Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1644
Holder dynamisk ip på å gå ut?

hørte her om dagen at de fleste nå til dags har statisk ip.

stemmer dette? og i hvilken grad? dvs gjelder det hele verden?
De fleste hjemmeabonnenter har dynamisk IP. Håper du gjemte liket godt :>
For å åpne porter manuelt mener jeg at du må ha statisk ip. Og det er vel mange som ønsker å gjøre det.
I det tilfellet er det snakk om en statisk ip på det lokale nettverket. Jeg regner med at trådstarter sikter til statisk IP i forhold til utsiden.
Det er totalt feil, UncleAndy. Eneste tekniske forskjellen på en statisk- og dynamisk ip er at ved en dynamisk ip-adresse mottar du ip fra en DHCP server lokalisert hos din ISP.
Sist endret av meitemark; 6. mars 2022 kl. 03:26.
Javel, totalt feil eller ikke. Det er nå sånn i guiden på portforward. Ikke helt inne i det greiene der jeg.
Det er bare tull og vas, det er ingenting som tilsier at du må ha statisk ip for å kunne åpne/forwarde porter.
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
For å åpne porter manuelt mener jeg at du må ha statisk ip. Og det er vel mange som ønsker å gjøre det.
Vis hele sitatet...
Det trenger du IKKE.
Sist endret av meitemark; 6. mars 2022 kl. 03:26.
Tja, ser at for mange så kan det vere mykje enklare og sette fast ip for port forwarding, i staden for og begynne og rote med tilordning av fast ip gjennom dhcp serveren. På den andre sida er 99% av tilfellene dhcp lease tida så høg at det er lite vits og sette fast ip adresse (får tilordna samme ip adressa før lease tida går ut).

Flere avanserte routere har mulighet for port forwarding basert på dns namn, noke som eg meina absolutt er og foretrekke.
Tror nok, som nevnt tidligere her, at det er mange som tror de har statisk IP fra isp'en sin pga at lease tiden på ip'en de har fått er så lang, at de aldri trenger å få ny ip...
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Det er totalt feil, UncleAndy. Eneste tekniske forskjellen på en statisk- og dynamisk ip er at ved en dynamisk ip-adresse mottar du ip fra en DHCP server lokalisert hos din ISP.
Vis hele sitatet...
Jepp, helt riktig. Det er ingen forskjell på det sånn sett..
På det lokalehjemme nettverket får de fleste delt ut ip fra en dhcp tjener..

Tror det er få folk som bruker statisk ip hjemme, med mindre de har en grunn til det, som feks koble til enheter som routere osv
Sist endret av meitemark; 6. mars 2022 kl. 03:26.
har du dynamskin ip, kjør eks dyndns/no-ip eller andre dns tjenster som gjør at isteden for ip får du host å forholde deg til
du trenger ALDRI fast ip for å åpnet porter.

her er rask liste fra hoved mitt hvilken som har statisk:
*altibox(lyse.net)
*data gard
*normalt sdsl kunder.
*generelt bedrifts kunder(finne self untakk)

dem som har dynamisk er :
telenor
avdi
ntg
å mange andre.