Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  88 11460
Hvordan tenker folk som ikke kan noen språk?
Da tenker jeg ikke på tilbakestående personer eller lignene, men vist mann ikke hadde lært seg ett språk. De kan jo ikke tenke: nå har jeg sola i øya.
Så, hva tror dere??
Tenk hvordan en hund tenker, de går utifra handlinger og instinkt.
Kær
Trådstarter
Sitat av Chilltrolig Vis innlegg
Tenk hvordan en hund tenker, de går utifra handlinger og instinkt.
Vis hele sitatet...
Men vi er jo mer inteligente enn andre skapninger?!
Jeg tenker ikke "Nå har jeg sola i øya" når jeg får sola i øya. Bare vet at jeg får det, og ser bort uten å tenke i ord at jeg fikk sola i øya.

Man tenker nok mer i følelser og relasjoner mellom dem og objekter. Uten å være for sikker på det.
F.eks døve mennesker som har vært døve hele livet kan jo ikke noe muntlig språk, og trenger fortsatt nødvendigvis ikke å være dumme.
Du er ikke regnet som intelligent når du ikke kan et språk. Språk er kilden til all lærdom.
Du kan jo ta en _kikk_ på min topic om akuratt det samme temaet.
Sitat av Chilltrolig Vis innlegg
Tenk hvordan en hund tenker, de går utifra handlinger og instinkt.
Vis hele sitatet...
Det blir bullshit å si at mennesker uten form for språk handler ut i fra instinkt. Det tror jeg ikke noe på.

Over til spørsmålet: kanskje i bilder, følelser eller lyder? Veldig vannskelig å si, men overall tror jeg det kan være ganske frustrerende.
Kær
Trådstarter
Sitat av Diox Vis innlegg

Man tenker nok mer i følelser og relasjoner mellom dem og objekter. Uten å være for sikker på det.
F.eks døve mennesker som har vært døve hele livet kan jo ikke noe muntlig språk, og trenger fortsatt nødvendigvis ikke å være dumme.
Vis hele sitatet...
Bra eksempel! Men hvordan tror dere det hadde gått vist verden hadde vert uten språk feks 1 uke?
Haha, da hadde vi gått rundt som zombier tenker jeg.
Språk er jo ikke bare bokstaver og ord satt sammen til setninger. Det er jo også kroppsspråk, tegnespråk, objekter, lyder..
Sitat av Chilltrolig Vis innlegg
Du er ikke regnet som intelligent når du ikke kan et språk. Språk er kilden til all lærdom.
Vis hele sitatet...
Jaha? Så du kan ikke være intellegent uten et språk? Det skulle jeg veldig gjerne sett kilder på. Det at du ikke kan å prate eller forstå ord er ikke dermed sagt at du ikke klarer å gjøre deg forstått eller å forstå andre personer; det finnes andre måter enn språk. Som når man er i thailand på landsbygda og vil kjøpe en trefigur, laget av han duden på 85 år som ikke snakker noe annet enn thai; tro meg du kommer hjem med den figuren.
Dessuten så er kunnskap og intelegens to forksjellige ting. Det er en grunn til at IQ-tester foregår ved å analysere rekker, figurer og lignende og ikke en standard "skole-prøve" i mekanikk for eksempel.
Kær
Trådstarter
Ja, men jeg tenker SPRÅK ikke komunikasjon
Sitat av moret Vis innlegg
Det blir bullshit å si at mennesker uten form for språk handler ut i fra instinkt. Det tror jeg ikke noe på.

