Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 5162
Når man har gått 1 år sykemeldt så går man jo over på rehab (i 1 år?). Lønna vil vel da bare ligge på 67,5% av tidligere. Så hvis man da vil ligge på bare 11.000kr utbetalt i mnd, men har bil og leilighetsslån som er på ca 14.000 har man ikke noe muligheter og få mere penger utbetalt? Noen tips her? Har jo ikke råd til og leve lenger
Tror kanskje du må droppe bilen i såfall. Er bare for en periode. Bil er en stor utgift.
Trådstarter
Skulle helst det ja, men har som sagt lån på bilen og den er tungsolgt ellers hadde jeg solgt for lengst. Men når leilighet og strøm utgjør nærmere 10,500kr og rehab pengene utbetalt bare vil ligge på 11.000 er det ikke mulighet og få litt mere støtte/penger?
Sikkerhetsklarert
Nei.

Nav er ganske strenge på at du må ha brukt alt av egne midler (dvs selge unna eiendeler, tømme sparekontoer etc) før du får støtte til livsopphold.

edit: hvordan bil er dette da? tungsolgte biler = gromme biler?
Sist endret av Pjukern; 25. august 2008 kl. 09:30.
Trådstarter
Livsopphold, er dette noe man kan få itillegg til rehabpengene? Hvor mye er dette isåfall og hva er krava for og få dette? Takker for svar
Om du betaler over 10k for lån på leiligheten, er det ikke mulig å..sette ned litt? ; /
Sikkerhetsklarert
Vet ikke hva rehab penger er, men du kan kanskje få attføring? Dvs støtte for skolegang om din helse krever at du bytter yrke.

Livsopphold er ca 4400,- i mnd som skal dekke mat.
Lurer på det samme.. Eller om man kan få noe støtte fra sosialen samtidig som man mottar penger fra NAV.. Har gått på rehab penger i 17 mnd. Fikk innvilga og forlenget stønaden litt mer enn vanlig (det gies egentlig bare i 12 mnd), og vedtaket mitt går ut 1 september. Jeg mottar 7300 pr mnd av NAV i rehab penger og har mnd utgifter på 7000 (PLUSS penger å leve for), så jeg har brukt alt av min sparekonto og er helt blakka.
Nå vil de ha meg over på yrkesretta attføring, noen som vet om dette er mer enn rehabpenger?
Noen som vet hvor mye man får som Ung Ufør(trygd for de som ble kronisk syke før alder av 23 år)?
Sist endret av vacant; 25. august 2008 kl. 09:44.
"Hvis du er ung ufør og uførepensjonist blir tilleggspensjonen beregnet etter et poengtall på 3,30 Hvis du er ung ufør og mottar tidsbegrenset uførestønad blir stønaden beregnet etter de samme bestemmelsene som gjelder for beregning av rehabiliteringspenger til unge uføre." Les mer på nav sine sider. Beregning Pensjon fra folketrygden.. Lykke til
jeg får rehabliteringspenger selv. Har fått livsopphold i tillegg opptil flere ganger av sosialkontoret. må bare dokumentere endel "fornuftige" utgifter.
Sitat av Pjukern
Nav er ganske strenge på at du må ha brukt alt av egne midler (dvs selge unna eiendeler, tømme sparekontoer etc) før du får støtte til livsopphold.
Vis hele sitatet...
Hvordan håndhever de dette helt konkret?
Foreksempel kommer de hjem til deg privat for å sjekke at du ikke har en pc til 12+ K ?
Sosialtjenesteloven:

§ 5-1. Stønad til livsopphold.

De som ikke kan sørge for sitt livsopphold gjennom arbeid eller ved å gjøre gjeldende økonomiske rettigheter, har krav på økonomisk stønad.

Stønaden bør ta sikte på å gjøre vedkommende selvhjulpen.

Departementet 1 kan gi veiledende retningslinjer om stønadsnivået.
1 Arbeids- og inkluderingsdepartementet iflg. res. 16 des 2005 nr. 1479.

§ 5-2. Stønad i særlige tilfeller.

