Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1129
Jegeranonym
4 0
Fant ikke riktig forum å skrive på, så skriver her.. når jeg sovner på sofaen i noen minutter av gangen 5-15 min så brå våkner jeg alltid med hjertebank, selv om jeg sovner fler ganger etter hverandre på samme kveld våkner jeg med hjertebank.. er dette normalt? Våknet nå og følte jeg skulle svime av.. dette skjer mens jeg fremdeles ligger i sofaen og ikke har rukket å satt meg opp enda.. jeg har veldig helseangst så vet ikke om jeg overtenker dette eller om det er verdt å sjekke opp i?
har du intatt noe som får deg til å føle deg sånn?
uansett ta kontakt med fastlege. Vet ikke Aldern din, trodde selv jeg hadde angst som viste seg å være søvnapne. (pustestopp mens jeg sov)
Jegeranonym
Trådstarter
4 0
Sitat av TomC Vis innlegg
har du intatt noe som får deg til å føle deg sånn?
uansett ta kontakt med fastlege. Vet ikke Aldern din, trodde selv jeg hadde angst som viste seg å være søvnapne. (pustestopp mens jeg sov)
Vis hele sitatet...
Jeg går på lar medisiner som jeg tar når jeg står opp om morgenen, ellers tar jeg p- piller bare.. er 26 år.. da burde jeg kanskje sjekke det opp.. har vært sånn så lenge jeg kan huske.. men i kveld føltes det ut som jeg skulle svime av og sleit med å puste i ett lite sekund

Vil legge til at det skjer aldri på morgenen.. kun etter små power naps..
Sist endret av Jegeranonym; 1 uke siden kl. 22:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg ville snakket med lege. Hjerteklapp er ikke nødvendigvis farlig, men hvis du føler på pustevansker og nesten besvimer bør du sjekke det opp.
Jegeranonym
Trådstarter
4 0
Sitat av robhol Vis innlegg
Jeg ville snakket med lege. Hjerteklapp er ikke nødvendigvis farlig, men hvis du føler på pustevansker og nesten besvimer bør du sjekke det opp.
Vis hele sitatet...
Da skal jeg gjøre det, skal bestille ny time ang andre ting så da kan jeg ta opp alt samtidig.. men det blir nok ikke denne uken
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Som robhol foreslår ville jeg tatt kontakt med lege. Å be om medisinske råd på freak.no er ikke noe sjakktrekk hvis du har helseangst. Just saying...
Kanskje litt random tråd men har faktisk lurt på dette i mange år. Det samme skjer med meg og jeg bruker ikke noen rusmidler. Snakka med en annen streit dame og samme har skjedd med henne hele livet. Tenker det er individuelt og vanlig :-)
Jegeranonym
Trådstarter
4 0
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Kanskje litt random tråd men har faktisk lurt på dette i mange år. Det samme skjer med meg og jeg bruker ikke noen rusmidler. Snakka med en annen streit dame og samme har skjedd med henne hele livet. Tenker det er individuelt og vanlig :-)
Vis hele sitatet...
okei det var litt godt å høre at det er fler som kjenner seg igjen i det, og at det ikke behøver å være noe å engste seg over
Ligger du på ryggen? Jeg kan kun sove på siden pga dette, om det ikke går over til søvnparalyse.
Skjedd med meg i over 10 år nå, helt siden jeg rundet 18 circa. Mest når jeg er edru egentlig. Skjer når jeg er i ferd med å sovne også føles det ut som hjertet bare "stopper". Får panikk, raskere puls og da reiser meg/sitter meg opp om det blir for ille, også legger jeg meg nedpå igjen. Veldig slitsomt når man sliter med å sovne generelt også får man noe sånt som gjør deg enda mer våken oppå det hele.

Tok det opp med legen for over 10 år siden, ble henvist til hjertespesialist og fikk EKG i et døgn og det var ingenting som tydet på at det var noe galt med hjertet. I mitt tilfelle ligger det nok mest psykisk, da det er noe jeg generelt har slitt/sliter med. Men ville uansett gått til legen og nevnt det og evt. da bli henvist til hjertespesialist og få deg en EKG for et døgn selv.

