Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1238
God kveld freaks, står til?

Etter 3 år med fast cannabisrøykning har jeg måtte sluttet fordi jeg kjører så ofte til jobb og kirken og altdet. Mitt misbruk har alltid hovedsakelig vært for å sove, og etter jeg kuttet hasjen brukte jeg alkohol for å sove istedenfor. Nå har det seg slik at jeg har begynnt på noe sterk akne-medisin som gjør at å drikke vil ødelegge leveren veldig fort, så da sitter jeg her edru og miserabel. Jeg har 7 måneder igjen i denne behandlingen, men lider noe fryktelig mentalt.

En venn av meg har anbefalt noe som heter seroquel (quetiapine), og det virker nesten for godt til å være sant. Det er en antipsykotisk medisin som også inniblant gis til folk som sliter med søvn, samtidig gir det deg munchies så jeg til og med kanskje kan gå opp litt i vekt. På toppen av det hele kan man visst nokk kjøre bil imens/etter man tar det.

Problemet er at jeg har jo naturligvis lyst å kunne slutte etter behandlingen er ferdig, og når jeg flytter og studerer kan jeg vell sikkert bare hoppe tilbake til hasjen. Er det noen her som har erfaringer med denne medisinen? Er det mega-avhengighetsskapende? Hvordan er abstinensene? Er det enkelt eller vanskelig å slutte? Fucker det up noe inni kroppen eller hodet? osv. osv.

Takker for alle svar, håper alle her inne har det sånn noelunde bra.
Seroquel har endel bivirkninger, og jeg kan iallfall ikke kjøre etter å ha tatt det.

Kvetiapin har et betydelig bivirkningspotensial: ekstrapyramidale bivirkninger, trøtthet, vektøkning og andre metabolske forstyrrelser, antikolinerge og ortostatiske effekter og alvorlige kardiovaskulære hendelser.
Kvetiapin brukes for mye
mormón
SmokeBuddah17's Avatar
Trådstarter
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Seroquel har endel bivirkninger, og jeg kan iallfall ikke kjøre etter å ha tatt det.
Vis hele sitatet...
Er det på grunn av trøtthet? Hvordan er det neste morgen? Takk for svar
Ja den funker ganske bra til søvn i starten, slår deg helt ut. Man får munchies og man går opp i vekt, men ikke veldig mye på lave doser. Står man på 400 mg kan man gå opp ganske mye i vekt, men ikke på 25 eller 50 mg. Den funker også bra mot angst. Hvis du tar depot tablett har den effekt hele døgnet, mens hvis du bruker vanlig så blir du bare søvnig etter å ha tatt den og våkner opp normalt. Depot brukes oftest for de med psykose.

Ellers er det ikke en farlig medisin, man må bare prøve for å se om den funker bra og hvilke bivirkninger man eventuelt får. Når man skal slutte må man trappe ned. Den er ikke avhengighetsskapende og når du slutter vil man være som man var før man tok medisinen.
Funker absolutt ikke for meg. På små doser (25-50mg) Får jeg ikke sove og på litt større doser blir jeg helt zombie å følesesløs dagen etterpå.
Sitat av SmokeBuddah17 Vis innlegg
Er det på grunn av trøtthet? Hvordan er det neste morgen? Takk for svar
Vis hele sitatet...
Ja man blir trøtt. Det varierer. Men ofte så tar det godt over 12t før jeg er kjørbar. Alt for mange ganger der jeg kjørte til jobb med 1 øye åpent midt i mellom 2 felt fordi jeg var så trøtt og da var det nesten 18t siden inntak.
Jeg får veldig hangover, men om man MÅ sove så er det jo verdt det. Kanskje.
Merket aldri noen abstinenser, men tok Seroquel bare annenhver dag -ish på det meste. Tar en Truxal innimellom nå.
Å kjøre bil morgenen etter høres litt tullete ut, best å ikke gjøre det. Man blir ganske zombie.
Selv ble jeg litt ekstra opptatt av seksualitet akkurat i den tiden jeg tok mest Seroquel. Litt, med stor "L".
Sist endret av Mr.Glum; 2 uker siden kl. 02:50. Grunn: Skrivefeil
Har gått på Seroquel i 9 år for søvn. Vi vet ikke hva som er greia, men jeg klarer bare ikke sovne uten å bruke noen form for medisin. Cannabis er ikke bra nok, og jeg vil ikke ha dop (imovane, stilnoct og alt er dop, og søppel!), siden jeg har misbrukt mye av sånt tidligere.

