Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1072
Jeg har et spørmål litt på siden her.

Jeg er student med null arbeidserfaring innen it, og jeg lurer på hva som brukes mest av programmeringsspåk/scriptspråk i arbeidslivet. Hva bør jeg satse på av å spesialisere meg i? Jeg syntes drift/nettverk er morsomst av en eller annen grunn, og tenker at et scriptspråk er tingen å bli skikkelig flink i. Men er det noe som pleier foretrekkes der ute, eller burde jeg velge meg noe jeg syntes er gøy, bli flink i det og satse på at noen trenger akkurat det jeg er god til?

Er det noe som er avleggs? Jeg har hatt en del Bash og Perl i skolesammenheng, men får inntrykk av at det ikke brukes noe særlig? Er det noen vits å drille seg selv i dette egentlig?
Sikkerhetsklarert
perl skal man ikke undervurdere, bash(m$) derimot har sine begrensinger.

Om du vil jobbe med drift/nettverk så trenger du strengt tatt ikke mye programeringskunnskaper, men skal du jobbe som utvikler så er saken en annen.
Skal du drive med nettverk osv kan det være lurt å sertifisere deg.

Når det kommer til scriptspråk/programmering har jeg fått inntrykk av at både C#, Java PHP(web) osv stiller ganske likt. Tror det viktigste er å klare å utnytte det språket har å tilby, eventuelt kunne flere språk..
Sist endret av fredrikweb; 17. juli 2009 kl. 13:15.