Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 4871
Om du hopper ut av et fly i 10 000 meters høyde og fallskjermen ikke åpner seg, hvor lang tid tar det før du treffer bakken?

Trenger hjelp, jeg har hørt den før men kan ikke huske den. Vinner 100 spenn
Umulig å si, du mangler en haug faktorer.
King of the world
PolkagrisLaila's Avatar
Spørst når Herr Bakken hopper, haha, neida, litt trøtt humor her:P

Er det en sån luregåte eller skal man begynne å rekne ut vekt og fart osv.?
Sist endret av PolkagrisLaila; 10. juli 2007 kl. 21:47.
Hvis det er en tullegåte så vil det ta resten av livet å treffe bakken.
Melusin's Avatar
Trådstarter
17 0
Hvorfor det?
Svaret kan være alt mulig.

1. Om du ser på det som "ekte", mangler ekstremt mye, som Goophy pekte ut.
2. Div andre svar
3. Om du faller over havet vil du aldri treffe "bakken"
4. Kan også være noen som overhodet ikke har peiling - og trur du er utafor jordas gravitasjonsfelt allerede i 10 km høyde - og at du vil flyte ut i det store intet og aldri treffe noe som helst.

Edit: Det Rhapsody mener er at livet ditt slutter i det du treffer bakken, altså tar det resten av tida du lever å gjøre det
Sist endret av Nakai; 10. juli 2007 kl. 21:56.
1. fordi du dør når du treffer bakken
2. når du dør er livet ditt over
3. du har brukt resten av livet ditt på ferden
MÅ være en luregåte. Om du skal rekne på det, gitt at det er luftmotsand i systemet trenger du: , vekta på deg, vind, i den høyden er det vel litt mindre tyngdeaksellerasjon, osv osv, så eneste måten er gjennom forsøk med like forhold (som faktisk ikke går ann) så "når bakken hopper" er ikke så dumt det :P

edit: så at fallskjermen IKKE åpner seg :P
Sist endret av wubster; 10. juli 2007 kl. 21:57.
"Resten av livet ditt"
Melusin's Avatar
Trådstarter
17 0
Jepp, jeg vet det er nødt til å være en luregåte. Det mangler for mye info til å regne. Men pokker altså, jeg grubler virkelig på hva svaret kan være. Er nok noe alt for enkelt...
Sikker på at det er den nøyaktige lyden av gåten? For om så er kan ingen gi deg et nøyaktig svar. Man kan regne ut et anslag, men som Goophy sier, det er for mange faktorer som spiller inn: Vind, vær, trykk, masse kontra areal av hopperen, for bare å nevne noe.

Gjetter på at det er noe lureri.

Edit: Tydeligvis for treg på touchen. Jeg setter også en knapp på "resten av livet ditt" og, dersom det er 10 000 meter over havet, "man treffer aldri bakken, man treffer havet".
Sist endret av froskenfredrik; 10. juli 2007 kl. 22:00.
Melusin's Avatar
Trådstarter
17 0
Ja, det er ordrett skrevet av. Bortsett fra en typo som jeg rettet på. "10 000 meter høyde".
en sikker vinner: det tar så lang tid som det tar å dette fra 10000 meters høyde :P
Melusin's Avatar
Trådstarter
17 0
Logisk og enkelt svar, sikker vinner definitivt :P
Sitat av wubster
en sikker vinner: det tar så lang tid som det tar å dette fra 10000 meters høyde :P
Vis hele sitatet...
Det gir jo ingen mening.
Den tiden er ingen konstant, varierer med et utall faktorer.

Edit: Svaret til Rhapsody var det beste imo.
Sist endret av Goophy; 10. juli 2007 kl. 22:03.
Melusin's Avatar
Trådstarter
17 0
Poenget med hele vitsen/gåten er jo at den ikke gir noen mening, det er slik en typisk melding du sender via SMS til kompiser, de skjønner ikke bæret, så tenker de "D'oh!" når de får se svaret fordi det er så idiotisk enkelt.
Er det mulig at man dauer FØR man treffer bakken?
Men uansett så burde ikke det ha noe og si da du faktisk TREFFER BAKKEN uansett:-s
Sitat av Melusin
Poenget med hele vitsen/gåten er jo at den ikke gir noen mening, det er slik en typisk melding du sender via SMS til kompiser, de skjønner ikke bæret, så tenker de "D'oh!" når de får se svaret fordi det er så idiotisk enkelt.
Vis hele sitatet...
Les svaret til Rhapsody, som påpekt mange ganger. Det er det mest sannsynlige svaret, imo.
Ja slutt å pes melusin, det tar resten av livet ditt, som sagt mange ganger.
går jo ikke vedde om noe sånt.. si du trudde det var en gubbe på 100 kilo som hoppa og noen av venna dine trudde det var en på 50.. da taper dere alle.
"Resten av livet ditt" er feil. Det er ikke gitt at man dør av et fall fra 10 000 meter, da det iallfall er en person som har overlevd fall fra den høyden:

