Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 469
heisann.

prøver og sette opp skriveren på nettverket her nå, men ser ikke ut som routeren tar den, det lyser ikke på inngangen, og er ingen tegn på at den er koblet til inne på selve routeren heller..
en ting jeg tror det kan være er at skriveren har en 169.xxx.xxx.xxx ip, mens nettverket her bruker 10.x.x.x kan det ha noe og si? såfall hvordan får jeg endret dette på skriveren da jeg bare kan skrive 3 og 3 tall i ip'en?

er en Brother MFC-440CN skriver forresten.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sjansen er nok stor for at du må _lese_ manualen til skriveren og sette den over i DHCP modus eller lignende for at den skal hente en adresse.
Skriveren har sikkert et web-grensesnitt hvor du kan konfigurere bl.a. IP-adresser.

Du må finne ut hvilken IP skriveren er konfigurert med i øyeblikket (finn feks ut hvordan den skriver ut rapport om slike innstillinger; les manualen) og skrive inn riktig IP i adressefeltet på browseren din. Mest sannsynlig må du nok endre IP på maskinen du skal konfigurere med også slik at den får IP i samme "nett" (husker ikke riktig terminologi). Feks hvis skriveren din har 169.0.0.123 så velger du de samme tre første siffergruppene på din maskin (169.0.0.x), men i siste gruppe velger du noe mellom 0 og 255, men ikke 123 (da blir det kræsj med skriveren). Subnet må også være det samme, feks 255.255.255.0 men her skal både maskin og skriver ha samme subnett.

For at enhetene (Skrivere og PCer) skal kommunisere på samme nett må de ha IP-adresser i samme nett. Så enten må du bytte 10.x.x.x med 169.x.x.x på datamskin(ene) eller så må skriveren få samme som maskinene; 10.x.x.x. Det kan sikkert fungere med hver sine nett også (gateways?), men sånt skjønner jeg lite av. Så for enkelhetens skyld hold deg til samme nett

Jeg er ingen ekspert på slikt, men har kødda mye med nettverksskrivere selv og har vertfall fått det til flere ganger
Sist endret av BuckRogers; 24. august 2008 kl. 17:05.