Sosialtjenesten kan i særlige tilfeller, selv om vilkårene i § 5-1 ikke er til stede, yte økonomisk hjelp til personer som trenger det for å kunne overvinne eller tilpasse seg en vanskelig livssituasjon.

Du kan altså søke om ekstra penger, men må ha en god grunn til det.

Generelt innenfor omsorgsforvaltningen så heter det at du har krav på en minstestandard for hjelp. Dette gjelder også til en viss grad for økonomisk stønad. Hva som ligger i denne minstestandarden er situasjonsbestemt.
Sosialstønad baserer seg på to enkle prinsipper; 1: du må ikke eie noe og du må ha forsøkt alle andre muligheter (jobb, rehab, ufør etc.) og 2: det finnes i prinsippet ingen øvre grense for hva du kan få i sosialstønad

MEN, de kan være ganske vrange å ha med å gjøre hvis de først har fått for seg at du ikke er oppriktig. Da kan de komme til å kreve utskrifter av alt mulig og gjerne også hjemmebesøk for å sjekke om du snakker sant. Dette kan du naturligvis klage på til fylkesmannen, men innen et eventuelt medhold hos fylkesmann så kan du ha mistet både bil og lelighet samt siste rest av respekt for "velferdssamfunnet".

I motsatt fall, hvis du kommer godt overens med saksbehandleren, så kan du få støtte til det meste du klarer å argumentere fornuftig på. Alt fra billån til treningsstudio.
Jeg kjenner til flere tilfeller der sosialklienter netto har mer å rutte med enn en vanlig arbeider. Jeg har også hørt om enkelte som er blitt kastet ut på gata men i etterkant fått medhold på støtte til boutgiftene hos fylkesmann - men naturligvis lenge etter utkastelsen.

Selv om du har krav på og mottar stønad fra andre, så kan du likevel få supplerende hjelp på sosialkontoret. Litt avhengig av hvor du bor i landet skal du ha ca 4000kr å leve for etter boutgifter og strøm. Men som sagt klarer du å gi en god begrunnelse for hvorfor du ha bil (feks dokumentert sosial angst og derfor ikke kan bruke offentlig kommunikasjon) så er det ingen begrensninger oppad hvor mye du kan få støtte til.

Opptre saklig og begrunn/dokumenter alt du kan så pleier det å løse seg.
Er man langvarig og kronisk ufør, og ble syk før fyllte 26 og er over 20 så kan man få ungufør, en trygdeordning som gir deg litt høyere sats.

Man kan også søke om bostøtte hos Husbanken.

Jeg har 7000,- i måneden etter skatt og klarer meg helt ok. Du lider ingen nød. For hva så om jeg ikke har vært på kino på snart et år, lager nesten all mat hjemme og ikke kan drikke meg møkas hver helg?
Du har ikke vurdert å flytte til et "litt" billigere sted og bruke mindre strøm?

