Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 6882
Ønsker å lære meg å kaste kniv, og lurer på en del ting.

Er det slik at knivene skal spinne, sånn som de gjør på film? I så fall, må man bare beregne slik at den treffer med spissen først? Eller skal den fly med spissen først hele tiden, sånn som dart piler? (kastes seff ikke på samme måten)

Trenger man noen spesielle kniver?

Noen her som er pro i dette, og kan forklare åssen det gjøres?
Sist endret av jørgs; 30. desember 2006 kl. 17:04.
Jeg veit ikke mye om den saken, men en ting er det at det lønner seg og ha kastekniver. de er balanserte, så vis du legger den på fingeren helt på midten vil den ligge stille.
er ikke kaste kniver litt for tunge slik att eggen treffer med spissen always trodde nå det jeg da ^^
men er jo bare å bestille seg noen kaste kniver å se det ordner seg sikkert søk på yuotube feks sikkert noen som har lagt ut noe om knife throwing der
Sitat av tribalgoth
er ikke kaste kniver litt for tunge slik att eggen treffer med spissen always trodde nå det jeg da ^^
men er jo bare å bestille seg noen kaste kniver å se det ordner seg sikkert søk på yuotube feks sikkert noen som har lagt ut noe om knife throwing der
Vis hele sitatet...
ikke dumt, skal sjekke youtube
Det finnes mange forskjelige kastetekniker,og ja man må beregne for og få den til og treffe med spissen først. Det er ikke slik som på film at du bare hiver så treffer du. For og bli god i knivkasting så krever det at du øver en del. Du spør om man trenger spesielle kniver da vil jeg svare ja, det er mye bedre og kjøpe en enkel kastekniv for 100 spenn. enn og slite seg ut med en vanlig kniv, det går ann og treffe riktig med en helt standard kniv. Men dette krever mye mer øvelse. Hvis det er noe mer du lurer på så aanbefaler jeg google.no du finner et hav av info.
En dreven knivkaster trenger ikke en spesiell kniv for å treffe med spissen først, men det er definitivt en fordel når man trener. Faren til en kamerat av meg er kasteekspert, og første gang han skulle vise meg kunstene sine kunne han ikke finne kasteknivsettet sitt. Han tok fiskekniven isteden, kastet den 2-3 meter opp i lufta noen ganger og tok imot i bladet, sånn bare for å bli litt kjent med den. Deretter siktet han på et tre ca. 6-7 meter vekk, og traff på første forsøk.

Men som andre har sagt her, det er mye trening som skal til.

En ting jeg har merket meg er at det faktisk er mulig å "jukse" litt, dvs. sette knivbladet mot målet du skal treffe, for så å gå sakte bakover noen meter mens du spinner kniven rundt i passe hastighet. Ofte kan man da treffe målet igjen og igjen, så sant man står på samme sted og kaster med samme styrke.

Og de fleste vet vel at en kniv står lett i et mål ca. én meter unna hvis du holder den i håndtaket, og også ganske lett i et mål ca. to meter unna hvis du holder i bladet. Men igjen, riktig og konsekvent tak og kasteteknikk er viktig for å gjenta resultatene.

Lykke til.
▼ ... flere år senere ... ▼
Jeg og vil bestille kastekniver (england), men jeg er litt usikker om jeg kan få det gjennom tollen her.
er det noen som har bestilt noe sant som fikk det igjennom.
jeg tror nemlig at det er ulovelig.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Bloody fool: Hvorfor tro, når du kan vite?
Sitat av Jonta Vis innlegg
Våpen:
Sitat av Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon mv. (Våpenforskriften) - Første del. Innledende bestemmelser - Kapittel 1. Våpenlovens rekkevidde - § 4
Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler etc., spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander som ikke anses å ha noe aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter. I tvilstilfeller avgjøres spørsmål om et produkt skal forbys etter denne bestemmelse av Politidirektoratet.
Vis hele sitatet...
(Lovdata-lenke)
Vis hele sitatet...
Så det ser ikke ut som om det er ulovlig. I tillegg finnes det flere norske forhandlere. Google "kastekniver" så dukker de opp.
Er dreven knivkaster her

- Knivene skal spinne
- Du trenger ikke spesielle kniver, men kasterkniver kan være en fordel i begynnelsen

Jeg vet ikke hvordan jeg kaster dem, det avhenger om jeg holder på eggen eller bladet, men jeg pleier å treffe. Antar at etter en stund blir hjernen så avansert at du kaster den og spinner den i riktig hastighet automatisk!

EDIT:

Kastekniver er IKKE ulovlig i Norge, men jeg har fått problemer gjennom tollen selv!
Sist endret av I ChiiSSii I x; 22. november 2010 kl. 12:22.
Teknikken er ikke så vanskelig tror jeg. Du holder enden i hvert fall.

Her er STEP ONE --> 2, 3

http://www.youtube.com/watch?v=IThVY9Lq_SA&feature=fvst