Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  587 114853
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Viking12
Hvis jeg selv hadde valgt å gå inni militæret, så hadde jeg selfølgelig gjort alt jeg hadde blitt satt til.
Men hele problemet er at jeg er akkurat ferdig med læretiden, jeg kommer til å tape masse penger dette året. Jeg trener nok ifra før, og trenger ikke reise inni militæret får å komme i form.
Vis hele sitatet...
I Norge, til liks med relativt mange andre land, har en valgt å ha verneplikt, for å skape legitimitet om forsvaret, og forhindre at forsvaret blir sett inn mot sivilbefolkinga. Det er ein rimeleg velfundert strategi i eit demokratisk land, sidan vernepliktige, i større grad enn yrkessoldatar, stiller spørsmål ved ordre. Dermed kan ein unngå militære statskupp og unødig maktbruk frå militæret si side.

Som del av dette tvinger en folk inn i militæret. Dei som er pasifistar, eller på anna grunnlag (nåja, oppskrytt. En må hevde å vere pasifist vistnok) ikkje vil i militæret, får eit alternativ i siviltenesta, som også er samfunnsnyttig. Du har difor eit val dersom du er grunnleggjande motstandar av militærteneste, men du vil ikkje sleppe billegare unna.

Alt i alt synst eg det er fullstendig rettferdig, sidan det er rimelig likt for alle!

Og om du prøver å gjere livet surt for befalet innbiller eg meg at dei gjerne har meir maktmidler enn deg å returnere...
Jeg trodde du var en 42 år gammel sivininginør jeg Vidarlo:P
Da har du ikke noe og frykte mtp inkalling, med mindre du har utsatt det veldig lenge

Foresten, hva kan skje hvis du nekter og gjøre som fortalt der?
Ved ordrenekt kan du få forskjellige former for refselser.
Bot, permnekt og fengsel.. tror jeg.
Refs, kakebu, fengsel. Første refs: 100kr, andre refs: 200kr, tredje refs: 300kr, hvis ikke noe har forandra seg, først en dags kakebu, deretter advarsel, så to dager kakebu (dette er forskjellig fra leir til leir og tropp til tropp tror jeg - antall dager i kakebu gjetter jeg på nå), deretter en ny advarsel også rett i sivil fengsel (tror jeg - du skal ihvertfall ikke slippe unna uten å få en sivil straff).

For å ta et eksempel: En norsk-albaner gjorde masse kvalme og leika seg eplekjekk mot et par i troppen som ikke likte oppførselen, det ble håndgemeng og albanern trakk bajonetten og angrep. To av oss handlet lynraskt, fikk overmannet tøffingen, mp og leirvakt med hund kom og putta fyren i kakebu, han fikk lov til å være med på alt dritt-arbe under streng tilsyn til sivil sak ble ferdig, men måtte overnatte i kakebua. Gikk vel rundt 4-5 døgn, husker ikke helt åssen det var - fyren forsvant ihvertfall fra leiren og inn i glatt-celle. Kanskje det var 2 døgn og en helg eller noe.
Viking12, når du kommer ut av militæret stiller du deg på lik linje med de andre som søker jobb. Du taper ingenting på det.

Hvis du avbryter lærlingetiden din for å gå i militæret, er du garantert å få plassen tilbake ved endt tjeneste. Det samme gjelder jobb. Du har tydeligvis jobb allerede, denne er du da garantert å få igjen om du skulle bli innkalt i militæret. Du har kun utsatt førstegangstjenesten. Etter min mening var det lurt. Det er ikke alle som kan gå på jobb med en gang etter fullført tjeneste! Så slutt å syte. Førstegangstjenesten er ikke til å unngå, jo før du innser dette, jo lettere blir det. Dessuten er det ingen tvil om at den kommer til å gjøre deg godt. Selvopptatte "tøffinger" som ikke klarer å håndtere autoriteter, er noe av det barnsligste jeg vet om...
Sist endret av Blomsen Jr.; 6. januar 2008 kl. 15:25.
Hvis man syns militæret er så bortkastet, og fortsatt må inn:
Gjør det beste ut av det. Med andre ord, benytt deg av tilbudene Forsvaret har.
Voksenopplæringen, i de fleste tjenester er det mulig å ta f.eks. generell studiekompetanse, hvis man ikke har det fra før. Hvis jeg ikke husker feil kan man få dekket opptil 80% av sivile kurs, hvis man begrunner det.

Enkelte steder tilbyr de bla. vekterkurs, som er relevant når man kommer ut i det sivile igjen. De fleste kursene koster en del tusen kroner man får gratis igjennom Forsvaret, som kan lønne seg senere
▼ ... over en uke senere ... ▼
okey drar opp denne tråden.
Jeg har fått svar på min søknad som jeg sendte inn forsvaret angående endring av medisinsk tilstand. men det endret meg kun fra 9(som er best) til 6 på skalaen og jeg er visstnok fortsatt tjeneste dyktig. Jeg har nå 3 uker på å klage på dette svaret.

Jeg ser på de som totalt uaktuelt og bruke 9 måneder av mitt liv i militæret; og lurer derfor på om noen har forslag på ting jeg kan gjøre for å komme unna dette. Har nå skaffet meg jobb (da de ikke kan gi meg sparken angående dette er ikke dette grunn for å slippe) og vil mye heller jobbe og lese til eksamen enn å inn i millitæret.

Jeg skal og til spania i begynnelsen av juni, og trenger derfor pengene jeg kan tjene så godt som mulig. og om jeg er 3 uker i millitæret er dette mye tapte penger som jeg skulle brukt på denne ferien.

Eksamen er jeg oppskrevet til i mai, husker ikke helt dato; så må og få tid til å lese til denne, noe millitæret vil være et stort hinder for; da dette krever mye tid og energi på annet.