Og hva NAV mener er "god grunn" til å få ekstra støtte er umulig å si, jeg får ikke ekstra støtte fordi jeg må ha det varmere inne, ofte går på diett og må ta taxi nesten hvorenn jeg skal.
Sist endret av GothQueen; 25. august 2008 kl. 16:02.
Sitat av vacant
Lurer på det samme.. Eller om man kan få noe støtte fra sosialen samtidig som man mottar penger fra NAV.. Har gått på rehab penger i 17 mnd. Fikk innvilga og forlenget stønaden litt mer enn vanlig (det gies egentlig bare i 12 mnd), og vedtaket mitt går ut 1 september. Jeg mottar 7300 pr mnd av NAV i rehab penger og har mnd utgifter på 7000 (PLUSS penger å leve for), så jeg har brukt alt av min sparekonto og er helt blakka.
Nå vil de ha meg over på yrkesretta attføring, noen som vet om dette er mer enn rehabpenger?
Noen som vet hvor mye man får som Ung Ufør(trygd for de som ble kronisk syke før alder av 23 år)?
Vis hele sitatet...
Attføring har samme sats som rehab. penger, er ingen forskjell der.
Merkelig at du bare får 7300 pr.måned i rehab. Jeg får 8000-8700 netto i mnd, med grunnsats (minste man kan ha?:S)...
Ung Ufør er litt over en tusing mer netto i måneden, virker veldig vanskelig å få det.
Jeg har ikke fått svar på min forespørsel etter at jeg fikk diagnosen Bipolar Type I, noe som er jævlig merkelig siden det er snart 4 måneder siden det ble sendt inn.
Det går an å forlenge rehab.pengene med mer enn de 17 månedene du har hatt til nå, jeg nærmer meg min 24. måned og skal straks ut i attføring
Er det ikke lettere å bare spør NAV om disse spørsmålene?
Sitat av Demolith
Attføring har samme sats som rehab. penger, er ingen forskjell der.
Merkelig at du bare får 7300 pr.måned i rehab. Jeg får 8000-8700 netto i mnd, med grunnsats (minste man kan ha?:S)...
Ung Ufør er litt over en tusing mer netto i måneden, virker veldig vanskelig å få det.
Jeg har ikke fått svar på min forespørsel etter at jeg fikk diagnosen Bipolar Type I, noe som er jævlig merkelig siden det er snart 4 måneder siden det ble sendt inn.
Det går an å forlenge rehab.pengene med mer enn de 17 månedene du har hatt til nå, jeg nærmer meg min 24. måned og skal straks ut i attføring
Vis hele sitatet...
Det som tidligere het manisk depressiv? Er det en kronisk og langvarig sykdom?
Er ikke så inne i dette jeg
Om man er "special case" så kan man få forlenget Rehab. med et år.

Sitat av Cybergasm
Er det ikke lettere å bare spør NAV om disse spørsmålene?
Vis hele sitatet...
Har du noen gang prøvd å ringe til NAV? Det er som å paddle uten årer.
Sist endret av GothQueen; 25. august 2008 kl. 21:06.
spankingguru
Worner's Avatar
Sitat av GothQueen
Om man er "special case" så kan man få forlenget Rehab. med et år.
Vis hele sitatet...
Jeg tror man kan få det forlenget ganske så mange år. Jeg er midt i tredje året nå og regner med at det blir rehab i iallefall et halvt år til. Jeg fikk også beskjed om man bare kunne få det for et år til å begynne med, men det har gått greit å fornye søknaden hele tiden
Sitat av GothQueen
Det som tidligere het manisk depressiv? Er det en kronisk og langvarig sykdom?
Er ikke så inne i dette jeg
Om man er "special case" så kan man få forlenget Rehab. med et år.


Har du noen gang prøvd å ringe til NAV? Det er som å paddle uten årer.
Vis hele sitatet...
Stemmer at det var det som tidligere het Manisk-Depressiv ja
Er nok en kronisk sykdom som kan modereres med medisiner,riktig kosthold og struktur i hverdagen. Men kvitt det blir du aldri, faren er der for nye episoder selv om man er tilnærmet stabil i humøret
Skiftet navn pga. stigmaet rundt det, noe jeg syns er smått på trynet siden manisk-depressiv faktisk beskriver sykdommen ganske bra bare ved hjelp av navnet.

Sant det du sier om NAV, faens til byråkratisk rot og innvikla regelverk.
Det er gjerne slik at NAV vil gi deg minst mulig, så å få det du har rett på kan være en langvarig kamp.
Worner: Hvor ofte må du fornye det og søke om forlengelse av vedtaket da?
Jeg fikk i første runde 8 måneder, deretter søke om 4 til (totalt 12 måneder), og hver tredje måned etter det har jeg vært nødt til å stresse med ny legeerklæring og møter osv.. Veldig belastende bare det.. Nå vet ikke jeg hva som er grunnen til at dere går på rehab penger, men disse pengene er jo ment at skal gå til behandling som gjør at sykdomssituasjonen blir forbedret (lege, psykolog, trening, medisiner, apparater eller lignende), og det er jo dyrt! Hvordan behandling bruker dere om jeg får spørre?

