Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1233
Heisann, jeg har akkuratt kjøpt meg ny 32'' LCD TV..
Bestefaren min gjorde meg oppmerksom på at man MÅ ha en slik Antenne-"vern" (kaller den dette pga jeg ikke vet hva det egentlig heter) for å forhindre brann etc..

Er dette tilfelle eller er dette bare vås..
Og hva heter dette "vernet"
Coax groundbreaker.
Jeg så en reportasje om dette på nyhetene her om dagen, det var kun gjennom kabel at man trengte en slik sak.
Du trenger det ikke hvis du har kobla TVen til en dekoder av noe slag, sa de på butikken min.
Den forhindrer en form for overspenning gjennom kabelnettet. Selger er pålagt å informere deg om det ved kjøp av tv.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Problemet oppstår om en har to separate jordplan. Det er derfor kun et problem på TVer med jorda kontakt. Der kan du få krypstraumar gjennom kabelnettet, som kan skade komponenter og i verste fall forårsake brann i apparatet. Om du har privat antenne, parabol eller eit apparat som ikkje er jorda har det lite å sei.

Om du har dekoderboks tviler eg på at har noko å sei, sidan skjerm på kabler ofte er kopla til chassis/signaljord, både av praktiske grunner (slipper å isolere chassisgjennomgangen) og av tekniske grunner.

Det du treng er eit galvanisk skille, altså eit skille som sørger for at det blir to heilt seperate grunnplan der det ikkje kan flyte straum. Det koster ein femtilapp på ei vilkårleg sjappe, og det er ulovleg å selge flatskjermer med TV-tuner uten medfølgande/innebygd galvanisk skilje.
Har du kilde på at det er ulovlig? Har ikke hørt det, bare hørt at man er pålagt å informere om det.
Men ja, det gjelder kombinasjonen kabel-tv og jordet stikkontakt. Rør-tv'er hadde stort sett kontakter uten jording, men flatskjermer har fått det. Bruker du noen ekstern tuner eller dekoder, går det bra uten.

Jeg kjøpte meg et sånn skille til lcd-skjermen min, noe som bare gav meg dårligere bilde
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mr_burn
Har du kilde på at det er ulovlig? Har ikke hørt det, bare hørt at man er pålagt å informere om det.
Men ja, det gjelder kombinasjonen kabel-tv og jordet stikkontakt. Rør-tv'er hadde stort sett kontakter uten jording, men flatskjermer har fått det. Bruker du noen ekstern tuner eller dekoder, går det bra uten.

Jeg kjøpte meg et sånn skille til lcd-skjermen min, noe som bare gav meg dårligere bilde
Vis hele sitatet...
http://www.itavisen.no/sak/501633/

Du vil få litt signaltap i et galvanisk skilje.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av slashdot
http://www.itavisen.no/sak/501633/

Du vil få litt signaltap i et galvanisk skilje.
Vis hele sitatet...
Derfor får jeg så sykt dårlige signaler noen ganger