Finner ingen spesefikke ting man kan gjøre når man er innrullert. Så spørsmålet er; hva kan jeg nå gjøre for å slippe og inn i millitæret? Helsen min er tydeligvis alt for bra. er det noe psykisk. Kan jeg snakke med psykolog eller noe for å få min mentale tilstand til ikke bra nok?
Ja, og så lenge du setter deg litt inn i symptomene på lidelsen du vil fremstille, og klarer å si de riktige tingene, er dette kjappeste veien til tjenesteudyktighet. Lykke til.

Siden du ikke har sagt noe om psykiske lidelser før, kan det kanskje lønne seg å fake noe doprelatert. Ting kan skje fort ved overdrevet inntak av f.ek.s sentralstimulerende midler.

Men du må overbevise noen, så er du totalt uvitende om psykiske lidelser, og i tillegg en dårlig løgner, kan du kanskje slite litt. Men jeg kjenner mange som lett har snakket seg unna forcen.
Sist endret av xtapolapocetl; 19. januar 2008 kl. 19:28. Grunn: liten korreks
Altså jeg er flink til å snakke til meg; men litt dårlig til å lyve. Smertene har jeg, jeg må bare overdrive litt. så jeg vet godt hva symptomene er. Men det som er problemer er at slik du forklarer det så må jeg faktisk opp i millitæret; og da mister jeg jobber. (Det vil se, jeg mister ikke direkte jobben men de nekter å fornye kontraken jeg har gjennom et vikarfirma *sigh* og da må jo de ordne meg ny jobb når jeg kommer hjem; og altså ikke den samme jobben, som jeg faktisk trives veldig med).

Er millitæret veldig vanskelige på å utsette førstegangstjenesten? For det kunne være aktuelt og inn et år og faktisk fullføre det om jeg kunne ta det ETTER jeg er ferdig med studier (selv om jeg blir en gammel slask i forhold til de andre). Skal studere 5 år på UiT. så erfaringsmessig; hvordan er millitæret angående utsettelse grunnet skole og jobb? Og hvordan er det lettest å gå frem for å få ordnet dette? Skal egentlig til madle 15. mars men vil helst slippe; eller utsette det.
Jeg ble kjent med en røykdykker fra madla, fikk vel inntrykket av at du kunne kombinere studie og tjeneste. Vet ikke hvordan det er nå, men som røykdykker etter endt rekrutt hadde han turnus-ordning. Tror det var en uke på og en uke av - eller var det to uker på og to uker av.

Ihvertfall jobbet han den ene uka han var hjemme og koste seg den andre uka han var i tjeneste. Men hvorfor ikke søke utsettelse nå og legge fram problemstillinga istedet for å vente om noen kan tipse deg på forumet. Bedre å få søkt tidlig, er det ikke?
tenkte jeg skulle søke om det, men jeg er innkalt 15. mars. Så spørsmålet er da; er det bare å forklare hvorfor osv, og så pleier de å være med-hjelpelige? Eller er forsvaret veldig "Du skal inn så fort som mulig hvis ikke du har noen gode unnskyldninger?"

Spørsmålet blir da; er det bare å sende en mail til forsvaret med forkalring om at jeg vil studere, og har da jobbet hardt med skole dette året for å komme inn på studie neste år; og vil gjerne bli fort ferdig med dette.

Det jeg da er redd for er at forsvaret ikke vil godta dette siden skole kanskje ikke er god nok grunn for utsettelse? da de kan utsette skolen i stede? Og det er akkurat det jeg ikke vil.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av etse
tenkte jeg skulle søke om det, men jeg er innkalt 15. mars. Så spørsmålet er da; er det bare å forklare hvorfor osv, og så pleier de å være med-hjelpelige? Eller er forsvaret veldig "Du skal inn så fort som mulig hvis ikke du har noen gode unnskyldninger?"

Spørsmålet blir da; er det bare å sende en mail til forsvaret med forkalring om at jeg vil studere, og har da jobbet hardt med skole dette året for å komme inn på studie neste år; og vil gjerne bli fort ferdig med dette.

Det jeg da er redd for er at forsvaret ikke vil godta dette siden skole kanskje ikke er god nok grunn for utsettelse? da de kan utsette skolen i stede? Og det er akkurat det jeg ikke vil.
Vis hele sitatet...
Skole er god grunn for utsettelse. Dersom søknaden om utsettelse kommer tidsnok og du legger frem saken din på en god måte og viser til at det innebærer ulemper for deg å utsette studiene et år, så pleier de å være greie på det. Jeg fikk utsettelse pga. skole. Det var ikke noe problem, men når du blir innkalt igjen får du ikke velge hvor du skal hen. Du blir bare plassert et sted i landet hvor de trenger folk.
Jeg ble erklært tjeneste-udyktig fordi jeg har mageproblemer, og må være i nærheten av toalett hele tiden. Hadde ikke med papir på sesjon, men søkte bare om fritak når jeg fikk innkallelse, og sendte med papir fra legen da.

Men dette er jo sant også da, men jeg er gla. hadde ikke lyst til å i militæret.

Kan man få innkallelse senere når man er erklært tjenesteudyktig tidligere?
Sist endret av TroNnY; 19. januar 2008 kl. 23:23.
Slik forsvaret er i dag framstår det mer eller mindre som valgfritt.

Slik jeg ser det har du tre muligheter som er mer eller mindre bankers.

Ring dem/send mail hvor du dokumenterer at du har fått skoleplass. Da er du nesten garantert å slippe.

Du kan møte opp der du har blitt bedt om å møte, og under det som kalles innrykk får du snakke med leger og slike ting. Hvis du har en sykdom, kan du forklare legen din at du har smerter etc. og kommer til å få en del sykemeldinger. Da slipper du nesten garantert.