Demolith: Så du har fått innvilget Ung Ufør ved grunnlag bipolar 1? Tror det er veldig spesielt, siden de kvier seg for å gi noen type stønad til de som "kun er" psykisk syke (men det er i mange tilfeller mye værre enn fysisk sykdom det, så ikke misforstå meg!) så at du nå er garantert en trygd på grunn av det - UT LIVET, er veldig veldig overraskende (positivt vel å merke!), men får jeg spørre om du har noen andre lidelser også?

Jeg selv har en langvarig til kronisk sykdom, som jeg fikk i 2005(diagnosert årsskiftet 2006/2007) Jeg kan fungere helt OK, men var ikke i stand til å fullføre skolen engang, og det er enda umulig for meg å jobbe som normalt, eller foreksempel studere igjen. Som sagt har jeg fått rehab penger de siste 17 månedene, og jeg har sagt til NAV at jeg gjerne har lyst til å finne meg en deltidsjobb ca 4t x 2 pr uke, bare for å "gjøre noe". Men så er det jo ikke akuratt mange steder som ønsker å annsette en syk person, og hvertfall ikke en som kun kan klare å jobbe maks 5 timer av gangen, og heller ei gjøre noe anstrengende eller belastende... De har snakket om å sette meg på yrkesrettet attføring, men vet noen her hvordan det fungerer egentlig? Minstesum, og varighet på denne type stønad? Er ikke det slik at man da skal prøve å komme seg ut i arbeid så fort som mulig og kun får stønaden fram til det?
Ung Ufør har både min lege og psykolog (og andre med samme sykdom som meg) sagt at er vanskelig å få, men det er vel det beste alternativet for en som er langvarig-kronisk syk?
Det er jo ingen andre type stønader som kan passe?
spankingguru
Worner's Avatar
Det var en stund det varte 3mnd om gangen, men nå tror jeg det bare er for en mnd hver gang. Kvinnfolket på nav tar kontakt med psykologen min uten at jeg trenger å styre med det og levere inn papirer.
Som jeg sa så har jeg ikke fått innvilget Ung Ufør, har ikke fått svar på søknaden.
Den ble avslått første gang, men det var FØR jeg fikk diagnosen.
Ung Ufør er et tillegg til evt. rehab.penger/attføring/uføretrygd.
Som sagt får jeg rehab.penger, ikke uføretrygd
Jeg er kanskje fucked for life ang. sykdommen, men jeg fungerer også veldig bra i lengre perioder, så uføretrygd er ikke noe alternativ. Midlertidig uføretrygd derimot
Reglene er slik at om du stopper/mister rehab.penger så må man ha vært yrkesaktiv i minst 6mnd. for å få den støtten igjen btw, bare nevner det i tilfelle det skulle bli aktuelt en gang.

Jeg har vel rehab.penger på lånt tid, men kan vel lett forlenge den v/spesialisterklæring fra psykolog om at jeg fortsatt har depresjon for tiden og derav rett på forlengelse.
Jeg er i AKKURAT samme situasjon som deg angående det å ha lyst til å gjøre noe, det er derfor jeg har valgt å søke om attføring nå.
Da er det slik at du får samme sats som på rehab.penger (435kr dagen tror jeg), men da jobber for de pengene. Du får 435kr pr. dag uavhengig om du jobber 1 eller 6 dager i uken, men hvis man er i stand til å jobbe 5-6 dager i uken så kan en vel liksågodt skaffe seg en ordinær jobb?
I tillegg kan du få diverese attføringsstønader når du går på attføring.

Det flotte med attføring/yrkesrettet attføring er at du selv bestemmer hvor mye du ønsker å jobbe, men det er som sagt forventet at en skal jobbe mer og mer for deretter komme seg ut i ordinær jobb. Så dette må jo passe veldig bra for deg også som har lyst til å jobbe litt, men ikke full jobb?
Arbeidsgiver betaler ikke ei krone for å ha deg som ansatt, så om noen viser motvilje til gratis arbeidskraft så går det vel mest sannsynlig på vrangforestillinger ang. sykdom/attføring.
Attføring har en negativ klang oppfatter jeg, vi har vel enda ikke kommet til det punktet hvor det er akseptabelt å være syk. Man skal jo gjerne være flawless

Glemte å nevne det med yrkesrettet attføring. Det er at man i samarbeid med bedriften tilrettelegger arbeidet ut i fra dine ønsker og behov.

