Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 3238
Hei
Går 3. året på videregående skole, og nå skal vi ha faget: Religion og Etikk.

Når læreren introduserte seg, sa hun at hun var kristen og hun hadde vært misjonær for kristendommen. MEn du føyde til at alle skulle respektere hverandre, og ingen skulle snakke nedtalende om noen religion. Soo far soo good.

Så fikk vi planen hun og de andre religion og etikk lærerne hadde laget, der vi fikk vite dette:

VI skulle jobbe med islam i 3 uker
Vi skulle jobbe med jødedommen i 3 uker
Så skulle vi jobbe med kristendommen i 9 uker!!!
Og humanismen 3 uker
MEn hinduismen og budismen måtte vi velge enten eller.....

Altså i hele min skolegang så har vi lært mest om kristendommen, så siste året på skolen skal vi bruke 9 mnd på kristendommen og så er det enten elelr om 2 store værdensreligioner??

Dette syntes vi var ganske rart, men hun sa: jeg kan ta det opp med de andre, men hun virket som om det var umulig å endre på planen....


hva syntes dere vår klasse bør gjøre og eller ikke gjøre...?

Takker for alle gode svar
Dere kan prøve å klage, men de kommer bare til å si at kristendom er den største religionen og at Norge har kristendom som stats-religion
Hvis planen er satt opp slik bruker det ikke være mye å gjøre med den saken nå, eneste jeg vet sikkert er at læreren skal være nøytral angående religion. Du kan jo muligens sjekke opp med læringsplanene om det faktisk er slik at dere skal har 3x mer kristendom enn andre religoner fordi lærerene kan jo ikke bestemme fullt hva dere skal ha på skolen, de må følge læringsplanene.
In my point of view er det lite å diskutere. For det første var faget kristendom - da jeg var litt yngre - gjennomsyret av hvor riktig gud og jesus var, samt at det var særs få innslag fra andre religioner.

Secondly finnes det noe som heter interresse for faget, og dersom du har så lyst til å lære deg om en religion du ikke får lære om på skolen er det noe som heter bibliotek samt internett. Jeg mener du bare ønsker å kverulere siden du bruker din tid på å ta opp dette emnet her i stedet for å sette deg inn i faget.
Man skal som lærer undervise kvalitativt likt omkring alle religionene, men kantitativt skal kristendom har forrang. Det betyr at man skal undervise mer om kristendomen enn de andre religionene, men det skal være lik kvalitet på all undervisning. Læreren din har gjort akkurat som loven / læreplanen krever av henne. Syns det var fornuftig av henne å si hvilken bakgrunn hun har. Religion er et vanskelig fag å undervise i og særlig hvis man har bakgrunn fra en av religionene. Nå vet dere hvor hun står og kan ta det i betraktning når hun underviser dere.

Dere har tydeligvis en oppegående religionslærer
Sist endret av Halalgeir; 31. august 2008 kl. 23:49.
Det er feil, men det kommer nok av at hun både vil misjonere litt, og at det er kristendommen hun kjenner best, så det blir enklest for henne å lære dere om kristendommen.

Jeg foreslår at du tar det opp med henne på en ordentlig måte, spørr henne om hvorfor det er slik, og om du har bedre forslag så må du jo bare komme med dem.
Men du kommer ingen vei med å være vanskelig, så vær høflig, og du kan jo kanskje endre ting for kullene som kommer etter deg, selv om du må ha 9 uker med kristendom.

Edit: halalgeir hadde visst litt mere kunnskap enn meg på dette
Sist endret av Saape; 31. august 2008 kl. 23:52.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Grunnen til at du lærer mer om kristendom enn andre religioner er da svært åpenbar? Siden vi bor i et kristent land, ville det vært litt komisk dersom den generelle befolkningen plutselig en dag ikke visste hvem Jesus var.

Ville ikke ha klaga så mye på det, siden du antageligvis ikke kommer noen vei med det. Du kan derimot passe på at det dere lærer om kristendommen blir lagt frem på en 100% objektiv måte. Lærere skal ikke misjonere i klasserommet. Det er strengt forbudt her til lands, uavhengig av hvilken religion det er snakk om.
Det er vel opp til skolen du går ved å bestemme dette, iogmed at du går videregående.
Og ikke følger statlig undervisning
Som tidligere sagt så bor vi i et kristent land hvor alle blir meldt inn i den norske kirke ved dåpen. Og de aller fleste i Norge blir døpt. Så Norge er alt i alt et kristent land. Så selvsagt må vi lære mer om kristendommen da... Det er jo rein logikk.

