Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 2079
om du bare fikk en eneste tur-retur reise til fortiden, hvor ville du dradd da? hvilken hendelse i løpet av jordas eksistens er verdig en tidsreise og hva ville du gjort?

Personlig ville jeg ikke tatt den klassiske "dra tilbake for å bli rik på renter, lottonummer og lignende. Er mer interessert i skapelsen av jorda, men er litt usikker på om det vil gjelde (du må jo kunne leve for å dra tilbake også).
Så da er det jo bare å åpne for diskusjonen da:
Når, hvor, hva ville du gjort og hvorfor?
Jeg ville dradd til universets fødsel. Finne ut hvor vi kommer fra.

Hvis ikke dette var mulig, ville jeg dradd tilbake til 1969, å opplevd woodstock, dradd hjem til Norge, oppdaget olja lille julaften, og feiret jul dagen etter!
Hvorvidt man kunne blande seg inn i hendelsene, eller om man bare kan observere stilles sentralt når jeg skal bestemme hendelse.

Hvis jeg kunne blandet meg inn, ville jeg nok drastisk skrevet om første og andre mosebok, til min sterke fordel. Ville nok slengt inn et kapittel eller to om en fantastisk gutt som skulle blitt født rundt min egen fødselsdag, i tillegg til å lage en rekke kryptiske meldinger som virkelig ikke kunne knekkes uten å vite hvor dem var (som bare jeg gjør).
Når jeg var rundt 15 ville jeg fått mediaoppmerksomhet rundt dette over hele verden, og den nye Messias ville oppstått. Så hadde jeg senere fortalt alle hva som virkelig hadde skjedd, og gitt verden en skjennepreken på hvor dum man er når man stoler blindt på fantasi.

En annen ting jeg kunne ha nytt godt av er å invistere. Dra tilbake til andre verdenskrig, etter å ha brukt good tid på å studere nazistenes taktikker. Så ville jeg solgt min godlike kunnskap dyrt til USA, og investert pengene som da lett kunne gjøre meg til tidenes multimilliarder. Ville nok ikke kun gått til innkjøp av eindom eller styring av bedrifter, men også enkle ting som mynter, frimerker og slikt som gir enorm avkastning i forhold til orginalverdi.
Med pengene ville jeg selvsagt levd som en konge, og hjulpet verden på de punktene jeg selv føler gir stort utslag.

Hvis jeg derimot bare kunne observere ville jeg nok utnyttet det til å få svar på noe jeg alltid har lurt på. Oppstandelsen, JFK-drapet eller finne ut om høna eller egget kom først. Mulighetene, og fristelsene er mange i slike fantasier.
helt fantastisk crabman gi verden en liten skjennepreken beste jeg har hørt på lenge.. garanter noe jeg var villig til å bruke min reise på^^
Jeg ville dratt tilbake til rett etter mennesket gikk over til landbruk, med en bærbar dvdspiller, vist dem hva de hadde gått mot. Prøvd å skremt dem på rett vei.
Vel.... interessant tanke eksperiment dette her.
Nummer 1 på lista måtte jo ha vært universets fødsel, som sagt tidligere her med den forutsetning at jeg hadde overlevd opplevelsen.

Nummer 2 på lista måtte ha vært å dra tilbake til steinalderen og lagt igjen forståelig informasjon (for mennesket på den tiden) samt tidskapsler med mer sofistikert teknologi som kun inneholdt informasjon om ting som ville være vanskelig å bruke til krig og faenskap men samtidig ville aksellerere menneskets utvikling ekstremt slikt at jeg ville kommet tilbake til "fremtiden i min egen tid".
Det ville da vært ganske vanskelig å bedømme hva som har et positivt utslag og ikke men gradvis opplæring til moderne medisin med kunnskap om nytte urter, pencilin og lignende ville vært et bra sted å starte.
Kunnskap om elektrisitet med vekt på "grønn teknologi" som micro hydro kraftverk, solcelle kraftverk og lignende ville også kunne antas å gjøre mer positivt enn negativt.
Fornybar argikultur ville selvfølgelig også vært høyt på denne lista.
Dette ville naturligvis blitt en lang liste men jeg tror det viktigste ville vært å lagt ved informasjon om hvordan ting ville gått galt hvis kunnskapen hadde blitt missbrukt.
Slike "bokser" med informasjon måtte også selvfølgelig blitt jevnt fordelt blandt jordens befolkning slik at man ikke hadde skapt en ubalanse i maktfordeling/kunnskapsnivå og skapt konflikter på grunnlag av dette.
Dette overser selvfølgelig alle konsepter om tidsreise og teorien bak at jeg ikke hadde blitt født om jeg hadde endret historien og dermed ikke kunne reist bakover i tid men dette er som sagt et "best case scenario".