Jeg som roter, er ikke noe som heter attføring OG noe som heter Yrkesrettet attføring
Skulle til å ramse opp diverse stønader og tjo og hei, men gjør det enkelt jeg og linker til NAV sine sider hvor informasjonen jeg har i brosjyren er opplistet: http://www.nav.no/page?id=292

Er det noen spesifikke stønader du lurer på så kan jeg svare mer utfyllende siden det er forklart i brosjyren, fant ikke noen utvidet informasjon om det på nettsiden.
Sitat av GothQueen
Har du noen gang prøvd å ringe til NAV? Det er som å paddle uten årer.
Vis hele sitatet...
Kommer helt ann på hvilken saksbehandler du har. Tror det er mulig å bytte.
Min første saksbehandler var udugelig, alt var så evig vanskelig med ho. Men så fikk jeg plutselig en ny en, og da fikk jeg invilget bla lift, truck, asbest og varmt arbeid kurs. 20-30 tusen bare det, og nå er jeg fast ansatt og forman i ett rivningsfirma. NAV invilget også lønnstilskudd de første 6mnd så har vel fått 200 000 av de det siste halve året.
Syns det er rart at noen får rehab. lenger enn to år, for etter to år skal man bytte til noe annet.
Quoter nav:
Rehabiliteringspenger gis ikke sammenhengende i mer enn 52 uker. I særskilte tilfeller kan stønadsperioden forlenges i ytterligere 52 uker.
Vis hele sitatet...
Jeg har nå hatt rehab. i snart to år og skal nå over på tidsbegrenset ufør og ung ufør. Men man beholder den trygda man har frem til søknaden er invilget. Og det kan ofte ta 4 - 6måneder...

Når man har minstebeløpet med rehab. har man 225,- til dagen og noen øre. Det steg med ti øre eller noe i år.
De fleste trygde ytelsene har lik sats, det er bare UU som gir deg noe merkbart mer.

Cybergasm:
Jeg vet ikke hvordan systemet fungerer på Vennesla, men her har man flaks om man ringer en dag saksbehandleren din er inne, og det gjelder uansett hvilken saksbehandler du har.
Man har flaks om man slipper å sitte en time i telefonkø.
Demolith: Åja, har slurva litt i lesinga jeg da. Trodde du gikk på Ung Ufør nå..

Når det gjelder yrkesrettet attføring fikk jeg vite i dag faktisk, at det er mer lønnsomt enn rehabiliteringspenger. Og at man som oftest samtidig får attføringsstønad som dekker alle utgifter om man foreksempel i stedet for en jobb, velger å ta opp fag, så vil attføringsstønaden dekke utgifter til bøker og transport osv. Noen som har erfaring med det?

Så også at det var noe som het attføringspenger, som dekker alle livsutgifter. Som man får når man har yrkesrettet attføring. Det vil si at man får yrkesretta attføring OG attføringspenger?? Det bør vel bli en brukbar sum forhold til den lille summen rehabiliteringspenger er?!'

Interessante alternativer for meg er:

Tidsbegrenset uføreytelse: (gies fra 1-4 år, med mulighet for forlengelse.) samme sum som fra rehabpenger??

Ung ufør: Hvis du er ung ufør kan du få en garantert tilleggsytelse etter særlige regler. Og det står noe om at man kan få Ung ufør OG tidbegrensa attføring? Kan man det?(gothqueen, du skrev også at du fikk det? Hva får du utbetalt?Er det vanskelig å få begge deler?)

Yrkesretta attføring: Særlig om man får attføringspenger i tillegg som dekker boutgifter osv (eller får man det på andre stønader også?)