Over til spørsmålet: kanskje i bilder, følelser eller lyder? Veldig vannskelig å si, men overall tror jeg det kan være ganske frustrerende.
Vis hele sitatet...
Hvordan forklarer du da f.eks guttungen som levde blant hunder til han var 8-9år og ikke kunne et mennesklig ord? Det vil jeg kalle å leve på Instinkt.
Kær
Trådstarter
Enig med moret jeg...
Det handlinger og vaner, men tanke gang.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Chilltrolig Vis innlegg
Hvordan forklarer du da f.eks guttungen som levde blant hunder til han var 8-9år og ikke kunne et mennesklig ord? Det vil jeg kalle å leve på Instinkt.
Vis hele sitatet...
Instinkt vil sei å handle ut frå preprogrammerte mønster, uten å reflektere over handlinga. Eksempel er sugerefleksen hos unger. Så godt som alle pattedyr handler i ny og ne på anna grunnlag enn instinkter, og å anta at mennesker utan det vi kjenne rsom språk er forskjellig er totalt idiotisk antakelse.
Sitat av Chilltrolig Vis innlegg
Hvordan forklarer du da f.eks guttungen som levde blant hunder til han var 8-9år og ikke kunne et mennesklig ord? Det vil jeg kalle å leve på Instinkt.
Vis hele sitatet...
For det første: det at han ikke kunne et menneskelig ord: synes du det er merkelig?
Språk er jo totalt ubrukelig i en slik situasjon.
For det andre: Jeg er av oppfatningen av at han faktisk reflekterte over avgjørelser og tilpasset seg sine omgivelser på en annen måte enn det han ville gjort på 100% instinkt.
Det går fint, å tenke i bilder
Kær
Trådstarter
Kunne egentlig tenkt meg og prøve det for en dag selv om det blir litt vanskelig:P
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Lykke til med å plutselig glemme alt språk!

Fascinerende tema! Jeg synes vi skal spørre noen som ikke kan snakke, også kan de fortelle oss hvordan det e..Oh wait!
Jeg vil tro de tenker gjennom konkrete følelser, altså instinkt, hvor kroppens reflekser gjør handlinger
Kær
Trådstarter
Hehe-.- noe sier meg at jjeg kjenner deg-.-
Sitat av Kojtkaka Vis innlegg
Kunne egentlig tenkt meg og prøve det for en dag selv om det blir litt vanskelig:P
Vis hele sitatet...
Nja, det skal du slite med. Du trenger vel hjernekreft eller en annen skummel sykdom for at du skal kunne miste taleevnen. Tror det var en House-episode om dette, men husker såklart ikke hvilken.
En mulighet er jo å finne en person som ikke kunne noe språk i utgangspunktet og har lært det mye senere i livet. Uansett bruker ikke jeg språk når jeg gjør ting, har null indre dialog når jeg feks er på jobb. Jeg bare gjør jobben min.

En annen situasjon er når jeg er med venner, jeg tenker ikke hva jeg skal si før jeg sier det, og skal jeg opp å danse eller bort å finne meg noe mat så tenker jeg ikke "Nå vil jeg danse" eller "Jeg er sulten". Jeg bare føler det og handler deretter.
Kær
Trådstarter
Joa. Var ment mest som en spøk men:P

Det gjør jeg:P vist jeg gjør noe kan jeg begyne og tenke på noe helt annet:S feks dette tema
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av moret Vis innlegg
Nja, det skal du slite med. Du trenger vel hjernekreft eller en annen skummel sykdom for at du skal kunne miste taleevnen. Tror det var en House-episode om dette, men husker såklart ikke hvilken.
Vis hele sitatet...
Taleevne har ingenting med språk å gjere.
Her har du noe jeg fant via et søk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Asus_eee_pc_900 Vis innlegg
Her har du noe jeg fant via et søk.
Vis hele sitatet...
Døve har da vitterlig eit språk som fint funker til å uttrykke abstrakte ideer med. Det funka iallefall fint å skrive ned abstrakte ideer for min del sist eg prøvde.
Det er ikke såå lenge siden vi hadde en identisk tråd om dette...

Sitat av Chilltrolig Vis innlegg
Du er ikke regnet som intelligent når du ikke kan et språk. Språk er kilden til all lærdom.
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvem du mener "regner" noen som intelligente, men det fins IQ-tester beregnet på personer uten språk. Siden intelligens er en iboende egenskap er man dessuten intelligent før man lærer noe som helst, men de som er intelligente lærer seg ofte mye fordi de liker det.
Hvis du vil se hvordan folk kommuniserer uten språk, gå til en svær byggeplass hvor det skjæres i betong og med vinkelsliper overalt, og folk skal kommunisere.

