Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 9359
Jeg har som noen har fått med seg satt lit mjød. Her skal jeg skrive alt om hvordan jeg gjorde det:

Ingredienser:
500g norsk honning
ca. 12g gjær
2 liter kokt rent vann

Først gikk jeg på europsir å kjøpte en gjærlås.

Så kjøpte jeg 500g honning. De orange metall boksene med ekte norsk honning man finner i alle vanlige matbutikker.

Jeg tenkte å bare lage to liter i 1. omgang pga økonomien.

Derfor helte jeg 1,5 liter vann som først var kokt opp (for å fjærne bakterier) i en helt ren kjele. Varmet opp dette, og hadde oppi 500 gram honning. Lot dette koke til alt hadde løst seg opp. Så helte jeg dette oppi en 2 liters cola flaske fra sverige som var vasket med kokt vann tre ganger på forhånd.

Deretter kokte jeg opp en mengde vann, lot det kjøle seg litt, før jeg helte dette oppi flaske, og rista så alt vann og honning blandet seg.

Dette lot jeg avkjøle seg til det nådde romtemperatur. Temperaturen i rommet var 22,7 grader. Og den holder seg jevn. Etter den nådde romtemp tilsatt jeg 12,5g gjær.

Grunnen til at jeg tilsatt akkurat 12,5g var at jeg brukte en oppskrift jeg fant på nettet, og delte alt på fire. Sånn at jeg slapp å brygge så mye. I tillegg delte jeg opp mengden gjær en kompis av meg brukte da han satt vin, han brukte 150g gjær på 25 liter. Dette ender opp i 12,5g gjær i forhold til hvor mange liter ferdig drikk jeg skal lage.


Etter gjæren hadde stått i en time bluppa gjærlåsen som pokker. Etter den hadde bluppa en time stoppet det plutselig,, jeg vet ikke hvorfor. Den bare stoppet.

Jeg ristet ut all kullsyre, og satt den pent tilbake. Da var alt skum borte, men det skjedde ingenting.

Da jeg våknet dagen etterpå hadde det skummet flere centimeter, men gjærlåsen bluppa ikke. Det eneste var at vannkammerene i gjærlåsen var ikke like. Noe som tilsa at det var litt trykk i flaske, men ikek nok til å boble i gjærlåsen.

Før jeg dro på skolen rista jeg flaska. Da kom det fram en helvetes masse kullsyre, og det bruste og skummet no sinnsykt. Dette ser jeg på som et positivt tegn

Litt om krydring:
Jeg hadde ingen av krydderene man smakssetter mjøden med tilgjengelig da jeg satt dene mjøden.

For det andre kan jeg nevne at, for de som vil lage ordentlig vikingmjød skal man ikke tilsette humle. Humle setter ned den søte smaken litt, gir litt mer øl preg over mjødet, og forlenger holdbarheten. Grunnen til at man ikke skal tilsette det om man vil ha vikingmjød, er at humle kom til Norge først da norge ble kristnet. Det var munkene smo hadde med seg kunnskapen om humle. Vikingene hadde derfor ikke Humle i sitt opprinnelige mjød.


Nå har jeg tatt en tur hjem til min mor, og får ikke fortalt noe mer om hvordan det går før jeg er hjemme i leieligheten min i morgen.


Oppdateringer kommer hele tiden


Oppskriften jeg har gått ut ifra finner du her http://www.ktv.no/~beerman/place/norskmjod.htm
Sist endret av iDark; 1. november 2006 kl. 00:17.
hvordan gjær brukte du?
Blir det noe alkohol av dette?
bruker du ikke turbo-gjær?
har humlen noe å si på alkohol prosenten`

dette ser jo meget interesant å lage
Sist endret av ANANEBANANE; 1. november 2006 kl. 15:34.
Man skal ikke kutte ned på gjæren når man lager ting og jeg håper ikke du brukte vanlig bakegjær til dette. Du må bruke vingjær eller sterkvinsgjær. Da får du ikke minst en høyere alkoholprosent og et reinere produkt(smaksmessig) Jeg ville også anbefalt deg å bruke noe annet enn 2-litersflasker, men heller brukt 20,- på en 5-10 litersdunk på Europris og heller modifisert korken litt. For det kreves til tider litt mer enn bare 0,5 liter med plass for gjære å "leke" seg på

