Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 4148
Hei! Har i over et halvt år merket at synet mitt har blitt mye dårligere. Jeg har alltid brukt PC flerfoldige timer hver dag i mange år og har aldri hatt så dårlig syn som nå.

Først trodde jeg det var pga. cannabisbruk, men nå er jeg rimelig sikker på at det var LCD-skjermen min som jeg bruker hver dag. Jeg fant ut nettopp at jeg hadde på 100 i brightness - noe jeg ikke har tenkt over før nå - og jeg blir sliten i øynene etter å ha sett på skjermen over lengre tid. Har først nå skrudd ned skjermstyrken til halvparten av det det var. Dårlig syn kan selvfølgelig skyldes mange andre ting.

Jeg vet at freak ikke er helsepersonell eller øyeleger men jeg lurte på om noen har følt det samme og om det er skjermen? Kan det også være cannabisbruk, selv om jeg tviler sterkt (har røkt et halvt år før jeg merket noe til synet)? Er dette noe permanent eller kan det gå bedre hvis jeg unngår å bruke skjermen noe over lang tid?
På hvilken måte merker du at du har dårligere syn?
Trådstarter
17 3
Jeg ser for eksempel ikke hva læreren skriver på tavla, hvis jeg sitter i midten eller helt bakerst i klasserommet har jeg problemer med å se hva det står på powerpointen.
Venner ser f.eks skilt eller andre ting som jeg ikke ser hva det står på.
Ansikter blir jævla blurry i gymsalen, noe det ikke ble før... noen ganger klarer jeg ikke identifisere noen jeg kjenner hvis de bare er 30-40m unna.
Sist endret av Tyyler; 3. januar 2012 kl. 03:09.
Last ned F.lux les mer om det her http://stereopsis.com/flux/

Ikke at du får tilbake synet ditt med den, men det er en bra ting og ha på pc`en
Sist endret av Yoshii; 3. januar 2012 kl. 03:09.
Trådstarter
17 3
Jeg har sett den vært postet på freak før, men som jeg skrev i førsteposten så har jeg skrudd ned styrken betraktelig... både på iPhone og skjermen jeg bruker.
Ok, dra til øyelegen og ta test? noe jeg selv også burde snart, merker synet mitt også har begynt og skurre litt i det siste.
Er nok skjermen - som Yoshii sier dra til en lege å få det sjekket. Kan konstantere med at de ikke har noe med røykinga å gjøre.
Er ikke et ukjent fenomen at man får dårligere syn av å sitte mye foran en pc skjerm, TV og for den saks skyld.

Jeg kan bekrefte det selv.
Så det er ingen her som tenker på at dette har ingenting med verken skjermer eller bruk av cannabis?
Jeg for min del begynte å få dårlig syn når jeg var ca 7-8 og nå har jeg minus 5,5 på det ene øyet og 5 på det andre, det er kjipt men det er helt normalt å få dårlig syn.
Sitat av Tyyler Vis innlegg
Jeg ser for eksempel ikke hva læreren skriver på tavla, hvis jeg sitter i midten eller helt bakerst i klasserommet har jeg problemer med å se hva det står på powerpointen.
Venner ser f.eks skilt eller andre ting som jeg ikke ser hva det står på.
Ansikter blir jævla blurry i gymsalen, noe det ikke ble før... noen ganger klarer jeg ikke identifisere noen jeg kjenner hvis de bare er 30-40m unna.
Vis hele sitatet...
Samme problem selv, og tror det har noe med PC skjermen også.
Eller vertfall forverret problemet mitt.
Har fått meg briller nå though og har -1,5 eller noe i styrke.
Hvor gammel er du?

Synet forander jo seg hele livet ditt.
Sist endret av Rindal; 3. januar 2012 kl. 11:03.
Øyenlegen min sa at om man tilbringer mye tid foran en bok, skjerm eller andre ting man må fokusere på lenge med øynene, får man skjeve hornhinner.
Har akkurat det samme selv.
Klarer ikke å se hva som står på en tavle eller skjerm om jeg sitter lengre unna enn ca 1-2 meter.
Har problemer med å se tekst på en 42" tv om jeg sitter lengre unna enn 2 meter.

