Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1072
Jeg har et spørmål litt på siden her.

Jeg er student med null arbeidserfaring innen it, og jeg lurer på hva som brukes mest av programmeringsspåk/scriptspråk i arbeidslivet. Hva bør jeg satse på av å spesialisere meg i? Jeg syntes drift/nettverk er morsomst av en eller annen grunn, og tenker at et scriptspråk er tingen å bli skikkelig flink i. Men er det noe som pleier foretrekkes der ute, eller burde jeg velge meg noe jeg syntes er gøy, bli flink i det og satse på at noen trenger akkurat det jeg er god til?

Er det noe som er avleggs? Jeg har hatt en del Bash og Perl i skolesammenheng, men får inntrykk av at det ikke brukes noe særlig? Er det noen vits å drille seg selv i dette egentlig?
Sikkerhetsklarert
perl skal man ikke undervurdere, bash(m$) derimot har sine begrensinger.

Om du vil jobbe med drift/nettverk så trenger du strengt tatt ikke mye programeringskunnskaper, men skal du jobbe som utvikler så er saken en annen.
Skal du drive med nettverk osv kan det være lurt å sertifisere deg.

Når det kommer til scriptspråk/programmering har jeg fått inntrykk av at både C#, Java PHP(web) osv stiller ganske likt. Tror det viktigste er å klare å utnytte det språket har å tilby, eventuelt kunne flere språk..
Sist endret av fredrikweb; 17. juli 2009 kl. 13:15.
Etter en del forskjellige bedriftspresentasjoner med bedrifter rundt om i Norge sitter jeg igjen med en følelse av at Java og C# er de språkene bedriftene spør mest etter. Dette kan være både fordi at de bruker språkene i utvikling og fordi at dersom man kan disse har man et greit grunnlag for å lære seg flere. Dersom jeg skulle ha startet fra scratch i dag, uten opplæring av noen andre, ville jeg nok ha satset på et av disse.
Sitat av Pjukern Vis innlegg
perl skal man ikke undervurdere, bash(m$) derimot har sine begrensinger.

Om du vil jobbe med drift/nettverk så trenger du strengt tatt ikke mye programeringskunnskaper, men skal du jobbe som utvikler så er saken en annen.
Vis hele sitatet...
Jeg må innrømme at jeg ikke helt vet. Skulle tro at det var ok å kunne lage små programmer som overvåker systemer ol. Da er jo scripting en grei ting å kunne?


Java skal læres, det er helt sikkert.

Sitat av fredrikweb Vis innlegg
Skal du drive med nettverk osv kan det være lurt å sertifisere deg.

Når det kommer til scriptspråk/programmering har jeg fått inntrykk av at både C#, Java PHP(web) osv stiller ganske likt. Tror det viktigste er å klare å utnytte det språket har å tilby, eventuelt kunne flere språk..
Vis hele sitatet...

Sertifisering? Holder det ikke med studiepoeng altså? Blir ikke sertifisering litt smør på flesk da?
Sist endret av bækkslæsj; 17. juli 2009 kl. 13:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av bækkslæsj Vis innlegg
Sertifisering? Holder det ikke med studiepoeng altså? Blir ikke sertifisering litt smør på flesk da?
Vis hele sitatet...
Antar han mener sertifisering innen et spesielt område, f.eks. Cisco.
Link: http://www.cisco.com/web/learning/le...aths_home.html
Ja jeg skjønte det, men jeg skjønner ikke poenget med det om jeg feks har ti studiepoeng og en grei karakteri faget.

Men skal ta en titt!
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Rett og slett fordi du kan komme og klaske sertifiseringen i bordet, og de som vet av sertifiseringen med en gang vet i hvor detaljert nivå du kan faget ditt. Dette kan du ikke gjøre med en karakter, gudene vet hva forskjellig man kan ha gjort for å oppnå karakteren. Dessuten vil trolig aldri et fag fra skolen gå i samme detaljer som en sertifisering.

Angående språk og kunnskaper; vel, det kommer litt ann på selve plassen du skal jobbe. Nå snakker jeg for min egen del. Jeg bruker mye ado.net (Går mye med T-SQL, procedures, views, etc) og .net-teknologi generelt. C# både for applikasjonsutvikling og for websider (asp.net). Går mye i webservices. XNA er også en ting det utvikles applikasjoner for å kunne presentere data på en kul måte. Disse teknologiene går stort sett under Windows.

For Linux serverne utvikler jeg stort sett C (ANSI C99), og bash når det måtte trengs. Threading og Sockets er kjente og kjære nøkkelord.
Sist endret av m0b; 17. juli 2009 kl. 17:24.
Om du syns drift/nettverk er mest interessant burde du jo heller konsentrere deg om å bli god på disse feltene fremfor å lære mye om programmeringsspråk. I den forbindelse er det en del scriptspråk som er fine å kunne en del om. F.eks perl,python og windows powershell (det nff-ere flest ser på som batch i win er ubrukelig, bruk powershell)
Finn det språket du liker best, det som brukes idag er ikke nødvendigvis det som brukes i morgen. For tiden mener jeg Python er slangen å satse på.
Sitat av moridin Vis innlegg
Om du syns drift/nettverk er mest interessant burde du jo heller konsentrere deg om å bli god på disse feltene fremfor å lære mye om programmeringsspråk. I den forbindelse er det en del scriptspråk som er fine å kunne en del om. F.eks perl,python og windows powershell (det nff-ere flest ser på som batch i win er ubrukelig, bruk powershell)
Vis hele sitatet...

Akkurat et svar som jeg ønsket. Burde redigert overskriften, for jeg mente scriptspråk.

Powershell har jeg såvidt vært borti, det virker veldig ok, men jeg bruker Windows generelt veldig lite. Får sette i gang å lære meg Python da tenker jeg, Satser på å bli stødig i Java, Perl og Python. Bør vel være grei ballast å ha.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Lær deg objektorientering. Lær det skikkelig. Språkmessig er det Java og/eller C# som er mest brukt og nok de greieste å lære seg objektorientering med. Når du kan et språk skikkelig er det ikke superstort problem å lære seg andre språk.