Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 6091
Noen som vet hva som er forskjellen på de to uttrykkene?

Eneste jeg fant som om definisjonen av ordet rusmisbruker var dette:

"En rusmisbruker er en person som bruker et rusmiddel på andre måter enn det er samfunnsmessig akseptert, eller som bruker andre midler til å oppnå en rusvirkning enn de som er akseptert av det samfunnet."

"Legemiddelassistert rehabilitering (LAR) er betegnelsen på den norske ordningen for substitusjonsbehandling av opiatavhengige rusmisbrukere, såkalt narkomane, med metadon eller buprenorfin (Subutex)."

Så det er altså bare de som bruker og er avhengige av opiater som er narkomane, mens de som bruker alt annet og ikke nødvendigvis er avhengige (men kan også være det) er rusmisbrukere?

Har jeg forstått det rett?
Dette har vært diskutert flere ganger her inne, søk...
Mange har forskjellige meninger om når en går fra bruker til misbruker.
Noen ser på vanlige brukere av fks. hasj som misbrukere, dette mener jeg er feil betegnelse. Da må man også kalle vanlige folk som drikker for misbrukere.

Selv synes jeg man kan definere betegnelsen misbruker når man; bruker stoff for å "rømme" fra hverdagen / bruker så mye at det får konsekvenser for deg selv og andre / ikke klarer å minske rus-bruken.
Sist endret av Ompa86; 25. februar 2008 kl. 20:02.
Du kunne jo prøvd å søke "Definisjon rusmisbruker" på google...
Sist endret av Samantide; 25. februar 2008 kl. 20:13.
Sitat av Samantide
Du kunne jo prøvd å søke "Definisjon rusmisbruker" på google...
Vis hele sitatet...
Og ende opp med en propagandafisert versjon av det orginale uttrykket?

Narkotikum (flertall narkotika, fra gresk narkotikos, «nummende»)
Vis hele sitatet...
"Narkotika" er mer eller mindre definert som sterke beroligende stoffer, gjerne søvnfrembringende. En narkoman blir vel en som er manisk etter disse stoffene da? Og da blir vel alkohol #1 definisjon på et narkotisk stoff
Så en som bruker amf er definitivt ikke narkoman da Betegnelsen der blir vel at man er en sprek og sporty person som er gald i fart hvis man setter det litt på spissen Speedfreak trenger ikke bare og gjelde amf
Sitat av rakker
Så en som bruker amf er definitivt ikke narkoman da Betegnelsen der blir vel at man er en sprek og sporty person som er gald i fart hvis man setter det litt på spissen Speedfreak trenger ikke bare og gjelde amf
Vis hele sitatet...
Ser ikke sånn ut, en speedfreak er en rusmisbruker, men ikke narkoman, da dette bare gjelder for opiater.
Sist endret av dysfunctional; 25. februar 2008 kl. 23:33.
rusmisbruker er et politisk ukorrekt ord spør du meg, siden resbruk har vært siden sammfunnets fødleslsdag. burde hatt med et ord til i samlinga: RUSBRUKER!
Sitat av -steff1-
rusmisbruker er et politisk ukorrekt ord spør du meg, siden resbruk har vært siden sammfunnets fødleslsdag. burde hatt med et ord til i samlinga: RUSBRUKER!
Vis hele sitatet...
Hva er politisk ukorrekt over det? Greit nok at vi har rusa oss siden vi klatra ned fra trærne, men det er da forskjell på rusbruk og rusmisbruk.

Personlig tenker jeg på narkomane som folka som er uteliggere, ser uflide ut, går i joggedress(etc.), har knekk i knærne og tigger etter penger. Rusmisbrukere kan være så mangt. Kjenner dessverre til flere som har et klart usunt forhold til droger, men likevel greier å ha et relativt normalt liv(kanskje ikke i det lange løp). De har jobb, er sosiale, godt forhold til familie, etc.

Og angående samfunnet generellt så er man vel rusmisbruker bare man tar noe som helst annet enn hva som er sosialt akseptert, men narkoman er vel forbeholdt de som henger på plata.
Sist endret av Sinister; 26. februar 2008 kl. 01:17.
jeg ser det sånn:

rusbruker en som ruser seg moderat.

narkoman en som er avhengig av et rusmiddel.

jeg vet at det ikke egentlig blir sånn vist vi over setter ordene riktig fra latin osv, men meningen var at dette tolkning av de 2 ordene er enda en variant av de tusen. men er faktisk bare den variant jeg har. som jeg har hørt blitt brukt i nærmiljøet og av ukjente. utenom de uttalige trådene her på forumet.
Sitat av Sinister
Hva er politisk ukorrekt over det? Greit nok at vi har rusa oss siden vi klatra ned fra trærne, men det er da forskjell på rusbruk og rusmisbruk.

Personlig tenker jeg på narkomane som folka som er uteliggere, ser uflide ut, går i joggedress(etc.), har knekk i knærne og tigger etter penger. Rusmisbrukere kan være så mangt. Kjenner dessverre til flere som har et klart usunt forhold til droger, men likevel greier å ha et relativt normalt liv(kanskje ikke i det lange løp). De har jobb, er sosiale, godt forhold til familie, etc.

Og angående samfunnet generellt så er man vel rusmisbruker bare man tar noe som helst annet enn hva som er sosialt akseptert, men narkoman er vel forbeholdt de som henger på plata.
Vis hele sitatet...

for meg så er en rusmisbruker en som bare ruser seg fordi det er det eneste han er vandt til, han ruser seg ikke for spenningens skyld lenger, men kun fordi det har blitt en vane.

en rusbruker er en litt mer forsvarlig "narkoman" der hverdagen ikke bare består av å ruse seg. en som vet at det er ting som må bli gjort i forveien før man ruser seg.

Å si allle mennesker som ruser seg en rusmisbruker blir feil i den sammenhengen med at alkohol er lovlig, men folk er forskjellig å det er min mening om saken!
Jeg liker ikke definisjonen i første post.
Det er vell ikke allment akseptert og prøve LSD eller feks Heroin, men jeg er ikke enig i at man er rusmisbruker av den grunn.
Når var det ikke snakk om å bare ha prøvd heroin da, men å ha brukt det ofte og mye.

Personlig mener jeg man ikke er narkoman før man sitter med nåla i armen.
Sist endret av dysfunctional; 27. februar 2008 kl. 12:15.
nei, men det er våres synspunkt av en narkoman. de "ærlige" menneskene stempler oss nærkis bare vi åpner kjeften våres om noe som er forbudt å nyte. men som jesus sa: "den som er ren, kaster den første sten" med andre ord, alle har sine synder!
Dette kan du definere akkurat slik du selv vil, bare du sørger for at personen(e) du kommuniserer med/til forstår hva du legger i begrepet.