Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 1348
Leste en artikkel på nrk nettopp om at TPB skal i retten.
http://www.nrk.no/nyheter/kultur/1.4690804
(håper dette ikke er old news ;-p)
Noen som har noen meninger?
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
det er brukerene som gjør noe ulovelig og ikke Piratebay
Alkoholisert gamer
Sitat av DannyFugl
det er brukerene som gjør noe ulovelig og ikke Piratebay
Vis hele sitatet...
Men det er de som eier TPB som er annsvarlige for _ALT_ som skjer på siden dems...
Sitat av DannyFugl
det er brukerene som gjør noe ulovelig og ikke Piratebay
Vis hele sitatet...
Men det er også slik at TPB tjener store penger på sine enorme mengder reklameplass. Ikke at det er ulovlig, men personlig synes jeg det er forkastelig at de gjennomfører innsamlingsaksjoner der de tjener mer enn nok penger til å leve lykkelig alle sine dager. Jeg vil heller ikke tro at saken ville kommet for retten med mindre de faktisk har brutt loven (altså seedet selv, gjerne fra private pc-er).
4 millioner doller i året er da bare småpenger. Vet ikke om dette stemmer men står iallefall det her:

http://blog.wired.com/27bstroke6/200...-bay-futu.html
''Han krever at de tiltalte betaler 1,2 millioner kroner til staten og vil også ta fra de deres datamaskiner.''

For de kan jo ikke kjøpe ny
Aktor henviser også til en mengde e-poster og til at The Pirate Bay har solgt reklameplass på nettsiden.

Er det ulovlig å selge reklameplass?
Det store spørsmålet slik jeg ser det er om søkemotorer ol. havner i samme båt, for man kan søke etter pirat relatert materiale i form av torrent via bl.a. Google.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Har ikke TPB vært i retten før da? Tror nok de kommer seg unna denne gangen også. Hvis ikke vet jeg ikke hvor i helvete jeg skal finne torrentene mine
Demonoid er jo også nede for telling.
Det er umulig å få slutt på piratkopiering, så de kan godt la være å sende PirateBay i retten for min del. Det finnes tusenvis av andre torrent søkemotorer som kommer til å overta for PirateBay uansett. Det er som ugress - kutter man et strå ned kommer det ti nye.
Sitat av tore-
Det store spørsmålet slik jeg ser det er om søkemotorer ol. havner i samme båt, for man kan søke etter pirat relatert materiale i form av torrent via bl.a. Google.
Vis hele sitatet...
Man kan jo som du sier med en bra søkestreng utelukke alt utenom torrents, da går det sikkert ann og bruke variasjoner av den sammen med google på en side for og ungå regelverket igjen.

En annen ting jeg ikke skjønner er, gjør TPB noe gærent?
Såklart er er det obvious at det er en portal for piratvare, men det er brukerene selv som legger ut data, ikke de som eier TPB.

Skal man kunne stenge en nettside bare fordi en del av brukerene er "kriminelle"?
Jeg skriver kriminell i gåseøyne fordi jeg ikke anser deg som kriminell om du laster ned U2 - Elevation feks
http://www.itavisen.no/sak/506194/
Nå har svenske myndigheter endelig funnet det lovgrunnlaget de har lett etter lenge. Det er nemlig mulig å dømme noen for medvirkning til brudd på opphavsretten. Man trenger med andre ord ikke å ha vært direkte involvert, mener aktoratet.
Vis hele sitatet...
Sitat av ekoli
Men det er de som eier TPB som er annsvarlige for _ALT_ som skjer på siden dems...
Vis hele sitatet...
Bare så du vet det, svensk lov er annerledes enn norsk. I Norge har vi Napster-dommen som i praksis forbyr linking til ulovlig materiale, mens Sverige har en liknende sak der det ble dømt andre veien. Det er det The Pirate Bay holder seg flytende på, enn så lenge. Synd ikke svenske myndigheter tar hintet om at The Pirate Bay har 1.000.000 medlemmer, og at det er en viss indikasjon på hvordan folket vil at loven skal være...