For det andre er kristendommen den største religionen i verden idag. Så det kan jo hende det tar lengre tid å lære om den. Siden den er såpass mye større enn de andre religionene.

Jeg har akkurat begynt 3. året på VGS jeg også. Og vi har også begynt med dette faget, men vi har da fått høre at det blir mest lære om etikken rundt disse religionene. Og ikke om gudene og alt det der...
Er faktsik en plan over hvor mye man skal ha, hvor lang tid man bruker. Vi hadde også mye mere kristendom, da GM. test. inngår i jøde dommen også. Mye likt. Var en av reiligionene vi hadde 1 gang bare også
Helt enig. Vi bør heller lære om Koranen. Islam er en mye bedre religion. Kvinner blir tatt vare på og det er en mye mer fredelig religion, enn de kristne som alltid har brukt vold.
En ting du bør huske på, er at det ikke nødvendigvis er læreren, men pensum det gjelder.
I fjor, da jeg hadde Religion i 3. klasse, bestod Kristendom av 1/3 av pensum.
Som andre har påpekt er det nok fordi vi lever i et kristent samfunn, eller mer et samfunn der kristendommen spiller og har spilt en essentiell rolle.
Det er dog et utrolig dårlig trekk fra lærerens side å åpne med å legge ut om sin tro. Vår lærer blånektet å si noe som helst om sin egen overbevisning. Ta det opp med skolens styre.
Sitat av Lunicks
Det er dog et utrolig dårlig trekk fra lærerens side å åpne med å legge ut om sin tro. Vår lærer blånektet å si noe som helst om sin egen overbevisning. Ta det opp med skolens styre.
Vis hele sitatet...
Meh... Å nekte og si noe om ens egen tro kan være en helt grei måte å gjøre det på, men det behøver ikke å være noe "utrolig dårlig trekk" å legge alle kortene på bordet med en gang. Dette kommer helt an på hvordan læreren og elevene forholder seg til dette i undervisningen.

Elevene må kunne se på dette som en mulighet til å kunne utfordre lærerens og ens egne ideer omkring emnet. Klassen får, ved lærerens åpenhet, med en gang vite at de har med en kristen (og tidligere misjonerende) foreleser å gjøre og vil dermed ha ett klart forhold til hvem (den muntlige) informasjonen kommer fra, og på hvilken måte den eventuelt kan være "farget.

Å klage til rektor er en umoden og fordomsfull handling i denne sammenhengen. Det kan en vente med å gjøre til læreren viser seg å være dogmatisk/uforsondende/prekende eller lignende.
Den eneste religionen som er verdt å vite noe om er buddhismen. Alle andre kunne vi fint klart oss uten.

Utrolig at den er "valgfri".
Sitat av Angry
Å klage til rektor er en umoden og fordomsfull handling i denne sammenhengen. Det kan en vente med å gjøre til læreren viser seg å være dogmatisk/uforsondende/prekende eller lignende.
Vis hele sitatet...
Naturligvis, det kom desverre ikke fram i mitt innlegg.

Det som er kjernen i saken er vel hvorvidt det er "greit" eller ikke at en kristen lærer setter av såpass mye av undervisningen, noe som jeg ikke ser noen problemer med, mtp. pensum.
Takk for alle svar !
Sitat av Jimmy Hoffa
Den eneste religionen som er verdt å vite noe om er buddhismen. Alle andre kunne vi fint klart oss uten.
Vis hele sitatet...
Buddhismen har sitt utspring fra hinduismen på samme måte som kristendommen og islam har sitt utspring fra jødedommen, så du kommer ikke utenom andre religioner uansett hvilken religion du skal lære om. Den gyldne regel går igjen i alle fem verdensreligionene og alle religioner har mange positive sider, samt en haug med negative. Dessuten tror jeg verden hadde vært ganske bedriten i dag om det ikke var noen form for religiøst samhold tidligere som gav oss pekepinner på hvordan man skulle handle i livet og oppføre seg mot andre mennesker.