Siden du sier at det skummer, så vil jeg nesten tro at du har brukt vanlig gjær som du kjøper på "Rima Susen" og andre matvarebutikker.
Hvis det ikke funker dette du har laget vil jeg anbefale deg å stikke til Europris igjen og kjøpe deg en større dunk (5-10 liter) og sterkvingjær eller vanlig vingjær(kommer ann på hvor sterk du vil ha den) kan bruke turbogjær og da, men smaken blir ikke den samme. Mye bedre med skikkelig vingjær
Hvis du hadde lest posten helt ut, så hadde du funnet ut at jeg skal gjøre dette senere, da økonomien står bedre til.

Grunnen til at jeg kuttet ned på gjæren, var at jeg gikk ut ifra en oppskrift som var beregnet for mange mange flere liter enn 2, som jeg lager nå.

Men, et spm, det gjærer sinnsykt sakte. Går det ann å ta oppi mer gjær selv om gjæringsprosessen har startet men går veldig tregt? Det nlupper ikke i gjærlåsen, men danner seg endel kullsyre i mjødet.
går nok ikke fortere pga mer gjær... gjær bruker sukkeret for å lage alkohol... så 10kg gjær og 1kg sukker øker ikke hastigheten egentlig...

bare være tålmodig det
hvor får man kjøpt vin-gjør? 18 eller 20 årsgrense?
ANANEBANANE: Blant annet på europris. Ingen aldersgrense.

Dark: Ville ikke anbefalt å ha oppi mer gjær, da dette er noe du vil smake på sluttproduktet og gjær smaker ikke godt.
Sist endret av effie; 1. november 2006 kl. 16:52.
Sitat av ANANEBANANE
hvor får man kjøpt vin-gjør? 18 eller 20 årsgrense?
Vis hele sitatet...
vin-butikker (Vinbua), Europris, COOP (ubekreftet kilde) og diverse andre butikker... finner sikkert en nettbutikk også... bestemora mi er med i sånn "vin-klubb" så du får det vel på post-ordre også

er ikke aldersgrense på gjær og slikt... men tror det aldersgrense på vin-essens / vin-bryggings-kit... men har aldri blitt spurt om legg, så jeg er ikke 100% sikker
www.vinogbar.no Lokalisert i Lillestrøm
Kult hva heter merket? hvordan hylle kan jeg Finne det i?
Det står ingenting om hva slags gjær man skal bruke, men kan jeg gå utifra at han mener vin-gjær?
Noen som vet hvor høy prosent du får i dette?
Dette MÅ prøves
Det er vel ikke ulovlig å brygge øl/mjød?
Gleder meg til å høre resultatet på dette
Om det blir bra skal jeg vurdere å lage noe selv, er ikke så veldig glad i vanlig ølsmak, men mjød er noe jeg kunne tenkt meg å prøve engang.
kontakt noen gamle mennesker, kanskje de har krydrene =)
når jeg lagde mjød for et par år siden spurte jeg min kjære bestemor, og hun hadde alt som skulle til
Spørs litt hvordan mjød man skal lage. Gammalt vikingmjød ble nesten bare smakssatt (eller krydret om du vil ) med frukt. Som små sure grønne epler osv.
hvordan går det med mjøde?
Em liten oppdatering. Har ikke vært hjemme på noen dager da jeg har vært opptatt med innspilling i lydstudio med bandet osv.

Jeg kom hjem for en halvtime siden, da kom jeg inn til en sykt stram søt lukt, ikke av alkohol, men en veldig stram søt lukt.

