Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2670
Hallo,
Lurer litt på lovligheten angående its learning og skolearena, men først og framst skolearena.
Slik jeg har forstått det er skolearena en plass lærere skal kunne legge inn annmerkning på elever, og karakterer.
I tillegg legger de jo ut mange opplysninger om eleven, blant annet bilde.
Vi har ikke godtatt på noen som helst måte at vi skal bli registrert på skolearena og har ikke gitt tillatelse til at de skal kunne legge bilder av oss ut på nettet.
Selvom dette er en lukket side så lurer jeg på om de har lov til dette?
De har jo ordnet en plattform for å ha all info på, hvor du kan se over fravær, anmerkninger og alt selv fra din pcn.

De gir ikke ut info til noen, bortsett fra skolepersjonell som har tilgang, som oftest bare rektor, avdelingsleder og fastlærerne dine-

Ikke hvem som helst har tilgang til det vet du.
Ang. bildet er jeg litt enig, men det er jo bare for at de skal kjenne deg igjen, er ikke lett for en lærer som underviser f-eks norsk i 4 klasser (A,B,C og D) og huske alle navnene på alle elevene.
Sist endret av Ondskap; 30. september 2009 kl. 16:10.
Joda, skjønner jo hvorfor de har laget det.
Men jeg bare lurte på lovligheten, ikke det at jeg kommer til å klage på de med det første men bare for å vite om det er lovlig eller ikke
Det er jo innenfor skolen, og bare en enklere løsning på et problem med å ha uttallige papirer med fravær osv.

Det hadde vert akkurat det samme vist det hadde blitt gjort på gammel måten, alle fastlærerne dine hadde hatt oversikt over anmerkningene dine, oppførsel, karakterer...

Det er bare for å vite hvor du står i forhold til din evne til å suge opp lærdom.


Alt de har gjort er å forenkle det, og at de opperer med anmerkninger og slikt på serveren.
Kan ikke tro annet enn at det er nermest 100% lovlig enn ulovlig.
Men hva med bildene?
Det er bare for at lærerne skal huske navnene på alle elevene, de publiseres ikke på noen måte.

De ligger i systemet og elev profilen din for at de skal huske navnet ditt når de ser deg.
Hva er galt i det?
Det er sikkert ingen dum tanke når man ser vekk i fra eventuelle lovbrudd. Når jeg gikk på skolen hadde vi dette her, uten bilder dog.

Jeg nektet å bruke skolearena og it's learning fordi de ikke tok i bruk funksjonene som kom meg til gode. Altså, de la inn anmerkninger, men ingen begrunnelse, oppgaver og lekser ble lagt inn, men fikk ingen tilbakemelding annet enn selve karakteren. Begrunnelsene for å innføre it's learning er jo fordi alt blir samlet ett sted, men mange skoler velger og vraker hvilke funksjoner som blir tatt i bruk.

It's learning sine sider er jo forferdelig uoversiktlig og. Er dette fortsatt praksis, eller har lærerene tatt i bruk alle funksjonene på sidene? Begynner å bli et par år siden jeg sist gikk på vgs.
Når jeg gikk i fjor, så bruke de en plattform som heter Fronter, ganske oversiktlig.

Anmerkningene med begrunnelse og alt.
f.eks
1 anm. 4. time 15.04.08 - Støy i timen, hører ikke etter.

http://com.fronter.info/
Har skjønt nøyaktig hvorfor de gjør det, men jeg lurer fortsatt på om de har lov til å ha bildene der.
Om DE har lov til å registrere oss som brukere på its learning uten vår tillatelse med:
E-postadresse, Fødselsdato, Mobiltelefon, Telefon, Adresse, Postnummer og Postadresse.
Dette kan vel brukes til å identifisere en person som det også er så mye snakk om når det gjelder IAM?
IAM og Its Learning er to helt forskjellige ting...

Hva er detr du ikke forstår?
Iam der kan hvem som helst hente ut info om deg, pedo, vodltektsmann osv...

Infoen om deg på its learning er for at lærerne skal kunne kontakte deg.

F.eks telefon nr. ditt kan brukes til å ringe å vekke deg om morgenen vist du ikke kommer på skoln.
Ja det skjer - men som regel på gjengangere.

E-post bruker de for å sende deg informasjon om ting som skjer på skolen osv. masse info.

Postnummer og Postadresse er åpenbart...
F.eks skole dataene som de leier ut, en plass må de jo sende regningen?
Og en plass må de ha infoen...

Sett at du ødelegger noe på skolen ellns, åsså er det en annen elev som spotter deg å tyster.
Han vet bare navnet ditt, og da kan de gå inni databasen og hente ut e-post, tlf. nr å det som ellers trengs for å kontakte deg...

