Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 2838
Hva går egentlig amerikansk wrestling ut på? er det på en måte litt skuespill eller skader de hverandre så mye som det ser ut som? i så fall er det litt vilt egentlig..
Følg nøye med på en kamp en gang og du vil se det er en stor porsjon skuespill med i bildet. Men av og til skjer det jo ulykker.
Ser på det nå på mtv..hihi.. og syns det ser så ekte ut liksom, ikke som skuespill og skjønner ikke hvordan en sport kan være så..vill da.. for ser helt syk vondt ut i så fall..
Se på foten til de som slår, hver gang de slår så smeller de foten i bakken så det skal komme smell.
Og som du ser, disse gutta har lært hvordan man skal falle, mye er ekte. Men man skal kunne det før man prøver, har hvert mange stygge ulykker med folk som tror at de ikke skader seg hvis de hopper ned fra taket på huset sitt og lander med ryggen på et bord
Det er 100% skuespill, det e jo helt rofl og se på. Skjønner ikke hva som er så spennende, Jeg nekter og kalle det for en idret. Det er bare en gjeng med steroide vrak som meier løs på hverandre.
Så nettopp en episode som gikk på MTV. Jevla dårlig skuespill men noen liker det jo

Ikke glem disse, her er det ikke så mye regler: Freefight , Cage Fight og Pride

<3 Fedor Emelianenko , verdens beste pride fighter.
Sist endret av Yomar; 26. mars 2007 kl. 00:44.
Det er planlagt skuespill, ja, men jeg tror nok man må tåle en smell i ny og ne når man driver med det, spesielt hardcore/ekstrem wrestling (se f.eks. ECW).
Mye er skuespill, mye er ikke.. man begynner f.eks ikke å blø frå hodet når noen "smeller" foten i gulvet ;P
Her er litt free fight. Jose Landis kan jobben sin
Her er litt cage fight.
Det beste fra Fedor Her

Won 27
Loss 1

Edit: Se 5:15 i filmen da han kaster en kar 1 meter opp i lufta og han lander på nakken

RÅ FILM: -->Press Here<--
Sist endret av Yomar; 26. mars 2007 kl. 01:25.
hvis det er skuespill.. hvordan kårer man vinneren??.. er det liksom poeng etter hvordan slagene\ sparkken e utføres?
Sitat av tha man
hvis det er skuespill.. hvordan kårer man vinneren??.. er det liksom poeng etter hvordan slagene\ sparkken e utføres?
Vis hele sitatet...
Planlagt på forhånd
Amerikansk wrestling (går utifra at du mener WWE) er rett og slett underholdning
Det er ikke skuespill i den forstand at de har koreografer som lager hele kampen, men at de må vite hva de gjør hvis de skal gjøre noe - samt at den de gjør det mot skal, eller bør, være forberedt på det.

Men såklart, selv om at det er skuespill, så er det ikke bare bare... Alle får seg en trøkk de må klare å reise seg fra, og andre får litt for mange og må bare gi seg av det.
Sitat av rune420
Det er planlagt skuespill, ja, men jeg tror nok man må tåle en smell i ny og ne når man driver med det, spesielt hardcore/ekstrem wrestling (se f.eks. ECW).
Vis hele sitatet...
ECW har ikke vært verken hardcore eller ekstrem på lang tid nå, siden WWE kjøpte opp rettighetene til ECW. Nå har det bare blitt "underholdning"...
Nå finnes det mange typer "amerikansk wrestling", men jeg vil anta du har sett Wrestling Society X.

Yomar: Selv om det er mye bryting i UFC og Pride, så er det martial-art og genrell fighting. Jeg ville ikke klassifisert det som wrestling. I tillegg er det ekte i mye større grad enn den wrestlingen man ser i WWE, TNA, ROH osv.

cognomen: Ja, WWE har stort sett alltid (da i sær etter Atttitude-era) satset mye på underholning, men til tross for det så er det fortsatt mye skader ute og går. Hvis du følger med jevnt så ser du at det alltid er skader ute og går.

Vedrørende ECW, ja du har igjen rett i at det er blitt noe annet enn gamle ECW etter oppkjøpet i fjor, men når rune420 sier at man må tåle seg en smell så er jeg helt enig i det. Det jeg vil anta er at han mener er at med "våpen" i bildet så er sjansen for å bli skadet mye større (selv om også det er skuespill). Dessuten, hvis du ser på Sabu, RVD, Dreamer osv. så er de temmelig "hardcore" i forhold til sin alder og tid i bransjen. Er ikke mange på lik alder som tar en salto eller en støyt gjennom et bord.

