Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3100
Hei!
Dette er kanskje et spørsmål ingen her kan svare på, men det kan jo hende jeg er heldig - og dette vil uansett gå fortere enn å sende mail til hvert enkelt studiested, for kanskje bare å få beskjed om at jeg spurte feil menneske.

SÅ.
Hvilke studier har vi i Norge som ikke krever ståkarakter i matematikk? Jeg er latterlig dårlig i matte, nemlig, og skal selvfølgelig gi privatisteksamen enda et forsøk til høsten, men dersom jeg atter pådrar meg stryk, vil jeg vite hva slags muligheter jeg har. Nå er det ikke så farlig med ingeniøryrkene, eller andre yrker der matematikken er såpass viktig at den blir umulig å utelukke, jeg heller mer mot forfatterfag, språkfag, samfunnsfag, og all forskning på umatematiske ting (Joda, jeg vet at "matematikk er over alt i naturen, samfunnet, osv.", men dere skjønner hva jeg mener).

Jeg kom tross alt inn på NITHs spilldesignlinje med stryk i matte, og selv om denne høyskolen er privat, tror jeg ikke de setter lavere krav til studentene sine - eller tar jeg feil?

Nuvel. Håper på mange fine svar fra folket!
Sist endret av Yvaa; 23. august 2009 kl. 10:46.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg kan ikke tenke meg at noen av de offentlige universitetene eller høyskolene vil så mye som ta i deg hvis du ikke har artium.

Nå skriver du ingenting om hva slags matte det er snakk om, så jeg bare antar du mener den grunnleggende matten du trenger for å få artium.
Trådstarter
20 1
Joda, men jeg har fått slik diplom fra videregående, studiebevis tror jeg det heter, og har alle papirene i orden, selv om det står "en" ved siden av "matematikk"
Du har diplop, ikke vitnemål.. Mao har du ikke bestått videregående skole. Det betyr at du ikke har generell studiekompetanse, og de aller fleste krever dette...

Tror du bør satse på å ta matematikkeksamen en gang til, kanskje begynne å øve nå idag?
Sist endret av fredrikweb; 23. august 2009 kl. 11:26.
Tror kanskje jeg ville satse på å få masse hjelp til eksamen.. Hjelper ikke mye hvis du ikke forstår driten og sitter hjemme alene og øver til eksamen. Spør noen du kjenner, er det ingen mattegenier i vennekretsen/familien?
Trådstarter
20 1
Haha, jeg leser som faen!

...Og så har jeg visstnok dyskalkuli, da. Har papirer på det og greier. Noen som vet om det har noe å si?

Jojo, jeg har tilgang til masse hjelp, hjelp jeg dessverre ikke hadde tilgang til mens jeg faktisk hadde matte på videregående. Så jeg regner med at jeg i alle fall klarer å karre til meg en toer. Likevel er jeg, naturlig nok, litt pessimistisk.
Sist endret av Yvaa; 23. august 2009 kl. 12:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis du er diagnosert med Dyskalkuli, så skal du for så vidt jeg vet ha krav på mye mer hjelp enn andre. Du har også krav på spesialundervisning, blah, blah.

Jeg vil også tro de bruker litt skjønn om du har en 1'er i matte, og kan fremlegge dokumentasjon på dyskalkuli.
Men om det er noen skoler / linjer / whatever som tar deg inn med en stryk i matte, vet jeg ikke.

Lider forresten av det samme selv.

OT: Bare ut av nysgjerrighet, du er ikke tilfeldigvis ganske stødig i fremmede språk, er du vel?
Sist endret av Lille Nikotin; 23. august 2009 kl. 20:52.
drQ
Egendefinert
Jeg kan ikke tenke meg at noen som helst av de offentlige høyskoler og universiteter gidder se på papirene engang hvis du ikke kan fremlegge generell studiekompetanse. Noen aksepterer kanskje realkompetanse i noen varianter, men det er nok ikke aktuelt hvis du ikke har passert 30. Siden det er en hel del internasjonale krav etterhvert, og også private skoler skal ha en viss godkjenning tror jeg ikke du kan regne med så mange private læresteder heller.