Greiere å spørre om det her, enn på NAV, i frykt for å bli sett på som grisk og snylter på staten... Men vi syke må da få leve vi også.. Hadde senest en diskusjon i går, med en som sa at det er helt greit at syke mennesker ikke får mer enn 7000 i mnd å leve for. Og jeg sa da at det skal ikke være nødvendig å bo i et kott og leve på lut og kaldtvann selvom man er syk vel?.. 7000 er ingenting, det går minst 2000 til mat, og du står igjen med 5000 til husleie, buss/bil utgifter, osvosvosv.... Så jeg håper å finne en ordning som gjør at ting går litt lettere rundt i hvertfall, enn at jeg ender opp med gjeld og inkasso saker...
Som sagt så er Ung Ufør et tillegg oppå attføring/rehab/uføretrygd på litt over en tusing.
De forskjellige stønadene du kan få var i linken jeg ga deg :P

- Går du skole som yrkesrettet attføring *kan* du få dekket utgifeter til bøker,undervisningsmateriell,skolepenger,semesteravgift og eksamensavgift/-gebyr.

- Det gis støtte til dekning av utgifter på rimeligste reisemåte, f.eks busskort
Hvis du må bo borte fra hjemstedet ditt for å gjennomføre utdanning/andre tiltak, kan du få dekket inntil 4 hjemreiser pr. år
Du kan også få støtte til flytteutgifter dersom du må flytte for å gjennomføre utdanning/andre tiltak.

Attføring,uføretrygd og rehab.penger beregnes på akkurat samme måte, så ingenting er mer lønnsomt enn den andre. Dog så har attføring bonuser i form av stønader
Stortosk han du pratet med igår tydeligvis, som jeg nevnte over er det "No respect for the wicked" :P

*edit* Du får ikke attføring OG yrkesrettet attføring, enten eller
Sist endret av Demolith; 26. august 2008 kl. 23:17.
Jeg har ikke Ung Ufør enda, må være 20 for å få det. Man må også ha en langvarig kronisk sykdom.
Ung Ufør har en sats på 3,3 - mens rehab. har 2,4.
Grunnbeløpet ligger på 70 256,- pr.år.
For å finne ut hva man har ganger man grunnbeløpet med satsen.

Ung Ufør er ikke noe man får I TILLEGG, man får altså ikke 3,3 + 2,4 i sats om man har rehab. og Ung Ufør, men man får 3,1.
For mange er det ikke lett å få UU, det kommer mye ann på hvor annerkjent sykdommen din er, og hvor mye akkurat din saksbehandler vet om ordningen og din sykdom. Lønner seg ofte å legge med info. om sykdommen når man skal søke om man har en mindre kjent tilstand. (de fleste på NAV vet lite om de forskjellige ordningene - tragisk? JA!)
Jeg tenkte mer som 2,4 i rehab, og tillegg på 0,9 hvis man hadde Ung Ufør :P
Viser jo hvor mye peiling sosionomen min har som sa at det var noe man fikk ekstra....
Ubrukelig dame, mistenker henne for å ikke ha sendt inn søknaden på nytt for Ung Ufør etter at jeg fikk diagnosen. Merkelig at det har gått så enormt lang tid uten å få noe svar på søknaden (4mnd).
NAV er som kjent mektig trege, men så trege nekter jeg å gå med på
Vurdert mange ganger på å skrive klage på henne: slurvete, treg, uinformert. Eneste hun klarer ok er å fornye rehab.penger, alt annet må hun lete gjennom 10 bunker med papirer for å lese seg til info om når hun skal svare.
Er litt for komplisert for meg å henge med alle mulighetene i det systemet her, men nå har jeg bedt om et møte på NAV så fort som mulig. Men ja saksbehandlern har nok MYE å si. Den forrige jeg hadde var veldig interessert i sykdommen(sjelden sykdom) og i å hjelpe meg, mens den jeg har nå har en innstilling som at "det bare er tull" at jeg skal ha en sånn sykdom jeg som er så ung og ser frisk ut.

