Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1207
Hei har en partisjon på harddisken som er på 9,77 GB.
Hva blir den brukt til? Det står "ledig plass: 9,77GB". Vil det si at den er tom og jeg kan slette den? Finner den ikke i Min Datamaskin heller.
Det er vel på denne partisjonen at det blir lagret bl.a. "skyggekopier" av filer, og filer til systemgjenoppretting?
Sitat av LoOzR Vis innlegg
Det er vel på denne partisjonen at det blir lagret bl.a. "skyggekopier" av filer, og filer til systemgjenoppretting?
Vis hele sitatet...
Nei, "skyggekopier" og system restore-filer ligger på samme partisjon som andre filer. Den partisjonen der er antageligvis en "recovery"-partisjon mekket av PC-leverandøren som du kan reinstallere Windows fra.
Hvis det står ledig plass så er det bare ledig plass. Du kan utvide C: med de gigaene.
Sitat av negard Vis innlegg
Hvis det står ledig plass så er det bare ledig plass. Du kan utvide C: med de gigaene.
Vis hele sitatet...
Så jeg kan utvide C:? Trenger vel ikke å bekymre meg om det er recovery?

Har bare et spørsmål til i samme slengen;
Når jeg booter opp PC'en får jeg spørsmål om hvilket operativsystem jeg vil bruke, jeg får to valg, Windows 7 eller Windows Vista. Men jeg har jo ikke Vista, jeg har bare 7. Hvordan får jeg vekk vista som alternativ?
Sist endret av nikkibever; 27. august 2010 kl. 14:58.
Sitat av nikkibever Vis innlegg
Så jeg kan utvide C:? Trenger vel ikke å bekymre meg om det er recovery?

Har bare et spørsmål til i samme slengen;
Når jeg booter opp PC'en får jeg spørsmål om hvilket operativsystem jeg vil bruke, jeg får to valg, Windows 7 eller Windows Vista. Men jeg har jo ikke Vista, jeg har bare 7. Hvordan får jeg vekk vista som alternativ?
Vis hele sitatet...
Tviler Ekstremt på at det er recovery. På pcen min står det på Min datamaskin Recovery (D eller noe (Ikke helt sikker, er ikke på stasjonære nå.)

Det med å få bort alternativet med Vista
1. Gå til start > kontrolpanel
2. søk på Avansert.
3. Vis avanserte Systeminnstillinger
4. Under oppstart og gjennoppretting velg innstillinger
5. Velg windows 7.
Om ikke dette virker, følg videre steg.
6. høyreklikk på datamaskin>behandle.
7. I vinduet datamaskinbehandling > diskbehandling.
8. Finn ut hvilken partisjon som har vista og slett den. Det kan hende at Partisjonen med 9 gb er vista.

Tror det skal virke.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av negard Vis innlegg
Tviler Ekstremt på at det er recovery. På pcen min står det på Min datamaskin Recovery (D eller noe (Ikke helt sikker, er ikke på stasjonære nå.)

Det med å få bort alternativet med Vista
1. Gå til start > kontrolpanel
2. søk på Avansert.
3. Vis avanserte Systeminnstillinger
4. Under oppstart og gjennoppretting velg innstillinger
5. Velg windows 7.
Om ikke dette virker, følg videre steg.
6. høyreklikk på datamaskin>behandle.
7. I vinduet datamaskinbehandling > diskbehandling.
8. Finn ut hvilken partisjon som har vista og slett den. Det kan hende at Partisjonen med 9 gb er vista.

Tror det skal virke.
Vis hele sitatet...
Det du beskriver gjelder din maskin, ikke resten av verden.

Dette er en recoverypartisjon fra produsenten av maskinvaren, fjerner du den og vil ha OS'et reinstallert etterpå må du enten bruke piratmedie eller ringe produsenten og bestille plater som koster x antall kroner.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Det du beskriver gjelder din maskin, ikke resten av verden.
.
Vis hele sitatet...
True dat, men om det er recovery er det logisk å merke det Recovery, istedenfor ingenting. PLUSS, I bildet er kapasiteten 9,77 gb. Nøyaktig like mye er ledig. Om det er recovery kan det ta opp til 5 gb. Dette gir ingen mening. Det så akkurat slik ut da jeg installerte win 7 og sletta en av partisjonene. Det er definitivt ingen recovery.