Alt i alt, wrestlere er i min mening profesjonelle idrettsutøvere på høyt nivå. Ja, det er scenesatte matcher i form av vinnere, klimaks, hindringer osv. men alt i mellom er ekte. Det er greit at han på forhånd vet han skal falle fra en stige som som står 3 meter over bakken og vet hvordan han skal lande; men det gjør fortsatt vondt. Ofte er matchene lange, og da er ikke alle triks og grep planlagt, mye improvisering i mellom.

I løpet av de over 10 årene jeg har sett på wrestling har jeg sett folk brekke armer, neser, bein, nakker, røket sener og korsbånd, slått bevisstløse og til og med sett at folk har dødd (Owen Hart). Og alt i en idrett som angivelig bare er "skuespill".

antomet: Igjen, det ikke bare skuespill. Du kan godt sitte og slenge ut om ting du tilsynelatende ikke har noe peiling på, men ingen tar deg seriøst. Du kommer med utsagn du ikke har sjangs til å støtte med fakta, og selv om du synes det er "rofl" så tar ingen deg seriøst så lenge du ikke vet hva du snakker om. For min del gidder jeg ikke engang svare deg før du kommer med mer relevant fakta eller andre konkrete opplysninger.

Som mathfjeld sier så brukes mye effekter og triks for å simulere skader og smerter, men igjen; hvem som helst kan ikke bare gjøre dette, det krever sitt.

Jeg er enig i at mye ser "fake" ut fordi de slår i løse luften innimellom, men jeg vil kommentere det med to ting. 1) Jeg tror nesten alle sammenlikner med film hvor man spiller inn og klipper og redigerer. Dette er derimot live og man kan ikke alltid forvente 100%. Dessuten gjør kamera-folka stort sett alltid en god jobb med å vinkle ting slik at det ser mest mulig realistisk ut. 2) Det er mye som er i gang når man ser en sånn scene, til tross for det primitive inntrykket mange sitter med. En slår, han skal lage lyd, den andre skal "ta imot slaget", og førstemann skal så planlegge videre ut i fra det. Her mener jeg de fleste svakheter kommer hos nye, mindre utviklede wrestlere.

På begynnelsen av alle WWE-produserte sendinger viser de klipp fra ordentlige skader og ber folk som tror de er profesjonelle wrestlere om å ikke prøve dette hjemme, nettopp fordi dette i likhet med alt annet krever trening for riktig utførelse. Sitere: "Yes, this is entertainment, but the hazards are real".
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
SD kan sin wrestling.

Men for å si det kort. Hva som skal bli gjort er planlagt, men de gjør det på virkelig. Men i motsetning til oss andre er de faktisk trent til å gjøre det

http://www.wwe.com/content/media/images/309846/1692656/3749300/joey.jpg

Dette skjedde med en wrestler som kaller seg Joey Mercury på et show som kalles Royal Rumble (Eller så var det Armageddon) Han fikk en stige opp i fjeset på en måte han ikke skulle få og skadet seg skikkelig
Sist endret av tep0sen; 26. mars 2007 kl. 02:15.
SD: Enig i veldig mye av det innlegget der, egentlig

tep0sen: Joey Mercury og MNM er et vanvittig kjedelig tag-team, så det spiller vel ingen rolle uansett Ble en ganske grei storyline ut av det "uhellet", så jeg klager ikke :P
Dette ble en fjollete diskusjon fordi folk sitter og argumenter forbi hverandre. Wrestling er ingen sport i den forstand at det er ekte kamper hvor man bryter/sloss på ordentlig. Det er et show hvor dyktige folk, som har lang trening i forskjellige stunts, går kamper mot hverandre for å gi publikum underholdning og for å selge showene og (ikke minst) merchandise til fansen. Det aller aller meste er grundig korografert, og det er f.eks bestemt på forhånd hvem som vinner. Men, som sagt, folka som bryter er dyktige, og har lang trening i koordinasjon, styrke osv.

At folk skader seg er ikke et argument for at dette er en ekte sport, det er at argument for at folk kan skade seg selv om de trener grundig på forhånd. Dessuten er det umulig å koreografere alle bevegelser til den minste detalj, så man kan ofte få en albue i øyet hvor det ikke var meninga. Det finnes også noe som heter teaterblod som kjøpes i små plastposer som man gjemmer i trusa.