Truxal har jeg også prøvd, men det gir en litt større hangover dagen etterpå. Seroquel er dermed det eneste som er aktuelt for meg å sove på. Det har bivirkninger som absolutt er svært plagsomme, men hva skal jeg liksom gjøre? Døgne hele tiden? :/ Bruke dop som jeg ender opp med å misbruke? :/

De bivirkningene jeg merker er blant annet SINNSYKT munchies. Her kjøper jeg et grovt brød som skal vare en uke, men etter inntak av Seroquel forsvinner halve brødet sammen med pålegget Sjokonøtt. Jeg spiser HVA SOM HELST når de munchiene slår inn, også ukokt pasta. Hva som helst!

Og så har vi den hangoveren dagen derpå. Truxal sin var mye verre enn Seroquel synes jeg. Dette har imidlertid blitt mye bedre etter at jeg oppdaget at tarminnholdet på morgenen har mye å si for både fysisk og psykisk helse. Stikker jeg på dass og tømmer meg på morgenen, så har jeg ofte mer energi og blir mer motivert etterpå. Det er dermed nå en fast rutine for meg. Dass på morgenen!

Og så har vi enda en bivirkning. Restless legs… Fy faen. Spesielt om jeg også har røyka cannabis. Opplevde ikke restless legs før jeg hadde gått på Seroquel i 6 år ca. Nå er vi snart i det 10. året jeg har brukt det. Restless legs gir seg fort om jeg fokuserer på å ikke respondere på symptomene, men ignorere dem og slappe av i musklene hele tiden. Det gjør jeg tre-fire runder, så stopper det.

Og så, en annen bivirkning som alltid er min egen feil. Du vet, når du ligger og tenker på ting, for eksempel politiske spørsmål, og begynner å bevege deg inn på tanker om dødsstraff i andre land, hvorfor de praktiserer det, hvor grusomt det er for den dødsdømte de siste øyeblikkene sine før døden, og slike ting…. Og hvis du i dette øyeblikket da prøver å se for deg at du er den dødsdømte og er på vei til å bli henrettet, så oppleves det så ekte, som et slags mareritt, og du kommer til å skvette som faen, få høy puls, puste tungt og tenke hva faen var det jeg nettopp opplevde? Det føltes SÅÅÅ ekte! Jeg skulle liksom til å bli steinet til døde nå nettopp! Og du kjenner virkelig at du ble skikkelig redd da du forestilte deg dette. Kanskje du også forestiller deg å ta selvmord, da vil det oppleves svært ekte og skikkelig skremme deg. Dette er imidlertid min egen feil, fordi det er jeg som styrer tankene den veien, jeg må alltid være bevisst på at når Seroquel gir effekt, så tenker jeg ikke på døden eller lignende.

Har forresten opptil 200mg på resept, og varierer hvor mye jeg tar. Noen ganger bare 25, andre ganger 400. Avhenger veldig av hvor mye som trengs for å få meg til å sovne inn, jeg kjenner på meg selv og tar hensyn til neste dags planer når jeg bestemmer dosering. Erfaring med dosering er viktig for å treffe riktig, ellers ender jeg opp med å ta enten for lite, og ikke få sove likevel (ny og korrekt dose må inntas spesielt hvis jeg har spist etter første dose), eller så blir det for mye for planene dagen derpå.
Sist endret av Tysteren; 2 uker siden kl. 09:39.
Fikk en pakke 25mg av legen for beroligende/søvn. De gjorde meg skikkelig urolig! Tok to stk, ble kjempetrøtt! Men det var umulig å få sove for det kriblet sånn i beina, måtte gå rundt i leiligheten og bare lyst til å sove! Kjentes ut som jeg hadde skikkelig lavt blodtrykk eller noe, svimmel, hjertebank.
Og etter jeg leste i pakningsvedlegget at en vanlig bivirkning (1/10) er at bryster hos menn kan vokse og begynne å produsere melk, så har jeg aldri prøvd de igjen.