Den siste muligheten du har er å rett og slett si at du overhodet ikke har lyst å være der. Du har null interesse for forsvaret, og kommer til å gjøre det dårlig pga du ikk er motivert for å være der. Det er viktig at du sier dette på en saklig måte og ikke virker arrogant. Hva skal vel forsvaret med en person som ikke er interressert i å være der? Slik forsvaret er i dag, så har de mer enn nok folk, og hvis du kombinerer dette med legeerklæringen og skolepapirene dine så slipper du nok.

Uansett hva du gjør. Ikke røyk noe weed eller ta en stripe med noe dritt for å slippe militæret. Blir du tatt med dette blir du riktig nok dimmitert, men med en anmeldelse til politiet og det hele kommer på rullebladet ditt noe som er negativt når man feks. skal søke jobb. Ikke prøv å fake noe psykiske problemer heller. Det du ofte risikerer da er å måtte gå til psykolog i flere år fremover, som en bivirkning av "velferdsstaten" Norge.

Bruk heller de grunnene du har, framfor å fake noe. Da slipper du garantert
Sitat av minigolf
Ring dem/send mail hvor du dokumenterer at du har fått skoleplass. Da er du nesten garantert å slippe.
Vis hele sitatet...
Jeg skal til madla 15.mars så har ingen skoleplass enda da. men er nesten helt sikret å få plass til høsten på en av de 2 skolene jeg vill inn på, men jeg kan vel nevne dette i søknaden om utsettelse?

Sitat av minigolf
Den siste muligheten du har er å rett og slett si at du overhodet ikke har lyst å være der. Du har null interesse for forsvaret, og kommer til å gjøre det dårlig pga du ikk er motivert for å være der. Det er viktig at du sier dette på en saklig måte og ikke virker arrogant. Hva skal vel forsvaret med en person som ikke er interressert i å være der? Slik forsvaret er i dag, så har de mer enn nok folk, og hvis du kombinerer dette med legeerklæringen og skolepapirene dine så slipper du nok.
Vis hele sitatet...
Jeg ringte de, og har tatt kontakt per mail og får kun negative svar rundt dette. bare meg so mer uheldig med hvem det er som behandler mine søknader og hvem jeg snakker med? men de sier bare at "det er mange som ikke vil, men alle må, så da må du og" cirka. Får høre noe i den duren hver gang. Legeerklæringen min mente de ikke var god nok, jeg har smerter i beinene som gjør at jeg ikke kan løpe eller gå lengre marsjer. Men korte gåturer osv går fint. De mente tydeligvis dette ikke gjorde noe.

Angående skolepapirer kan jeg egentlig bare gi opp, de har jeg jo ikke før jeg har plass på skolen; og det er fortsatt noen måneder til.

Det jeg ser er løsningen, er enten at jeg sender en mail til vernepliktsverket og forklarer de situasjonen og spør om utsettelse; og håper på god respons. Alternativet er å snakke med legen på innrykkter og bli sendt hjem. Men dette er en dårlig løsning siden jeg da mister kontrakten med min nåværende arbeidsgiver. (Og jeg liker denne jobben litt egentlig...).
Regelen er slik at det kun skal gi uttsettelse pga. skole hvis skolen ikke godtar å utsette. Forsvaret har avtale med alle offentlige skoler i Norge+- tror jeg, så det er kun med bekreftelse fra privatskole du har kjangs egentlig. Kan være du slipper med vanlig, men du skal egentlig ikke det
Sitat av etse
Legeerklæringen min mente de ikke var god nok, jeg har smerter i beinene som gjør at jeg ikke kan løpe eller gå lengre marsjer. Men korte gåturer osv går fint. De mente tydeligvis dette ikke gjorde noe.
Vis hele sitatet...
Du vet, at du har smerter på lengre marsj/løping hindrer dem ikke i å sette deg til å rydde i arkiver. Det er grunnen.
men er det noen her som har forslag til ting jeg bør legge ved i søknaden om utsettelse?
Hovedgrunnene jeg har nå, ved siden av smertene i beinet er at jeg vil studere. I tilegg er det mange av vennene mine som skal begynne første året til høsten og vil gjerne begynne sammen med disse. og ikke året etter. I tillegg så glemmer man mer og mer for hvert år, og jeg tror at om jeg har 2 år mellom videregående og høyskole har jeg glemt ganske mye, og har mye og friske opp på skolen. Så vil mye heller studere først og ta verneplikt/samnfunnstjeneste senere.

Andre grunnen ting som skjer innad i familien som gjør meg veldig deprimert i denne tiden; og tror heller ikke jeg orker noe slikt som verneplikten. Uten å komme med for mye detaljer. Problemet med dette er at det ikke er noe KJEMPE alvorlig, og det ordner seg med tiden som alt annet, så har jo ikke snakket med psykolog, hvordan er dette med på å kunne utsette verneplikten?

til sist, hvis jeg sier jeg er passifist; er det da mulig og utsette samfunnstjenesten til etter studier, eller ta denne sammen emd studiene. altså skole på formiddag og jobbe på kveldene f.eks.?
Sist endret av etse; 20. januar 2008 kl. 03:01.
Jeg var ikke passifist på sesjonen, men hvis jeg sier jeg har blitt passifist på innrykket, kan de da si at de ikke tror meg og at jeg må gjennom jævelskapet alikavell?
Finnes det en religion man kan konvertere til som er motstander av krig, hadde vært fett å registrere seg som jahovas vitne eller noe sånt bare for å slippe. Synes hele greien med førstegangstjeneste er noe som hører hjemme under stalin. Å bli tvunget inn i førstegangstjeneste er jeg motstander av, sikkert ok for mange å være i forsvaret, men det er dette med tvang jeg ikke liker.
Ett profesjonelt forsvar er veien å gå.
Om du sier at du er passifist, og består passifist-"testene" deres, kan ikke de tvinge deg til å være i forsvaret. Men de kan selvsagt tvinge deg til å ta sivil-tjeneste.
Min erfaring med legemelding er at du må møte opp og lever den til lege på innrykket.
Sendte inn to søknader om fritak. Først en fra fastlegen min og det var vist ikke bra nok. Så fikk jeg en fra legen jeg var hos på ullevålsyke hus dette var ikke bra nok.
Møtte opp på madla 9.januar i år. Legen der brukte to min på å lese akuratt det samme brevet jeg sendte inn fra fastlegen min før han sendte meg hjem igjen.

