Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 655
Hei!
Har tenkt å kjøre en reinstall av XP på pcen min. Kjører nå dual boot med ubuntu og xp. Husker at forrige gang jeg gjorde dette, ble grub loaderen hengende igjen, og jeg fikk ikke gjort noe. Grub load error 22 mener jeg det stod i feilmeldingen. Måtte tilslutt bruke en bootcd av noe slag som fikset problemet.

Det jeg egentlig lurer på er om det er mulig å gjøre noe på forhånd av reinstallasjonen som også fjerner grub loaderen?
Ja, bare å formatere hele disken det... Kan gjøres med de fleste bootbare linux-distroer. Fyr opp ubuntu innstallasjonscden din og fiks derifra med for eksempel gparted...
Du trenger ikke formatere disken dersom du ønsker å beholde f.eks ubuntupartisjonen, om du får problemer med MBR er det bare å boote windows-cd'en og åpne recoverykonsollet. fixmbr og fixboot er kommandoene du trenger.

formatering er for noobs, ekte nerder kan å feilsøke
isolid's Avatar
Trådstarter
62 6
Hehe, skal ikke skryte på meg at jeg er noen ekspert på dette området. Tingen er at pcen skal selges, og jeg skulle gjerne blitt kvitt alt "skrot" for så å kjøre en clean install av XP. Husker jeg ikke fikk til å kjøre fixmbr fra noen steder forrige gang. Kjører reinstall med recovery cder jeg fikk med pcen.