Nummer 3 på lista vil bli en personlig romantisering om å enten dra tilbake til england i middelalderen og bli en ridder og starte noe lignende til eller lede korsfarerne og bøye dem i en mer positiv retning eller eventuelt dra tilbake til det gamle kina og bli en "ninja" eller "krigs munk" der og gjøre det samme fra skyggene, selvfølgelig lite håp om å faktisk få dette til å fungere men om man hadde fått en sjagse til å vise sine kunnskaper/viten før man ble drept så ville man fort blitt regnet som uvurderlig og kunne implementert positive forandringer i samfunnet.

Dette blir vel hele min liste da jeg har vanskeligheter med å forestille mer produktive, interessante og meningsfulle ting man kunne klare å gjøre med en slik mulighet.
Gått tilbake rett etter dinosaur tiden og kost med apekattene
til pirat tiden og levd livet som en ekte pirat
dratt tilbake til vikingtiden, frigjort Norge, lagd ett soffisikert samfunn, moderne våpen og lignende. deretter tatt over viktige deler av verden.(Amerika o.l) skulle selvfølgelig latt indianerne være ifred. grunnen til våpnene er vell fordi att det blir jo alltid krig, å da hadde vi jo hatt en stor fordel

bare se for dere en ak mot romere med sverd ? Heftig PWNAGE ^^
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Jeg ville nok dratt tilbake og investert i Microsoft.
Sist endret av Johnny B; 6. juli 2010 kl. 17:05.
Sitat av b1gm4c Vis innlegg
dratt tilbake til vikingtiden, frigjort Norge, lagd ett soffisikert samfunn, moderne våpen og lignende. deretter tatt over viktige deler av verden.(Amerika o.l) skulle selvfølgelig latt indianerne være ifred. grunnen til våpnene er vell fordi att det blir jo alltid krig, å da hadde vi jo hatt en stor fordel

bare se for dere en ak mot romere med sverd ? Heftig PWNAGE ^^
Vis hele sitatet...
Det er egentlig en veldig spennende tanke. Selv en vanlig mann i gata ville, hvis sendt tilbake til vikingtiden, hatt et uvirkelig høyt kunnskapsnivå og kunne brukt det til å lage primitive skytevåpen, bidra med legekunnskaper, informasjon om hygiene og bakterier osv. Noen interessante problemstillinger hvis vi evaluerer tankeeksperimentet seriøst: Ville han klare å skaffe seg allierte? Ville han kommet seg forbi den åpenbare språkhindringen? Eller ville han rett og slett blitt utslettet som en "mistenkelig inntrenger"?? Og til slutt, hvis han hadde klart å skaffe allierte og ta over "Norge," ville han klare å beholde Åsatrua fremfor kristendommen?
1. Dratt tilbake til jura tiden og ridd på dinosaurer(jaja, farlige er dem. Men så har jeg har sett Jurassic Park, så jeg kan alle triksene)
2. Dratt fram 20 år i tid og sett hva jeg bør invistere i nå.
3. Dratt tilbake til 50-60 tallet og startet band.. Spilt enkle rock n roll låter og dratt mye mus.

Så først nå at det var fortiden du nevnte.
I såfall ville jeg dratt til 30-tallet og opprettet fond i olje/gass selskaper i mitt navn og ordnet sånn at det kan overtas av meg i morgen
ser at flere nevner penger og måter å bli rik på, er det virkelig det dere ville brukt den ene sjansen på å kunne utforske hva dere enn ville i fortiden? dette med å bli "overmenneske" ville jo også mest sannsynelig dra inn penger i kassen, dog i den tiden du besøker.
@moret
fortiden var det egentlige målet, men mest fordi da har vi et konkret reisemål. når det er sagt aksepteres også fremtiden, kunne selv tenkt meg å besøke resturanten der universet slutter
Sist endret av Kjell_T_Ring; 6. juli 2010 kl. 23:58.
Sett at jeg kan dra tilbake i tid og velge meg alder og et liv ville jeg vært født i Tyskland rundt 1910. For så å ha tittelen Generalfeldmarschall i Shutzstaffel og lede større hærer og knulle stillinga og erobre. Så ville jeg skutt meg i bunkeren med førern ved krigens slutt.
Hadde dratt tilbake til 2001 og sett killswitch engage live med den gamle vokalisten.
Helt ærlig så ville jeg ha reist tilbake til Madam Curies tid og sabotert hennes atom arbeid så grusomt at verden aldri hadde funnet ut av hvordan atomer staves der etterpå. For er det noe som har skapt mye vondt i verden så er det den dritten der. la oss nevne hiroshima, Nagasaki og Tjernobyl ulykken.

