Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 919
Hei, etter å ha lest gjennom LED-tråden har jeg blitt mye klokere ang bruken av seriemotstander ved bruk av LEDs. Endelig tror jeg at jeg har skjønt hvorfor de er så viktige.

Men, tråden fikk meg til å fundere på noe jeg har fundert på tidligere også, men som sikkert er enkelt å svare på for de av dere som faktisk kan elektronikk, men som ikke er like lett for en som meg som bare har lært det meste gjennom prøv og feil-metoden

For mange år siden var det en som skulle prøve å lære meg litt teori om elektronikk og sammenliknet da strøm litt som vann i rørledninger. Strøm = mengden vann som renner gjennom rørene, spenning = hastigheten på vannet. Jeg vet ikke hvor riktig dette blir i realiteten, men for meg har det hjulpet meg litt med å forstå hvordan elektronikk fungerer.

Uansett, en liten LED som trekker feks små 20 milliAmepre kan etter det jeg forstår fint kobles til en 12 volts spenningskilde (med den rette seriemotstanden naturligvis). Det går sikkert bra med noen AA-batterier i serie (=12V), men hvordan går det hvis jeg kobler den lille LEDen til et stort bilbatteri på feks 60Ah (som kanskje kan levere strømmer opp mot det 5000-dobbelte)? Med sammenlikningen vann og strøm i minnet blir det for meg som å koble en liten hagespreder til brannvesenets største brannslange!? Tipper vannsprederen hadde eksplodert Eller er jeg helt på jordet nå?

Et tilsvarende eksempel; hva om jeg kobler LEDen til en strømadapter som kan levere 250mA (ganske vanlig adapter til MP3-spillere etc.)? Det ville gått fint, ikke sant? Men om jeg koblet den til en adapter som leverer samme spenning men hvor strømmen er feks 5-6A? Blir det for mye strøm til den lille LEDen, eller trekker den bare det den trenger uavhengig av hva strømkilden potensielt kan levere?

Fint om noen klarer å svare på dette, da jeg har lurt på dette ganske lenge uten å ha våget å teste det ut i praksis
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Når det gjelder vannmetaforen fikk vi dette "bildet"; batteriet er et vanntårn. Mengden vann som går gjennom røret er strømmen (I, Ampere), tykkelsen på røret motstand (R, Ohm Ω ), og trykket bak vannet spenning (U, volt)
Hvis du skal koble en LED på 20 mA eller 0.02A, til en kilde på 12V, trenger du totalt 600 Ohm motstand, fordi R = U / I,
12V : 0.02A = 600 Ω.

Antakelig kommer slashdot og enten korrigerer eller utfyller meg i senk snart, så jeg stopper der.
Sist endret av robhol; 25. august 2008 kl. 22:25.
I tilfelle med bilbatteriet på 60 Ah "leveres" det ikke 60 A på en time. 60 Ah indikerer bare at det er det den kan maksimalt gi på en time før batteriet er tomt.. Picture this:

Du sitter med to bilbatterier på 60 Ah.
Du har også en elektronisk krets av et slag som trekker 30 A.
Samt en elektronisk krets som trekker 60 A.

Du kobler hver av de elektroniske kretsene til hvert sitt batteri samtidig.. Det som nå vil skje er at kretsen som trekker 60 A vil tømme batteriet på èn time (ettersom at batteriet leverer 60 A på èn time), mens kretsen som trekker 30 A vil tømme sitt batteri på halvparten av den tiden (altså 2 timer) fordi den trekker halvparten så mye som den andre kretsen..

Det at det står 5-6 A på en omformer ol betyr ikke at apparatet du kobler til må trekke 5-6 A.. Det betyr bare at omformeren ikke kan levere mer enn 5-6 A. Altså, alle apparater som trekker MINDRE enn 5-6 A ville fungert på denne omformeren (såfremt spenningen stemmer )..

Håper det hjalp
Sist endret av simdal; 25. august 2008 kl. 22:31. Grunn: omformulering
robhol, enten tar du feil eller så tar jeg feil (sikkert meg). Men uansett, din metafor ble mer uforståelig for meg, med unntak av den med batteriet/vanntårnet som virket logisk.

simdal, forskjellen A og Ah forstår jeg, men takk likevel for oppklaringen Det jeg ikke helt forstod, men som du delvis oppklarte med strømadapteret er om det er det samme om jeg kobler en LED på feks en 0,5A strømkilde eller feks en 60A kilde? Trekker LEDen uansett ikke mer enn den behøver?

Jeg har flere ganger testet om det er strøm på bilbatterier ved å kortslutte polene et øyeblik med et skrujern. Er det bra med strøm vil det gnistre. Hva om jeg kobler en liten LED direkte (inkl riktig seriemotstand) til polene gjennom et par tynne ledninger? Blir det ikke nesten det samme som en kortslutning da?

