Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 836
Bare lurte på en ting... Er det lov å krysse de skandinaviske landegrensene til fots i feks skogen (Gjelder det bare for statsborgere med et skandinavisk pass eller alle)?


Diskuterte med noen som sa at det er forbudt å krysse _alle_ land (Altså, å ikke passere tollen eller passkontroll.. Nå er det jo ingen passkontroll i verken Sverige, Finland eller Danmark)
Du kan gå fritt over landegrensene til andre EU land, hvis du er fra EU. Fra mexico til USA er en annen sak.

"Europeiske land underlegger seg EU-regimet som arbeider for fri flyt av varer, kapital, tjenester og personer over landegrensene."

Iallefall det jeg husker fra da jeg hadde et prosjekt om EU på VGS.

Kan hende noen må skyte meg nå, men jeg var ganske sikker på dette er riktig.
Sist endret av MikeHunt; 15. desember 2009 kl. 06:21.
Sitat av MikeHunt Vis innlegg
Du kan gå fritt over landegrensene til andre EU land, hvis du er fra EU. Fra mexico til USA er en annen sak.

"Europeiske land underlegger seg EU-regimet som arbeider for fri flyt av varer, kapital, tjenester og personer over landegrensene."

Iallefall det jeg husker fra da jeg hadde et prosjekt om EU på VGS.

Kan hende noen må skyte meg nå, men jeg var ganske sikker på dette er riktig.
Vis hele sitatet...
Feil.

Norden har passfrihet. Skandinavia er norge/sverige/danmark, norden inkluderer island og finland. Men skal du f.eks til england må du ha pass. Det må du og hvis du skal ta inn på hotell.
Jeg tenkte nå mest på å feks krysse landene via skogen feks... Sverige -> Norge (vice versa) eller finland.

Bare skandinavia, ikke EU.
Sist endret av kaktusx; 15. desember 2009 kl. 07:42.
Sitat av denim Vis innlegg
Feil.

Norden har passfrihet. Skandinavia er norge/sverige/danmark, norden inkluderer island og finland. Men skal du f.eks til england må du ha pass. Det må du og hvis du skal ta inn på hotell.
Vis hele sitatet...
Feil igjen! Alle land i Schengen har passfrihet.

Landene som er med i Schengen

Landene i mørkeblått kan du fritt entre fra et annet schengen-land, uten å måtte vise pass. Med det sagt er det ugunstig å ikke ha med seg pass, da det er det eneste som fungerer som legimitasjon i utlandet.

Til trådstarter: Sett i gang og marsj! Det er ingen som kommer til å stoppe deg
Sist endret av Jarne; 15. desember 2009 kl. 08:39.