Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 996
Jeg tenkte jeg skulle teste ut linux (operativsystemet) men har noen spørsmål:

Jeg var innom på linux sine hjemmesider, fant ut at jeg skulle gå til debian.org (altså velger jeg debian). Men der ( http://www.uk.debian.org/CD/http-ftp/ ) er det masse forskjellige filer for nedlasting. Jeg lurer vel på hvilket av disse jeg bør velge? Det virker jo ikke som at alle er fulstendige versjoner av debian? Er det noen som hadde giddet å linka til en side med riktige versjon? Tenkte å gå for - DVD image 4.4 GB -

Jeg vet det er mulighet for å legge debian på en egen partisjon på harddisken, men er det bare å starte opp med debian cd'n i? Får jeg da mulighet til og velge hvilken partisjon jeg vil instalere på?

Er det mulighet til å kjøre debian i et eget vindu fra Vista? Hvis mulig, hvordan?

Har sett litt rundt omkring men finner liksom ikke de svarene jeg er ute etter...

Takker
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Enkleste Linuxversjon for nybegynnere er ubuntu.

Sjekk ut denne og last ned på www.ubuntu.net
VMware Server er gratis og gjør at du kan kjøre de fleste OS i ett vindu i f.eks windows. Krever at du registrerer deg for å få key, men det er fort gjort og gratis det også.

http://register.vmware.com/content/download.html
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
http://en.wikipedia.org/wiki/Compari...ux_LiveDistros

Test et par. Populære er Knoppix, Ubuntu, Fedora ("gratisversjon" av RedHat) o.a.

Sjekk også http://www.distrowatch.com
Så flott at du har fått innsikt Du kom fram til debian ser jeg, men er du nybegynner kan jeg anbefale et operativsystem som er bygget på debian, nemlig ubuntu. www.ubuntu.org. For å unngå å tulle til ting med nybegynnerfeil vil jeg anbefale deg å lage en partisjon i windows først, formatere denne helt, og så velge denne partisjonen når du installerer linux. Da vil bootloaderen ta hensyn til begge installasjonene, og sette opp en dual boot for deg. Lykke til, og la oss vite hvordan dette går
Sitat av phlaxx
VMware Server er gratis og gjør at du kan kjøre de fleste OS i ett vindu i f.eks windows. Krever at du registrerer deg for å få key, men det er fort gjort og gratis det også.

http://register.vmware.com/content/download.html
Vis hele sitatet...
Lokal server? Eller må jeg kjøre det fra internett?

Edit: Hvordan skal jeg formatere den nye partisjonen?
FAT32, NTFS. Linux Ext2, Linux Ext3, Linux Swap2, eller ReiserFS?

Skal instalere ubuntu 7.10 ..
Sist endret av EasyLiving; 17. februar 2008 kl. 22:30. Grunn: nytt spørsmål
Kan kjøres som lokal server ja. Og du vil da få muligheten til å installere f.eks ubuntu på en virtuel maskin som kjører i windows. Kan også sette opp nettverk slik at maskinen blir som en egen pc på nettverket. Perfekt for testing av diverse OS.
Okey, jeg skal instalere ubuntu. Tenkte på følgende oppsett:

d:/ (multimedia osv for windows, NTFS, ca 85 gb) (Dette er den opprinnelige partisjonen)
h:/ (Shared Data, FAT32, 10 gb)
i:/ (ubuntu /home, Ext3, 15 gb)
j:/ (ubuntu, Ext3, 15 gb)
k:/ (Swap, Ext3, 4 gb)

Windows Vista har jeg på en annen disk (c:/), men det regner jeg med at går greit?

Men er dette et greit oppsett? Har ikke mer filplass til ubuntu enn de 44 gb som er beskrevet ovenfor.

Er jeg nødt til og forhånds partisjonere h:/, i:/, j:/ og k:/ før jeg booter med ubuntu cd'n? Eller kan ubuntu lage partisjonene for meg under instalasjonen?

Har lest meg frem til (tror jeg) at man må ha et program kalt "Super Grub Disk" for å få muligheten til og dual boote under oppstart? Er dette nødvendig, eller vil pc'n automatisk forstå at det er 2 operativsystemer og gi meg muligheten til å velge ett av dem?

Takker

Edit: For mye rot i teksten..
Sist endret av EasyLiving; 18. februar 2008 kl. 00:28.
Ehm, du trenger vel ikke noe ekstra program utenom "GRUB" boot loaderen som kommer med Linux distroen.

Boot med Live-CDen, og så velger du install fra skrivebordet. Følg veivisern og partisjoner derifra, du behøver ikke ha gjort det allerede.
Sist endret av Gjøk; 18. februar 2008 kl. 00:48.
Ubuntu oppdager automatisk om du har Windows installert og legger det til i Grub, så du trenger nok ikke programmet du nevner.
Sist endret av phlaxx; 18. februar 2008 kl. 00:51.
Jeg vil anbefale opensuse.

Funker sikkelig bra, lett installasjon og yast er bare til å elske (pakkebehandleren til opensuse banker ubuntu sin dårlige apt eller synaptic, sett fra mitt synspunkt)

Vil ikke akkurat anbefale debian til desktop pc, har sjelden oppdateringer så den egner seg best til server bruk.

Opensuse! Opensuse!

Senere når du har fått en generell forståelse for linux kan du prøve å installere arch linux.
Sist endret av Arath.inc; 18. februar 2008 kl. 01:42.
▼ ... over en uke senere ... ▼
h:/ (Shared Data, FAT32, 10 gb)
Vis hele sitatet...
Kan like greit lage denne NTFS. 4GB+ filer og Ubuntu leser og skriver fint til NTFS. Eventuelt kan den være ext3 som du fint kan mounte på f.eks /home/Shared Data, dette forutsetter vista 32bit, da det er et mas å laste driveren, ext2ifs under vista 64bit.

atlef.
Sist endret av Louie; 1. mars 2008 kl. 17:51.
Ubuntu eller gentp\o er vell pra Linux distrubisjoner
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Arath.inc
Jeg vil anbefale opensuse.

Funker sikkelig bra, lett installasjon og yast er bare til å elske (pakkebehandleren til opensuse banker ubuntu sin dårlige apt eller synaptic, sett fra mitt synspunkt)
Vis hele sitatet...
YaST er muligens eyecandy og funksjonell, men den er jo treg som et vondt år, og SuSE har heller ikkje vettuge CLI-verktøy for å manipulere pakkedatabasen.

Imidlertid funker både apt og SMART heilt utmerka. Eg har gått heilt over til å nytte smart. Den er grisekjapp, har gui, shell mode om du skal gjere mykje, er kryssplattform(!) og støtter alle typer repositories. Om du har packman inne som repos i OpenSuSE så skal zypper install smart løse ting for deg. Apt er en tanke meir omstendelig, men funker for dei som er avhengige av det.
Last ned Ubuntu 7.10. Til og med bestemora di klarer det

Btw.. Denne tråden hører vel hjemme under UNIX?