Edit: jeg leste innlegget ditt på nytt, robhol og forstod hva du mente til slutt. Ble bare litt forvirra av det du skrev om motstanden og tykkelsen på røret Takk for svar
Sitat av BuckRogers
robhol, enten tar du feil eller så tar jeg feil (sikkert meg). Men uansett, din metafor ble mer uforståelig for meg, med unntak av den med batteriet/vanntårnet som virket logisk.

simdal, forskjellen A og Ah forstår jeg, men takk likevel for oppklaringen Det jeg ikke helt forstod, men som du delvis oppklarte med strømadapteret er om det er det samme om jeg kobler en LED på feks en 0,5A strømkilde eller feks en 60A kilde? Trekker LEDen uansett ikke mer enn den behøver?

Jeg har flere ganger testet om det er strøm på bilbatterier ved å kortslutte polene et øyeblik med et skrujern. Er det bra med strøm vil det gnistre. Hva om jeg kobler en liten LED direkte (inkl riktig seriemotstand) til polene gjennom et par tynne ledninger? Blir det ikke nesten det samme som en kortslutning da?

Edit: jeg leste innlegget ditt på nytt, robhol og forstod hva du mente til slutt. Ble bare litt forvirra av det du skrev om motstanden og tykkelsen på røret Takk for svar
Vis hele sitatet...
Ja det var altså det jeg mente.. Et apparat/en komponent vil ikke trekke mer strøm enn den trenger. Uansett hvor stor strøm kilden greier å levere. I bunn og grunn kan man se på det som at strømkilden tilpasser mengden strøm som kommer fra den til den aktuelle komponenten/apparatet..
Ok, takk. Det var akkurat det jeg lurte på. Jeg brukte kanskje litt mange ord på å prøve å formulere spørsmålet...

Takker, bukker og neier
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av simdal
Ja det var altså det jeg mente.. Et apparat/en komponent vil ikke trekke mer strøm enn den trenger. Uansett hvor stor strøm kilden greier å levere. I bunn og grunn kan man se på det som at strømkilden tilpasser mengden strøm som kommer fra den til den aktuelle komponenten/apparatet..
Vis hele sitatet...
Tja.

En halvleder har tilnærma null resistans, men et fast spenningsfall. Om du kopler en halvleder til vil den essensielt sett lede uendelige mengder strøm, og brenne opp. Derfor må du ha en straumavgrensar...
Uff, nå ble det vanskelig... Betyr det at det uansett ikke er tilrådelig å koble en 1,2V/20mA LED til et bilbatteri?

Eller mener du om jeg f.eks. hadde koblet 10stk. 1,2V LEDs i serie med batteriet uten seriemotstander?

En LED er en halvleder(?), men er en motstand også en halvleder? Er en halvleder nettopp det fordi den har begrensingenr i hvordan strømmen går gjennom den?

Blir sikkert mange dumme spørsmål nå, men takk for at dere gidder svare
Sist endret av BuckRogers; 25. august 2008 kl. 23:58.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av BuckRogers
Uff, nå ble det vanskelig... Betyr det at det uansett ikke er tilrådelig å koble en 1,2V/20mA LED til et bilbatteri?

Eller mener du om jeg f.eks. hadde koblet 10stk. 1,2V LEDs i serie med batteriet uten seriemotstander?

En LED er en halvleder(?), men er en motstand også en halvleder? Er en halvleder nettopp det fordi den har begrensingenr i hvordan strømmen går gjennom den?

Blir sikkert mange dumme spørsmål nå, men takk for at dere gidder svare
Vis hele sitatet...
Nei, det er aldri tilrådelig å kople halvledere til spenningskilder uten straumavgrensar i ei eller anna form. Dei vil dø. Grunnen er at minimale endring i spenninga kan føre til massive endringer i straumen gjennom dei. Typisk er et titalls millivolt forskjellen på 10mA og 10A... Men det står greit forklart i led-tråden.
Sitat av robhol
Når det gjelder vannmetaforen fikk vi dette "bildet"; batteriet er et vanntårn. Mengden vann som går gjennom røret er strømmen (I, Ampere), tykkelsen på røret motstand (R, Ohm Ω ), og trykket bak vannet spenning (U, volt)
Hvis du skal koble en LED på 20 mA eller 0.02A, til en kilde på 12V, trenger du totalt 600 Ohm motstand, fordi R = U / I,
12V : 0.02A = 600 Ω.

Antakelig kommer slashdot og enten korrigerer eller utfyller meg i senk snart, så jeg stopper der.
Vis hele sitatet...


blir ikke dette litt feil da?

blir det ikke heller (12v-1,2v)/0,02 = 540 ohm
spenningen man skal regne med er tilførsel minus spenningsfallet over dioden

det stemmer ihvertfall for meg, for mine koblinger trekker akkurat (vel, nesten, husk toleranse) 20 mA, når jeg regner det ut slik.


så skal det også legges til at spenninga på bilbatterier er litt mer en 12 volt, 13,4 er vel vanlig (slashdot vet nok dette bedre enn meg), og da blir det 610 ohm som blir riktig verdi