Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 10924
Hva skjer egentlig med meg, hvis jeg tar astmamedisin uten å ha astma?
Vil jeg få et bedre resultat på feks 5000m'ern ?

http://www.asthmameds.ca/images/symbicort.jpg
Sist endret av OracIe; 24. september 2008 kl. 14:20.
Så og si ingenting, det er ikke prestasjonsfremmende for folk uten astma.
http://www.aftenposten.no/nyheter/sp...cle1598647.ece

Ble fjernet fra dopinglista til blandt annet tour de france.
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Har ikke astma, men tar noe astmaliknende medisin som heter Oxis Turbuhaler siden jeg har problemer med slim i halsen og slikt. En kul bieffekt der er at jeg begynner å skjelve på hendene. Hvertfall hvis jeg tar to doser.
I de tider da jeg var ung og dum hadde jeg og et par kompiser konkurranse om hvem som turte å ta flest "sug" av en astmanedisin. Endte opp med hjertebank og ble uvell. Ingenting å anbefale...
Jeg bruker noe sånn turboinhaler når jeg skal prestere selvom jeg har slim i halsen, funker greit.
Såvidt jeg vet bør astmatikere skylle halsen etterpå, ellers får de soppinfeksjon i halsen. Så om du har tenkt å gjøre det til en vane, bør du ihvertfall tenke på det.

EDIT: Åltså, ta et glass vann...
Sist endret av 10goto10; 24. september 2008 kl. 15:06.
Sitat av 10goto10
Såvidt jeg vet bør astmatikere skylle halsen etterpå, ellers får de soppinfeksjon i halsen. Så om du har tenkt å gjøre det til en vane, bør du ihvertfall tenke på det.

EDIT: Åltså, ta et glass vann...
Vis hele sitatet...
Altså dette gjelder først å fremst "eldre" versjoner av astma-medisinen?
Sist jeg var hos legen spurte jeg han om dette, det var vist ikke det samme med de nye..
Sitat av blondin
Altså dette gjelder først å fremst "eldre" versjoner av astma-medisinen?
Sist jeg var hos legen spurte jeg han om dette, det var vist ikke det samme med de nye..
Vis hele sitatet...
Ok, da får han tenke på det om han tar eldre astmamedisin da

Ikke så lenge siden jeg hørte det fra noen jeg kjenner forresten. Derfor jeg skrev det.
Nei, det med sopp er ikke av de "eldre versjonene."

Etter det jeg husker er det to typer, Flutikasonpropionat(kortison?) og ventolin. Der Flutikasonpropionat gir deg soppinfeksjoner i munn og svelg.

EDIT:innpakningene har iallfall forskjellige farger, kortison er brun og den andre er blå. Men nå kom jeg brått på at kortison brukes mot hoste? duno, gikk iallfall på begge når jeg hadde astma for 10 år siden.
Sist endret av treimoz; 24. september 2008 kl. 17:37.
Når man bruker de runde diskos-greiene med seretid/serevent/ventolin eller hva anna det måtte være anbefales det alltid å skylle munnen, og drikke litt vann slik 10goto10 sier. "Pulveret" man innhalerer legger seg bak på tunga og nedover svelget, og det kan hvis det skjer hele tiden, utvikle seg til en form for soppinfeksjon.

Går selv på astma-medisin, bare at jeg bruker Bricanyl, litt annen type.