http://en.wikipedia.org/wiki/Free-fa...ving_free_fall
Lazywriter
Gisse's Avatar
Det kan også være at bakken er en person, slik PolkagrisLaila sa. Vet det skal være stor bokstav i navn, men det kan hende. Hvis man faller ned fra et fly, så treffer man antakentlig aldri denne "bakken". (Litt rar teori, men kan være svaret om det er lurespørsmål)

Eller så ville jeg også sagt "resten av livet" ettersom man dør når man treffer bakken. Det mrniceguy sa.
resten av livet har min stemme
Sitat av walbergz
"Resten av livet ditt" er feil. Det er ikke gitt at man dør av et fall fra 10 000 meter, da det iallfall er en person som har overlevd fall fra den høyden:

http://en.wikipedia.org/wiki/Free-fa...ving_free_fall
Vis hele sitatet...
I fritt fall, uten å være i noe fly eller noe som helst. Du er død ved fall fra 10 000 meter og treffer bakken, havet, en bil etc. 10 000 meter mann. TI TUSEN METER.

r e s t e n a v l i v e t !
Det tar akk 10 min og 30 sek

Det tar akk 34562345634 sek
Sitat av HassanMofasa
I fritt fall, uten å være i noe fly eller noe som helst. Du er død ved fall fra 10 000 meter og treffer bakken, havet, en bil etc. 10 000 meter mann. TI TUSEN METER.

r e s t e n a v l i v e t !
Vis hele sitatet...
Joda, det er mange som har overlevd svært lange fall uten beskyttelse som artikkelen nevner. Om det er 1000 meter eller 10 000 spiller egentlig ingen rolle - du har antagelig oppnådd terminalfart etter å ha falt såpass langt uansett, og da kan du falle for evig og alltid uten at skadene i møtet med bakken blir noe større. Terminalfart for et menneske i fritt fall varierer, men rundt 100 km/t har jeg sett blitt oppgitt en del ganger. Da er det vanskelig, men ikke umulig, å overleve. Dette forutsetter at fallet ikke er i vakum, men da mistenker jeg at du har rotet deg borti mer enn de fleste kan takle uansett.
Det tar like langt tid som vanlig, Pga at han drar i reservefalskjermen Eller, muli han blir hentet opp av supermann og blir brakt ned til bakken av han. Da kommer alt helt ann på formen til Supermann.
Sitat av ivioyner
Joda, det er mange som har overlevd svært lange fall uten beskyttelse som artikkelen nevner. Om det er 1000 meter eller 10 000 spiller egentlig ingen rolle - du har antagelig oppnådd terminalfart etter å ha falt såpass langt uansett, og da kan du falle for evig og alltid uten at skadene i møtet med bakken blir noe større. Terminalfart for et menneske i fritt fall varierer, men rundt 100 km/t har jeg sett blitt oppgitt en del ganger. Da er det vanskelig, men ikke umulig, å overleve. Dette forutsetter at fallet ikke er i vakum, men da mistenker jeg at du har rotet deg borti mer enn de fleste kan takle uansett.
Vis hele sitatet...
100 km/t? Virkelig? Wikipedia sier fartsrekorden for fritt fall er 982 km/t, men det er muligens jeg som misforstår nå? Tilgi meg isåfall.

Sitat av wikipedia
As part of Project Excelsior on 16 August 1960, Joseph Kittinger achieved the record for the longest free-fall jump of 4 minutes and 36 seconds and the fastest maximum speed of 614 mph (982 km/h), before opening his parachute at around 18,000 feet (5,500 m).[3] Kittinger started the jump from a specially constructed balloon at an altitude of 102,800 feet (31,300 m), which also qualified him for the highest balloon ascent and highest parachute jump.
Vis hele sitatet...
Edit: Leste meg litt opp på terminalfart nå, og du har nesten rett.

