Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 781
Hvilket OS bør jeg velge?

PC spesifikasjoner:
Harddisk: har to. En på 1055.9MB og en som jeg ikke er sikker på, men er en del større enn den andre

RAM: er ikke helt sikker 120 MB. Står i to brikker fra '98

Pc'en er vel fra rundt 98 og kjørte windows 95/98 helt til jeg tømte harddisken

Laster ned Ubuntu 7.10 er det litt for ny versjon?

Og er det best med Ubuntu?

EDIT: Hvis noen trenger noe info fra BIOS så kan jeg hente det



EDIT2: Spørr hvis dere trenger mer informasjon, vet ikke helt hv dere trenger
Sist endret av fulloggal; 11. november 2007 kl. 17:40.
Tror faktisk ubuntu vil slite med slik hardware. Knoppix er vel en bedre ide.

ubuntu krever ikke langt unna det Windows XP trenger for å kjøre bra.
Sist endret av meitemark; 11. november 2007 kl. 18:31.
Tror nok du kommer best ut med en lightweight linuxversjon ja. puppylinux er en kjekk, liten sak du kan leke deg med. Ikke kjør ubuntu 7.10. Hardwaren der kommer alt for kort.
Sitat av meitemark
Tror faktisk ubuntu vil slite med slik hardware. Knoppix er vel en bedre ide.

ubuntu krever ikke langt unna det Windows XP trenger for å kjøre bra.
Vis hele sitatet...
Kan du fortelle litt om knoppix?

EDIT: Kan du kjøre server i knoppix?
Sist endret av fulloggal; 11. november 2007 kl. 18:49.
Knoppix er vel strengt tatt en 'live-distro', altså en distro du kjører rett fra CD-en. Tror ikke det er det beste valget, iom. at den i tillegg kjører KDE. Du trenger en lettvekter hva windowmanager angår. Og server kan du kjøre på alle distroer. Er bare snakk om programvare.
Sitat av raze
Knoppix er vel strengt tatt en 'live-distro', altså en distro du kjører rett fra CD-en. Tror ikke det er det beste valget, iom. at den i tillegg kjører KDE. Du trenger en lettvekter hva windowmanager angår. Og server kan du kjøre på alle distroer. Er bare snakk om programvare.
Vis hele sitatet...
KDE?

Bare kom med andre forslag til OS!
xubuntu, eller Linux Mint XFCE er jo noe lettere enn ubuntu.

Mvh Meg.
Kan anbefale ArchLinux med Openbox, eventuelt XFCE. Er du nybegynner så er det vel kanskje ikke den enkleste distroen å starte med, men om du liker å lære så kjør på.

http://www.archlinux.org/

Forresten, skal du bruke maskinen som desktop eller server?
Sist endret av phlaxx; 11. november 2007 kl. 20:25.
Tror jeg tar ArchLinux jeg!

Tror jeg kommer til å bruke den som pc i begynnelsen, og så gå over til server hvis det funker som pc.

PC for å teste, og så server etterpå
Jeg ville benyttet ubuntu alternate.
Archlinux krever i686, så det er ikke sikkert det virker på den pcen der. Aner du hva slags prosessor den har?
slackware med fluxbox
ivioyner: Hm, ja det tenkte jeg ikke på.

Kanskje Slackware eller Zenwalk kan være noe? Eventuelt Debian?
Sist endret av phlaxx; 11. november 2007 kl. 21:02.
Intel pentiun 2 Prosessor!
Ok, Penitum II er vel en i686 prosessor så vidt jeg vet. (?) Så da ville jeg gått for ArchLinux, eller Zenwalk om du ønsker en litt enklere installasjon (dvs ferdig konfigurert med Xorg og XFCE).

Zenwalk krever egentlig Pentium III, men er vist mulig å kjøre den på Pentium II også. (some lower configs work - ie : PII - , but might be slow)
Sist endret av phlaxx; 11. november 2007 kl. 21:15.