Undertegnet humanetiker
Nå har vi fått kristendommen tredd nedover hodene våre gjennom KRL-faget så lenge vi har gått på skole, nå er det vel på tide og likestille de fem verdensreligionene i skolen også? Kan godt være man trenger 9 uker på å gå skikkelig igjennom kristendommen, men at vi derfor enten må kutte ut buddismen eller hinduismen er idiotisk.
En stor forbedring er jo at faget ikke lenger heter KRL, men RLE, Religion, livssyn og etikk. Om ikke faget har endret seg så mye er det jo en god signaleffekt at ikke lenger kristendommen blir forrfordelt i navnet.

Gromstad2:

Videregående følger også læreplanen "kunnskapsløfet" (L06)...
uansett hva de følger eller ikke, alt i alt bør man lære like mye om alt. altså bruke like mye tid på alle de 5 store verdensreligionene
jeg mener at ''systemet'' er lagt opp slik at det dirkiminerer bort noen religioner, og skyver frem noen......

Alt for dårlig system i mine øyne.....
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av thomasf
Grunnen til at du lærer mer om kristendom enn andre religioner er da svært åpenbar? Siden vi bor i et kristent land, ville det vært litt komisk dersom den generelle befolkningen plutselig en dag ikke visste hvem Jesus var.
Vis hele sitatet...
Man vet da at han gikk på vannet, mettet folket med 5 brød og 2 fisk (eller var det omvendt) og døde, sto opp igjen, og stakk av til himmelen. Man trenger ikke 3x av tida som brukes på andre religioner til å få med seg det.
Det er meningen det skal være sånn. Enkelt å greit Siden kristendom faktisk er statsreligionen i Norge. På min skole er opplegget ca det samme.
Sitat av hermanoo90
uansett hva de følger eller ikke, alt i alt bør man lære like mye om alt. altså bruke like mye tid på alle de 5 store verdensreligionene
jeg mener at ''systemet'' er lagt opp slik at det dirkiminerer bort noen religioner, og skyver frem noen......

Alt for dårlig system i mine øyne.....
Vis hele sitatet...
Og i den forbindelse gir jeg deg ... demokrati. Stem rett ved neste valg og kanskje om en 20-30 år så er det blitt likestilling mellom religionene... Problemet i dag er at det foreløpig er bred politisk enighet i Norge om at kristendom skal ha forrang i undervisningen...
Sitat av Savyer
Det er meningen det skal være sånn. Enkelt å greit Siden kristendom faktisk er statsreligionen i Norge. På min skole er opplegget ca det samme.
Vis hele sitatet...
Vel nå har staten på vegne av KRL faget tapt først hos FN's menneskerettighetskommisjon: etterpå gikk staten ut og skulle ordne opp selv om det ikke er bindende for Norge. Ingen nye pensumbøker, ingen forandringer, rett og slett ingenting som har noe å si.

Nei det skjedde ikke noe, dette er slått fast i EMD (europeiske menneskerettighetsdomstolen) . Dette er derimot bindende for Norge og det er for tiden nytt lovforslag på høring. De har skiftet navnet på faget. Det SKAL ikke diskrimineres mellom religionene eller indoktrineres kristendom i skolene.

Gjerne det som jeg er/var mest forskrekket over er ikke det at kristendommen har stor dominans på årsplanen, men hvordan lærdommen ble utrykket. Når en sier at "jesus sa..." og deretter sier at "noen tror at en annen kansje sa..." så påvirker dette små barn. (eksempelet er ikke ordrett men slik ble(blir?) det utrykt i lærebøker til barneskolen)
Dette minner meg veldig om religionsundervisningen vi hadde på videregående skole. Eks-misjonær som brukte vesentlig mer tid og krefter på kristen tro enn på alle de andre religionene til sammen.

Og av erfaring vil jeg gi deg ett råd:

LA DET VÆRE..

Selv om religion og forståelse av dette kanskje er den viktigste kunnskapen man kan tilegne seg for å forstå verdensbildet, historien, fremtiden og generellt det meste mennesket foretar seg, så har en kristen lærer et så skjevt syn på både balansen i undervisningen og viktigheten av kristendom i seg selv, at han vil ta det som et personlig angrep når man påpeker viktigheten i å lære like mye om alle religioner og livssyn. Og personlige angrep på en lærer vet vel de fleste at medfører stort sett enten lavere karakter eller ihvertfall en mye vanskeligere vei for å få den karakteren man fortjener.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Muradi
Helt enig. Vi bør heller lære om Koranen. Islam er en mye bedre religion. Kvinner blir tatt vare på og det er en mye mer fredelig religion, enn de kristne som alltid har brukt vold.
Vis hele sitatet...
Det var vel defor muslimske styrker erobret store deler av av midtøsten, nord-arfika, og mindre deler av øst-asia etter muhammeds død, og jeg er veldig enig at det religiøse plagget Bhurka og skikken med at kvinner ikke får lov til å gå ut av huset med mindre de blir fulgt av minst en mannlig slektning er fantastiske måter å ta vare på kvinner.