Terminalfarten til ein fallskjermhoppar i vanleg fritt fall er omlag 195 km/t. Dei når halvparten av terminalfarten etter berre 3 sekund, medan det tar 8 sekund å nå 90 % og 15 sekund å nå 99 % av terminalfarten. Fallskjermhopparane kan nå høgare fart visst dei legg armane og beina inntil kroppen, opptil 320 km/t.
Vis hele sitatet...
Sist endret av kyrre12; 11. juli 2007 kl. 03:04.
Sitat av kyrre12
100 km/t? Virkelig? Wikipedia sier fartsrekorden for fritt fall er 982 km/t, men det er muligens jeg som misforstår nå? Tilgi meg isåfall.
Vis hele sitatet...
Kan umulig stemme siden en eller annen falk klarer 320km/t ca og er regnet som verdens raskeste levende ting
Det er bare fordi den har så sinnsyk god aerodynamikk. Så et stumpt menneske som klarer nesten 1000km/t.
Tvilsomt...
Sitat av elemental
Kan umulig stemme siden en eller annen falk klarer 320km/t ca og er regnet som verdens raskeste levende ting
Det er bare fordi den har så sinnsyk god aerodynamikk. Så et stumpt menneske som klarer nesten 1000km/t.
Tvilsomt...
Vis hele sitatet...
Verdensrekorden i "speed skydiving" er på 502.1 km/t og holdes av Marco Wiederkehr. Dette er da i en konkurranse, og nøyaktig målt.

http://www.hangout.no/speednews/
Sitat av elemental
Kan umulig stemme siden en eller annen falk klarer 320km/t ca og er regnet som verdens raskeste levende ting
Det er bare fordi den har så sinnsyk god aerodynamikk. Så et stumpt menneske som klarer nesten 1000km/t.
Tvilsomt...
Vis hele sitatet...

Les innlegget ordentlig før du sier noe. I den høyden han hoppet fra vil jeg tro det er liten eller ingen luftmotstand, og da er det ganske likegyldig hvor lite aerodynamisk mennesket er i forhold til vandrefalken.
temkte vel heller ikke over det ;p
Eg er ingen ekspert så eg garanterer ikkje noko men dette trur eg:
Vekt har vel ingenting å sei på fall hastigheten. Faktoren du mangler er luftmotstand.

Vist man eliminerer luftmotstanden og seier at personen faller mot jorden fra 10 000 meter uten luftmotstand blir reknestykket.

10 000 meter / 9.81 Meter per sekund = 1019.36 sekunder
1019.36 sekunder / 60 sekunder = 16,98 ~ 17 minutter

Siden jorden ikkje er ein perfekt kule varierer tungdekraften litt på forsjellige steder i verden. men 9,81Mps eit eit utarbeida gjennomsnitt for eit objekt i fritt fall der luftmotstanden er tatt bort.
Vet ikke skole du lærte fysikk på, men 9.81 er gjennomsnittlig tyngdeakkselerasjon, ikke fart.
9.81M/S^2 eller 9.81m/s/s om du vil...

Iom. gjennomsnittsfarten er 195km/t ca, og hvis vi ser vekk ifra at han faller seinere de første sekundene (for å gjøre regnestykket lettere) så får jeg ca 3 minutter.

Men det er jo klart at dette er et lurespørsmål, men tror vi mangler noe her...
Vekt har noe å si, siden det er luftmotstand på veien ned.
Det er også derfor vi hører om spedbarn (som er svært lette i forhold til størrelsen, sammenlignet med voksne), som faller flere etasjer, uskadet.
Hvor fort du faller avhenger, bortsett fra egen vekt og størrelse, av blant annet hvilke klær du har på deg, hvilken stilling du har i luften ("sitter" vs stuper).
Dersom du har "terminal speed" som ifølge Wikipedia er 200km/h hele veien, vil det ta 3 min fra 10 000m.

Free fall
Sitat av grever
Eg er ingen ekspert så eg garanterer ikkje noko men dette trur eg:
Vekt har vel ingenting å sei på fall hastigheten. Faktoren du mangler er luftmotstand.

Vist man eliminerer luftmotstanden og seier at personen faller mot jorden fra 10 000 meter uten luftmotstand blir reknestykket.