Har problemer med å lese skilt osv når jeg kjører.
Men skal til øyelegen i dag nå å ta en synstest og få briller mest sannsynlig.
Har selv det samme problemet, og har hatt det over lengre tid.

Jeg burde kanskje bestille time hos øyelege snart.
Det har ingenting med pc skjermen å gjøre. Annet enn at man kanskje blir ltit sliten i øynene. Det har med gener å gjøre. Jeg begynte og å få dårlig syn, men tok laseroperasjon å nå kan jeg se på avstand igjen
Jeg tipper -2.5 styrke.

Skulle tro det var meg som skrev den tråden, for jeg hadde helt likt problem :P
Gikk gjennom hele videregående jeg uten å se en dritt på tavla når jeg satt bak i rommet, så blurry fjes i gymsalen etc.

Kom deg til optiker å få deg linser, du trenger det.
Tok nettopp en synstest og hadde samme problemene som deg og jeg hadde nå -1 i styrke.
Prøvde -1 briller der og det var en annen følelse.
Du bør gå til optiker å ta synsprøve å sjekke synet ditt
Sitter du i lange strekk å fokuserer på noe som er tett nærme øynene enten det er en dataskjerm eller andre ting så kan det lett påvirke synet.
Viktig å se litt ut av vinduet en gang i blant for å fokusere på noe som er lenger vekke.
Kjøp deg Gunnar Optics?
Har ikke sånne selv, men vurderer det sterkt. En venn av meg sa at man ikke ble like "sliten" i øynene av å spille eller drive med noe annet i mange timer i strekk på PCen. Har også hørt flere andre si det samme.
Dårlige øyne suger. Har selv -3,5 på ett øyne og -3,25 på det andre.
Du burde gå til optiker og se hva du selv har, kanskje skaffe deg linser eller briller. Anbefaler linser veldig! På ungdomskolen orket jeg ikke gå med briller, så jeg måtte sitte i front av klassen til en hver time, og likevell så jeg ikke alt.

Har ikke hørt at cannabisbruk kan svekke øynene dine, men PCskjermen gjør det garantert. Det er det samme når du leser mye bøker.
Sist endret av PerPerPerPer; 3. januar 2012 kl. 15:12.
Hvor gammel er du?

Husker for ett par år siden endret synet mitt seg heftig, måtte bytte briller 2-3 ganger på ett år, kunne såvidt se noenting som ble skrevet på tavla når jeg var bakerst i klasserommet.
Sitat av alicante55 Vis innlegg
Kjøp deg Gunnar Optics?
Vis hele sitatet...
Da kan han vel like gjerne kjøpe sølvvann og himalayasalt.
Ikke bruk tiden din her. Kom deg til en optiker som tar en rask test. Mest sannsynlig er du noe nærsynt. Optikeren vil muligens ordne en time hos øyelegen. Er ingenting å vente på. Og se hvor mange øyeleger som har briller og ikke linser. Det burde kanskje være en tankevekker for de som anbefaler linser.
Sitat av Tyyler Vis innlegg
Hei! Har i over et halvt år merket at synet mitt har blitt mye dårligere. Jeg har alltid brukt PC flerfoldige timer hver dag i mange år og har aldri hatt så dårlig syn som nå.

Først trodde jeg det var pga. cannabisbruk, men nå er jeg rimelig sikker på at det var LCD-skjermen min som jeg bruker hver dag. Jeg fant ut nettopp at jeg hadde på 100 i brightness - noe jeg ikke har tenkt over før nå - og jeg blir sliten i øynene etter å ha sett på skjermen over lengre tid. Har først nå skrudd ned skjermstyrken til halvparten av det det var. Dårlig syn kan selvfølgelig skyldes mange andre ting.