Det går i håndbevegelser xD
Mulig det er det samme som TS er ute etter, men hvordan tenker/reflekterer en tidligere omtalt ulvegutt? Jeg tenker av og til "ka faen va d dær?", uten bruk av bilder.
Vil da en person uten lært talespråk tenke med egenkonstruerte ord/lyder? Eller en mer primitiv analyse med bilder for å fastslå om det var farlig eller ikke?

Jeg kan ikke se for meg at dyr tenker/reflekterer så mye over ting, men at det er mye instinkt som styrer adferd og handlemønster.
Det er mulig jeg tar feil, men for meg virker det logisk å ha et lært språk, eller en idé om et språk, for å tenke feks "lurer på hva det der smaker". Og det kan være fordi jeg tenker i mitt/mine tillærte språk.


Mye rabbel fra meg her, beklager.
Må man virkelig tenke tanken "Lurer på hva det der smaker?" for å faktisk føle en nysgjerrighet over smaken?

Jeg tenker ikke det før jeg smaker.. Jeg ser maten, føler meg nysgjerrig og smaker(uten noen form for indre dialog). Dialogen kommer som oftest etterpå i form av "Det var fælt/godt", ser likevel ikke behovet av den dialogen heller(men den kan jeg ikke kontrollere), for man vet det uten at man trenger å si det til seg selv...
Sist endret av Katalysator; 4. april 2011 kl. 23:56.
Sitat av randoom Vis innlegg
Men de som er intelligente lærer seg ofte mye fordi de liker det.
Vis hele sitatet...
Eller kanskje fordi de har lettere for å ta til seg ting Eksempel: jeg har lyst å lære tysk og russisk, men sliter veldig. Dette er på grunn av manglende evner og ikke motivasjon.

OT: Jeg tenker de som ikke kan språk tenker med følelser og de sansene de måtte ha, f.eks lukt, syn og lyd,
Kær
Trådstarter
Det er det jeg tenker med lyder og slikt og.
Og når jeg tenker meg om, så tenker jeg på ting jeg gjør. Ikke sånn nøye planlegging om hva jeg skal si i timen på skolen, men slik som at jeg tenker at jeg burde sove nå, siden jeg har tentamen i morgen. Og feks vist jeg er tørst så tenker jeg: "Nei, nå henter jeg meg vann for nå er jeg tørst". Ikke altid jeg
Legger merke til det men noen ganger legger jeg merke til at jeg sier til meg selv i hodet mitt:"hva skal jeg gjøre nå?" eller " jeg er tørst jeg, ja så finn
Deg vann da!"
Er det kun jeg som tenker slik? Vist du tror det så tenk lå hva du tenkte da du reagerte på en ting...
Dersom en person ikke utsettes for sosial omgang vil denne personen oppfattes/framstå som mindre intelligent enn personer som faktisk kan et talespråk. Grunnen til at jeg anntar dette er fordi språk gjør det lettere for hjernen å resonere seg frem til noe og kartlegge og bruke den kunnskapen man får gjennom diverse handlinger til å overkomme nye problemer/utfordringer.

Det er jo absolutt på sitt rette å si at en person sin IQ absolutt ikke vil endres avhengi av om han kan et språk eller ei, så det blir ikke helt riktig å si at en "språkløs" person er dum i forhold til en som kan snakke, men det blir vesentlig mye lettere for en som kan snakke å fore seg selv med informasjon. Denne informasjonen kan knyttes sammen og resultatet blir en tilsynelatende høyere IQ, ettersom personen lettere finner løsninger på problemer, fordi problemene mest sansynlig inneholder elementer som vedkommende har måttet hanskes med før. Når det kommer til stykket så er jo IQ i seg selv evnen til å løse problemer man _aldri_ før har måttet hanskes med, men hvor ofte møter man egentlig slike situasjoner i år 2011?

Som nevnt tidligere av en eller annen så vil mest sansynlig en person uten språk tenke i følelser og bilder.
Sitat av Katalysator Vis innlegg
Må man virkelig tenke tanken "Lurer på hva det der smaker?" for å faktisk føle en nysgjerrighet over smaken?

