Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 3007
Halla!

Jeg var så uheldig å få (fersk)vann på mobilen min. Den hadde slått seg av da jeg oppdaget det og da tok jeg umiddelbart ut batteriet. Skrudde den fra hverandre når jeg kom hjem og renset med elektrospray og tørket i to døgn. Den slår seg på, men blinker (ser oppstartsbildet) før den slår seg av og gjentar syklusen.

Problemet er at jeg har en del viktige SMS-meldinger på telefonen og MÅ få hentet de ut igjen. Telefonen er en gammel K750i. Jeg har minnekortet, men har ikke kortleser til MemoryStick. Ligger SMSer på minnebrikken eller lagret internt i telefonen?

Hvis SMSer ligger lagret i selve telefonen(ikke minnekortet), er det noe firma (i Østfold) som har kunnskaper til å få ut SMS-meldingene mine?

Hjelp?
Meldingene dine ligger ikke på minnekortet med mindre du har lagret dem der manuelt, evt. satt dette som foretrukket lagringssted for innkomne SMS. Jeg ville gått til nærmeste forhandler og forhørt meg om hva som evt. kan gjøres. Lykke til.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
IBAS har kunnskap til å hente ut SMS'er. Stortsett vil det sei å ta ut FLASH-brikka i telefonen, og lese den av manuelt. Det er et par timers arbeid, så du må regne med 3-4000 for å få lest ut data. Det skal en _god_ del til før flashbrikka blir fysisk skada, så er bare snakk om å lokalisere den, plukke den ut og lese av.
Sitat av TrubaDurex
Meldingene dine ligger ikke på minnekortet med mindre du har lagret dem der manuelt, evt. satt dette som foretrukket lagringssted for innkomne SMS. Jeg ville gått til nærmeste forhandler og forhørt meg om hva som evt. kan gjøres. Lykke til.
Vis hele sitatet...
Jeg snakka med et par stk som jobba i Telekiosken, men de sa bare: "Åh nei, hvis telefonen ikke virker da er det heelt umulig." Det VET jeg det ikke er, så jeg gadd ikke engang si noe på det. Jeg sa bare takk, så gikk jeg.

Men da har jeg fått bekreftet at det ER mulig og at meldingene neppe ligger i minnekortet. Takker

Sitat av slashdot
IBAS har kunnskap til å hente ut SMS'er. Stortsett vil det sei å ta ut FLASH-brikka i telefonen, og lese den av manuelt. Det er et par timers arbeid, så du må regne med 3-4000 for å få lest ut data. Det skal en _god_ del til før flashbrikka blir fysisk skada, så er bare snakk om å lokalisere den, plukke den ut og lese av.
Vis hele sitatet...
Ja, IBAS er et valg jeg har vurdert. Men de er dyre og det er ikke sikkert de har tid til å ta sånt (privatpersoner er vel lavt prioritert på IBAS?) på kort tid. (Forresten, VET du at prisen er ca 3-4000? I så fall var ikke det så avskrekkende som jeg ville trodd) Jeg trenger innholdet senest innen et par mnd. Det jeg hadde håpet på er om noen vet om det er mulig å lese av minnet gjennom en datakabel e.l. selv om telefonen ikke virker som den skal. Jeg tenker at det er verdt å prøve. Enten går det, eller så går det ikke.

Finnes det firmaer i Østfold eller på østlandet som har kompetanse til å oppgradere telefoner med ny firmware? Jeg kjenner en som fikk byttet språkpakke på sin telefon som var kjøpt i utlandet. Det kosta bare et par hundrelapper og funket 100%. Desverre husker jeg ikke hvilket firma som gjorde jobben, bare at de hold til et sted i Østfold.

Takk for svar så langt
Har du prøvd å koble telefonen til datamaskinen selv?
Det kan jo hende at det bare er skjermen som er ødelagt (om du er heldig)
Og de fleste huser jo hvordan man taster inn pin-koden selv om man ikke ser en skitt :P
Sitat av GothQueen
Har du prøvd å koble telefonen til datamaskinen selv?
Det kan jo hende at det bare er skjermen som er ødelagt (om du er heldig)
Og de fleste huser jo hvordan man taster inn pin-koden selv om man ikke ser en skitt :P
Vis hele sitatet...

Lurte bare på om du øver deg på en slik situasjon? Har du treningstimer med å taste inn pinkode uten å se på?
Jeg har ofte opplevd at meldingene ligger på simkortet når jeg bytter tlf. Jeg vet ikke om det er slik i ditt tilfelle, men det skader ikke å sjekke.
Sitat av tjobo
Lurte bare på om du øver deg på en slik situasjon? Har du treningstimer med å taste inn pinkode uten å se på?
Vis hele sitatet...
Jeg tviler, men så lenge man faktisk husker PIN-koden sin skal det neppe være noe problem å trykke på de riktige knappene.