Jeg vet at freak ikke er helsepersonell eller øyeleger men jeg lurte på om noen har følt det samme og om det er skjermen? Kan det også være cannabisbruk, selv om jeg tviler sterkt (har røkt et halvt år før jeg merket noe til synet)? Er dette noe permanent eller kan det gå bedre hvis jeg unngår å bruke skjermen noe over lang tid?
Vis hele sitatet...

For det første, vil jeg begynne med å råde deg til å få deg et liv! Så lurer jeg på hva du jobber med til daglig? Hvis du har en jobb da, for høres ikke sånn ut.

For det andre, lurer jeg på hvor mye cannabis du bruker hver dag? Grønt eller brunt?
Master debater
Dekilaz's Avatar
Sitat av Avatar Vis innlegg
Øyenlegen min sa at om man tilbringer mye tid foran en bok, skjerm eller andre ting man må fokusere på lenge med øynene, får man skjeve hornhinner.
Vis hele sitatet...
Enten så tar øyelegen din feil, eller (mer sannsynlig) så har du misforstått. Skjeve hornhinner er stort sett noe man har, ikke noe man får (unntaket er fysisk skade på øyet).

Det som trolig har blitt deg fortalt er at skjeve hornhinner ofte oppdages pga. problemer med å fokusere på bøker, skjermer etc.
Sist endret av Dekilaz; 3. januar 2012 kl. 17:14.
Har selv erfart å få ekstremt dårlig syn på veldig kort tid. Jeg gikk fra å bruke briller på ungdomsskolen og holde meg jevnt gjennom vgs med et halv greit syn. Nå derimot, 5-6 år med briller har nå ført meg til harde linser, noe min optiker på Drammen sykehus anbefalt på det sterkeste. Husker veldig godt at hun spurte om jeg hadde kjørt bil til timen den dagen, og jeg svarte ja. Da kom hun med at jeg scoret 70% på den synstesten med tilsvarende styrke på brillene jeg hadde den gangen, og om jeg hadde fått 10% under så hadde hun ringt fastlegen min om å frata lappen min for en periode til jeg hadde fått linsene som ble bestilt.

Og når det gjelder bruk av cannabis og dårlig syn, så er det bare å åpne øynene litt mer Det hender jeg sitter med de nye linsene fjern og tenker om de egentlig duger til noe i det hele tatt, men så er det bare jeg som sitter å slapper ekstra av i alt som heter muskler.

Men kom deg til en optiker å få sjekk det ut! Ikke kast bort tiden din med å gå gjennom fastlege for å få henvisning til en øyelege. Der er det uansett alt for lange ventetid, og øyeleger har mer viktigere ting enn å sjekke synet på folk, det har vi optikere til.

Dårlig syn får vi alle uansett, det er bare en luksus vi nyter oss av rett og slett som menneske.
Sist endret av Denzel; 3. januar 2012 kl. 17:26.
Trådstarter
17 3
Takk for mange svar. Jeg er 17 år gammel (@jonan88 går på VGS). Er nok over gjennomsnittet aktiv og driver med skikjøring annenhver dag gjennom vinteren og basistrening off-season. Røyker cannabis noen ganger i uken. Det som er rart når dere nevner gener er at de fleste i familien har veldig godt syn. Når jeg forklarte hvordan synet mitt hadde forverret seg spurte familiemedlemmer seg hvorfor, ettersom alle andre har noenlunde godt syn.

Det har stort sett gått greit å få dårligere syn. Men det føles helt jævlig å ikke klare å vite hvilken blond jente som går forbi når jeg kjenner dusinvis av dem... det er også kjipt når jeg og kompiser prater om noe på lang avstand, alle de andre ser hva det står mens skrifta er blurry og jeg må konsentrere meg skikkelig for å klare å tyde hva som står.