For all del, jeg er enig at mye av islams lære er, eller virker mer kontemplativ, barmhjertig og reflektert enn kristendommen,
men det er også viktig å huske på at det innenfor Islam også finnes flere retninger; Shia, Sunni og Sufi er vel de mest kjente (selvom det er omdiskutert hvorvidt Sufismen er en reell retning eller bare en annen måte å praktisere samt andre sakramenter. Sufismen, som jeg forstår den, har mer et fokus på de mystiske aspektene og at kontakt med allah skal oppnås gjennom følelser og ikke resonering, selvom det ikke ekskluderer det.), i
tillegg kommer også kharijit (som er en egen retning, da valget av korrekt leder har andre kriterier her enn sunni og shia), og innenfor disse er det ytterlig flere "skoler", akkurat som at det innefor kristendommen er flere rettninger og skoler.
Det er like store forskjeller på katolisismen og protestantismen som det er på Sunni og Shia rettningene (selvom det ikke går ann å sammenligne)

Jeg føler at ingen religion er "bedre" enn en annen, de er bare forskjellige, som nevnt tidligere har veldig mange av dem hovedmomenter som er like, ofte nærmest identiske, men disse momentene er ofte difuse uttrykk, krav og oppfordringer som krever -og oppmuntrer til- kontemplasjon.
Oppfordring til kontemplason, meditasjon og refleksjon er vel det de fleste religioner og livssyn deler.

Til trådstarter vil jeg si at jeg synes det er vankelig å si om det er rett eller galt at det er viet så mye til til kristendommen og så veldig lite tid hinduismen og (eller) buddhismen.
Som poengtert ovenfor lever vi en nasjon som har protestantisk kristendom som statsreligion, dessuten har vi omtrent utelukkende blitt påvirket av et kristent livssyn siden 1000-tallet så for å kunne få en bedre forståelse av norsk kultur, er det også vikikg å ha mye kunnskap om noe som har spillt en veldig stor rolle veldig lenge.
På den annen side er det kanskje derfor viktig at vi nå, i en stadig mer globalisert verden får et mer balansert syn på de andre religionene og at vi som folk annerkjenner at kristendommen er blitt påvirket av andre -også "døde"- religioner og diss religionene oppsto, og reflekterer kulturer og samfunn som er helt annerledes enn vår.

Den belærende tiraden i første avsnitt er egentlig ikke rettet mot deg eller ditt innlegg Muradi, og beklager å bruke ditt innglegg som rampe. Det er mer rettet mot Joe islamphobe og de som tror at kristendommen er den ensete religionen som har mer enn femten sider med religiøs tekst den bygger på. Dessuten er jeg så trett at jeg hallusinerer, litt...
Sist endret av CaptainP; 16. september 2008 kl. 04:32.
Jeg syntes det blir tåpelig å bruke det argument at vi har vært et "kristent land" ganske lenge. Hva som har vært eller er spiller absolutt ingen rolle. Det som spiller noen rolle er hvilke verdier og hvilken kunnskap vi lærer nye generasjoner, og det blir da feil å undervise i en religion tre ganger så mye som en annen. Kristendommen er ikke tre ganger så stor som Islam, ei heller tre ganger så mye tekst/skrifter (tvert om).
Kjemp mot eliten, da blir du sliten.

Men du kan jo alltids sjekke læreplanen.
Læreplan i religion og etikk - fellesfag i studieforberedende utdanningsprogram:

http://www.udir.no/templates/udir/TM...7612&visning=5
Sitat av scwainn
Kjemp mot eliten, da blir du sliten.
Vis hele sitatet...
word, karakteren blei ikke helt som den burde vært heller...

Gjør heller om religionstimene til kroppsøving
Sist endret av blondin; 23. september 2008 kl. 13:21. Grunn: skriveleifer