Men et siste spørsmål: Om jeg foreksempel får gått over på yrkesretta attføring, så har jeg da mulighet for å få attføringspenger/bonuser også? Om jeg ikke får det, eller om det er på en liten sum som gjør beløpet ubetydelig, kan jeg da få penger av sosialen også? Altså NAV og Sosialen?
Du har muligheter til å få diverse stønader, som f.eks de i post #26
Sosial + attføring = no no sir.
Du kan få støtte fra sosialen hvis det er skikkelig krise og du MÅ ha penger, f.eks de kan være behjelpelig med strømregning.

"Din inntekt er på kommunenes norm for enslig til livsopphold og husleie. Eventuelle strømutgifter kan det derfor søkes støtte for hos NAV kommunen så lenge din inntekt er på nåværende nivå i forhold til godkjente regler."
Dette sto til informasjon da jeg fikk innvilget stønad på 1500kr til klær/toalettsaker + 465 i matpenger for 1 ukes periode da jeg ble utsatt for tyveri og mista stort sett alt jeg hadde.
Sitat av Demolith
Jeg tenkte mer som 2,4 i rehab, og tillegg på 0,9 hvis man hadde Ung Ufør :P
Viser jo hvor mye peiling sosionomen min har som sa at det var noe man fikk ekstra....
Ubrukelig dame, mistenker henne for å ikke ha sendt inn søknaden på nytt for Ung Ufør etter at jeg fikk diagnosen. Merkelig at det har gått så enormt lang tid uten å få noe svar på søknaden (4mnd).
NAV er som kjent mektig trege, men så trege nekter jeg å gå med på
Vurdert mange ganger på å skrive klage på henne: slurvete, treg, uinformert. Eneste hun klarer ok er å fornye rehab.penger, alt annet må hun lete gjennom 10 bunker med papirer for å lese seg til info om når hun skal svare.
Vis hele sitatet...
"Vanlig" ventetid er ofte 6måneder, er derfor man skal søke i god tid, selv om det kanskje er litt vanskelig når man ikke har noen diagnose
Rehab. min går ikke ut før i desember, men jeg søkte om UU og TU i Juli.
Såpass, NAV er seg selv lik
Grunnen til at jeg stusset på det var fordi jeg fikk svar på UU-søknaden etter litt over en måned da vi søkte første gang (pre-diagnose)
Testa å ringe oppover til psykologen idag for å høre om det var noe action og om den var sendt, men hun sa jeg burde høre med saksbehandleren min istedet for hun hadde ikke oversikt over det.
Skal teste å ringe på de imårra, så blir det vel forhåpentligvis litt mer klarhet i sakene
Trådstarter
Hvor mange dager eller "år" går det før man får Rehab penger etter de har mottatt søknad og legeærklæring? Har ringt og mast på det kyniske og treige dyret jeg har som saksbehandler! Har ingen inntekt akkurat nå da sykepenger er utgått (gått over 12mnd) , men de klarer liksom ikke og sette seg selv i min situasjon så lenge de sitter trygt på den late ræva si på kontoret og kan gå hjem en halv time før stengetid ( setter telefonen på: Beklager men det er for tiden stor trafikk, vi vil hjelpe deg så snart en av våre latpeiser blir "ledig") og sette seg ned i sitt hjem med strøm , mat og penger så det holder. Makes me (more) sick!
Jeg har lyst til å si at du har krav på svar innen 3 måneder etter at de har mottat søknaden, men tør ikke love noe, da det er oppe i mellom 5 og 7 måneders saksbehandlingstid enkelte steder i landet.
Skal ringe saksbehandleren min på NAV angående UU nå straks, så jeg skal spørre om behandlingstid for rehab. i samme slengen for deg