Rimelig håpløs måte å gjøre det på. Og ikke minst dyrt hvis de gjør sånn med mange folk i løpet av året.
ganske of topic, men er det noen som vet når sesjonen i bergen (sverresborg) er den 1februar?
Sitat av AlcoholicPanda
ganske of topic, men er det noen som vet når sesjonen i bergen (sverresborg) er den 1februar?
Vis hele sitatet...
Er du virkelig seriøs nå?
Jeg dimma ikke, men jeg fikk f.gangstjenesten utsatt på ubestemt tid. Ringte rett før jeg skulle inn og forklarte at jeg hadde pådratt meg stor spillegjeld, og at de jeg skyldte penger ikke er folk man ikke tilbakebetaler. De skjønte at jeg ikke hadde mulighet til å tilbakebetale det på militærlønn, og jeg fikk utsettelse på ubestemt tid.

Fikk aldri noen innkalelse etter dette. Etter ca tre år søkte jeg meg inn fordi jeg var lei av å jobbe, og hadde lyst til å komme i form. Angra litt den første uka, men etter det var det greit. Kom i en jævlig kul tropp sammen med andre som ikke var sikkerhetsklarerte (ref. spillegjeldhistorien). Vi kunne nesten sammenlignes med et undomsfengsel på frifot (ihvertfall i helgene). Vi tok oss endel friheter i tjenesten også. Den beste skyttern i troppen gikk alltid rundt hjørnet og røyka rev før han skulle skyte på skytterbanen. Han måtte det for å klare å konsentrere seg skikkelig.

Hvis dere skal inn, og har planer om å ta dere en "røyk" så skal jeg gi dere ett tips som setter narkohundene helt ut av spill. Bruk sneipene til å gni rundt alle gulvlister i hele kasserna. Hver gang vi hadde razzia måtte bikkjene rett ut å duppe nesa i snø, da de markerte absolutt over alt.
Jeg anbefaler dere ikke gjøre som 533fsb sier.

I forsvaret er det noe som kalles for kollektiv straff, og dette han skriver over kjenner jeg ikke til i det hele tatt. Tror forøvrig at de som forsøker dette skaper seg selv falsk trygghet, vet ikke hvor mange razzia du har vært igjennom, men er det mistanke til oppbevaring av rusmidler eller bruk innenfor forsvarets områder vil jeg påstå 533fsb må ha hatt utrolig flaks om ingen ble tatt på slikt et forsøk.

Dette har jeg vel strengt tatt ikke lov til å si, men det er jo egentlig bare å bruke sunn fornuft så skjønner de fleste at:

"Hvis en narkohund merker for et eller annet rusmiddel i kaserna, men hverken mp eller politi finner rusmidler tilknyttet en soldat tilhørende den kaserna, eller klarer å knytte et funnet rusmiddel til en soldat tilhørende den kaserna, vil de det gjelder asap zulu gjennomgå noe kalt URINTEST!"

Og det med bikkjene hørtes ut som nok en vandrehistorie om forsvaret.
Kollektiv avstraffelse i militæret? Feil. De kan ikke kreve tester uten misstanke. At en hund går rundt å markerer uten å finne noe gir ikke grunnlag til misstanke. Kollektiv avstraffelse er avskaffet. Da det strider mot grunnleggende menneskerettigheter. Også i forsvaret. Befalet har ikke engang lov til å kreve at du tar pushups uten at de er med og selv tar like mange.
Gjøk.

Forsvaret kan kreve urintest av deg når som helst under din tjenestetid innenfor millitært område. At en hund markerer gir veldig grunn til mistanke - det er nettopp det de er trent til å gjøre. Undervurder ikke luktesansen til disse bikkjene. Uansett kreves det ikke grunn til mistanke for at forsvaret skulle kunne kreve urintest av deg. De gjør det når de føler for det. Det er null-toleranse i forsvaret, og sådan virker historien din en smule overdrevet.

Hva du oppgav som straff, kalles fysisk avstraffelse - kollektiv straff i forsvaret er for eksempel perm-nekt. Vedlikehold utenom tjenestetid er en annen kollektiv straff. Og det utføres den dag i dag som det alltid er gjort.

Jeg har selv vært med å busta et par medsoldater så dine påstander passer ihvertfall ikke inn til slik jeg kjenner fra min tid i forsvaret. Har vært med på et par razzia med det lokale politiet, som du som er så vant med razzia sikkert vet hvorfor millitærpolitiet skal være med på slike ting innenfor millitærets områder.