Kunne ikke se noe serlig forskjell på gjærlåsen, og det skummet ikke i det hele tatt.

Men så fort jeg løftet på flaska brusa det, og gjærlåsen bluppa 5 - 6 ganger. Jeg rista mer på flaska og det brusa som bare pokker. Mer enn vanlig brus. Tror gjæringa pågår, kullsyra kommer ikke ned i en bøanding av honning og vann sånn helt av seg selv
Hvilken gjær brukte du Dark?
mjøden vikingene drakk er også brygget på hemp

Utdrag Fra en gammelbok, <Kunsten at lave Øl og Vin>.

"Her i Norden var vikingernes yndlingsdrik mjød - Nærmest en mellemting mellem øl og vin. Det Blev lavet af gjæret honning og diverse barske krydderier. F.eks. omtales det i gamle skrifter det såkaldte elskovsøl, der blev lavet med hamp-planter som tilsætning. Virkningen har utvilsomt været effektiv, for hamp er også grunnlaget for fremstilling av hash. Også drømmeøl med valmuer (Opium) som bitterstof hørte til de hårdføre vikingers festdrik. Når det skulle gå riktig hårdt til, drak man øl med afskog af rød fluesvamp (syre), hvis gift først bevirker opstemthet og derefter raserianfald og hallucinationer. Fluesvamp var især poppulært blandt datidens vilde engle, de såkaldte bersærker"
Host, hva er gjærlås?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av sauistorby
Host, hva er gjærlås?
Vis hele sitatet...
http://images.google.com/images?clie...-8&sa=N&tab=wi

Spiralen på toppen av dunkene.
legge ut noen bilder?
Hadde jeg hatt kamera, så Skal prøve å få tatt noen med mobilen.

Her er en liten oppdatering:

Når jeg i dag kom hjem til leieligheten min kom jeg inn til en ufattelig søt stram lukt som fort kan gå til hodet på en :P

GJærlåsen blupper som bare det. Flere ganger i minuttet, så nå er gjæringen skikkelig i gang

Skriver mer utover uka om hvordan det går
jeg ville ha filtrert di greiene der med et filter som tar bakterier før jeg drakk det.

Kanskje bare meg, men jeg gyser med tanken siden det er vanlig bakegjær du har brukt. Vingjær og ølgjær virker "renere", hvis dere skjønner hva jeg mener..
Men jeg vil ikke tro at det er farlig å drikke det, men den gjæra er tross alt ment for brød og boller..
Du burde ha en maskevidde på 0.45 mikron på filteret.
Det tar mesteparten
Vikingene hadde ikke filtre med 0.45 mikron og vingjær spesialisert på brygging som har gått igjennom en masse kjemiske prosesser for at det skal tåle mer alkohol.

De fleste satt mjød og abre lot det gjære av seg selv. Men om man var heldig på den tiden fikk man tak i noen typer gjærsopp som de også brukte i andre ting. Er ihvertfall det jeg har lest meg til

Satser på å koke noen vanlige kluter/håndklær, sile mjødet igjennom det. Og så og sile det igjennom et kaffefilter ellernoe lignende, før jeg setter det til klarning.
Mye sant det du skriver i posten din
Men det jeg tenker på er smaken. Tro meg, Bakterier lukter ikke godt akkurat.
Og da smaker de sikkert ikke godt heller.
Det tror jeg så gjerne på. Men økonomien her er ikke akkurat den beste, heller :P Hadde ikke råd til å brygge mer enn 2 liter i 1. omgang, hehe.

Det blupper som pokker i gjærlåsen, dette lover bra!

Kan foresten nevne at alle ingredienser (bortsett fra gjær) og elementer mjøden har vært borti har vært kokt, opptil flere ganger. Alle beholdere, korker, flasker og alt har blitt kokt. Alt bortsett fra ingredienser har blitt kokt tre ganger for å forhindre bakterier.
Sist endret av iDark; 6. november 2006 kl. 21:13.
Vanlig bakegjær? blir d alkohol av det?
stemmer det ja, det er alkohol i deigen når man baker. men den fordamper når bakeverket blir stekt.
Gjær er gjær uansett, eneste forskjellen er hvor mye alkohol den tåler før den dør.