Update etter klokka halv 3, dama var ikke på kontoret før da
Trådstarter
Hvis sykepengene er stoppet (gått 12 mnd) så skal man liksom vente minst 3mnd på og få rehab penger? (Vet at kravene vil være gode nok) Hvor skal man da få lønn/trygd/penger fra i de 3 mnd?
Sosialen stiller opp, det blir trekt ifra rehab.utbetalingen når du får innvilget de.
Tilbakeføres til søknadsdato, eller fra tidsrommet du har satt krav om.
Jeg f.eks søkte i slutten av april, fikk innvilget i juni, og fikk rehab. penger f.o.m januar, så det ble en feit utbetaling på 45000kr i juni. Det ble en fin sommer
Dama var busy, må ringe imårra :/
▼ ... over et år senere ... ▼
Lurer på hvor mye kan jeg få? har ikke intekt, har alvolig depresjon, 27 år og student...
Sitat av babenorge Vis innlegg
Lurer på hvor mye kan jeg få? har ikke intekt, har alvolig depresjon, 27 år og student...
Vis hele sitatet...
Heisann!
Håper dette kan hjelpe deg litt

http://www.stlweb.no/article.asp?w=347328

Håper alt ordner seg
nei det hjlpet ikke dessverre. vil vite beløpet!!!!! Takk =)
Sitat av babenorge Vis innlegg
Lurer på hvor mye kan jeg få? har ikke intekt, har alvolig depresjon, 27 år og student...
Vis hele sitatet...
Det kommer ann på hvilke av trygdeordningene du har rett på.
Grunnbeløpet er for tiden 72 881,- per år. Her kan du finne informasjon om de forskjellige ordningene og hvor mange ganger de er av grunnbeløpet.
Vet ikke om det er skrevet før, men søk avdragsfrihet på lånet ditt ett år eller to (eller bare til inntekta blir bedre)... Da "sparer" man fort noen lapper pr mnd som kan brukes til andre ting.
Sitat av GothQueen Vis innlegg

Jeg har 7000,- i måneden etter skatt og klarer meg helt ok. Du lider ingen nød. For hva så om jeg ikke har vært på kino på snart et år, lager nesten all mat hjemme og ikke kan drikke meg møkas hver helg?
Du har ikke vurdert å flytte til et "litt" billigere sted og bruke mindre strøm?
Vis hele sitatet...
Hvordan betaler du husleia og mat med 7000kr ? Det er umulig medmindre du bor i en kloakk.

Jeg siterer deg fra en annen post:

Jobber ikke selv, men nyter godt av min samboers goder som regnskapsfører i et internasjonalt konsulentfirma.
I et poengsystem de har hvor de får et antall poeng i måneden kan vi bla. få:
- Gratis lån av leiligheter i utlandet
- En rekke organiserte turer i inn og utland
- Gratis konsert-, kino-, teater- og festivalbilletter

Også får vi en del forsikringer, tror det er reise-, livs- og helseforsikring.
Vis hele sitatet...
Nå forstår jeg hvordan du "overlever" på 7000kr. Av ren nysgjerrighet, hvor får du penga fra hvis du ikke jobber?

Uansett, tilbake til trådstarter. Hvis du kjenner en kompis med en garasje han/hun ikke bruker, spør om du kan sette bilen din der og hvis det er mulig skaff deg en billigere kåk, eventuellt flytte inn med en kompis eller flere.Da blir det litt lettere med maten(eller kollektiv med fremmede hvis du er åpen for det). Ellers får du bare mase på sosialen selvom det kanskje kan virke litt håpløst hvis du sliter med depresjon som du skriver.

Har du kontakt med psykolog?
Sitat av Geiten Vis innlegg
Hvordan betaler du husleia og mat med 7000kr ? Det er umulig medmindre du bor i en kloakk.

Nå forstår jeg hvordan du "overlever" på 7000kr. Av ren nysgjerrighet, hvor får du penga fra hvis du ikke jobber?
Vis hele sitatet...
Trygd, kjære deg. Jeg bodde dessuten kjempebillig i et lite kott!
hei goth hvor mye blir det per mnd?
Sitat av babenorge Vis innlegg
hei goth hvor mye blir det per mnd?
Vis hele sitatet...
Det kan jeg umulig regne ut for deg.
Da må du først vite hvilken trygd du har rett på, satsen er forskjellig.
Så må du finne ut hvor mye du må betale i skatt, men det blir ikke fastsatt før etter at du har fått innvilget trygden.
Hvor mye du har tjent frem til uføretidspunktet spiller også inn.

Med minstetrygd kan man regne med å få utbetalt 7 - 9000,- netto i måneden.