Og som SkammeligNykter nevner så er det også aller verst for meg om jeg ligger på ryggen. Skjer stadig på siden og, men litt sjeldnere enn på ryggen.
Sist endret av Petruz; 1 uke siden kl. 02:00.
Sitat av Petruz Vis innlegg
Skjedd med meg i over 10 år nå, helt siden jeg rundet 18 circa. Mest når jeg er edru egentlig. Skjer når jeg er i ferd med å sovne også føles det ut som hjertet bare "stopper". Får panikk, raskere puls og da reiser meg/sitter meg opp om det blir for ille, også legger jeg meg nedpå igjen. Veldig slitsomt når man sliter med å sovne generelt også får man noe sånt som gjør deg enda mer våken oppå det hele.

Tok det opp med legen for over 10 år siden, ble henvist til hjertespesialist og fikk EKG i et døgn og det var ingenting som tydet på at det var noe galt med hjertet. I mitt tilfelle ligger det nok mest psykisk, da det er noe jeg generelt har slitt/sliter med. Men ville uansett gått til legen og nevnt det og evt. da bli henvist til hjertespesialist og få deg en EKG for et døgn selv.

Og som SkammeligNykter nevner så er det også aller verst for meg om jeg ligger på ryggen. Skjer stadig på siden og, men litt sjeldnere enn på ryggen.
Vis hele sitatet...
Bråvåknet og gispet etter luft 3-6 ganger hver kveld før jeg endelig sovet.
Det eneste som fungerte var å stå opp igjen, og prøve på nytt en halvtime senere.
Husker ikke når det ga seg. Gikk trolig gradvis over slik at jeg ikke merket det.
Kan ikke komme på noen livsendringer annet enn at jeg kan ha gått opp/ned i vekt. 25kg opp, så 25kg ned på repeat.
Kan det ha noe med vekt og gjøre? Evt sene måltider, sukker like rundt leggetid osv? Hva har skjedd i deres liv før det startet?

Når jeg tenker meg om, er det mer sannsynlig stress som er faktoren. Det ga seg da jeg mistet jobben.
Sist endret av SkammeligNykter; 1 uke siden kl. 04:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Bråvåknet og gispet etter luft 3-6 ganger hver kveld før jeg endelig sovet.
Det eneste som fungerte var å stå opp igjen, og prøve på nytt en halvtime senere.
Husker ikke når det ga seg. Gikk trolig gradvis over slik at jeg ikke merket det.
Kan ikke komme på noen livsendringer annet enn at jeg kan ha gått opp/ned i vekt. 25kg opp, så 25kg ned på repeat.
Kan det ha noe med vekt og gjøre? Evt sene måltider, sukker like rundt leggetid osv? Hva har skjedd i deres liv før det startet?

Når jeg tenker meg om, er det mer sannsynlig stress som er faktoren. Det ga seg da jeg mistet jobben.
Vis hele sitatet...
Glemte å nevne det etter å gispe etter luft selv. Føles ut som hjertet stopper også bråvåkner jeg med et gisp etter luft. For min del så ble psyken min betraktelig verre etter jeg ble ung voksen og har hatt depresjon mesteparten av tiden helt siden.

Mye stress angående turbulent og uvanlig familieliv, et liv som ikke går fremover profesjonelt og masse annet og generelt urolige tanker. Grubler mye når jeg skal sove.

Var også litt ille i startfasen da jeg begynte å røyke weed rundt samme tiden i livet. Det roet seg kraftig når jeg hadde røykt weed fast en stund, og kom en sjelden gang i blant da. Nå som jeg har sluttet, så kom det ganske voldsomt tilbake, selv om jeg har vært uten weed i over 2mnd nå. Skal på utredning for ADHD nå snart og lurer på om det ligger der. Spiser generelt ganske godt før leggetid og spiser lite tidlig på dagen, kan jo være noe i det og. Ikke godt å si, men jeg og legen trodde begge det lå psykisk etter EKG testen ikke viste noe fare med hjertet hvertfall.