Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1376
Hei, faren min bor på et sted der man ikke for inn parabol, og det gjør heller ikke de 4 nærmeste naboene, dem bor fra 50 meter til 400 meter unna han.

Men bestemor for inn parabol, og har tenkt litt på at man skulle ha fått en løsning på det der. Så jeg fant ut i dag at det er jo muligt å sette opp en vanlig TV-frekvens converter hos bestemor og sende ut kanalene fra ho via vanlig TV antenne, over til fattern og de 3 andre naboene. Slik at dem for f.eks tar i mot TV-NORGE via parabolen og konverter den til 560MHz sender den ut igjen, samme med TV3 tar den inn, konverterden til f.eks 480 MHz og sender den ut igjen.

Men da må man vel ha en Tuner pr kanal etter parabolen?

Hva vil noe slikt koste tror dere?

Og er det muligt?
Jeg er rimelig sikker på at det ikke er mulig, tror du ikke da det hadde blitt gjort på større skala da?
AFAIK så blir signalet parabolen mottar endret hver gang du skifter kanal, med andre ord så måtte alle husholdningene sett på samme kanal.
Trådstarter
Men la oss tenkte oss større bygg, der har man en tuner pr kanal, TV2 har en tuner, TV-NORGE har en Tuner... osv. Så har dem en konverter som konverter signalene fra tunerene, og kjører dem ut på vanlig signal kabler på huse. Kan man ikke bare sende den frekvensen ut på en signal booster og videre på antenna.

Der jeg bor nu, (Kirkenes) så har dem et hybelhus, der dem har et rack-skap fult av tunere, og en konverter. Dem har ikke en tuner pr hybel, men dem streamer de forskjellige kanalene på forskjellige frekvenser? Er ikke det muligt å bare bruke samme prinsipp men trådløst?
hvor langt er det fra bestemoren din til faren din da?
multi LNB ftw!

jeg er ikke sikker på hvor langt man kan strekke coax-kabel med godt resultat, men jeg tror det ville vært meget lettere å sette opp en ekstra antenne, evt flere.

hvilken leverandør er aktuell? canal digital, eller viasat, eller be?gge
Sitat av Masi
Men la oss tenkte oss større bygg, der har man en tuner pr kanal, TV2 har en tuner, TV-NORGE har en Tuner... osv. Så har dem en konverter som konverter signalene fra tunerene, og kjører dem ut på vanlig signal kabler på huse. Kan man ikke bare sende den frekvensen ut på en signal booster og videre på antenna.
Vis hele sitatet...
Skal man også ha et abonnement pr tuner da?
Den løsningen du skissere er fullt mulig ja, men UTROLIGT kostbar, med nytt utstyr så regn med investeringer i hundretusenkroners klassen, pluss abb. utgifter på 20-50000 i året for abb. (hvis du ikke er heldig og får tak i utrangert og brukt kabel-tv utstyr da, men abb. vil likevell da) Det vil si at det ikke er muligt for så små annlegg, hvis man ikke driter penger da!

Er det ikke muligt med kabelstrekk over bakken/i jorden mellom husene etc?

Hva med Riks-Tv?


Finnes og systemer der du monterer en parabol som videresender satelittsignalene til husene som ligger i satelittskygge.
Sist endret av ScoopeX; 22. august 2008 kl. 23:49.
Eneste problemet jeg ser med løsnigen jeg nå foreslår er at jeg ikke fant en sender/basestasjon for gamle RF signalene:

FORSLAG 1:
parabol med flere hoder/utganger -> 1dekoder per kanal med familiekort (billigst) -> VCR (får coax utgang på de gamle...-> RF Senderutstyr -> Normal tv med husantenne

FORSLAG 2:
parabol med flere hoder/utganger -> 1dekoder per kanal med familiekort (billigst) -> Slingbox -> WLAN base -> Wlan client -> PC -> TV

FORSLAG3: Vent 4 år på risktv


Ingen av forslagene er spesielt dyre , med unntak av at det kansje koster litt for en RF sender.
Minust med Wlanet er at det krever frisikt.
Du kan også bytte ut slingbox med et tvkort/composit/svideo inngang på en pc med VLC.
Sist endret av Psych|Com; 23. august 2008 kl. 00:34.
Sitat av Psych|Com
FORSLAG3: Vent 4 år på risktv
Vis hele sitatet...
du mener sikkert 4 mnd, ikke år? http://www.rikstv.no/Nar-kommer-det/...arter-salget2/
ok, men alle naboene våres e 50+, så det dem vi ha e NRK, TV2 (tar inn me vanlig TV), så kanskje TV-norge, TV3 og 2 kaneler t, så d e snakk om 4 dekodere.

Problemmet med kabel i bakken e at d e en fjord mellom fatter å bestemor. Avstanden e va 500 meter.
Trådstarter
Sorry, skrev fra feil konto
da er vell rikstv best, hvis det er dekning? har de nrk/tv2 på vanlig antenne nå?
Sitat av to1991la
ok, men alle naboene våres e 50+, så det dem vi ha e NRK, TV2 (tar inn me vanlig TV), så kanskje TV-norge, TV3 og 2 kaneler t, så d e snakk om 4 dekodere.

Problemmet med kabel i bakken e at d e en fjord mellom fatter å bestemor. Avstanden e va 500 meter.
Vis hele sitatet...

jeg vet det står i reglene at man ikke skal leke politi, men det der var utrolig irriterende å lese, mtp. sms-språket

rikstv har nrk og de der kanalene ja.
Hmm... fjorden gjør det straks litt verre å strekke kabel, ja.

Selv har jeg to naboer som ikke får inn satelittsignaler, mens jeg får. Vi har løst det med en firedobbelt hode og koakskabel i bakken. Ca 50m fungerer glitrende. Nå er jo ikke dette mulig i dette tilfellet, men rent hypotetisk, er det ikke mulig å forsterke signalet i koaksen slik at signalet kan sendes feks noen hundre meter?
Det skulle vel ikke være helt umulig det.

PCS Electronics i Slovenia selger tv sendere. Her er en 3 watts tv-sender.
http://www.pcs-electronics.com/tvmax...er-p-1224.html

Har selv kjøpt radiosendere stereo encodere,RDS-kort og compressor fra disse og det er av ypperste kvalitet så jeg regner med at tv-senderen ikke er av noe dårligere kvalitet.

Med fri sikt og begge antenner utendørs burde det ikke være noe problem og sende 500 meter.

Ikke er det så dyrt heller.
Sist endret av RichiRich; 23. august 2008 kl. 22:39.