EDIT: Pluss, det har ikke en gang en bokstav. Ikke E, ikke D eller noe. Det står og at 100% er ledig.
Sist endret av negard; 29. august 2010 kl. 02:34.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av negard Vis innlegg
True dat, men om det er recovery er det logisk å merke det Recovery, istedenfor ingenting. PLUSS, I bildet er kapasiteten 9,77 gb. Nøyaktig like mye er ledig. Om det er recovery kan det ta opp til 5 gb. Dette gir ingen mening. Det så akkurat slik ut da jeg installerte win 7 og sletta en av partisjonene. Det er definitivt ingen recovery.
Vis hele sitatet...
9.7GB er en helt fornuftig størrelse.

Og det faktum at den ikke har noe stasjonsbokstav og navn betyr nok bare at det ikke er et filsystem windows kjenner til, f.eks er det HFS eller noe annet.
Helt vanlig det også.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
9.7GB er en helt fornuftig størrelse.

Og det faktum at den ikke har noe stasjonsbokstav og navn betyr nok bare at det ikke er et filsystem windows kjenner til, f.eks er det HFS eller noe annet.
Helt vanlig det også.
Vis hele sitatet...
Javel. Det jeg personlig da lurer på er hvordan windows kan bruke recovery på ett filsystem det selv ikke kjenner igjen.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av negard Vis innlegg
Javel. Det jeg personlig da lurer på er hvordan windows kan bruke recovery på ett filsystem det selv ikke kjenner igjen.
Vis hele sitatet...
Windows bruker ikke recoverypartisjonen, BIOS har en egen snutt som lar deg restore fra denne partisjonen, såfremst riktig tast blir trykket under boot.
Fordi recovery-programmet kjøres i linux?
Sletta den partisjonen i går, men fikk ikke til å slå den sammen med C:.
Det gjør sikkert ingenting om det var recovery, da jeg det fulgte med en recovery-DVD i tillegg til at det skulle gå an å trykke på en knapp for å bruke recovery innebygd i maskinen.

Jeg reduserte ca 70gb fra C: fordi jeg installerte Linux Mint 9. Men fikk ikke til å slå den gamle tomme partisjonen sammen med C.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Bruk fks Partition Magic til å slå sammen 2 partisjoner.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av nikkibever Vis innlegg
Sletta den partisjonen i går, men fikk ikke til å slå den sammen med C:.
Det gjør sikkert ingenting om det var recovery, da jeg det fulgte med en recovery-DVD i tillegg til at det skulle gå an å trykke på en knapp for å bruke recovery innebygd i maskinen.

Jeg reduserte ca 70gb fra C: fordi jeg installerte Linux Mint 9. Men fikk ikke til å slå den gamle tomme partisjonen sammen med C.
Vis hele sitatet...
Det var akkurat det du slettet.

Sitat av Fleff Vis innlegg
Bruk fks Partition Magic til å slå sammen 2 partisjoner.
Vis hele sitatet...
PM er kjempefint, til det meste.

Men som alltid, når man gjør endringer på aktiv partisjon som inneholder OS er det 50\50 sjanse for at man opplever datatap.

Dette er grunnen til at det ikke er lov til å det ikke er lov til å extende rootpartisjonen i windows, men dog har lov til å shrinke.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Det var akkurat det du slettet.



PM er kjempefint, til det meste.

Men som alltid, når man gjør endringer på aktiv partisjon som inneholder OS er det 50\50 sjanse for at man opplever datatap.

Dette er grunnen til at det ikke er lov til å det ikke er lov til å extende rootpartisjonen i windows, men dog har lov til å shrinke.
Vis hele sitatet...
Så hvis jeg shrinker rootpartisjonen, så kan jeg ikke extende den igjen?
Er C rooten?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av nikkibever Vis innlegg
Så hvis jeg shrinker rootpartisjonen, så kan jeg ikke extende den igjen?
Er C rooten?
Vis hele sitatet...
Korrekt observert.

Jeg har alltid en dedikert HDD til windows på mine arbeidsstasjoner, og alt annet på enten nettverksdisk eller en sekundær disk, så slipper jeg tulle fram og tilbake med størrelser.