Får jeg spørre deg om hva du tjenestegjorde som, og om dette var i rekrutt-perioden eller etter?
Sist endret av paranoy; 27. januar 2008 kl. 18:54.
Det eneste fæle med min militærtjeneste i nord-norge så langt er det faktum at jeg etter endt tjeneste vil bli tvunget inn i HV, helt til jeg blir 40+ år.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
hva skjer egentlig vis man flytter til utlandet før man blir kalt inn.
Hvordan jeg slapp unna sesjon:

Først spillte jeg 11 timer live poker i strekk på en av Oslos mange poker klubber, for å så møte opp på sesjon seendes ut som en slask som aldri sover. Legen legger fort merke til at jeg ser umåtelig sliten ut, og jeg forteller han om hvor store problemer jeg har med å sove, og at jeg absolutt ikke klarer å sove andre steder enn hjemme.

2 minutter senere sitter jeg på taket av Operaen, med et fint papir som sier at jeg ikke er feltdyktig, og slipper unna alt som har med forsvaret å gjøre så lenge det er "peace and love i landet"
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av BeerViking
hva skjer egentlig vis man flytter til utlandet før man blir kalt inn.
Vis hele sitatet...
hvis du ikke varsler fra saa blir du innkalt. hvis du varsler fra saa faar du utsettelse til du evt. kommer tilbake. jeg var borte i 2 aar, 2 aar etter jeg kom hjem ble jeg innkalt.
Jeg har lyst til og gå inn i militæret til tross for at jeg er uhyre lat og klikker på autoritetspersoner.
Jeg ser på forsvaret som en mulighet til og skjerpe meg litt selv om jeg garantert kommer til og bli banka opp pga heller unødvendige kommentarer.

Jeg kjenner flere som har gått i militæret og de sier det er blodslit de første ukene hvis du ikke er trent, men hvis du er i form så skal det gå rimelig greit.
Satser på transportavdelingen hvis det overhodet er mulig.
realitycheck: DU BLIR IKKE BANKA OPP I MILITÆRET! De avstraffer kollektivt, vel kanskje du blir banka opp av de andre soldatene men ikke befalet...
Ja lykke til folkens, 1 år avtjent, en del av det jeg sitter igjen med er positivt, men mye er negativt. Om dere syns det er verd 1 år med vask hver dag, mønstring, skopuss og sjekk antrekk, samt ta i mot dritt fra befal og løking på kaserne...be my guest.

Det fysiske er jævli oppskrytt, ja det blir pes i rekrutten, men de kan ikke tvinge deg lengre enn til du blir svimmel og spyr. (og det skal jævli mye til!) Hadde ikke trent en dritt på 5 år før jeg dro inn, rekrutten gikk helt fint, klarte 15 km bedre enn gjennomsnittet..sier kanskje litt om de som blir innkalt ;-)

Husk at du ofrer et år av livet ditt, du legger det i befalets hender.. glemmer du å låse skapet ditt der våpenet ligger, anmeldelse.. drikker du deg drita på byen og lager helvette, militær og/eller sivil anmeldelse+refs (som betyr trekk i militær lønn).. Nekter du på ordre, er du for sen til ett-eller-annet eller forsover deg (Oh yes, opp å stå klokken 0600 HVER DAG!)....REFS..

Nå har ikke jeg fått refs eller anmeldelser, men jeg kan si dere at å alltid måtte følge disse reglene blir jævli slitsomt. Ja det er sikkert varierende hvordan man gjør det fra leir til leir, men dette er lovfestede regler som mitt batteri fulgte til punkt og prikke.

Min erfaring tilsier at 70-80% av dere som avtjener førstegangstjeneste sitter igjen med inntrykket av at det var bortkastet. Dersom man mangler disiplin, er en skikkelig mammadalt og bortskjemt drittunge så ja, dere bør ha dere inn i forsvaret. Til dere som har fast jobb og lever bra, vik unna.
Det finnes bedre ting å gjøre i 3 uker enn å gnikke på en jævla MB (bil).

Nå blir det skrevet mye negativt om forsvaret i min post, jeg var positiv til forsvaret før jeg dro inn.

Så for å nevne noen positive sider: det er sosialt og du får en vennegjeng der dere opplever ting sammen på godt og vondt, du blir en utmerket våpenpusser/vaskehjelp, dersom du aldri har vært i skog og mark så høster du gode erfaringer (det er faktisk ganske kos å slå opp telt, spise mat og prate dritt med kompiser ute i felt.) Du lærer å kle deg etter været, du får skyte med en del fete våpen (det er moro til du kommer på at det skal pusses etterpå), gratis mat, billige bussturen under perm, mulighet for et fint rulleblad som kan vises til arbeidsgiver.

Nå er det sikkert flere positive sider ved forsvaret, men hva jeg prøver å si er at det positive man opplever i forsvaret veier i bunn og grunn ikke opp alt det negative.
For de som vurderer utenlandstjeneste, eller å bli tjenestemann i politi o.l, så er det en gylden mulighet for å skaffe seg et inntrykk, men utenom det, er det ikke mye å vinne på det året.

Om du er blitt så heldig/uheldig at du skal inn, så kan du trøste deg med at det faktisk går ganske fort, selv om det til tider kan være helt jævlig mye venting.

Førstegangstjenesten på Setermoen får terningkast: 3-
Sitat av ne0
Ja lykke til folkens, 1 år avtjent, en del av det jeg sitter igjen med er positivt, men mye er negativt. Om dere syns det er verd 1 år med vask hver dag, mønstring, skopuss og sjekk antrekk, samt ta i mot dritt fra befal og løking på kaserne...be my guest.

Det fysiske er jævli oppskrytt, ja det blir pes i rekrutten, men de kan ikke tvinge deg lengre enn til du blir svimmel og spyr. (og det skal jævli mye til!) Hadde ikke trent en dritt på 5 år før jeg dro inn, rekrutten gikk helt fint, klarte 15 km bedre enn gjennomsnittet..sier kanskje litt om de som blir innkalt ;-)

Husk at du ofrer et år av livet ditt, du legger det i befalets hender.. glemmer du å låse skapet ditt der våpenet ligger, anmeldelse.. drikker du deg drita på byen og lager helvette, militær og/eller sivil anmeldelse+refs (som betyr trekk i militær lønn).. Nekter du på ordre, er du for sen til ett-eller-annet eller forsover deg (Oh yes, opp å stå klokken 0600 HVER DAG!)....REFS..