Når det gjelder Owen Hart så døde han i en ren ulykke, da han falt ned 40 meter når han skulle heises ned i ringen i en wire.
One of the good guys
2rs1's Avatar
wrestling.. fake? tja. som nevnt, alt er iscenesatt, koregrafert og lagt til rette. Våpna er som oftest fake og det er sjeldent du ser noen som blir slått med en stol uten å ha hånda forran. Men uansett, folka som driver på har gått skole og trent ufyselig mange timer for å komme i den formen de er. Ikke bare bare og sprette rundt i den ringen i 15-20 min. (ringen er som en dårlig trampoline, spretter greit og gjør ikke så vondt). har mange tilfeller hvor folk går vekk fra wrestling og over til "ekte slåssing". Kan bl.a. bli spennende og se hvordan det går med Brock Lesnar.

ang. blod så blir det som oftest brukt barberblad lignende kniver, som smugles inn i f.eks. svettebånd, lommer etc., til å lage små kutt. Blør noe djevelsk om du drar et barberblad strakt på panna di. Dette gjøres selvfølgelig inne i et hjørne hvor tilfeldigvis ingen kameraer filmer.

skal vi snakke om steroider bør vel sporter hvor folk ikke testes og hvor folk ikke blir kastet ut om de blir busta. nfl *krmt*.

Slag og spark er sjeldent ekte, de fleste går skole i mange herrands år og utdanner seg til wrestler, men er ikke alle som er like gode til å fake dem. om slaga hadde vært ekte, hadde det vært få igjen, er en grunn til at de bruker hansker o.l. i pride, ufc, boksing osv.

men å kalle det sport, det får du nesten vurdere selv. WWE står jo for world wrestling entertainment.

http://www.youtube.com/watch?v=1QwjAcvDgZc - grusomt bra
http://www.youtube.com/watch?v=xyiGN02xsxI - se f.eks. 2:50 inn i denna
http://www.youtube.com/watch?v=Hy2bGEydkoI - greit bygd denna karen
Sd: Du kan tydeligvis litt om wrestling og blar frem en masse. Dette forandrer ikke min oppfatning i det hele tatt, du sier at en kar faktisk har mistet livet. Dette er ikke noe jeg ser bort ifra, når tankeløse fjolls denger stoler og andre gjenstander i hodet på hverandre. Men faktum er at dette ikke backer opp din påstand om at dette ikke er skuespill i det hele tatt. Stunt ingår i den store pakken av planlagt vold og drittslenging som du kaller idret, det er vell de store PLANLAGTE stuntene det somregel går galt i. Ikke den lille improviseringen som du snakker om. Derav du fremmer ikke ditt eget poeng i det hele tatt, man prøver jo ikke på livsfarlige stunts uten videre. Det kan altid gå galt, uansett hvor godt man tenker igjennom det og trener.
På youtube, og så søker du på necro. Han er heftig. Der slår de hverandre med lysrør og slikt. Men jeg tror ikke det er skuespill. (det jeg nevnte nå)
Sitat av DonTomaso
Dette ble en fjollete diskusjon fordi folk sitter og argumenter forbi hverandre. Wrestling er ingen sport i den forstand at det er ekte kamper hvor man bryter/sloss på ordentlig. Det er et show hvor dyktige folk, som har lang trening i forskjellige stunts, går kamper mot hverandre for å gi publikum underholdning og for å selge showene og (ikke minst) merchandise til fansen. Det aller aller meste er grundig korografert, og det er f.eks bestemt på forhånd hvem som vinner. Men, som sagt, folka som bryter er dyktige, og har lang trening i koordinasjon, styrke osv.

At folk skader seg er ikke et argument for at dette er en ekte sport, det er at argument for at folk kan skade seg selv om de trener grundig på forhånd. Dessuten er det umulig å koreografere alle bevegelser til den minste detalj, så man kan ofte få en albue i øyet hvor det ikke var meninga. Det finnes også noe som heter teaterblod som kjøpes i små plastposer som man gjemmer i trusa.

Når det gjelder Owen Hart så døde han i en ren ulykke, da han falt ned 40 meter når han skulle heises ned i ringen i en wire.
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg kan se er ikke denne tråden opprettet med spørsmål om wrestling kan kalles sport eller ikke. River meg i håret av frusterasjon når jeg leser denne tråden.
Maken til tom, idiotisk og ræva argumentering skal du lete lenge etter. Vennligst tenk litt før dere skriver dritt om wrestling. Dere har kanskje sett et par kamper og trodde dere hadde gjennomskua wrestlingen, fnyser på nesa og sier: "Bare skuespill. For noen idioter." Men nei. Wrestling er nok mer enn som så. Wrestlerne tramper ikke når de slår fordi det skal lage kul lyd.
De gjør det for at dette ER skuespill. Wrestling er skuespill. Wrestling er underholdning laget for oss gutta som også liker litt handling blant all slåinga, sparkinga og lugginga som utdøves i andre kampsporter. Klart det ikke gjør like vondt å bli slått med knyttet neve som med flat. Klart disse gutta har lært seg å falle riktig. Men det gjør vondt å hoppe ned fra en tre meter høy stige og lande på en stakkar. Det gjør vondt å bli slått med en stol i trynet så man begyner å blø. Så vennligst tenk deg om neste gang du fnyser på nesa av en stakkar som blir kasta ned fra et tre meter høyt stålbur og får en kjempe på 2,20 oppå seg fra samme høyden.
Sitat av ludus78
Det gjør vondt å bli slått med en stol i trynet så man begyner å blø. Så vennligst tenk deg om neste gang du fnyser på nesa av en stakkar som blir kasta ned fra et tre meter høyt stålbur og får en kjempe på 2,20 oppå seg fra samme høyden.
Vis hele sitatet...
De har lært seg å falle på en fyr slik at man faller "rundt" en fyr, hvis du forstår. Man får ikke en fyr på 2.20 oppå seg for at man skal bli skadd, men fordi det skal se ut som om man blir skadd.
http://youtube.com/watch?v=8x_RItPCvOk