Jeg vil også nevne at når jeg lukker øynene så jeg såvidt ser noe så ser jeg utrolig nok litt bedre... rar metode jeg har utviklet når jeg skal prøve å lese noe på lang avstand.
Sist endret av Tyyler; 3. januar 2012 kl. 17:56.
Har vel - 1,50 på begge øynene mine. Startet med -1. Blir gradvis dårligere hele tiden, og jeg har fått beskjed om at skylda ligger på at jeg sitter ofte med pc'en i mørket.
Sitat av Tyyler Vis innlegg
Takk for mange svar. Jeg er 17 år gammel (@jonan88 går på VGS). Er nok over gjennomsnittet aktiv og driver med skikjøring annenhver dag gjennom vinteren og basistrening off-season. Røyker cannabis noen ganger i uken. Det som er rart når dere nevner gener er at de fleste i familien har veldig godt syn. Når jeg forklarte hvordan synet mitt hadde forverret seg spurte familiemedlemmer seg hvorfor, ettersom alle andre har noenlunde godt syn.

Det har stort sett gått greit å få dårligere syn. Men det føles helt jævlig å ikke klare å vite hvilken blond jente som går forbi når jeg kjenner dusinvis av dem... det er også kjipt når jeg og kompiser prater om noe på lang avstand, alle de andre ser hva det står mens skrifta er blurry og jeg må konsentrere meg skikkelig for å klare å tyde hva som står.

Jeg vil også nevne at når jeg lukker øynene så jeg såvidt ser noe så ser jeg utrolig nok litt bedre... rar metode jeg har utviklet når jeg skal prøve å lese noe på lang avstand.
Vis hele sitatet...
Hjelper godt å myse ja. En letter metode er å "dra" øynene oppover ved hjelp av hendene, så du får kineserøyne. Dette er mindre anstrengende enn mysing.

Slik som dette:
http://sciencephoto.com/image/433939...n_hand-SPL.jpg , men bare at man trar huden rundt øyet oppover.
Sitat av Tyyler Vis innlegg

Det har stort sett gått greit å få dårligere syn. Men det føles helt jævlig å ikke klare å vite hvilken blond jente som går forbi når jeg kjenner dusinvis av dem... det er også kjipt når jeg og kompiser prater om noe på lang avstand, alle de andre ser hva det står mens skrifta er blurry og jeg må konsentrere meg skikkelig for å klare å tyde hva som står.
Vis hele sitatet...
Velkommen til vår verden.
Vil du vite hva som er skikkelig kipt?

Når du sitter i klasserommet, forest og ikke ser noe, så du må sitte igjen litt lenger for å notere det som står eller spørre sidemann konstant om å lese han/hennes notater.
Når du er i London, ser opp på Big Ben og lurer på hva faen klokka er fordi ikke kan se viserene.
Å ikke kunne se hvilken buss som kommer før den faktisk står rett forran deg.

Det er sånne ting du må leve med. Skaff deg briller eller linser, kontrasten er helt utrolig.
Anbefaler selv linser, de kan være dritt noen dager og de kan være vanskelig å sette dem inn i starten, men etterhvert så lærer du deg det og du kan ikke merke at du har dem på hele dagen før du tar dem av om kvelden.
Trådstarter
17 3
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Velkommen til vår verden.
Vil du vite hva som er skikkelig kipt?

Når du sitter i klasserommet, forest og ikke ser noe, så du må sitte igjen litt lenger for å notere det som står eller spørre sidemann konstant om å lese han/hennes notater.
Når du er i London, ser opp på Big Ben og lurer på hva faen klokka er fordi ikke kan se viserene.
Å ikke kunne se hvilken buss som kommer før den faktisk står rett forran deg.

