Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 6564
jeg skal nå snart søke meg inn på vidergående skole og er litt i tvil om hva jeg vil jobbe som da jeg blir eldre. Det står nå mellom It-ingeniør/direktør eller eiendomsmegler.

Virker som om at eiendomsmegling er en enkel overbetalt jobb med kort utdanning (2 år)

Noen som har noen erfaringer/tips? Og er det noen spesiell utdanning jeg må ta på videregående før jeg begynner å studere til eiendomsmegler?

Vil jobbe lite å få mye (lat som faen)
Vet ikke hvor du har det fra at eiendomsmegling kun er et to årsstudium...BI har dette studiet i en av sine bachelorprogram og det vil si 3 år. Virker egentlig ikke som om du har satt deg inn i ting i det hele tatt da jeg ikke kan se grunnen til at eiendomsmegling skal være så mye slappere enn alle andre yrker? Uansett kan det lønne seg for deg å gå Allmenne fag på videregående på grunn av at vil få en fordel av å ha hatt matte. Dette er fordi du i første året på BI skal igjennom det samme som de som studerer økonomi, og da kommer du borti endel matte som man lærer seg i 2mx/3mz. Dessuten kan det være en tanke å ha bedriftsøkonomi som fag på videregående også.
Jeg går andre året på eiendomsmegling nå. På VGS tok jeg bl.a bed-øk og rettslære som ekstrafag i tillegg til andre vanlige allmennfag, gikk bedriftsøkonomisk retning. Eiendomsmeglerstudiet er nesten 50/50 bed-øk/regnskap og juss. Første året er generelt med grunnlag for studiet, med bl.a kjipe og urelevante fag som historie og psykologi. Studiet er som sagt 3 år, tidligere 2 år.

Mange tror faktisk at det å være eiendomsmegler er en lett og bra betalt jobb. NEI. De fleste eiendomsmeglere jobber kun på provisjon, dvs de har kun lønn på det de selger. Gjennomsnittslønna er nok høyere enn vanlig lønn, dvs 4-500 000, og kanskje 1/4 har lønn opp mot 1,5mill. Men du skal jobbe ræva av deg om du skal opp på et topp lønnsnivå!!

Mange prøver seg i bransjen uten å lykkes fordi de ikke klarer å selge nok til å få en grei lønn, om du så "supermegleren" på TV2 for ikke så lenge siden, så var det vel 30-40 random folk som skulle starte som megler. Det endte opp med at kun 5 (?) personer satt igjen etter 3-4 mnd, resten klarte ikke å selge nok til å tjene livets opphold. (Det skal nevnes at dette var et ReMax-opplegg som er meget vanskelig å jobbe i om du er fersk megler).

En vanlig eiendomsmegler jobber nok minst 3 ganger i uka til langt på kvelden, i tillegg er det mye helgejobbing. Dette pga befaring, visning og mye som må bli gjort, og ikke kan utføres midt på dagen.
Regner du ut timeprisen en eiendomsmegler får betalt er nok ikke denne så mye høyere enn en vanlig jobb, men det kan bli 45-60 timers uke (om ikke mer). En Notarmegler fra Bergen jeg kjenner jobbet i fjor nesten hver dag fra 7-23, han solgte rundt 200 boliger og fikk en lønn på 1,5-1,7 mill. Greit nok for de som ikke har familie og bare vil jobbe for å bli rik - men skal du jobbe vanlig og kanskje ha et liv utenom jobben, kan det være vanskelig å få noe topplønn.

Men det finnes jo unntak. Noen champagnemeglere i Oslo har det nok lettere i jobben og tjener lettere og mer penger enn andre.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Sitat av coLE
Det står nå mellom It-ingeniør/direktør eller eiendomsmegler.

(...)

Vil jobbe lite å få mye (lat som faen)
Vis hele sitatet...
Må si jeg er imponert over framtidsplanene dine, om ikke over realismen i disse. Å planlegge en jobb som "direktør", samt å jobbe så lite som mulig, er ikke helt forenlig.

Når det er sagt, tror jeg ikke du bør legge altfor mye i disse planene dine. Jeg sier ikke at du ikke skal velge de fagene du har fått anbefalt her når du begynner i andre klasse på videregående, men du er tross alt bare femten år, og i løpet av de fire-fem årene som går før du faktisk skal begynne å studere, kan ønsker og interesser forandre seg drastisk.
Eiendomsmegler er et smart yrkesvalg! Men vær forberedt på å jobbe rævva av deg! Min pappa har jobbet som megler i mange år nå og jeg har vel skjeldent sett noen som er mer dedikert til jobben sin enn han.! Send han gjerne en mail eller ring han om du lurer på noe om det ! www.meum.no / Per olav heter han , kontaktinfo finnes der inne! Lykke til!
hvorfor skal alle tenke så avansert hele tida? Du som vil bli fort ferdig med skolen osv, har du i det hele tatt tenkt yrkesfag? Nei du kan ikke bli direktør via yrkesfag, men du kan bli mye annet du kan tjene bra på om du intresserer deg... elektriker, kokk osv.. tar deg 2 år med skole og 2 års læretid i en bedrift så er du noe. Ikke 3 års allmennfag + 3 års høyskole.Anbefaler deg å se på hvilke linjer du kan velge der.

