Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1388
Hai, Hybelboer (VGS2, 16 år.) her som fikk maks mulig i både grunnstipend og borteboerstipend. (alt i alt ble det litt over 70k i året.)
Tok også tilbudet om ett lån siden jeg var ganske sikker på at det ble omgjort til stipend etterhvert pga denne artikkelen.
http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/S...n-til-stipend/

Det er høyere utdanning som står. Gjelder dette for meg? Om jeg fullfører eksamen, vil jeg få det omgjort til lån, eller må jeg betale det tilbake?
Du tar ikke høyere utdanning, så du vil ikke få omgjort til stipend =)

Du kan få gjort om hvis du ikke har rett til skolegang, men siden du er 16år så regner jeg med du har rett på skolegang! =)
Du må betale tilbake lånet ditt, ja.
Omgjøring fra lån til stipend gjelder for - som du selv sa - høyere utdanning. Altså universiteter og slikt. Der er i utgangspunktet alt lån og hvis man klarer eksamen blir litt av det stipend.
Du derimot, går vgs og får ikke mer stipend enn det du allerede har fått. lån er lån.
negard's Avatar
Trådstarter
36 5
Jaja, hvordan er det med renter da? Blir det veldig mye?
Ingen renter før du er ferdig med utdanning... Men merk at lanekassen.no kan gi deg svar på alle disse spørsmålene.. Bare logg inn..
negard's Avatar
Trådstarter
36 5
Tyty, also, jeg prøvde å lese på lånekassen. Enten er jeg bare dum, men jeg får ikke noe særlig ut av det.
Da er du nok bare dum =)

Renten starter etter endt utdanning, prosentsatser finner du på hjemmesiden deres.
Logg inn og se på profilen din. Der skal det stå noe om gjelden din og hva rentesatsene ligger på for øyeblikket. Evt kan du ringe lånekassen for spesifikt svar.
Det jeg gjorde gjennom VGS var å få bortebostipend/lån mens jeg bodde hjemme. Pendlet ganske lenge hver dag. Dessuten tok jeg max lån, alt sammen gikk på høyrentekonto. Var vel rundt 7 prosent innskuddsrente den gangen, når jeg var ferdig på VGS måtte jeg tilbakebetale lånet (men ikke borteboerstipendet selvsagt), men etter 3 år på høyrentekonto hadde jeg en renteavkastning på omtrent 30 000 kr i fortjeneste.
når det står høyere utdanning betyr det høyskole, universiteter. osv
men merk deg om du skal gå det senerere. så vil du ikke få borte boe`r stipend.

ha en hyggelig dag