Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 880
Anonym bruker
"Slank Margyge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei var ute å lette etter fleinsopp, men var ved siden av litt uren sti med saue lort og gjørme hvordan burde jeg gå frem for å vaske det og hva burde jeg bruke.

takk
Skylle forsiktig og børste med pensel?
Vaske soppen? Neinei, du trenger ikke tenke på der. Bare legg den til tørk, når den er knusktørr legg den på glass. Det er "urent" i naturen, men det går bra
Anonym bruker
"Mekanisk Rise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Aldri hørt om noen som har vasket soppen. Ville ikke gjort noe mer enn å spyle dem forsiktig med vann.

Du kan vell legge dem i litt brennevin for å desifinsere litt også. Det gjør jeg som regel.

Pulveriserer den tørkede soppen, legger det i ett shotglass med sprit og sitronsyre(lemontek) og lar det stå en liten stund, før jeg trekker av alt med en stor sprøyte uten å få med noe av kjøttet til soppen.
Da funker det kjapt og kraftigere, og det er bedre for magen.
Man hverken vasker eller skyller soppen fordi den suger til seg vann som en svamp, noe som fører til at den blir sleip og mister næringsstoffer, eller «effekt» i fleins tilfelle, når vannet fordamper.

Bruk en liten børste til å få vekk jord og dritt.
Sist endret av trilobites; 27. august 2023 kl. 22:55.
BRAND ∞ STRONG
Samme med mat sopp, man bør ikke bruke vann på den heller, kun børste.
Akkurat kome heim frå fleinsopp plukking der eg fekk betre og betre sopp-auga undervegs, som er normalt. Ca 500 stk. No legg eg han imellom avispapir på varmekablanane på badet. Myten seier at sverta frå avisa drep bakteriane. Det er ei myta. Er for å dra ut væska. Åt rundt 100 ferske ute på turen. Så et eg resten om ein straks. Når eg føle trippen roar seg fyre eg meg ein hasj joint. Som regel er eit trekk eller to nok til å dytte meg inn igjen. Eg kallar det soppitoppi. If you know you know