Gjær + sukker = Etanol (vanlig drikkbar alkohol) og CO2 (som gjør at man får kullsyreholdig drikk hvis man ikke er nøye med å riste)
Det er litt mer forskjell enn alkoholtoleransen. F.eks. optimal temperatur og smaken på resultatet.
er gjærlåsen helt nødvendig for dette prosjektet? Hvordan funker den?
gjærlåsen er ikke noe annet en ei sperre/lås som skal slippe ut luft når det gjærer, men ikke slippe inn luft.. du kan lage en selv hvis du vil, men de koster ingenting på europris. se i vinhylla.
Koster 19kr for en gjærlås. Den er vel ikke helt nødvendig til dette formålet. Skal du lage skikkelig berserkergangbrus, så kan man ikke la seg skremme av en litt hardbarka mikroflora.

Men jeg ville brukt en!
men hvis man da skal bruke vanli bake gjær, burde man bruke tørr eller våtgjær?
Lettest med tørrgjer.


Jeg skal komme med en liten oppdatering:

Mjøden min rekker ikke å gjære seg helt ferdig eller noenting, så den kommer garantert til å smake død gjær :P Uansett...

I går tok jeg mjødet mitt, rista ut så mye kullsyre jeg klarte.

Etter det kokte jeg opp noen håndklær, og silte mjødet etpar ganger igjennom det. De ble liggende igjen noe ekkelt slam i håndklet, mens mjødet fikk en mye lysere penere farge.

Jeg helte det på en flaske som har vært kokt, også smakte jeg og en kompis på det.

Altså...

Det ble bare helt nydelig!

Noe av det beste jeg har smakt av alkoholholdig drikk! Absolutt å annbefale. Noen endringer i smaken må til på neste runde, blandt annet litt sitronsyre, og litt diverse krydder

Må foresten legge til at det fortsatt lukter mjød av fingrene mine. en meget stram, stram lukt, veldig god. Minner om honning. Får ikke vaska bort lukta helt fra fingrene :P
Sist endret av iDark; 14. november 2006 kl. 08:55.
Har du smakt noen av det man får kjlpt på polet, som referanse? Drakk en flaske Suttungs mjød i helga, og det var totalt jævlig etter min mening. Blir ikke noe mjødbrygging med det første, med mindre ditt resultat ble noe helt annet en det.
Rakkern: Suttungs er nydelig IMO. Pleier å drikke det i små slurker. Har ikke smakt noen andre typer, men Suttungs regnes for å være et av de bedre man får på polet i Norge. Vet ikke åssen det er med hjemmelaget.
Andre jeg har introdusert likte det ikke, så det er helt klart en smakssak.
Er dette et greit sett med utstyr? Trenger du noe særlig mer en det som er i den pakka?
http://vinogbar.no/product_info.php?...4baa46916fa615

Bortsett fra ingredienser, så klart.
Aner ikke hva en Oechlevekt er, men ellers bør du plukke med deg et termometer og et hydrometer.
Trenger ikke hydrometer i tillegg til Oechslevekt. Det er enten to navn for samme ting, eller to marginalt forskjellige ting som måler det samme. Oechsle viser målingene som 1.x i stedet for x tror jeg, og det har ikke noe å si.
http://vinogbar.no/images/gjærlås.jpg
Vis du ikke fant det
Viktig å ikke bruke for mye gjær Smaker lite bra
Sitat av Robin1705
Viktig å ikke bruke for mye gjær Smaker lite bra
Vis hele sitatet...
Med mindre du snakker litervis med gjær, så er det fullstendig irrelevant.
gjærcellene sprer seg og spiser sukker uansett, for etter hvert å synke til bunns.
Det man gjør for å unngå gjærsmak, er å klarne drikken.
For vin og mjød gjøres det ved å enten a) vente i mange måneder, b) bruke vinklarningsmiddel eller c) filtrere.
Det enkleste er nok b.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Rakkern, må svare deg. Jeg drakk en halv flaske Suttungs mjød på en Satyricon konsert. Jeg syntes dette var dritgodt, men mitt mjød ble betraktelig mye bedre.
Sitat av naiSt
vin-butikker (Vinbua), Europris, COOP (ubekreftet kilde) og diverse andre butikker... finner sikkert en nettbutikk også... bestemora mi er med i sånn "vin-klubb" så du får det vel på post-ordre også