@GothQueen: Telefonen restarter seg, det er ikke bare skjermen som er gåen, slik jeg har forstått det.
Sitat av BuckRogers
Jeg snakka med et par stk som jobba i Telekiosken, men de sa bare: "Åh nei, hvis telefonen ikke virker da er det heelt umulig." Det VET jeg det ikke er, så jeg gadd ikke engang si noe på det. Jeg sa bare takk, så gikk jeg.
Vis hele sitatet...
Det er mange kunder som spør slike spørsmål. Grunnen til at de svarte slik kan være at de vet hvor dyrt og tidkrevende det er å hente ut slik data. Kanskje de ikke ante det, men 99.999999 % av kunder svarer at de driter i det fordi tekstmeldinger ikke er verdt 5000 spenn.
Det ligger alltid et hvis antall meldinger på SIM-kortet, men uansett så er det mulig å få tak i all data på mobilen, selv om du skulle ha helt bensin over mobilen og satt fyr på den, men det er jo ikke akkurat enkelt da :P
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Muradi
Det ligger alltid et hvis antall meldinger på SIM-kortet, men uansett så er det mulig å få tak i all data på mobilen, selv om du skulle ha helt bensin over mobilen og satt fyr på den, men det er jo ikke akkurat enkelt da :P
Vis hele sitatet...
Flash tåler rimelig bra mekaniske påkjenninger, men dei tåler ikkje varme eller elektriske påkjenninger spesielt godt, og er som regel plastinnkapsla... Så nei, dei tåler ikkje alt, men ikkje-korrosive løsemidler og støt tåler dei meget bra...
Mange svar her nå...

Nei, har ikke prøvd å koble til datamaskinen selv (duh, hvorfor har jeg ikke det??),men skal selvsagt prøve ASAP.

På simkortet lå nix og nada, men kanskje jeg skal prøve å sette den inn i en tilsvarende telefon. Nokia og Ericsson har kanskje ikke samme "filformat" på SMS-meldingene?

Forøvrig er nok skjermen helt fin, jeg ser Ericsson logoen før den den blinker (tastaturlyset og skjermen) og restarter seg.

Ang. pris er nok jeg en av de 0,000001% som er villig til å betale 5000kr for å få ut meldingene. De jeg prata med tror jeg neppe visste bedre. Men jeg vil helst ikke betale tusenlapper hvis det er mulig å få det til på en billigere metode
Sist endret av BuckRogers; 22. august 2008 kl. 19:19.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av BuckRogers
Ang. pris er nok jeg en av de 0,000001% som er villig til å betale 5000kr for å få ut meldingene. De jeg prata med tror jeg neppe visste bedre. Men jeg vil helst ikke betale tusenlapper hvis det er mulig å få det til på en billigere metode
Vis hele sitatet...
Du kan alltids prøve å finne flashbrikka sjølv, og kopiere ut data, men du har rimelig god sjans for å brenne av brikka...

Ofte er datarekonstruksjon slikt som er umulig å spare på, fordi du får bare ett forsøk, og om det forsøket er mislykka er sjansen ute. Då er det betre å betale litt ekstra for å få det forsøket til å bli vellykka. No er det meir sant for mekaniske disker enn flash, men flashbrikkene i mobiler er såpass små at du skal slite med å interface dei sjølv. Hadde det vore en minnepenn hadde utstyr for en tusenlapp og et par timer vore plenty til å hente ut data...

Så kort sagt bør du velge. Er data verdt så mykje for deg at IBAS høres fornuftig ut? Ja? Go for it? Nei? Prøv billigere alternativer, og ver forberedt på at det går til helvete.

Kontakt IBAS for nøyaktig pris though.
Hvis du er NØDT til å ha meldingene er det alltid lurest å få noen proffe til å gjøre det.
IBAS gjennoppretter harddisker som er kjørt gjennom snøfresere uten problemer, så en våt flash-brikke går knirkefritt tipper jeg.

Hvis du ødelegger den mens du holder har du et problem.
Hva skjer om IBAS ikke greier å få ut informasjonen å ødelegger brikken selv?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av drittunge
Hvis du er NØDT til å ha meldingene er det alltid lurest å få noen proffe til å gjøre det.
IBAS gjennoppretter harddisker som er kjørt gjennom snøfresere uten problemer, så en våt flash-brikke går knirkefritt tipper jeg.
Vis hele sitatet...
Jepp.