Enn så lenge er ikke The Pirate Bay ansvarlige, det må en dommeravgjørelse til før det er faktum. Får i det minste håpe at svenske domstoler går i folkets favør.
Sist endret av Nichotin; 31. januar 2008 kl. 21:50.
Sitat av Chriz Wig
Det er umulig å få slutt på piratkopiering, så de kan godt la være å sende PirateBay i retten for min del. Det finnes tusenvis av andre torrent søkemotorer som kommer til å overta for PirateBay uansett. Det er som ugress - kutter man et strå ned kommer det ti nye.
Vis hele sitatet...
Men om man sprer det slik, vil det være vanskeligere for brukerne å få tak i filene også. Jeg tviler på at myndighetene har et mål om å spre alle de ulovlige filene over tusenvis av nettsteder, men det vil likevel ha den effekten. At det blir vanskeligere for folk å finne nøyaktig det de er ute etter, og kanskje dermed reduserer nedlastningen, altså. Hvem vet?
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/243846

Som han sier, de går etter svenskelover
Sitat av ekoli
Men det er de som eier TPB som er annsvarlige for _ALT_ som skjer på siden dems...
Vis hele sitatet...
Sitat av TPB usage policy
The responsibility lies upon the user to not spread malicious, false or illegal material using the tracker.
Vis hele sitatet...
Vil ikke dette bety at TPB ikke gjør noe ulovlig?
Sist endret av Jani_; 31. januar 2008 kl. 22:08.
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Det er ikke noe å lure på, TPB gjør ikke noe ulovelig
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Sitat av Realist1
Men om man sprer det slik, vil det være vanskeligere for brukerne å få tak i filene også. Jeg tviler på at myndighetene har et mål om å spre alle de ulovlige filene over tusenvis av nettsteder, men det vil likevel ha den effekten. At det blir vanskeligere for folk å finne nøyaktig det de er ute etter, og kanskje dermed reduserer nedlastningen, altså. Hvem vet?
Vis hele sitatet...
Hva med sider som isohunt og btjunkie som hub'er alle public trackers, inkl. TPB? Selv om TPB forsvinner vil det ikke bli stort mindre software å få tak i. På den tiden MPAA og resten av gjengen har brukt på å prøve å stoppe TPB har nok ørten andre public trackere blitt åpnet; de kjemper en like håpløs kamp som The War on Drugs.
Jeg bare lurer på en ting.. Hvorfor må de betale til staten? det er jo de som har laga det pengene burde gå til da. Det har jeg aldri helt skjønt.
Sitat av Jani_
Sitat av TPB usage policy
The responsibility lies upon the user to not spread malicious, false or illegal material using the tracker.
Vis hele sitatet...
Vil ikke dette bety at TPB ikke gjør noe ulovlig?
Vis hele sitatet...
Det er ingenting som tilsier at en disclaimer fritar en for all slags skyld, men det er en fin måte å unngå å få automatisk trøbbel på grunn av oppfordring.
Sitat av Torefaen
Jeg bare lurer på en ting.. Hvorfor må de betale til staten? det er jo de som har laga det pengene burde gå til da. Det har jeg aldri helt skjønt.
Vis hele sitatet...
Så du mener at 1.2 millioner skal deles på alle de som har fått sitt materiale spredd ut på TPB ? Get real.
Rejolo: du må se hva de ble dømt for..

"gjort det mulig å laste ned bandet Backyard Babies' album "Stockholm Syndrome", filmer som den danske "Pusher" og flere dataspill. Tjue musikkstykker, ni filmer og fire dataspill inngår i tiltalen."
I tilfellet blir det ikke mye å betale per pers.
Er det ikke slik at myndigheter bruker slike saker for tilpasse lovsystemet? sån som ble gjort ved napsterdommen og dvd-jon saken. Når slike saker blir tadd opp i retten så er det vel en veldig grundig gjennomgang av saken og ofte anket helt opp til høyesterett, som til slutt i praksis avgjør lover som kan tolkes begge veier. bare å rette meg viss jeg tar feil