Nå har ikke jeg fått refs eller anmeldelser, men jeg kan si dere at å alltid måtte følge disse reglene blir jævli slitsomt. Ja det er sikkert varierende hvordan man gjør det fra leir til leir, men dette er lovfestede regler som mitt batteri fulgte til punkt og prikke.

Min erfaring tilsier at 70-80% av dere som avtjener førstegangstjeneste sitter igjen med inntrykket av at det var bortkastet. Dersom man mangler disiplin, er en skikkelig mammadalt og bortskjemt drittunge så ja, dere bør ha dere inn i forsvaret. Til dere som har fast jobb og lever bra, vik unna.
Det finnes bedre ting å gjøre i 3 uker enn å gnikke på en jævla MB (bil).

Nå blir det skrevet mye negativt om forsvaret i min post, jeg var positiv til forsvaret før jeg dro inn.

Så for å nevne noen positive sider: det er sosialt og du får en vennegjeng der dere opplever ting sammen på godt og vondt, du blir en utmerket våpenpusser/vaskehjelp, dersom du aldri har vært i skog og mark så høster du gode erfaringer (det er faktisk ganske kos å slå opp telt, spise mat og prate dritt med kompiser ute i felt.) Du lærer å kle deg etter været, du får skyte med en del fete våpen (det er moro til du kommer på at det skal pusses etterpå), gratis mat, billige bussturen under perm, mulighet for et fint rulleblad som kan vises til arbeidsgiver.

Nå er det sikkert flere positive sider ved forsvaret, men hva jeg prøver å si er at det positive man opplever i forsvaret veier i bunn og grunn ikke opp alt det negative.
For de som vurderer utenlandstjeneste, eller å bli tjenestemann i politi o.l, så er det en gylden mulighet for å skaffe seg et inntrykk, men utenom det, er det ikke mye å vinne på det året.

Om du er blitt så heldig/uheldig at du skal inn, så kan du trøste deg med at det faktisk går ganske fort, selv om det til tider kan være helt jævlig mye venting.

Førstegangstjenesten på Setermoen får terningkast: 3-
Vis hele sitatet...
Tørr jeg å spørre hvilke avdeling du tjenestegjorde i?
Litt drøyt å si at så mange som 70% er misfornøyd med førstegangstjenesten. Uansett befalet har sykt med å si. Hvis du gnikket på en MB i 3uker så er det noe feil med den avdelingen du var i. MBK på en MB240GD skal ikke bruker mer enn 6-8 timer på. MBen skal ikke være porno men anstendig. Jeg vet selv at det finnes jevlig mye udugelig befal som setter seg opp i mye små ting. Har selv kjefet på endel ferske sersjanter som mener at motor rommet skal skinne. Det er bullshit. Uansett.
Et av de største problemene mine med militæret er at om man er misfornøyd med et opplegg, så går det faen ikke an å forandre på det. Har et befal bestemt at en ting skal gjøres på en bestemt måte, men samtlige av de menige vet at det en måte som er bedre og mer logisk, så er det uansett nytteløst. Dette irriterer meg noe helt jævlig. Men jeg driter i det nå, har bare litt over 20 dager igjen før jeg er sivilist igjen

(kanskje litt vanskelig forklart uten konkrete eksempler, men:P)
Jeg var inne en dag å la merke til akuratt det du sier der minigolf.
Sånne idiotiske ting som å sitte i et rom å vente på at vi kan få lov til å komme inn på venterommet. Som da self er akuratt samme rom med akuratt samme blader og info ark. Og når jeg (kanskje litt dum men jeg liker å tenke litt selv og spørre når ting er helt på tryne) spør om hva poenget med å flytte oss over til det andre rommet når vi har vært i det rommet en time og folk begyner å bli litt "hus varme". Får jeg til svar på en sur og frekk måte fordi jeg sier det av en liten drittunge på 19-20 år. Jeg og han befal fyren fikk vel til slutt et hat forhold når jeg hele tiden satte spørsmålstegn ved alt han gjore.
Men jeg mener at det må da gå ann å tenke litt logisk. Og ikke minst oppføre deg litt mot folk som faktisk er eldere enn deg. Du blir ikke konge barefordi du er befal.
Jeg var 24år når jeg ble kladt inn. Og slapp veldig fort ut igjen fordi jeg var for gammel.
x3m187: Tjenestegjorde i Artilleri, men det har liten betydning da jeg har kompiser i Panserbataljonen som opplever det samme. Det jeg har sagt har jeg vært ærlig med, og gjelder mine og medsoldaters erfaringer i batteriet.

I mitt batteri var de aller fleste dritt lei og så liten mening i alt vi hadde gjort i løpet av året. Eksemplet med MB'en var for mønstring, poengen er at det er sykt unødvendig å bruke så mye tid på vedlikehold av kjøretøy når den skal rævkjøres i den værste gjørma dagen derpå.

Vi kunne brukt 2-3 dager på puss/vedlikehold, og dimmitert tidligere. Forsvaret ville spart seg en god del penger.

Nå skal det kuttes mer i budsjettene, som resulterer i færre og kortere øvelser (øvelser er faktisk hovedgrunnen til å være i forsvaret, slik at avdelingen skal få testet seg i simulert krigssituasjon), men det blir selvfølgelig fortsatt lagt like stor vekt på å pusse de fine kanonene og kjøretøyene porno. Tenk om en soldat ikke har noe å gjøre, iiik!
At en soldat må ha kveldstjeneste for å drive vedlikehold utgjør ingen forskjell på forsvarets økonomi, soldater får sine 130 kr i dagslønn.

