Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2016
Hei. Jeg lurer på om noen av dere vet om noen slags kunstneriske uttrykk som har forandret mye i verden, gjort at en stor samfunnsrelatert sak ble sett på mange fra et nytt perspektiv e.l.

I kunstneriske utrykk mener jeg alt fra filmer, maleri, websider, skulpturer, tegninger, tegneserier m.m, you take the point.

Finnes det kunstneriske utrykk som har gjort store forandringer på moder jord i nyere tid?

Takk for svar. Bare noe jeg av en eller annen merkelig grunn lurer på.

illusjon
kunstkritikk.no..gå inn der å spør om det samme
Ikke for å være kritisk, men formuleringen og problemstillingen din fikk dette til å minne mistenkelig mye om en skoleoppgave.
Sist endret av skaarj; 14. april 2008 kl. 11:22.
Sitat av illuSiOn^
Hei. Jeg lurer på om noen av dere vet om noen slags kunstneriske uttrykk som har forandret mye i verden, gjort at en stor samfunnsrelatert sak ble sett på mange fra et nytt perspektiv e.l.

I kunstneriske utrykk mener jeg alt fra filmer, maleri, websider, skulpturer, tegninger, tegneserier m.m, you take the point.

Finnes det kunstneriske utrykk som har gjort store forandringer på moder jord i nyere tid?
Vis hele sitatet...
Karl Marx teorier? Kunstnerisk er alt etter hvordan du tolker det. Bibelen...

Michelangelo, DaVinci osv. har alle gjort store forandringer gjennom sine kunstverk, teorier og memoarer.

Men formuleringen kunstnerisk utrykk er en fornærmelse mot kunsten. Kunstverk heter det.

Og så til hovedpoenget: Mange forandringer har kommet gjennom kunsten, blant annet ser du det i utviklingen av malerier, filmer, musikk og så videre og så videre og så videre.
Muhammed tegningen.
Sitat av illuSiOn^
Hei. Jeg lurer på om noen av dere vet om noen slags kunstneriske uttrykk som har forandret mye i verden, gjort at en stor samfunnsrelatert sak ble sett på mange fra et nytt perspektiv e.l.

I kunstneriske utrykk mener jeg alt fra filmer, maleri, websider, skulpturer, tegninger, tegneserier m.m, you take the point.

Finnes det kunstneriske utrykk som har gjort store forandringer på moder jord i nyere tid?

Takk for svar. Bare noe jeg av en eller annen merkelig grunn lurer på.

illusjon
Vis hele sitatet...
Den merkelige grunnen skulle tilfeldigvis ikke være at du har fått en skoleoppgave som omhandler emnet?

Dags dato er nok Muhammed-tegningen det mest omtalte i Norge.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Hollywood filmer har ihvertfall vært med på å forandre synet på amerikanere, men dette er vel gjerne mer i en helhet. Og i denne moderne tidsalder er det vel gjerne TV og massemedia som virkelig kan nå ut til et bredt spekter av mennesker, og dermed har stor mulighet for å påvirke.

Det er veldig mye som har påvirket samfunnet, men mye kommer vel gjerne av en helhet av uttallige kunstverk innenfor en eller flere "kunstsjangere"

Som sagt er nok Muhamed-tegningene det beste, næreste og mest konkrete eksemplet man kan gi i dag.
Sitat av skaarj
Ikke for å være kritisk, men formuleringen og problemstillingen din fikk dette til å minne mistenkelig mye om en skoleoppgave.
Vis hele sitatet...
Det er nok desverre ikke det. Men er enig i at formuleringen min kunne tilsvare det.
Er en intern diskusjon mellom venner, egentlig.
Sist endret av illuSiOn^; 14. april 2008 kl. 15:07.
En som kanskje burde nevnes er Oliviero Toscani som jobbet med markedsføring av United Colors of Benetton. Vet ikke hvor mye det forandret verden, men han var i hvertfall original og provokativ. Veldig interessant type som absolutt er verdt en kikk Kan også nevnes at han er en sykt god fotograf.

Ta et quick søk på google så finner du sikkert mange av bildene han tok for Benetton.
(NB: noen kan se på bildene som støtende)
Sist endret av Mowie; 14. april 2008 kl. 15:33.
Tja... kunst og kunst, strengt tatt er det jo pressefoto, men dette er vel det sterkeste bildet jeg vet om, det spratt opp helt uten videre når jeg leste topic.

