Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 668
Hei.

Jeg har installert Windows Vista Ultimate Edition.

Jeg hadde Windows XP PRO SP Pack 2.


Men så vil jeg ha tilbake XP igjen, grunner for mye problemer med Vista

Og jada, jeg vet at man kan boote fra oppstart osv, men i mitt tilfelle, så får jeg ikke registrert DvD-rommene.. Heller funker det ikke å velge boot from CD/DvD-Rom som first device. Er veldig lite som funker sad.gif Har prøvd å installere Ubuntu, Debian og Linux, uten å lykkes. Har t.o.m prøvd å mounte en IMG fil - versjon av XP, og der hvor det står "Install XP" er det grå svart, slik at jeg ikke får trykket på den.

Installerte Vista på samme partisjon som XP, men i senere tid, som jeg prøvde å få bort Vista, sletta jeg hele XP mappen, som lå i C:Windows.old


Vista som jeg har, er en piratkopi, siden jeg ville bare prøve den, før jeg skulle evt. betalt
nesten 2000,- NOK, som for meg er ganske mye..


Så det jeg spør om er, hvordan kan jeg få installert XP igjen, uten å boote fra bios/oppstart ?
Noen som kan hjelpe meg eller??
Hvordan fikk du installert vista da??? Installer XP på samme måte som du installerte Vista kunne vært en god idé?
Sitat av dico
Hvordan fikk du installert vista da??? Installer XP på samme måte som du installerte Vista kunne vært en god idé?
Vis hele sitatet...

Før jeg innstallerte Vista, så hadde jeg tilgang til DvD-Romene.. Etter at jeg installerte Vista jeg fikk problemer..
Hva feiler DVD-romene, da? Eneste løsning er nok og boote fra bios, og hvorfor vil du ikke det egentlig?
Sitat av chouse
Hva feiler DVD-romene, da? Eneste løsning er nok og boote fra bios, og hvorfor vil du ikke det egentlig?
Vis hele sitatet...

FFS, jeg VIL jo gjøre det, men det FUNKER ikke. FORDI DVD-ROMMENE IKKE HAR NOEN DRIVERE, OG FORDI DEN IKKE REAGERER. DERFOR.
Har du ikke kontakt med dvd-rom i det hele tatt? Ikke når du starter opp Vista?
Sitat av jonarnev
Har du ikke kontakt med dvd-rom i det hele tatt? Ikke når du starter opp Vista?
Vis hele sitatet...
Nei, altså, jeg ser jo at det er lys, og jeg får trykket på eject knappen sånn at den går ut, men den reagerer ikke når jeg legger i en CD. Den vises liksom ikke.
prøve og endre på boot systemet ditt på cd-rom da hmm kanskje det funker !! yeah
Sitat av Nargoblin
Nei, altså, jeg ser jo at det er lys, og jeg får trykket på eject knappen sånn at den går ut, men den reagerer ikke når jeg legger i en CD. Den vises liksom ikke.
Vis hele sitatet...
Som ravon sa, du må endre boot-prioriteten... først cd-/dvd-rom'en, så windows disken(boot disk).
Selv om cd-/dvd-rom'en ikke fungerer i vista, eller andre OS for den del, så fungerer den i BiOS, ihvertfall ut i fra det du har skrevet...

Så ta deg en tur innom BiOS og lek deg litt
Og under oppstart, se etter "Press [F-tast] for boot-options" eller noe sånt. Da får du opp et par valg over hvor du vil boote fra. Selv om CD/DVD-rom står som nr 1 på boot-prioritet er det ikke sikkert at PC-en starter opp fra CD automatisk.
Sitat av aphex
Som ravon sa, du må endre boot-prioriteten... først cd-/dvd-rom'en, så windows disken(boot disk).
Selv om cd-/dvd-rom'en ikke fungerer i vista, eller andre OS for den del, så fungerer den i BiOS, ihvertfall ut i fra det du har skrevet...

Så ta deg en tur innom BiOS og lek deg litt
Vis hele sitatet...

Huff =| Altså. ehm. Jeg har jo prøvd og forklare dere at jeg har prøvd å skifte på device.

Og nå har jeg DvD-Rom som first device da..
Hva med og prøve det enkleste, bytte CD/DVD rom? Evt boote opp Vista igjen om dette er mulig, formater disken. Start maskinen på nytt og prøv og boot opp Windows XP igjen.
Sist endret av nPulz; 3. april 2007 kl. 11:59.
Sitat av nPulz
Hva med og prøve det enkleste, bytte CD/DVD rom? Evt boote opp Vista igjen om dette er mulig, formater disken. Start maskinen på nytt og prøv og boot opp Windows XP igjen.
Vis hele sitatet...

Bytte Cd rom funker heller ikke. er ingen av de to som funker. FOrmatere C disk er ikke mulig, da den sier at jeg ikke får formatert fordi Vista ligger der.


Og boot greien funker ikke.

1. Device: CD/DVD-ROM
2. Device: CD/DVD-ROM
3. Device: HARD-DISK.


Så da skulle jo det funke?
Altså du formaterer den ikke i Windows når den er bootet opp. Men du booter opp Vista platen, om du får dette til. Hva skjer egentlig når du prøver og boote opp noe? Hopper den bare over hele sesjonen og deretter booter opp Vista istede?

Da kan det isåfall være feil med brenningen, evt at boot disken ikke er bootbar, om du har brent disse ut.
Sitat av nPulz
Altså du formaterer den ikke i Windows når den er bootet opp. Men du booter opp Vista platen, om du får dette til. Hva skjer egentlig når du prøver og boote opp noe? Hopper den bare over hele sesjonen og deretter booter opp Vista istede?

Da kan det isåfall være feil med brenningen, evt at boot disken ikke er bootbar, om du har brent disse ut.
Vis hele sitatet...

Nei, altså, det som skjer er at den ikke blir registrert, og går videre til Vista..


Kommer "System failured to boot."

Også plopper vista fram.

Cd'en er bootable, laget av Acer. Står "BootAble CD"
Jaok, unnskyld missforståelsen... Prøve systemgjennoppretning?
Sist endret av Christian; 3. april 2007 kl. 17:22.
Funker ikke på min tror jeg Nei, har ikke prøvd det på denne!