Kanskje kan det være mulig å melde seg opp som privatist i enkelte fag. Det kan du jo sjekke, men det kan nok bli en veldig slitsom vei til en grad.

En ståkarakter i matte vil jo holde, så jeg tror det bare er å fortsett å forsøke.
Sitat av Yvaa Vis innlegg
Hei!
Dette er kanskje et spørsmål ingen her kan svare på, men det kan jo hende jeg er heldig - og dette vil uansett gå fortere enn å sende mail til hvert enkelt studiested, for kanskje bare å få beskjed om at jeg spurte feil menneske.

SÅ.
Hvilke studier har vi i Norge som ikke krever ståkarakter i matematikk? Jeg er latterlig dårlig i matte, nemlig, og skal selvfølgelig gi privatisteksamen enda et forsøk til høsten, men dersom jeg atter pådrar meg stryk, vil jeg vite hva slags muligheter jeg har. Nå er det ikke så farlig med ingeniøryrkene, eller andre yrker der matematikken er såpass viktig at den blir umulig å utelukke, jeg heller mer mot forfatterfag, språkfag, samfunnsfag, og all forskning på umatematiske ting (Joda, jeg vet at "matematikk er over alt i naturen, samfunnet, osv.", men dere skjønner hva jeg mener).

Jeg kom tross alt inn på NITHs spilldesignlinje med stryk i matte, og selv om denne høyskolen er privat, tror jeg ikke de setter lavere krav til studentene sine - eller tar jeg feil?

Nuvel. Håper på mange fine svar fra folket!
Vis hele sitatet...
Du sier du kom inn på NITH, da har du vel generell studiekompetanse?
Sitat av SveinKB Vis innlegg
Du sier du kom inn på NITH, da har du vel generell studiekompetanse?
Vis hele sitatet...
NITH er privat. De gjør hva de vil.

BI er også et alternativ. Hvis de har ledig plass, så tar de inn hva enn som kan betale.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
NITH er privat. De gjør hva de vil.

BI er også et alternativ. Hvis de har ledig plass, så tar de inn hva enn som kan betale.
Vis hele sitatet...
BI krever også generell studiekompetanse. Jeg vet likevel av noen som kom inn på BI under det kriteriet at de MÅTTE fullføre generell studiekompetanse for å få godkjent førsteåret. Forøvrig er det en del matte på samtlige studier ved BI, så jeg ville ikke anbefalt dette for trådstarter.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Alle linjer på BI krever at du har bestått matte fra VGS desverre. Men med lite kunnskap i matte uansett, er ikke BI tingen for deg.
Trådstarter
20 1
Til Lille Nikotin:
Det spørs hva du anser som "fremmede språk". Jeg er helt grei i fransk, kan amatørtysk og er langt over gjennomsnittet god i engelsk. Hvordan det?

NITH spurte etter karakterene mine, som jeg sendte. Noen uker etterpå mottok jeg et brev der det stod at jeg hadde kommet inn, og jeg var ikke så teit at jeg ringte dem og sa: "Jammen, jeg har jo stryk i matte, dere så det, ikke sant?"

Det til tross - jeg skrev i søknaden at jeg planla å ta privatisteksamen i matematikk påfølgende vår (2009, jeg søkte i januar), og det gjorde jeg jo også, uten noen oppløftende karakterresultater. Disse resultatene ba de av en eller annen grunn ikke om. Jeg fortalte dem også at jeg hadde dyskalkuli, noe de ikke krevde noen dokumentasjon på. Enten var de bare greie, eller så krever ikke linja generell studiekompetanse. Det høres i alle fall slik ut.
Sist endret av Yvaa; 24. august 2009 kl. 09:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.