Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 742
Hallo!

Har et par bærbarer som jeg driver å mekker på. De skal brukes til barn - og barn = virus etter en tid.

Har to partisjoner - en med windows ( C:\ )og en partisjon ( D:\ ) hvor de kan legge inn ting selv.
Ønsker å stenge partisjonen med windows xp ( C:\ ) helt for tilgang.

Trenger hjelp med følgende:
- Installasjon umulig ( untatt på D:\ )
- Mine dokumenter over på D:\ (eller fjerning av hele greia)
- Antivirus scanning på nedlastede filer ( og nettsteder?)

Noe av dette må da kunne løses med "Group Policy", eller er jeg på bærtur nå?

Andre ting som burde gjøres? Barna som skal bruke maskinene er rundt 5-8 år. Vil også ha noe nettfilter lokalt (mot pr0n).
Sist endret av esl; 25. oktober 2008 kl. 13:20.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Enkelt svar : Legg inn ubuntu, ungene klarer fint å navigere her selv ville jeg tippe, mine onkelbarn klarer det.

Vanskelig svar : Lag begrensede brukere, fjern skriverettigheter på alle mapper untatt en spesfisert mappe på C:, legg så en snarvei til denne på skrivebordet til alle brukerne.
Deaktivering av mine dokumenter er fullt mulig.
Fleste antivirusprogrammer har real-time scanning, så å scanne i ettertid er stort sett bortkastet hvis du ikke har hatt programmet deaktivert.
Filter kan spesifiseres enten lokalt eller vha en proxyserver.
Hvorfor begrense? Da vil de ikke lære seg å hindre at malware kommer inn og fortsette å gjøre alle feil på nytt og nytt. Nevøen min har hatt administratorrettigheter på maskinen(e) siden han begynte med det, og det var vel i litt yngre alder enn det du setter det for. Jeg har måtte fjerne spyware 2 ganger og virus en gang fra den spesifikke maskinen han har brukt mest. Nå når han har egne maskiner vet han å ta vare på de slik at jeg ikke må trå til hver gang det skjer noe rart med de, faktisk kommer de bare til meg når det er større hardware saker eller noe absolutt IKKE fungerer.

Hvis det er for at du skal slippe problemer så lager du images av installasjonen så du bare kan kjøre den tilbake til start hver gang den blir for herpet, og etter en stund vil de heller lære hvordan de unngår å bli infisert fremfor å miste alt de har. Klapp inn et noenlunde aggressivt "internet security" program, sett opp basisen og be de om å klare resten.

Personlig mener jeg at lukkede systemer er den enkleste måte å sørge for at maskien kun blir brukt til underholdning og ikke til læring.
esl
twist?
esl's Avatar
Trådstarter
Begrensing er godt fordi da slipper man å bry seg så mye om pc'n i etterkant. Jeg er selv svært mot begrensning,overvåkning m.m, men maskinen skal brukes til underholdning og ikke læring.
Da er nok ubuntu løsningen som sagt over.

Det som er dumt da er at barna ikke lærer seg windows, noe som er forlangt at man bør kunne i dette samfunnet.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Evelen2
Da er nok ubuntu løsningen som sagt over.

Det som er dumt da er at barna ikke lærer seg windows, noe som er forlangt at man bør kunne i dette samfunnet.
Vis hele sitatet...
Du tror ikke de vil lære det på skolen?
Sitat av Evelen2
Da er nok ubuntu løsningen som sagt over.

Det som er dumt da er at barna ikke lærer seg windows, noe som er forlangt at man bør kunne i dette samfunnet.
Vis hele sitatet...

Tar ikke mange timene å lære seg windows på en ganske greit nivå hvis man har kjørt linux i X antall år.
Så det bør du ikke være redd for.
Sitat av Tias
Du tror ikke de vil lære det på skolen?
Vis hele sitatet...
Jo, bittelittegran.
IT undervisning i grunnskolen er (ivertfal etter min erfaring) svært liten.
Kanskje en time hver måned eller noe, det holder ikke.
Sitat av Evelen2
Jo, bittelittegran.
IT undervisning i grunnskolen er (ivertfal etter min erfaring) svært liten.
Kanskje en time hver måned eller noe, det holder ikke.
Vis hele sitatet...
En time i mnd ? hahaha dream on, kanskje en time i halvåret, det var iallfall det jeg fikk fra 1-10kl..


tilbake til hovedspørsmålet.
Gjør som Meitemark sier, prøving (og feiling) er nok den beste måten å lære det på..
Sist endret av blondin; 27. oktober 2008 kl. 15:37.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Evelen2
Jo, bittelittegran.
IT undervisning i grunnskolen er (ivertfal etter min erfaring) svært liten.
Kanskje en time hver måned eller noe, det holder ikke.
Vis hele sitatet...
Men de bruker jo datamaskiner til å skrive, surfe på osv., klart de lærer Windows på den måten. Jeg kan ikke huske at vi fikk noe opplæring i Windows, men vi brukte da det på skolen uansett.