Ga bort esken til en som ikke turte gå å legge seg, etter 3 dager våken.

Mvh
Sitat av Bobben79 Vis innlegg
Og etter jeg leste i pakningsvedlegget at en vanlig bivirkning (1/10) er at bryster hos menn kan vokse og begynne å produsere melk, så har jeg aldri prøvd de igjen.


Mvh
Vis hele sitatet...
Tror ikke jeg ville gamblet med det. 10 % sjanse til å få bryster og produsere melk. Brystdannelse hos menn pleier dessuten å være irreversibelt. Står over den.
Sitat av Bobben79 Vis innlegg
Og etter jeg leste i pakningsvedlegget at en vanlig bivirkning (1/10) er at bryster hos menn kan vokse og begynne å produsere melk, så har jeg aldri prøvd de igjen.

Ga bort esken til en som ikke turte gå å legge seg, etter 3 dager våken.

Mvh
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke. Står i Felleskatalogen at det er en sjelden bivirkning 1/10000.

Ellers så kan jo Remeron (mirtazapin) være en mulighet, dersom du ikke har prøvd det. Er egentlig en atypisk antidepressiva til bruk ved depresjon, angst og insomni. Tas om kvelden pga bivirkningen: trøtthet. Ganske vanlig å få økt appetitt også. Ellers lite bivirkninger. Gir ikke avhengighet. Gis ofte til pasienter med innsovningsvansker som ikke tåler andre medisiner/har svekket helse. Bør være forsiktig med bilkjøring første 3-4 dagene, etter det er det trygt å kjøre bil om morgenen.

Det kan være et alternativ. Du kan jo høre med legen.
Sist endret av Stella Polaris; 2 uker siden kl. 06:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
mormón
SmokeBuddah17's Avatar
Trådstarter
Takker for alle svar, virker som det beste blir en god åpen diskusjon med legen ettersom han kjenner meg nok bedre enn meg selv. Frister lite å utvikle bryster så jeg skal lese meg litt opp på Remeron hehe. Ha en flott helg folkens B)
Har aldri noen sinne hørt om noen som har utviklet bryster på seroquel. Må være en ekstremt skjelden bivirkning.
syns de funker fint for søvn de gangene jeg har tatt det, eneste bivirkninger jeg har merka er litt hangover (dog ikke noe som kan sammenlignes med en alkohol hangover) første timen du står opp og veldig mareritt/ekstremt ekte drømmer.
2pac alive in serbia
Det funker fjell. De første dagene du tar det kommer du nok til kjenne at å stå opp er en del mer vanskelig enn du er vandt med, men det kommer seg. Jeg tar det så å si hver natt, men ikke alltid. Jeg kjenner dog kompiser som har måtte trappe opp betydelig i dosering, fra 25mg helt opp til 300mg for å få sove om natta. Men tror helt ærlig det skal mye til for at sånt skjer.
Ingen abstinenser, meningsløst å ta mer enn 200 mg for søvn, ulvehunger om man ikke sovner. Eneste c-preparat som fungerer på meg, derfor 3 / 10. Bruker heller Stilnoct, Mogadon eller Imovane og roterer på dem for å unngå toleranse, 7 / 10.
Gått på det en stund, blir ganske sliten og trøtt ja, fint for å sove eller lande fra stimulanter/psykedelika. Men du kan glemme å få god effekt fra de om du tar sero daglig. Tror ikke det er så ille abstinenser, kanskje litt. Ikke merket toleranseøkning, blir groggy neste morgen i starten men burde gå litt over etterhvert