justerbar". Om du tar et varmt bad, å sjekker ut ballene dine så er ballesekken laus, stor og "utvidet". Det er for å frigjøre ballene fra varmen til kroppen.
Men om du går ute å fryser noe jævli så trekker pungsekken seg helt sammens, slik at ballene nyter godt av varmen til kroppen.

Grunnen til at pungen fungerer dårlig når den ikke får kvittet seg med varmen er at celledelingen i testiklene (kjønnscelledeling) er ikke like effektiv under varme forhold. Det er nettop denne kjønnscelledelingen som lager sædceller.

Dårlig celledeling i forbindelse med varme gjelder forsåvidt bare i testiklene såvidt jeg vet, kroppen din får ikke en generell dårligere celledeling under varme forhold. Men testiklene har en form for celledeling som ikke finnes i resten av kroppen.

Er jo bare å spørre taxisjåføren neste gang han kjører deg hjem om det er mange av kollegaene hans som er steril, de sitter jo å kjører 8-18 timer i døgnet med setevarmen på max, dette i en kombinasjon med stramme levis 501, så får ikke pungen strukket på seg for å temperere seg er ikke bra for sædkvalitet.

Det var igrunn det jeg kan om baller, ganske imponerende skue må jeg si.
Har ikke kilder på dette.
Sist endret av UngarEffect; 3. april 2008 kl. 10:52. Grunn: leifs
Sitat av junkpal
Deezire: Kan du linke til der det står at det er bevist? En side eller noe? eller var det noe du så på TV?
Vis hele sitatet...
Det er bare å titte litt på den biologiske oppsetningen til kroppen. Hvis sæd blir overopphetet over lengre tid fører det til skader. Jeg har også et rødt merke på låret som følge av en veldig varm (Asus, grrr.) laptop. Har også sett bilder av folk som har fått åpne sår av varme laptopper (macbook, hirr.), så at det har effekt på kroppen er ikke til å stikke under stolen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av junkpal
Deezire: Kan du linke til der det står at det er bevist? En side eller noe? eller var det noe du så på TV?
Vis hele sitatet...
Det er rimelig mange studier som viser klar sammenheng mellom temperatureksponering over tid og sædkvalitet. Sperm count temperature i google burde gi en del.
Menn blir midlertidig sterile om de sitter med pungen i varmt vann ca.30minutter til dagen.
Tror det var 45c. vannet skulle være.

Derfor er pungen på utsiden av kroppen XD
Du får dårligere sæd av å dusje i for varmt vann også :P
BTW, læreren vår sa det samme om mobil bare han kallte det spennende barn elns
Sitat av fiNk
Faren min er 58 år gammel, og han fikk mobil etter at jeg ble født.. jeg er 16..

Jeg har også sett et eksempel på dette for noen år siden, med en båt med stor antenne på. Manskapet hadde fått damebesøk, og noen av damene hadde født misdannede barn, pga så mye "stråling"? fra den antennen. Noen som vet hva jeg prater om?
Vis hele sitatet...

Du tenker antagelig på mtb Kvikk (fant jeg ut etter en liten googlings )

NRK nyhetene sier dette og en datoløs side fra ntnu sier noe annet

Selv er jeg nå litt forsiktig med mobil, selv om jeg ikke har kvittet meg med den Snakket mer i den for noen år siden, og kan bekrefte andres hodepine her. Om det er pga stråling vites ikke med sikkerhet.
Ellers enig med vidarlo her, å ha den i jakkelommen f.eks. øker avstand og minker raskt^2 stråling på arvelige steder, og er en billig forsikring!