Det jeg skal frem til er at effektiviteten i forsvaret er alt for dårlig. Det er så liten mening med å holde en soldat i 11-12 måneder når effektivt arbeid utgjør 6 måneder. Er faen ikke rart økonomien går til helvette når de på død og liv skal holde oss der inne så lenge.

En løyntnant av meg forklarte hvordan økonomien i forsvaret henger sammen: "Vi skyter opp det vi har av granater i løpet av et år for å få like stort budsjett neste år". Hadde forsvaret skjerpet inn sine rutiner kunne de spart penger og spesialisert soldater i stedet for å ha en flokk med sauer gående rundt og vente på dimitering.

Lett sagt, ja.. Er det så vanskelig å gjøre noe med? Tydeligvis..
Jeg ville påstå at man skulle hatt en forsvarsminister med stridserfaring. Så de faktisk vet hva de sender sine soldater til.

En middelaldrene dame ja. Det som skremmer meg er det at en gammel mann som står over henne igjen, hvis det skulle bryte ut krig i Norge.
▼ ... noen uker senere ... ▼
enig med vitus der... forsvaret faller jo sammen nå
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg ble ikke innkalt, men var übermotivert et par måneder før så derfor ringte jeg inn å spurte om jeg fikk være med. Etter første dagen var jeg så sinnsykt lei, fordi hele opplegget var så grenseløst latterlig, samtidig som jeg savnet kjæresten at jeg begynte å whine som en galning til presten. Det var kort mellom skrønene og etter 2 dager var jeg hjemme.

Jeg tviler ikke på at militæret er gøyalt for noen, men det passet nok ikke for meg.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av GrandMa
Jeg ble ikke innkalt, men var übermotivert et par måneder før så derfor ringte jeg inn å spurte om jeg fikk være med. Etter første dagen var jeg så sinnsykt lei, fordi hele opplegget var så grenseløst latterlig, samtidig som jeg savnet kjæresten at jeg begynte å whine som en galning til presten. Det var kort mellom skrønene og etter 2 dager var jeg hjemme.

Jeg tviler ikke på at militæret er gøyalt for noen, men det passet nok ikke for meg.
Vis hele sitatet...
Det fant du ut etter en dag? Innrykksdagen av alle ting? Tro det eller ikke, men blodprøver, veiing, legesjekk og 12 timer effektiv ventetid er ikke det hverdagen i forsvaret består av.

Jeg for min del har hatt det dritgøy i forsvaret så langt. Lekekrig i skauen, fysisk trening, skyting, nattopptikk til flere hundre tusen og kamo-krem. Kan det bli bedre? Det er jo moro fra ende til annen.

Dessuten blir man kjent med bøttevis av nye folk. Miljøet er upåklagelig. Man har mulighet til å danne et usannsynlig stort nettverk om man bare går inn for det. Slik jeg ser det, er det svært få ulemper med å være i forsvaret. Folk har jo selvfølgelig sine grunner til å ikke ville fullføre førstegangstjenesten, men jeg har fremdeles til gode å høre gjennomtenkte begrunnelser.

I dårlig fysisk form? Vel, med litt motivasjon og vilje BLIR du i form etter 12 mnd i forsvaret.

Problemer med autoriteter, eller at folk som er 3 år yngre enn deg skal sjefe deg rundt? Bli voksen, mann deg opp og bit det i deg.

Mister et år av livet ditt? Ja, å bli kjent med flere titalls nye mennesker, bygge et sosialt nettverk og oppleve saker og ting du aldri kan oppleve andre steder er virkelig å skylle et år rett ned i dass.

Nei, boys. Jeg ser virkelig ingen gode grunner til at noen ikke skulle ville gjennomføre førstegangstjenesten.

Edit: Jeg har forøvrig aldri hørt om noen som angrer på at de gjennomførte førstegangstjenesten.
Sist endret av thomasf; 29. september 2008 kl. 21:31.
Sitat av thomasf
Det fant du ut etter en dag? Innrykksdagen av alle ting? Tro det eller ikke, men blodprøver, veiing, legesjekk og 12 timer effektiv ventetid er ikke det hverdagen i forsvaret består av.

Jeg for min del har hatt det dritgøy i forsvaret så langt. Lekekrig i skauen, fysisk trening, skyting, nattopptikk til flere hundre tusen og kamo-krem. Kan det bli bedre? Det er jo moro fra ende til annen.

Dessuten blir man kjent med bøttevis av nye folk. Miljøet er upåklagelig. Man har mulighet til å danne et usannsynlig stort nettverk om man bare går inn for det. Slik jeg ser det, er det svært få ulemper med å være i forsvaret. Folk har jo selvfølgelig sine grunner til å ikke ville fullføre førstegangstjenesten, men jeg har fremdeles til gode å høre gjennomtenkte begrunnelser.

I dårlig fysisk form? Vel, med litt motivasjon og vilje BLIR du i form etter 12 mnd i forsvaret.

Problemer med autoriteter, eller at folk som er 3 år yngre enn deg skal sjefe deg rundt? Bli voksen, mann deg opp og bit det i deg.

Mister et år av livet ditt? Ja, å bli kjent med flere titalls nye mennesker, bygge et sosialt nettverk og oppleve saker og ting du aldri kan oppleve andre steder er virkelig å skylle et år rett ned i dass.

Nei, boys. Jeg ser virkelig ingen gode grunner til at noen ikke skulle ville gjennomføre førstegangstjenesten.