Jeg tenker ikke det før jeg smaker.. Jeg ser maten, føler meg nysgjerrig og smaker(uten noen form for indre dialog). Dialogen kommer som oftest etterpå i form av "Det var fælt/godt", ser likevel ikke behovet av den dialogen heller(men den kan jeg ikke kontrollere), for man vet det uten at man trenger å si det til seg selv...
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke en slik indre monolog hver gang jeg spiser noe, men enkelte ganger kan jeg. Feks om jeg, i et blad, ser en matrett jeg aldri har spist, kan det godt tenkes at jeg tenker ordene "hva smaker det der montro". Ikke bare et bilde av selve retten.
At du ikke har en indre monolog er for meg svært merkelig, og jeg grenser til å nekte og tro på det.

Eksempel: du kutter deg en brødskive, og åpner kjøleskapsdøren for å se etter pålegg. Du har ikke helt bestemt deg for hva du skal ha på, og et par-tre ting er tenkelige alternativer. Har du da ingen annen tankegang enn det du ser på til en hver tid? Tenker du aldri noengang "mm ost!" eller "kanskje skinke"? Det er i så fall meget uvanlig.

For meg betyr en slik indre monolog (for i mitt hode er det kun meg..) at jeg reflekterer og tenker. Cogito ergo sum etc.
Kær
Trådstarter
Enig med Zepur på nesten alle punkter!
Men de som mener at de ikke har noen indre dialog, ha det i bakhode/skriv det på handa så neste gang du reagere eller reflektere om en ting, så hører du deg selv, mestsansynelig.
Med mindre det er tommt der da!! neida:P
Sitat av Zepur Vis innlegg
Jeg har ikke en slik indre monolog hver gang jeg spiser noe, men enkelte ganger kan jeg. Feks om jeg, i et blad, ser en matrett jeg aldri har spist, kan det godt tenkes at jeg tenker ordene "hva smaker det der montro". Ikke bare et bilde av selve retten.
At du ikke har en indre monolog er for meg svært merkelig, og jeg grenser til å nekte og tro på det.

Eksempel: du kutter deg en brødskive, og åpner kjøleskapsdøren for å se etter pålegg. Du har ikke helt bestemt deg for hva du skal ha på, og et par-tre ting er tenkelige alternativer. Har du da ingen annen tankegang enn det du ser på til en hver tid? Tenker du aldri noengang "mm ost!" eller "kanskje skinke"? Det er i så fall meget uvanlig.

For meg betyr en slik indre monolog (for i mitt hode er det kun meg..) at jeg reflekterer og tenker. Cogito ergo sum etc.
Vis hele sitatet...
Jeg har en indre dialog, men måten hodet mitt resonerer på er igjennom bilder og bruker derfor bilder i de fleste situasjoner. Bildene har samme følelsene som man kan uttrykke igjennom indre dialog...

Edit:
Skal ikke nekte for at at den kanskje er der, men jeg legger ikke merke til den...
Sist endret av Katalysator; 5. april 2011 kl. 08:26.
Sitat av Zepur Vis innlegg
Eksempel: du kutter deg en brødskive, og åpner kjøleskapsdøren for å se etter pålegg. Du har ikke helt bestemt deg for hva du skal ha på, og et par-tre ting er tenkelige alternativer. Har du da ingen annen tankegang enn det du ser på til en hver tid? Tenker du aldri noengang "mm ost!" eller "kanskje skinke"? Det er i så fall meget uvanlig.