er ikke aldersgrense på gjær og slikt... men tror det aldersgrense på vin-essens / vin-bryggings-kit... men har aldri blitt spurt om legg, så jeg er ikke 100% sikker
Vis hele sitatet...

mye koster det sånn ca. for vin bryggingskit??
å hva inneholder den??

for du høyere alkoholprosent med sterkvin gjær??
vil ha høyest mulig prosent:P

åsså du som skreiv at di hadde div. narko planter i...
hørtes gøy ut å hive i litt pot f.eks i blandingen=D
dette MÅ prøves ut:P
hehe
Haha, potmjød ja, hørtes jo flott ut...

Nei, vikingene hadde ved noen tilfeller Malurt i mjødet sitt, som har diverse legende egenskaper ved små inntak, og kan gi hallusinasjoner ved litt høyt inntak, og forgiftning ved for høyt inntak. De kunne også finne på å putte fluesopp og/eller fleinsopp og andre rusgivende sopper i mjødet sitt.

Er ihvertfall det jeg har lest meg til
Stemmer det, den berømte berserkergangen var et resultat av mjød, rød fluesopp og en gjeng steingale vikinger Mye gøy lesning i bla lærebøker om giftsopp.

Mulig mjød ikke er min greie, jeg slet max med å få ned suttungs. Endte med at jeg "shottet" et fullt glass, ca 2 dl Og det var på nippet til å komme opp igjen. Smakte jo vin (duh!), noe jeg i utgangspunktet ikke kan fordra. Får nok heller forske mer på ølbrygging jeg Men spennende at du fikk det til såppas bra!

Edit: ot, men hvilken Satyricon konsert? \m/
Sist endret av Rakkern; 23. november 2006 kl. 13:12.
Da Satyricon spilte på Nøisom Gaard i Fredrikstad!

Jeg liker hvitvin og eplevin osv, men ikke rødvin. Mjød er jo vin, det er vin laget av honning, istedenfor søtning som epler, druer, bær osv.
Sitat av Dark
Da Satyricon spilte på Nøisom Gaard i Fredrikstad!

Jeg liker hvitvin og eplevin osv, men ikke rødvin. Mjød er jo vin, det er vin laget av honning, istedenfor søtning som epler, druer, bær osv.
Vis hele sitatet...

Har du helt rett i.

Mjød er tykkere i smaken enn vanlig vin, som ganske
mange foretrekker, god fylde i smak o.s.v


Vil anbefale mjød på det sterkeste
Sitat av Dark
Da Satyricon spilte på Nøisom Gaard i Fredrikstad!

Jeg liker hvitvin og eplevin osv, men ikke rødvin. Mjød er jo vin, det er vin laget av honning, istedenfor søtning som epler, druer, bær osv.
Vis hele sitatet...

jeg trodde mjød var en mellomting mellom øl å vin jeg...


men sterkvins gjær, gir den høyere prosent en vanlig vin gjær??
Sitat av amhx
jeg trodde mjød var en mellomting mellom øl å vin jeg...


men sterkvins gjær, gir den høyere prosent en vanlig vin gjær??
Vis hele sitatet...
Den tåler mer alkohol før den slutter å jobbe, men det er fortsatt opp til deg å gi den mat i form av gjærbart sukker.