10 000 meter / 9.81 Meter per sekund = 1019.36 sekunder
1019.36 sekunder / 60 sekunder = 16,98 ~ 17 minutter

Siden jorden ikkje er ein perfekt kule varierer tungdekraften litt på forsjellige steder i verden. men 9,81Mps eit eit utarbeida gjennomsnitt for eit objekt i fritt fall der luftmotstanden er tatt bort.
Vis hele sitatet...
Regnestykket blir vel heller 10,000 = 4,905t^2 => roten av 10,000/4,905 = rundt 45s
(strekning=startfart*tid + 0,5*aksellerasjon*tiden kvadrert)
hehe.. ser at eg ikkje har heilt kontroll her :P Det kan nok stemme det der. men eg syntes det var litt lite. Leste akuratt at verdens lengste hopp i fritt fall i følge wikipedia var på 4minutt og 36 sekunder. Fra 31 300 meter og løyste ut fallskjermen på 5 500 meter. Med ein hastighet på 982km/t. Vanlig mann med fallskjerm med magen mot bakken oppnår ca. 200km/t som er "terminal velocity" usikker på norsk utrykk for det :P Men men.. har ikkje heilt kompetansen på plass for å svare på om det er riktig eller ikkje.
Sitat av Don Veto
Ja slutt å pes melusin, det tar resten av livet ditt, som sagt mange ganger.
Vis hele sitatet...
Så man vil aldri treffe bakken? selv om man er død, så treffer man vel bakken?
Sitat av aerox88
Så man vil aldri treffe bakken? selv om man er død, så treffer man vel bakken?
Vis hele sitatet...
Det var vel egentlig hele poenget med at "Det tar resten av livet ditt" siden når du lander så dør du, derfor RESTEN av livet ditt.
Sitat av ivioyner
Regnestykket blir vel heller 10,000 = 4,905t^2 => roten av 10,000/4,905 = rundt 45s
(strekning=startfart*tid + 0,5*aksellerasjon*tiden kvadrert)
Vis hele sitatet...
45s?
10000m/45s= 222 m/s *3,6 = 800 km/timen i gjennomsnitt.
Hørtes fryktelig fort ut.
Sist endret av Emptyy; 11. juli 2007 kl. 13:33.
Emptyy, det er fordi den formelen ikke tar hensyn til ting som bremser ned.
*Slå seg i pannen*
*Nikke ydmykt*
800km/t er jo oppnålig vist wikipedia har rett med at verdensrekorden er på litt under 1000km/t...
Som i alt annet konkurreres det selvsagt i dette også, og verdensrekorden er i underkant av 500 km/t, dog er dette mellom 2700 og 1700 meter over havet hvor lufttettheten er større og terminalhastighet lavere en for større høyder.
Sitat av HassanMofasa
I fritt fall, uten å være i noe fly eller noe som helst. Du er død ved fall fra 10 000 meter og treffer bakken, havet, en bil etc. 10 000 meter mann. TI TUSEN METER.

r e s t e n a v l i v e t !
Vis hele sitatet...
I den wikipediartikkelen jeg viser til kan man lese om en som overlevde et fritt fall på 6000 meter, altså uten å være i et fly eller noe som helst, så da bør det teoretisk også være mulig å overleve et FRITT fall fra 10 000 meter. 10 000 meter mann. TI TUSEN METER.
Et forslag.. Ein vil oppnå ein maksimal hastighet på ca 200 km/h i fallet... Med konstant hastighet, så bruker du da 3min ned. I tillegg kommer den tiden du bruker på å oppnå makshastigheten. Hvis vi ser isolert på det som fritt fall, vil det ta 6s. Men siden vi har luftmotstand vil det leddet være større...

Så et estimat på 200s er rimelig!
Vekt har ingenting å si for hvor fort han treffer bakken. Form derimot.

Edit: Hoppa visst over et par sider. =)
Sist endret av steili; 13. juli 2007 kl. 03:57.
Sitat av steinarlima
Vekt har ingenting å si for hvor fort han treffer bakken. Form derimot.
Vis hele sitatet...

Form har mye å si ja, men med mindre du prøver å oppnå en spesielt aerodynamisk form på ferden, vil du ha makshastighet på 200km/h
Sitat av steinarlima
Vekt har ingenting å si for hvor fort han treffer bakken. Form derimot.

Edit: Hoppa visst over et par sider. =)
Vis hele sitatet...
Gah!

Prøv å se hvor fort en heliumsballong faller i bakken fra hustaket ditt.
Prøv så å se hvor fort en bowlingkule faller i bakken fra hustaket ditt.
Tror du virkerlig bowlingkula var så innmari mer aerodynamisk?

Can't see it, can't smell it, but it's there. It's AIR!
Skal ikke kverrulere alt for mye her, men tror egentlig det korrekte vil være å si at massetettheten og luftmotstand henger sammen.