Hadde heller villet hvisket henne i øret om diverse metoder for fornybar energi. Men det er nå bare meg da
Det jeg finner interessant er hvorfor alle ønsker å dra tilbake i tid for å gjøre seg rik. Se for dere hvor mye kunnskap og vitenskap dere kan tilegne dere ved å se og studere teknologien, eksempelvis tusen, eller flere tusen år frem i tid. Nei, vet ikke hvor langt, men jeg hadde definitivt reist frem i tid.
Sist endret av Restyle; 7. juli 2010 kl. 00:36.
Sitat av Restyle Vis innlegg
Det jeg finner interessant er hvorfor alle ønsker å dra tilbake i tid for å gjøre seg rik. Se for dere hvor mye kunnskap og vitenskap dere kan tilegne dere ved å se og studere teknologien, eksempelvis tusen, eller flere tusen år frem i tid. Nei, vet ikke hvor langt, men jeg hadde definitivt reist frem i tid.
Vis hele sitatet...
Tenk om det blir full atomkrig i 2013 da. Jorda blir et gigantisk wasteland i mange hundre år. Du hadde tatt en stor risiko ved å reist fremover i tid.
Sitat av Restyle Vis innlegg
Det jeg finner interessant er hvorfor alle ønsker å dra tilbake i tid for å gjøre seg rik. Se for dere hvor mye kunnskap og vitenskap dere kan tilegne dere ved å se og studere teknologien, eksempelvis tusen, eller flere tusen år frem i tid. Nei, vet ikke hvor langt, men jeg hadde definitivt reist frem i tid.
Vis hele sitatet...
hva hvis du dro tilbake i tid å hjalp til med teknologien der ?
da er det jo en stor sjans for att du hadde kommet tilbake til "fremtiden" ?

For eks. kunne du kommet med ideer på fornybar energi, pc teknologi osv. osv.
Haikende ett sted i arizona ørkenen på slutten av 1960 tallet på utkikk etter disse karene og en real roadtrip.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/5/59/Duke_and_gonzo.png
Jeg ville reist et sekund tilbake i tid, til nøyaktig samme sted som jeg dro fra

Tidsparadoks ftw!
Jeg ville tatt med meg det aller råeste automat våpnet som eksisterer & en mp3.
Og dratt til viking tida eller whatever. Bare for å dominere alle som løper rundt å banker hverandre med øks.

Kult hadde ikke det vært da?
Ja blind vold er kjempekult, bare skyte masse mennesker som aldri har gjort deg noe. Skjønner ikke at jeg ikke kom på den selv
Du kan jo bruke din tidsreise til å prøve å stoppe meg ; )
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
Jeg ville tatt med meg det aller råeste automat våpnet som eksisterer & en mp3.
Og dratt til viking tida eller whatever. Bare for å dominere alle som løper rundt å banker hverandre med øks.

Kult hadde ikke det vært da?
Vis hele sitatet...
Vært tøffere med en panservogn eller et angreps helikopter

Vis jeg får ta med store ting hadde jo et Lockheed AC-130 vært, eller går jo valget mellom ting som et Nimitz-klassen hangarskip eller ventet noen år på Gerald R. Ford-klassen.
ser at folk sier at de ville skrevet om bibelen, tatt over verden osv, men det er jo ikke barebare å gjøre det;p hvis noen sender deg tilbake til bibelskrive tiden, hvordan skulle du endre bibelen? det var jo ikke hvem som helst som skrev den, hvordan skulle man liksom fått innflytelse nok til å kunne være med å skrive den? for å ikke nevne at de færresten kan gammel gresk/hebraisk eller hvilkene språk bibelen originalt er skrevet på.
Sist endret av Buddah Luddah; 8. juli 2010 kl. 18:38.
Sitat av Buddah Luddah Vis innlegg
ser at folk sier at de ville skrevet om bibelen, tatt over verden osv, men det er jo ikke barebare å gjøre det;p hvis noen sender deg tilbake til bibelskrive tiden, hvordan skulle du endre bibelen? det var jo ikke hvem som helst som skrev den, hvordan skulle man liksom fått innflytelse nok til å kunne være med å skrive den? for å ikke nevne at de færresten kan gammel gresk/hebraisk eller hvilkene språk bibelen originalt er skrevet på.
Vis hele sitatet...
Om du faktisk var 2000+ år mer utviklet enn dem selv har du nok lettere for å få innflytelse enn datidens mirakuløse snekkere
Sitat av Kjell_T_Ring Vis innlegg
Om du faktisk var 2000+ år mer utviklet enn dem selv har du nok lettere for å få innflytelse enn datidens mirakuløse snekkere
Vis hele sitatet...
eller blitt henrettet for å være trollman :P
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg ville satt inn 1000 kr i banken på mitt navn, deretter reist 1000 år fram for å heve rentene
Hadde jeg bare fått en tidsreise måtte jeg så klart dratt å sett på dinosaurene.
Hadde jeg fått enda en reise ville jeg kanskje dratt tilbake å sett de aller første menneskene på jorden, sett hvordan samfunnet funket, hvordan de oppførte seg og sånne ting.

Kunne jeg reist frem i tid ville jeg reist 100 millioner år fremover og sett hva neste steg innen evolusjon blir.
Gått tilbake til 8. Mai 1994 og Opprettet sex.com