For meg betyr en slik indre monolog (for i mitt hode er det kun meg..) at jeg reflekterer og tenker. Cogito ergo sum etc.
Vis hele sitatet...
Vær forsiktig med å forveksle det å tenke på noe med det å assosiere ideer med ord. Man må ikke ha kunnskap til det norske ordet "skinke" for å kunne tenke på skinke. Om man ikke har språk, vil man fortsatt kunne assosiere tanken om skinke med utseende, lukt, følelse, smak og konsistens. Dette er assosiasjoner som foregår kognitivt i hjernen din hver gang du tenker på skinke. Jeg våger meg til å påstå at når du tenker på skinke så beskriver du ikke alle elementene ved skinken i hodet ditt ved bruk av ord, men nemlig assosiasjonene du har til skinken fra før. For oss mennesker, som er så vant med å knytte ord til gjenstander skjer det automatisk at vi tenker "skinke" - men det betyr ikke at om man ikke har ord, så vil man ikke kunne tenke på ting.
Et barn blir jo ikke født med språk og jeg har vondt for å tro at man ikke begynner å tenke før man har lært seg å prate.
Man tenker jo heller ikke kun med ord, for som allerede nevnt, tenker man blant annet i bilder, en tankemåte jeg vil tro dominerer sterkt fram til man eventuelt lærer et språk, mange fortsetter å tenke hovedsaklig i bilder, selv etter at de har lært et språk. Så jeg ser ikke helt nødvendigheten av et språk for å kunne tenke.
Det finnes de som er født døve og blinde, men som på tross av dette lærer seg å snakke, eller ihvertfall å kommunisere, så jeg vil påstå at tankevirksomheten er like stor i fravær av ord/språk.
Sist endret av Veggen; 9. april 2011 kl. 03:00.
Sitat av Chilltrolig Vis innlegg
Hvordan forklarer du da f.eks guttungen som levde blant hunder til han var 8-9år og ikke kunne et mennesklig ord? Det vil jeg kalle å leve på Instinkt.
Vis hele sitatet...
Det du kaller instinkter, velger jeg å se på som tenking. Hvordan kan du være så sikker på at instinkter er noe annet en tanker?
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Et barn blir jo ikke født med språk og jeg har vondt for å tro at man ikke begynner å tenke før man har lært seg å prate.
Vis hele sitatet...
Det ville jo også vært umulig å lære språket, man ville ikke hatt noe å si...
Ikke at jeg er noe ekspert på området, men ligger det ikke egentlig i ordet at instinkt ikke er en tanke?
Har tenkt på en ting som jeg er veldig usikker på, det jeg har tenkt er at dyr og mennesker tenker på et språk som alle skjønner, høres kanskje litt rart ut for de innerste tankene høres jo norske ut.
Sitat av moret Vis innlegg
Dessuten så er kunnskap og intelegens to forksjellige ting.
Vis hele sitatet...
Takk for det! Mange ser ut til å mene at "god karakter på prøven= høy IQ."

Sitat av zevz Vis innlegg
Har tenkt på en ting som jeg er veldig usikker på, det jeg har tenkt er at dyr og mennesker tenker på et språk som alle skjønner, høres kanskje litt rart ut for de innerste tankene høres jo norske ut.
Vis hele sitatet...
Ja, grunnleggende slutninger som "dette er bra" kan vel ikke kreve språk.
et barn trenger fysisk kontakt for å stimulere hjernevekst fra fødselen. Med fysisk kontakt lærer barnet kommunikasjon med sin moderfigur. Barnet vil da bruke kommunikasjonen lært av moderen til å "tenke" med. Dette gjelder over hele pattedyrriket. Språklige ord er bare en av mange former å tenke på.
Et menneske med språk tenker for eksempel "Jeg vil ut i solen, den ser god ut."
Et dyr vil kanskje tenke " *lys* *varme* *vil dit*".
Felles for begge eksemplene er at begge drives av en lyst, det er lysten som er grunnlaget i språktenking.
altså, jeg har sett en dokumentar om dette på discovery channel. alle babyer er født med fotografisk minne. men når vi utvikler evnen til og tale og lærer språk vil denne evnen forsvinne for de fleste.så mest sannsynlig vil den/det mennesket uten evnen til og snakke eller komunisere med andre innteligente lifsformer mest sannsynlig ikke oppføre seg som ett dyr men har fotografisk tankegang istedet for snakke tanker elle hva je skal kalle det., men det meste gjør vi jo uten og snakke inni oss? pleier du og tenke for eks når du smøre skiver att u må tenke alt du gjør? du gjør det jo bare gjør du ikke? det er vertfall hva jeg tror skjer men som sagt, ingen vet
Det er faktisk litt rart... jeg vet ikke om noen av dere også opplever det, men ubevisst beveger man tunga når man tenker og bevegelsene er i direkte relasjon med ordene man tenker. Altså at tunga beveges (eller at man ser for seg tunga bevege) som om man skulle si ordene man tenker, men at man ikke åpner munnen, men tenker.