Sier dette pga jeg er så lei av alle ser ned på yrkesfag... allle skal "bli noe skikkelig" og velger allmennfag, og dropper ut etter halve tida.. og ender på rimi mens de prøver å finansiere noe videre. Alle de yrkene som får verden til å gå rundt får man på yrkesfag litt overdrevet, men om alle skal bli leger og ingen blir bakere eller frisører så har vi et problem til slutt..
Kan ikke si meg annet enn enig med Lille My her nå, yrkesfag er kort, og du får gjøre noe greit om du finner ut hva som intreserer deg mest. Og mange av yrkene du får etter yrkesfag har ganske god lønn, men uansett hva du velger så er det ingenting som heter "jobbe lite og tjene godt"..
F.eks. om du blir elektriker og jobber på akkord kan du om du er villig til å ha litt overtid og jobbe kjappt og bra tjene rundt 200-300 kroner timen, mer enn det også.. Men du må huske at det krever sin innsats å tjene godt
Selv går jeg yrkesfag og satser på å bli noe jeg syns er morro, tjene sånn passe. Og så kan jeg ta to fagbrev etter hvert og tjene bedre på bedrifter som har bruk for begge deler. Har elektrikerutdanning fra før, så går jeg elektromekaniker i år, og satser på å ha 2 fagbrev innen 4-5 år
For å følge opp Popp sin post.

Dersom du velger å studere og jobbe med noe du faktisk liker og syns er gøy vil ikke du ikke bry deg om å jobbe mye. Jeg studerer det jeg elsker, og har til tider jobbet 20-24 timer iløpet av et døgn uten å bli lei av det jeg studerer. Hvis du finner det du liker å drive med er det bare et pluss med lønn! Du skal tross alt jobbe fra du er 25-30 ut livet, det er greit å finne noe som du liker.
Jeg kjenner flere eiendomsmeglere og de begynner å bli ganske lei. Husk at folk handler når de har fri, noe som betyr at det stort sett foregår i helgene.

Å jobbe som eiendomsmegler er forholdsvis godt betalt hvis du får det til, men du jobber på ganske ekle tider. Vil ikke kalle det en enkel jobb heller. Sjefer, selger og kjøper maser i ett kjør om ditt og datt. Når budrundene begynner skal banken inn i bildet også.
For og fortsette litt på min egen post.

Jeg leste i første-posten din at du kunne tenkt deg noe ingeniør greier?
Hvis du tar ett yrkesfag du har veldig stor interesse av, kan du bli ingeniør innen de fleste linjene, f.eks om du går elektrofag slik som jeg har gått kan du søke deg inn på forkurs ingeniør og rett inn på kurs for ingeniør uten noe ekstra almennefag påbygning. Men det anbefales og gå ut som lærling da ingeniører med praksis erfaring er mer etterspurt..
Trådstarter
44 0
jeg har faktisk allerede planer om å gå elektrofag og muligens ta påbygging til studiekompetanse 3 år. men jeg HATER, virkelig HATER vanlig skole, så spørs om jeg orker noe mer utdannelse etter vgs. Kanskje jeg går lærling, men hvis jeg ikke er HELT lei av skole etter 3. år, fortsetter jeg kanskje med studier.
Om du begynner å bli skolelei så gå yrkesfag og bli lærling. Da har du alltid et fagbrev å falle tilbake på om du tenker og gå mer skole senere og dropper ut. Påbygging har jeg ikke sett så mye vits i, for du får skjelden nok fag. Om du skal søke deg inn på høgskole som ingeniør innen elektro og datateknikk (som jeg har planer om) med påbygging får du beskjed om at du må gå et ekstra halvår med forkurs. Derfor lønner det seg og gå 1 årig forkurs til å begynne med, men det skal visst være hardt. Ellers kan du gå to årig teknisk fagskole, så hoppe inn på andre året på Hist? Du får ikke samme tittelen, men ingeniør er ikke en beskyttet tittel uansett såe
Det er jo ofte slik at yrker der man får betalt mye for lite arbeid må man være ganske smart, flittig og flink til det man driver med. Om man bare vil ta et sånt yrke fordi det er lette penger er man som oftest ikke personen for yrket.

Og jeg vil si at det viktigste i livet er å trives. Bedre å jobbe 5x8 timer i uka med en jobb du koser deg med enn å slite rævva av seg 2x12 timer i helgene med noe du hater.