Husker jeg ikke helt feil, hadde dette ganske stor betydning med å endre amerikanernes holdning til vietnamkrigen.

http://www.digitaljournalist.org/issue0309/lm12.html
De fleste kjenner nok til det fra før, og mange skjønner nok hvilket bilde det er bare ut fra beskrivelsen min, men for de som ikke kjenner til det fra før - les teksten.

Forøvrig er det tett med andre pressebilder som kunne være kandidater her:
http://digitaljournalist.org/issue0309/lm_index.html
Kunst eller pressefoto. Det skapte i hvertfall store reaksjoner rundt omkring i verden. Så det har vel en plass i historien det også

Ellers kan jeg jo nevne fotoet tatt på Tiananmen Square. http://ramblingsofpassion.files.word...-square_ex.jpg

Er vel en av verdens mest kjente fotografier.
Ikke helt normal
hallooghei's Avatar
Musikk er vel en av de kunstneriske uttrykkene i nyere tid som har forandret verden.Spesielt elektrisk musikk.....
mowie: ja absolutt, mye foto som har fått plasser i historien. Tank man er kjent ja, men der er vel filmsnutten enda mer kjent, og dessuten tror jeg faktisk ikke det forandret ting i like stor grad. Hadde det fått følger for situasjonen i kina, så hadde jeg vært enig, men ... dessverre.

Ang. elektronisk musikk og det å forandre verden... her er en utrolig bra dokumentar, den er lang, men se den:
http://video.google.com/videoplay?do...arch&plindex=1
Sist endret av atomet; 14. april 2008 kl. 18:14.
er vel ikke så veldig nøye at det skjer noe konsekvent bare vi får en debatt? men jeg skal si meg enig i at det ikke har endret så veldig mye angående kina. får se dokumentaren
Flags of our Fathers? Det er vel et av de mest kjente bildene som finnes. Vet ikke om det har hatt noe påvirkning på verden da.. (er ikke mitt beste felt )
flags of our fathers er en film (ikke så voldsomt bra heller syns jeg, letters from iwo jima er milevis bedre), ikke et bilde, og hvis du faktisk har sett filmen, så vet du også at det bildet du snakker om tilogmed er arrangert... Bildet i seg selv er vel i og for seg historisk viktig, men noen virkelig endring på grunn av det...?

musikken fra summer of love ('67) var jo også ganske viktig for alt som skjedde på den tiden, uten at jeg klarer å si noen bestemt låt som viktigere enn de andre sånn på rappen...
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av atomet
musikken fra summer of love ('67) var jo også ganske viktig for alt som skjedde på den tiden, uten at jeg klarer å si noen bestemt låt som viktigere enn de andre sånn på rappen...
Vis hele sitatet...
Det er vel sånn det ofte er. At det ikke er et bestemt, men flere verk som påvirker over tid.
Sitat av atomet
...bildet du snakker om tilogmed er arrangert...
Vis hele sitatet...
At det er arrangert har liten betydning for om det er viktig eller ei. Finnes mange kjente og politisk viktige bilder som er pure arrangering.

Edit: vil også takke for alle svar.
Sist endret av illuSiOn^; 15. april 2008 kl. 10:35.
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
Kunst og kunst fru Blom, men likevel.
Matrix gjorde inntrykk med x antall vinkler og effekter som ikke har blitt brukt i mainstream filmproduksjon før. Om det har forandret verden er vel så som så, men det forandret i alle fall filmindustrien.
Bibelen og Koranen er vel kanskje de kunstverkene som anngår flest mennesker, og samtidig endrer hvor jorda ganske drastisk.
Bethovens niende symfoni gjorde at cd-platen ikke ble 60 min lang
A Clockwork Orange forandret synet på filmvold, og ble også brukt som unnskyldning for en rekke voldsepisoder i rettsaler rundtom i England. Filmen etablerte vel forøvrig også en helt ny sjanger innenfor motebransjen. (Kilder. Great Bolshy Yarblockos! Making 'A Clockwork Orange' og Still Tickin': The Return of Clockwork Orange)
Det påstås også at 1984 var forrige århundres viktigste roman fordi den hindret verden fra å utvikle seg til et overvåknings-samfunn - eller i hvertfall forsinket prosessen 50-60 år