OG som jeg har sakt utallige ganger, det er BARE lærere som kan få tak i denne informasjonen, rektor, avdelingsleder, IKT avdelingen osv...
Sitat av Ondskap Vis innlegg
OG som jeg har sakt utallige ganger, det er BARE lærere som kan få tak i denne informasjonen, rektor, avdelingsleder, IKT avdelingen osv...
Vis hele sitatet...
greit nok det, jeg er enig med det du sier. men kan være ulovlig for det?
Sitat av eskil2k Vis innlegg
greit nok det, jeg er enig med det du sier. men kan være ulovlig for det?
Vis hele sitatet...
Så per din definisjon er alle interne arbeids-systemer ala f.eks GAT-soft's programvare for timelister med ansatteprofiler ulovlige ?
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Så per din definisjon er alle interne arbeids-systemer ala f.eks GAT-soft's programvare for timelister med ansatteprofiler ulovlige ?
Vis hele sitatet...
sa jeg alle? skal ikke uttale meg så mye, lite erfaring, men kan da hende noen er det?
drQ
Egendefinert
Sitat av fomox Vis innlegg
Hallo,
Lurer litt på lovligheten angående its learning og skolearena, men først og framst skolearena.
Slik jeg har forstått det er skolearena en plass lærere skal kunne legge inn annmerkning på elever, og karakterer.
I tillegg legger de jo ut mange opplysninger om eleven, blant annet bilde.
Vi har ikke godtatt på noen som helst måte at vi skal bli registrert på skolearena og har ikke gitt tillatelse til at de skal kunne legge bilder av oss ut på nettet.
Selvom dette er en lukket side så lurer jeg på om de har lov til dette?
Vis hele sitatet...
http://www.lovdata.no/all/hl-20000414-031.html

Det høres ut som om registeret til skolen her begynner å bli rimelig innholdsrikt, så det er nok ikke rart at det reageres.

Men iom at dette er en skole vil nok de fleste av opplysningene være nødvendige, og fullt lovlige å registrere. Selv om jeg synes bildene er litt mer enn vanlig.

Hvis du vet noenlunde detaljert hva systemet inneholder kan du jo sende en epost til datatilsynet, helt uformelt, og høre hva de synes om opplegget.
Idiot.

Fødselsnummer, navn, adresser etc er skolene lovpålagt å lagre. Bildene blir ikke publisert og er kun for internt bruk, og faller nok under § 8 d og e under "Lov om behandling av personopplysninger". Hvorvidt det lagres på et lukket nettside eller manuelt i et arkiv er knekkendes likegyldig hva enn lovlighet angår.

Hvorvidt du er pliktig til å levere inn bilde, og om skolen har plikt til å fjerne bildet om du ber om det er nok mer interessante spørsmål.. som uansett lett kan besvares ved at skolen skriver hva enn de trenger inn i skolens reglement, som du som elev er nødt til å godta om du ønsker å gå på skolen.
All informasjon som står på SkoleArena under "Egne personopplysninger" blir hentet direkte ut fra fylkeskommunen så det er ikke noe ulovlig der.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Idiot.

Fødselsnummer, navn, adresser etc er skolene lovpålagt å lagre. Bildene blir ikke publisert og er kun for internt bruk, og faller nok under § 8 d og e under "Lov om behandling av personopplysninger". Hvorvidt det lagres på et lukket nettside eller manuelt i et arkiv er knekkendes likegyldig hva enn lovlighet angår.

Hvorvidt du er pliktig til å levere inn bilde, og om skolen har plikt til å fjerne bildet om du ber om det er nok mer interessante spørsmål.. som uansett lett kan besvares ved at skolen skriver hva enn de trenger inn i skolens reglement, som du som elev er nødt til å godta om du ønsker å gå på skolen.
Vis hele sitatet...
For det første må det foreligge:
registrerte har samtykket,
eller det er fastsatt i lov at det er adgang til slik behandling,
eller behandlingen er nødvendig for:

d) å utføre en oppgave av allmenn interesse,
e) å utøve offentlig myndighet

Om i det heletatt ordlyden av bokstav d og e er passende, er det også et spørsmål om dette er "nødvendig" før å utføre oppgaven. Jeg mener at det ikke er en svart hvit sak om bilder av elevene skal kunne ligge ute slik.
Sitat av fomox Vis innlegg
Men hva med bildene?
Vis hele sitatet...
er skolen eiendom mtp mka læreran tar dem (dem tar han for at dem skal kunne finne id på folk som er død/bevistløst så det er noen fordeler med bilde mtp ulykker)
Sist endret av lucifer92; 1. oktober 2009 kl. 01:47. Grunn: masse leifer
drQ
Egendefinert
Sitat av Delusional Vis innlegg
For det første må det foreligge:
registrerte har samtykket,
eller det er fastsatt i lov at det er adgang til slik behandling,
eller behandlingen er nødvendig for:

d) å utføre en oppgave av allmenn interesse,
e) å utøve offentlig myndighet

Om i det heletatt ordlyden av bokstav d og e er passende, er det også et spørsmål om dette er "nødvendig" før å utføre oppgaven. Jeg mener at det ikke er en svart hvit sak om bilder av elevene skal kunne ligge ute slik.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke bort i fra at det kan være åpnet for registrering i utdanningsloven eller noe lignende. Uansett er det nok klart at skoler har behov for å registrere opplysninger som navn/karakterer - altså "nødvendig for å utøve offentlig myndighet".

Men så var det bildene, ja. det har tydeligvis ikke vært nødvendig de siste hundre årene, så det kan absolutt diskuteres. Praktisk, ja, men jeg tror ikke jeg hadde likt det.
Går du på VGS?

Er du helt sikker på at du ikke har godkjent bilde? For! Alle elever ved videregående skole skal ha skolebevis, og i den forbindelse har de aller fleste bilder (etter hva jeg har skjønt), det hadde ihvertfall vi.
Når vi laget dette skolebeviset i førsteklasse skrev jeg under på papirene, og det var faktisk det ene bildet fra førsteklasse som fulgte meg gjennom 1, 2 og 3 klasse på vgs.
Sitat av drQ Vis innlegg
Jeg ser ikke bort i fra at det kan være åpnet for registrering i utdanningsloven eller noe lignende.
Vis hele sitatet...
Er rimelig sikker på at det ikke gjør det. Har iallefall lest igjennom hele utdanningsloven.