Det er sånne ting du må leve med. Skaff deg briller eller linser, kontrasten er helt utrolig.
Anbefaler selv linser, de kan være dritt noen dager og de kan være vanskelig å sette dem inn i starten, men etterhvert så lærer du deg det og du kan ikke merke at du har dem på hele dagen før du tar dem av om kvelden.
Vis hele sitatet...
Du har nok dessverre rett. Får vel begynne å spare til en laseroperasjon når jeg blir godt over 20, ettersom briller ikke passer inn i min livsstil (all mulig xsport osv) og linser var heller ikke noe særlig.
Så du vil gå med dårlig syn til du er over 20 pga at du ikke vil bruke briller eller linser?
Ta et godt valg å gå til optikeren og få tatt en test.
Skaff briller og bruk de når det er mest nødvendig.

Jeg skal bruke mine til lesing, jobb og bilkjøring og ikke noe annet når jeg er ute sammen med andre.
Ca i 20 års alderen så stabiliserer synet ditt seg og det skal ikke bli verre men stabilt på det du har som f. eks -1.5 i styrke.
Skal du ta laseroperasjon så værsågod, men ville anbefalt deg å ta synstest og skaffe briller først uansett.
Bare dumskap å gå med dårlig syn i mange år. (Ja, jeg syns jeg selv er en totalt idiot som har gått med dårlig syn i 9 år nå og nesten ikke sett en drit)
Trådstarter
17 3
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Så du vil gå med dårlig syn til du er over 20 pga at du ikke vil bruke briller eller linser?
Ta et godt valg å gå til optikeren og få tatt en test.
Skaff briller og bruk de når det er mest nødvendig.

Jeg skal bruke mine til lesing, jobb og bilkjøring og ikke noe annet når jeg er ute sammen med andre.
Ca i 20 års alderen så stabiliserer synet ditt seg og det skal ikke bli verre men stabilt på det du har som f. eks -1.5 i styrke.
Skal du ta laseroperasjon så værsågod, men ville anbefalt deg å ta synstest og skaffe briller først uansett.
Bare dumskap å gå med dårlig syn i mange år. (Ja, jeg syns jeg selv er en totalt idiot som har gått med dårlig syn i 9 år nå og nesten ikke sett en drit)
Vis hele sitatet...
Som jeg sier så har det gått generelt sett veldig greit, så å vente er ingen problem. Hadde jeg hatt vansker med å lære ting på skolen fordi jeg ikke så eller vanskeligheter for å se veien når jeg kjørte bil så hadde jeg nok tatt det rådet og skaffet meg briller.
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Ideen om at nærarbeid forårsaker nærsynthet stammer fra begynnelsen av 1900 tallet, og har vedvart fram til nå. Det finnes foreløpig ingen forsking som kan si at det er en klar sammenheng mellom nærarbeid over en lengre periode og nærsynthet. Antagelsen i nyere tid er at nærsynthet hovedsaklig er genetisk betinget, med muligheter for at miljøfaktorer kan ha en liten påvirkning.

Jeg fant ikke noe dokumentasjonen som indikerer på at cannabis påvirker synet i det lange løp. Under cannabis rus er det derimot mange faktorer som påvirker synet. Som lysfølsomhet på grunn av dilaterte pupiller, synsforvrengninger i visuell cortex, etc.

Beskrivelsen av ditt syn er et klassisk eksempel på et generelt dårlig syn som har utviklet seg gradvis over et halvt år eller mer. Ut fra beskrivelsene dine kan det virke som at du er nærsynt, det kan også hende at du har skjeve hornhinner. Å slutte med all form for nærarbeid vil dessverre ikke «reversere» synet ditt. Har du en visus som er dårligere enn 0,5 er det et lovfestet krav om at du skal bruke briller eller linser under bilkjøring. Du burde uansett ta en tur til optikeren for å finne ut hva styrken på øynene dine er, kanskje du til og med får en liten «aha» opplevelse når du får prøve en korreksjon som passer deg.

Har man et dårlig syn går man til en optiker. Skulle optikeren finne ut at det er noe annet galt med øynene dine enn refraksjonen har de muligheten til å henvise deg til en øyelege.