Flashbrikka er antakelig fullstendig funksjonell, så rekonsktruksjonen dreier seg om å lokalisere den, plukke den ut av mobilen, lage et elektrisk og logisk interface til den som stemmer med databladet, og lese ut data. Det er rimelig rett-fram, men må gjerast rett. Deretter bruker en software til å finne meldingene.

Største problemet er sikker fjerning av chipen, og interfacing av BPGA-chipper. Det er ting få privatpersoner har ressurser til å greie på fornuftig vis. Utover det er det noko alle som har gått VK1 elektronikk kan få til.

Confuser: i så fall leser du avtalen du har signa med ibas.
Sist endret av vidarlo; 22. august 2008 kl. 19:39.
Prøv å starte mobilen uten MemorySticken inne i sloten. K750i'en min blinker bare om jeg prøver å starte den med minnebrikke i, men uten starter den fint. Dette skjedde pga. vannskade.
Nope, telefonen er helt død når jeg kobler den til datamaskinen. Rart, for den blinker og restarter seg med ladekabelen... trodde datakabelen også ladet jeg.. Men uansett, nix liv i tlf og nix SMS-meldinger

Prøvde SIMkortet i en annen Ericsson-telefon, ingenting der heller. Sukk

Har tatt ut minnebrikken. Samme resultat.
Leste du hva jeg skrev? Prøvd å starte den uten minnekortet i?
Sitat av slashdot
Største problemet er sikker fjerning av chipen, og interfacing av BPGA-chipper. Det er ting få privatpersoner har ressurser til å greie på fornuftig vis. Utover det er det noko alle som har gått VK1 elektronikk kan få til.
Vis hele sitatet...
Jeg har bytta 8pins I2C-chiper på gamle Nokia-telefoner. Bare det var knotete nok med min minste loddebolt. Å få til no hjemmemekk med en mikroskopisk BGA-chip tror jeg neppe jeg skal gidde å prøve på en gang.

Ser nok ut til at IBAS er siste utvei

Uansett, takk for alle innspill

Sitat av dadyd
Leste du hva jeg skrev? Prøvd å starte den uten minnekortet i?
Vis hele sitatet...
Skrev kanskje minneBRIKKE, men mente selvsagt minneKORT. Jeg har prøvd både med og uten minnekort, inegn forskjell..
Sist endret av BuckRogers; 22. august 2008 kl. 20:37.
Sitat av BuckRogers
Nope, telefonen er helt død når jeg kobler den til datamaskinen. Rart, for den blinker og restarter seg med ladekabelen... trodde datakabelen også ladet jeg.. Men uansett, nix liv i tlf og nix SMS-meldinger
Vis hele sitatet...
Sikkert et dumt spørsmål, men har du prøvd å starte den opp med et friskt og oppladet batteri?
Kan være det som hindrer deg å boote den med USB-kabelen, når det funker med strømadapteret.
LAder batteri nå. Prøver det i morgen når det er oppladet. I grunn rart at det er helt utladet etter en tur i vannet? Bare det ikke er kortsluttet da.. i så fall har jeg ikke noe ekstra batteri å prøve med.
Prøvd å koble mobilen til pcen med kabel? Sony Ericsson PC Suite har en funksjon der man kan hente ut meldinger på telefonen hvis ikke jeg tar heeelt feil..
Om ikke SE PC Suite har det så er jeg ganske sikker på at MyPhoneExplorer (freeware prog til SE) telefoner kan overføre både sms/mms og lignende. Et annet alternativ til Ibas kan jo være å sende den inn til deltaservice eventuelt kontakte dem og høre om de kan gjøre det, og hva prisen eventuelt vil være. Vet at kunde kan betale ca 500,- for at de skal sikre infoen på tlfs som skal på service.
Tical[FS], takker, bukker og neier ;o)

Bruker MyPhoneExplorer, men ingen suksess hverken med eller uten batteri, minnekort eller simkort. Telefonen er helt død når jeg forsøker alt annet enn vanlig ladekabel (da blinker den og resetter seg hele tiden).

Når telefoner blir sendt til reperasjon, så er det noen som gjør den jobben? Så da må jo noen firmaer ha mer kjennskap til mobiler enn det å bare bruke en datakabel. Jeg vet av tidligere servicemanualer jeg har kikket på at det finnes avansert verktøy til å lese av bla. flashminnet. Andre enn IBAS må vel ha tilgang til slikt (orginalt?) serviceverkøy, ikke sant?

Det er kanskje nettopp det Deltaservice (har ikke hørt om de før) gjør? Hvor holder de til?

Edit: Fant det ut selv (deltaservice.no)
Sist endret av BuckRogers; 24. august 2008 kl. 17:15.
Deltaservice er en instans som kun kontaktes av bedrifter som driver salg av telefoner. De kan ikke kontaktes av privatpersoner.