Der feks, se på slutten.. Faen meg ei skinnfelle som henger fra arma ^^ Fult av blod osv..
Det kan ikke være godt !?
Jeg vil trekke fram dette som nevnes om Necro. Eller Necrobutcher som han kaller seg. http://en.wikipedia.org/wiki/Necro_Butcher
http://www.thenecrobutcher.com/
http://www.youtube.com/watch?v=8x_RItPCvOk (ADVARSEL: BLODIG)

Disse kampene ser for meg ganske ekte ut. Om planlakt så får de i allefall heftig mye juling hele gjengen.
Input på dette?
Jeg så engang en video av David Copperfield som tryllet vekk frihetsstatuen. Det er bevis godt nok for meg om at David Copperfield har overnaturlige evner, og kan gjøre ting usynlige. David Copperfield kan forøvrig også motvirke tyngdekraften, som eneste menneske i verden. Det vet jeg, fordi jeg så en video av ham da han fløy.
Sitat av Xenodwarf
Disse kampene ser for meg ganske ekte ut.
Vis hele sitatet...
Så du tror noen i en slik situasjon bare ville stått helt stille og blitt slått, hjulpet til å hoppe oppå skuldrene til mostanderen og slå omtrent uten å treffe?
Si til sick nick mondo att hardcore/ultra violent hardcore wrestling er fake. http://www.youtube.com/watch?v=qkQqdZ48gI8

EDIT:Å ta en weedwacker i magen er jo ikke akkurat fake.

For dere som ikke liker wwe last ned ROH(ring of honor) CZW (combat zone wrestling) IWA MID-SOUTH for ordentlige wrestlingfans og ellers alt annet av NJPW AJPW BJW 3 sistnevnte er japansk menne jævla bra wrestling.

EDIT:Handlinga i ringen er feik menne si meg du Dontomaso hvordan lærer de å falle igjennom bord/piggtråd/lysrør/flammer???

btw folkens Wrestlemania den 1.april.
Sist endret av StaiN; 26. mars 2007 kl. 20:50.
Jeg sier ikke at det er ekte.. at de virkelig sloss for livet. Det er opplagt at det er en god del avtalt spill for å lage show. Men som StaiN sier, du lærer deg ikke å få slik juling. Piggtråd, glass, Stiftepistoler og lignende er ikke så lett å fake.

Jeg syns uansett det er sykt, og kan ikke skjønne hvordan folk kan se på dette som underholdning. Det er ingen form for ferdigheter til stede i disse "kampene" bortsett fra at du har få sperrer når det kommer til smerte. Det eneste publikum vil ha er blod.
vis det er noen som skal ha invite til pwt så send en pm
Sitat av cannabis-manndi
vis det er noen som skal ha invite til pwt så send en pm
Vis hele sitatet...
PWT er stengt for nye medlemmer fram til etter 9 april, så bare slapp av
jeg så det nå. men vis noen vl ha invite da skal dem få når det åpner
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Sidenote: ville Fedor Emelianenko eller Necrobutcher vunnet i en reell kamp mot f.eks http://en.wikipedia.org/wiki/Nikolay_Valuev

Eller er det bare show?
Polar-, det kommer an på reglene.
Boksere har fint lite å stille opp med mot takedowns, så hvis de ikke får knocket motstanderen på 2-3 første slagene har de tapt.

'Necrobutcher' har nok neppe nok trening i noe som helst til å gjøre den minste ting.
Necro er jo ett vrak og fedor og boksern er jo topp trente fightere.

MMA regler ville nok Fedor vunnet lett med tanke han er elite i sambo så kunne han bare tatt en shoot takedown og kommet seg oppå han og tatt en kimura =p
Sist endret av StaiN; 27. mars 2007 kl. 15:04.
Når vi først er inne på MMA og slikt, sjekk følgende link til "Art of the Slam".
http://www.youtube.com/watch?v=hQc5haJ3UXA

Det er takedowns det!
Sjekk spesielt takedownen ca 1 min inn i vidoen. Gotta hurt.
Sist endret av Goda; 27. mars 2007 kl. 15:06.