Edit: Jeg har forøvrig aldri hørt om noen som angrer på at de gjennomførte førstegangstjenesten.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at jeg ønsket å dimme var rett og slett at jeg ikke fant en eneste god grunn til å bli værende. Var verken i dårlig form eller jeg hadde problem med autoritet.

Å bli mann og liknende har jeg rett og slett lite behov for. Jeg har aldri hatt noen problem med å være "for lite mann".

Sosiale nettverk kan jeg strengt tatt skaffe meg andre steder enn på ei kaserne i 40-.

Som sagt. Militæret er sikkert flott for mange, men det finnes tonnevis av unntak. Hvis du aldri har hørt om noen som har angra på fullført førstegangstjeneste har du vel strengt tatt ikke hørt godt nok etter.
ok, enkel måte å slippe.. jeg kom ikke inn selv om jeg ville på grunn av nedsatt hørsel på det ene øret, men den lydtesten er enkel å fake, bare ikke trykk at du hører de laveste lydene, så vil du ikke bli bli tatt med.. easy as dell
Sitat av thomasf
I dårlig fysisk form? Vel, med litt motivasjon og vilje BLIR du i form etter 12 mnd i forsvaret.
Vis hele sitatet...
Ikke alle som har lyst til å bruke 12 måneder på å komme i fysisk form.
Sitat av thomasf
Problemer med autoriteter, eller at folk som er 3 år yngre enn deg skal sjefe deg rundt? Bli voksen, mann deg opp og bit det i deg.
Vis hele sitatet...
Den skal jeg ikke krangle på.
Sitat av thomasf
Mister et år av livet ditt? Ja, å bli kjent med flere titalls nye mennesker, bygge et sosialt nettverk og oppleve saker og ting du aldri kan oppleve andre steder er virkelig å skylle et år rett ned i dass.
Vis hele sitatet...
Det er ikke å skylle det et år i dass, men tenk deg selv i militæret med den følelsen at du ikek hører hjemme. Du føler du heller kunne vært på et universitet, studert det du liker, møtt folk med dine interesser, bygge et sosialt nettverk og tenke "Nei, her har jeg det virkelig fint" mens du gjør noe nyttig for deg selv.
Sitat av thomasf
Nei, boys. Jeg ser virkelig ingen gode grunner til at noen ikke skulle ville gjennomføre førstegangstjenesten.
Vis hele sitatet...
Godt at du har dine verdier.

Jeg har mine, akkurat som mange andre her.
Sitat av thomasf
Edit: Jeg har forøvrig aldri hørt om noen som angrer på at de gjennomførte førstegangstjenesten.
Vis hele sitatet...
Nuvel.

Min bror, min bestekompis, og to andre kompiser har gitt meg kun ett intrykk; alle gikk inn med gode tanker, gikk gjennom rekrutten med et stort glis, og deretter var det 6 måneder med vasking, kjipe øvelser og kalde føtter(ikke figurativt), før de kom ut igjen, sjeleglade over å ha sluppet ut av fengsel.

Likevel er det jo mange flere kjente som har hatt det kjempemorro, og nå, 10-40år etter har de masse kule historier å fortelle!

Men som jeg sa;
Du har dine verdier, jeg har mine.
Et lite spørsmål. Når man møter opp under innrykket med legemelding for ryggproblemer, er det da mulig å bli sendt til en lettere tjeneste, f.eks. sesjonskontoret osv? Eller blir man bare dimmitert og sendt rett hjem?
Tror det kommer ann på hvilket intrykk og hva du sier til legen. Om du sier du har veldig lyst til å tjenestegjøre en lettere tjeneste kan det være de prøver å legge tingene til rette; om det ikke er ønskelig bare klager du og sier du vil ut. Egentlig er valget ditt. (men mest sansynslig dimitert, men tror de kan legge ting litt til rette)
Sitat av vestkant
Et lite spørsmål. Når man møter opp under innrykket med legemelding for ryggproblemer, er det da mulig å bli sendt til en lettere tjeneste, f.eks. sesjonskontoret osv? Eller blir man bare dimmitert og sendt rett hjem?
Vis hele sitatet...
Jeg var på sesjonskontoret grunnet helse (overvekt, patetisk jeg vet), og der var det mange med milde problemer og gamle skader. Jeg tror det kommer litt an på legen, men om du sliter med helsa men vil i militæret, så er sesjonskontoret (VPV) en heilt grei vei å gå. Legen ville dimme meg, men akkurat da var jeg såpass motivert at jeg sutra meg til tjeneste i VPV.
Hadde ikke sett for meg en fremtid på sesjonskontoret nei Lurte mest på om det var vanlig å bli henvist til tjeneste der, pga at man ikke kunne delta i "vanlig fysisk tjeneste".
Sist endret av vestkant; 6. oktober 2008 kl. 03:21.
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Sitat av bobbo
Jeg var på sesjonskontoret grunnet helse (overvekt, patetisk jeg vet), og der var det mange med milde problemer og gamle skader. Jeg tror det kommer litt an på legen, men om du sliter med helsa men vil i militæret, så er sesjonskontoret (VPV) en heilt grei vei å gå. Legen ville dimme meg, men akkurat da var jeg såpass motivert at jeg sutra meg til tjeneste i VPV.
Vis hele sitatet...
Det er ikke alltid så dumt å dra inn i vorsen når du er overvektig, en i kompaniet mitt gikk fra 138kg til 95kg i løpet av 12 måneder i Bardufoss. Da jeg så på bildene fra rekrutten skjønte jeg nesten ikke at det var samme person. Og han gikk fra å være stille og litt innesluttet i starten til å bli grenader og en utadvendt kar da vi dimmet. Han var forresten overbevist om at han var genetisk overvektig, helt til han begynte å jogge hver dag og hive seg i gymmen.