Jeg tror språk er den mest avanserte formen for kommunikasjon. Vi har mer å uttrykke enn andre individer, derfor har vi et avansert kommunikasjon. Dyr er ikke like innteligente, og har ikke behov for avansert kommunikasjon, men man kan ikke se bort i fra at dyr faktisk kan kommunisere. F.eks innsekter utløser en form for ketoner (eller aldehyder husker ikke) som varsler fare. Det er kommunikasjon. De har ikke behov for å vite hva sol er, det de har behov for er å overleve, og evolusjon fører dem i den retningen.

Jeg tror mennesker er mer en mutasjon, hvor mutasjonen, hvor mutasjonen må mest sannsynlig være nysjerrighet, eller søken etter svar, noe som (med hjelp av evolusjon) har ført oss hvor vi er. Det kunne også vært evolusjon i seg selv som har ført oss hvor vi er, at vi har rett og slett tilpasset oss på best mulig måte (ved å være smarte), og har derfor fått en gave fra evolusjon og utviklet oss slik vi har. Vi takker evolusjon for gaven ved å forurense og ødlegge alt vi går på som en virus eller infeksjon.

Dersom et menneske hadde vokst opp uten et språk, hadde det ingenting å si. For han ville forstå at sola irriterer øyne, han kunne gi uttrykk for det med kropsspråk. Setter du to slike sammen vil de lage deres eget språk for kommunikasjon. OBS: dette sier jeg basert på ingen kilder eller fakta, dette er min mening.
Sist endret av i mac; 10. april 2011 kl. 19:59.
jeg vil trekke en humoristisk sammenligning.

Et menneske uten språk tenker likt som et menneske under en tripp
Tankerekken under en trip er så simpel og animalistisk vi kommer = du ser ikke en vask, du ser en kilde til vann.
Sitat av i mac Vis innlegg
Dyr er ikke like innteligente, og har ikke behov for avansert kommunikasjon, men man kan ikke se bort i fra at dyr faktisk kan kommunisere. F.eks innsekter utløser en form for ketoner (eller aldehyder husker ikke) som varsler fare. Det er kommunikasjon. De har ikke behov for å vite hva sol er, det de har behov for er å overleve, og evolusjon fører dem i den retningen.
Vis hele sitatet...
Ikke bare kan insekter varsle f.eks. fare ved hjelp av kjemikalier, slik som maur, men en del av de kan også kommunisere relativt avansert med kroppsspråk. Bier kan for eksempel kommunisere via en slags "dans", hvor de kan fortelle hverandre om nøyaktig posisjon for funn av store mengder nektar. Vervetaper har også verbal kommunikasjon, hvor de har helt spesielle rop for forskjellig type fare. De har for eksempel egne rop for leopard, slange og ørn. Ulver (og hunder) kommuniserer også aktivt og nærmest kontinuerlig ved hjelp av kroppsspråk og forskjellige typer uling, knurring og bjeffing. Enormt mange dyr kommuniserer i en eller annen grad – noen tilsynelatende nærmest mekanisk og "ufrivillig", mens andre på et mer flytende, avansert og komplekst vis.

Når kommunikasjon kan kalles et språk er noe de lærde strides om, men i bunn og grunn har det en tendens til å ende i et definisjonsspørsmål.
Alle utvikler ett språk.
Det finnes jo bekreftede kilder gjennom bl.a. de to tvillingene som levde i skogen alene som utviklet ett eget språk for å snakke sammen. Det hadde ingen sammenheng med andre språk i verden.
jeg tror vi sjapt ville kommet på forskjellige ord på forskjellige viktige ting! Husk det må ha vært en gang vi ikke kommuniserte! Sikkert litt lyder og nikk og armbevegelser!

Sirkel = Sola f.eks osv...